Ga naar inhoud

Mijn irritatie van de dag


MarcoO2
 Delen

Aanbevolen berichten

Dit soort rellen is weliswaar een nieuw fenomeen, dankzij de nieuwe media, maar het gedrag van jongens is niet nieuw. Is juist heel natuurlijk gedrag, van alle tijden en zal altijd blijven, hoe goed ook opgevoed. Ik zou zeggen, richting overheid, zoek wegen om dit soort ellende zoveel mogelijk te voorkomen en als het toch gebeurt op efficiënte manier te beteugelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is eenieder toch nog met enig fatsoen opgevoed...

Volgens mij niet. Maar opvoeding zegt ook niet alles. Je hebt ook mensen die daadwerkelijk onopgevoed zijn, en zich toch tot een fijn en fatsoenlijk persoon ontwikkelen. Verbazingwekkend vind ik dat, maar wel heel positief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oproepen om niet te komen

Oproepen om er wel een gezellig feestje van te maken

Oproepen om je te gedragen

Oproepen dat er streng opgetreden zal worden tegen raddraaiers.

Zucht. Het maakt imho toch weinig uit.

Blijkbaar zijn vele jonge hersens al zodanig aangetast door allerlei genotsmiddelen (ondanks de beweringen dat het niet zo zou zijn). Dat er van rationeel denken en common sense geen enkele sprake meer kan zijn... :verdrietig:

Link naar reactie
Delen op andere sites

...

Blijkbaar zijn vele jonge hersens al zodanig aangetast door allerlei genotsmiddelen (ondanks de beweringen dat het niet zo zou zijn). Dat er van rationeel denken en common sense geen enkele sprake meer kan zijn... :verdrietig:

Welnee Erik, niks aangetast. Groepen jongens zijn altijd een potentieel gevaar voor de openbare orde, altijd al geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haantjes gedrag heet het wat Kees bedoeld volgens mij en is inderdaad een normaal menselijk gedrag.

Maar moet je nu zo''n 16 jarig deerntje hier de schuld van geven ? ze heeft een vinkje gemist !

Wij rijden ook wel eens door rood of maken een andere overtreding.

En dit kun je nog niet eens onder de overtredingen benoemen.

Mijn inziens zit de fout bij de gemeente Haren zoals die met het gegeven zijn omgesprongen

Dan heeft de Media er ook een hele grote vinger in die pan met pap en mag ook wel eens naar zichzelf kijken.

De politie kun je die aansprakelijk stellen ? misschien dat ze tijdens de ME charges verkeerde beslissingen hebben gemaakt ?

In Frankrijk blijkt dit fenomeen ook voor te komen en wordt een dorp of stad op dat moment drooggelegd op alcohol

Wordt er een feesttent neergezet buiten bebouwde kom en gratis entree

En wordt er op meegenomen drank gewoon hard opgetreden.

Ja in nederland was het dan misschien een nieuw fenomeen maar europees gezien is dat het blijkbaar niet.

En ja de raddraaiers................... bikkelhard aanpakken en ze voor de kosten laten opdraaien zodra ze volwassen zijn

Dus niet bij de ouders verhalen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien moet de overheid ook de bevoegdheid hebben om zo'n twitterstroom af te remmen. Als een meute mensen zich binnen zo'n korte tijd zo massaal naar een plek begeeft, kan je eenvoudigweg niet altijd maar in zo'n korte tijd voorzien in de organisatiebehoefte die dit met zich meebrengt. Daarbij vind ik het ook raar dat een belastingbetaler daar voor opdraait, terwijl dit bij betaalde festijnen veel organisatie gewoon betaald wordt in de entree door de feestgangers zelf. En zo hoort het ook wat mij betreft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ja de raddraaiers................... bikkelhard aanpakken en ze voor de kosten laten opdraaien zodra ze volwassen zijn

Dus niet bij de ouders verhalen

De ouders zullen toch moeten betalen want die zijn verantwoordelijk voor hun gespuis!

Kinderen zullen geen cent te makken hebben dus ouders mogen/moeten voorschieten.

Verder moeten de ouders (onder toezicht misschien) hun tuig heropvoeden en het geld wat betaald is door de ouders verhalen op hun lieve schatjes!

Als beelden o.i.d. aantonen dat mijn zoon later zoiets vergelijkbaars flikt, dan heb ik wel "een beetje" gefaald!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als jongeren ( en ook ouderen) in klein verband bijeen zijn gebeurt er meestal niet zoveel, maar in grote menigten, gebeurt er "iets".

Een soort collectief wild beest maakt zich dan van de menigte meester en er komen, geholpen door drank en drugs, instinctieve reacties naar boven.

Ik weet bijna zeker, dat er bepaalde ophitsers tussen zitten, die hiervan gebruik maken, sterker nog, ze ruiken dit (of creëren de situatie)

en komen daar dan speciaal op af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is bijzonder om te zien hoe snel "de instanties" de "nieuwe media" de schuld geven. Dat valt voor mij onder de categorie "er jezelf makkelijk van af maken".

Nu is het Facebook, voor de opkomst van de social media werd via websites, MSN of internetfora gegroepeerd en voor de tijd van het internet ging dat via de tamtam, telefoon of heraut. Okee, via Facebook gaat het sneller dan vroeger via de heraut maar toch: Facebook is niet de oorzaak van die menigte met verkeerde bedoelingen, Facebook was slechts het communicatieplatform.

De instanties hadden het zien aankomen en vervolgens verkeerde actieplannen en voorzorgsmaatregelen getroffen. De meute is niet buiten het dorp gehouden, maar er juist ingejaagd. Men had een voetbalveld gereserveerd om de meute op te vangen, wat de gedachte rechtvaardigt dat er wellicht toch wat te feesten was. Er is een grote groep lieden op afgekomen met verkeerde bedoelingen. Etc. etc. etc. Ofwel: er is van alles mis gegaan dat niet aan Facebook te wijten valt, maar waarbij de wijzende vinger wel die kant op gaat.

Lijkt mij dat hier aardig wat lessen uit getrokken kunnen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dat wel zo? Dat Facebook de schuld wordt gegeven door overheden en instanties?

Volgens mij is een schuldvraag hier maar half interessant. Ik vind het interessanter of gezien de snelheid van de nieuwe media de bevoegdheden van overheden nog wel toereikend zijn om hun verantwoordelijkheden aan te kunnen, ook als ze geen of in een acceptabele mate fouten maken. Ik heb het idee dat door de snelheid van nieuwe media situaties kunnen ontstaan die hoe slim je het ook aanpakt toch gewoon onwerkbaar blijven binnen de speelruimte (bevoegdheden, budget) die overheden en instanties nu hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar 't is maar de vraag of die stroomversnelling op Facebook door de media-aandacht is veroorzaakt, of doordat alles op Facebook altijd "op gang moet komen". 't Duurt altijd even voor het echte olievlekeffect zichtbaar is, en het kan goed zijn dat dat gewoon parellel liep aan de media-aandacht. Een causaal verband lijkt voor de hand liggend, maar is niet per definitie aanwezig.

('t lijtk wel op ik op jouw stoel ga zitten, Menno) ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat mag hoor, Marco! En dat zou natuurlijk kunnen, al denk ik wel dat het versterkend werkt, die aandacht. Maar je hebt gelijk, samenhang zegt op zich niets over de oorzaak.

Maar dat die aandacht een versterkend effect heeft (hoe groot dat dan ook is), lijkt me wel aannemelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als dit, dan dat. Als dit er niet was, dan was dat ook niet gebeurd...

Tja, zo kun je nog wel ff doorgaan.

Als de sociale media er niet was geweest, dan was het ongetwijfeld niet zo simpel geweest om zoveel mensen in één keer te bereiken en van een invitatie tot algehele destructie en verderf te voorzien.

Aan de andere kant blijf ik van mening dat het onbreken van (blijkbaar?) moreel besef zovelen tot waanzin drijft. En de geschiedenis heeft laten zien dat hele mensenmassa's (gewoon creepy als je er aan terugdenkt) op te zwepen zijn om volkomen absurde en afkeurenswaardige denkbeelden zowat blindelings te volgen...

Denk je eens in als er sociale media hadden bestaan in de jaren 1930-1940... Ai, :gestoord:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Affijn vanavond mag de burgemeester van Haren zijn afschuifverhaaltje doen bij P&W

Mij benieuwen of hij toegeeft dat hij ook fouten heeft gemaakt of dat hij ook de doorschuiflade gaat toepassen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij nou niet had opgeroepen om thuis te blijven had hij daar natuurlijk weer kritiek op gehad. Met welke juridische middelen je een burger kunt dwingen zich naar een voetbalveldje te begeven is mij ook niet helemaal duidelijk. Welke bevoegdheden heb je nodig om een trein niet te laten stoppen op een station? Is volgens mij ook lastig zolang er nog geen daadwerkelijk probleem is. De beste man is misschien zo naïef geweest te hopen dat het gezellig kon aflopen, en dat is wel een fout. Maar hoe je die dan weer had moeten voorkomen......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe