Ga naar inhoud

Een op de vier jongeren rijdt dagelijks te snel


Snelle
 Delen

Aanbevolen berichten

Een kwart van de jongere bestuurders rijdt zowel in de bebouwde kom als op gewestwegen te snel. Dat blijkt uit een enquête van automobilistenbond VAB, die waarschuwt voor de gevolgen. ‘De Belg neemt het niet zo nauw met de snelheidslimiet, en dat veroorzaakt meer doden in het verkeer.’

Te veel bestuurders in ons land overschrijden dagelijks de snelheidslimiet. Dat blijkt uit een enquête voor de Mobiliteitsbarometer van VAB, afgenomen bij 2.000 Belgen. Een op de vijf chauffeurs geeft toe dat hij bijna dagelijks te snel rijdt, bij jongeren tussen 18 en 24 is dat zelfs één op de vier. En opvallend: het gebeurt vooral op gewestwegen en in de bebouwde kom.

‘Dat is veel’, zegt Maarten Matienko van VAB. ‘We weten dat iedereen wel eens te snel rijdt, maar dit zijn bestuurders die dat geregeld doen. Vooral in Vlaanderen zorgt dat voor veel extra gevaar. Langs onze gewestwegen staan – in tegenstelling tot het buitenland – overal huizen en winkels. Er kan op elk moment een voetganger oversteken of een auto van een oprit rijden. Als je daar te snel rijdt, is de kans op doden en zwaargewonden veel groter.’

Volgens VAB zijn er weinig echte hardrijders, maar springen heel wat bestuurders nonchalant om met de snelheidslimiet. ‘Belgen nemen zelf ruime marges, en denken vaak: ‘Allez, het is toch onredelijk om hier 50 km/u te rijden’. Dat komt door het beleid: onze politiediensten bouwen zelf vrij ruime marges in, omdat het parket het aantal overtredingen niet kan verwerken. Dan nemen bestuurders het ook niet meer zo nauw. In Frankrijk en Nederland zijn de controles veel strikter en zie je dat soort gedrag niet.’

Bron:De Standaard

Is het zo dat in NL beter (meer) gecontroleerd wordt?

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Of er meer wordt gecontroleerd, dat weet ik niet, maar een snelheidsoverschrijding van 5 (Ja, vijf!) km/h wordt al beboet......... :angry: .krijg je 'fanmail' uit Leeuwarden met een acceptgiro erbij.

Er wordt een correctie van 3 km/h afgetrokken, krijg je dus een boete van 40-50 euro,(kan inmiddels ook wel 60 zijn :onzeker: ) verhoogd met 6 euro 'administratiekosten' en daar staat een overschrijding van 2 km/h op.

aangepast door Peter-036
Link naar reactie
Delen op andere sites

De eeuwige discussie van "ja, maar ik reed maar 5km/h te hard". 8-)

 

Als je een overtreding begaat en een bepaalde wettelijke grens overschrijdt, is het gewoon een overtreding. Punt.

 

Stelen blijft stelen, of het nou 1 euro, 10 euro, of 100 euro is.. En dan wordt je bestraft. Waarbij de strafmaat afhankelijk is van de ernst van het vergrijp.

Iemand een klap geven is fout. Een klein klapje 'kost' weinig, een grote klap 'kost' veel meer...

 

Feit is, jeugdigen kunnen de consequenties van hun handelen lang niet altijd overzien. En je persoonlijke situatie in een paar meter omtrek van het rijdende voertuig zegt niks over de gevolgen in een grote straal in geval het fout gaat.

En wie opgelet heeft bij natuurkunde, weet dat Ekin=1/2mv2(Hoeveelheid kinetische energie = 0,5 * massa * snelheid2) M.a.w. de hoeveelheid energie die vrijkomt bij een klap (b.v. een ongeluk, remmen, vertragen, etc.) neemt kwadratisch toe analoog aan de snelheid. En die vrijkomende energie wordt meestal geabsorbeerd in het slachtoffer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kreeg 2 jaar geleden een boete van de politie omdat ik op de privéparking van de Belgische spoorwegen niet in een witomlijnd vak stond, ik weet waar het parket op op pv's kan besparen....

 

Zoveel verschilt de grens toch niet in België, meer dan een marge van 5 à 6 km/h afwijking zal je hier ook niet vinden denk ik.

aangepast door The bone collector
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe het momenteel is, maar een aantal jaren terug kreeg de gemiddelde Nederlandse autobestuurder iets van 2-3 bekeuringen voor snelheidsovertredingen per jaar. Van die bekeuringen is iets van 90% voor snelheidsoverschrijdingen van minder dan 10 km/u.

 

Ik ben zelf wel eens aangehouden in NL (meer dan 20 jaar terug), waarbij ik geluk had dat de agent mijn topsnelheid niet heeft kunnen meten (en de pech dat de agent me in het zicht kon houden doordat ik steeds 'klem' zat achter inhalende caravans. Bij de staande houding, had de agent het volgende commentaar: je rijdt netjes, houdt afstand, niet agressief, maar wel veel te hard, en anderen houden geen rekening met jouw hoge snelheid. Zijn motivatie om uiteindelijk het 'bonnenboekje' te pakken: "als ik jou niet opschrijf, kan ik dat niet uitleggen aan iemand die ook opschrijf en maar 10 km/u te hard rijdt, maar wel levensgevaarlijk rijdt".

 

De controles zijn in Nederland al decennia lang opgevoerd qua intensiteit, en ook de boetebedragen zijn heel fors verhoogd in de loop der jaren. Ik kan me nog herinneren in begin jaren 80 mocht er in NL niet harder gereden worden dan 100 km/u, maar als je 100 km/u reed, was je de langzaamste auto op de snelweg. Je aan de (verouderde) snelheidswetgeving houden, was toen een uitzondering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe het momenteel is, maar een aantal jaren terug kreeg de gemiddelde Nederlandse autobestuurder iets van 2-3 bekeuringen voor snelheidsovertredingen per jaar. Van die bekeuringen is iets van 90% voor snelheidsoverschrijdingen van minder dan 10 km/u.

 

Dat is wel erg veel als gemiddelde. Ik heb er 3 gekregen op een jaar of 9, ook telkens voor een paar km te snel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik in de eerste 20 jaar dat ik mijn rijbewijs had, er een stuk of 5 (waarbij serieuze overschrijdingen) heb gehad, maar daarna had ik er op een gegeven moment 3 binnen een jaar, en allemaal met 3 en één met 4 km overschrijding. Gelukkig tegenwoordig cruise control, dus de kans op een per ongeluk gemaakte overtreding met een paar km/u overschrijding is veel kleiner.

 

Overigens een jaar of vijf terug, zag je vooral onder NL-kilometer-vreters, veel mensen die er elke maand toch wel een aantal scoorden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb aardig wat bekeuringen gehad. Vroeger! Dit jaar staat de teller op 1 lullig bekeuringkje van 5 km te hard op de A2. Soms weet ik echt niet meer hoe laat je er wat harder mag rijden dan 100 km/uur.

2 jaar terug mocht ik voorkomen in Leeuwarden. 2 x geflitst met een snelheid van 31 km/ uur. Ik heb het bewust voor laten komen, wilde het wel eens meemaken. Ik had ook mijn zwager als bestuurder kunnen opgeven die naast me zat toen tijdens het plegen van de overtreding. Sindsdien rijd ik veel rustiger, dus ook ontspannender. ZUINIGER!

Ik vind dit rustiger rijden heerlijk. Dat gejaag doe ik nooit meer!

En ik ben makkelijk door mijn 2 jarige proeftijd heen gereden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik moet zeggen dat het mij de laatste jaren ook meevalt. Eén keer, een half jaar geleden ofzo, om half twaalf 's-nachts op de (lege) A15, net van het 130 stuk de 120 zone in: 142 km/u, aan de kant door een VROS-auto, koste me 187 euro. Au! 

 

Ben op weg naar huis van de week in Frankrijk wel geflitst, paar km te hard, ben benieuwd of ik de krijg en wat het kost!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Skoody Boo, on 15 Aug 2014 - 19:53, said:

Mijn laatste snelheidsbekeuring was 3 jaar geleden.

 

Eigenlijk staat een mens er te weinig bij stil hoeveel geluk hij heeft af en toe. Als je even rekent hoe anders het had kunnen lopen en hoe vaak je daarvan uit eten kunt....  dan moet je heel veel hardlopen om niet dik te worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe