Ga naar inhoud

1.2 TSI met ratelend geluid


JvdK
 Delen

Aanbevolen berichten

Beste Skoda forum lezers en leden,

 

Ik heb onlangs een Fabia 1.2 TSI combi gekocht. Ik ben heel tevreden over de wagen. Zwart, mooie velgjes, mooi interieur: Rijd heerlijk. Het is mijn tweede Fabia. Met de vorige heb ik ruim 150.000 Km gereden, en dat met grote tevredenheid (1.4 uit 2006, gekocht met 33.000 op de teller). Het verbruik op de snelweg valt me overigens wel een beetje tegen. De oude trouwe Fabia 1.4 was zuiniger op de snelweg. Maar de TSI is stukken zuiniger op 80 en 100 wegen. Maar dat weegt niet op tegen mijn algemene tevredenheid!

 

Tevreden, maar....

Toen ik de auto in januari kocht was ik op de hoogte van bestaande TSI problemen, met name bouwjaar 2010. Bij de proefrit niets gemerkt, goed naar de motor geluisterd. Maar sinds enkele weken komt er een ratelend geluid uit de motor. Als ik in de auto rijd hoor ik het met name als ik even stil sta, en de koppeling is ingedrukt. Er lijkt dan een ratelend geluid uit het dashboardkastje te komen. Soms gaat het even weg, en dan komt het weer terug. Als je gas geeft, dus rijd, dan hoor je niets. Ik heb de motorkap tijdens het ratelen open gedaan, dan hoor je het geluid van linksonder komen. Ik ben niet heel technisch onderlegd, dus geen idee of het echt om het kettingprobleem gaat.

 

Ik heb alle bestaande topics over de 1.2 TSI problemen gelezen, niet alleen op dit forum maar ook op andere websites. Graag hoor ik jullie mening, bij voorkeur ook van gebruikers met vergelijkbare problemen. Is het opgelost? Ik heb nog een jaar garantie van de dealer gekregen (dus tot januari volgend jaar). Maar hoe pak ik dit aan? Natuurlijk melden bij de dealer, dat snap ik, maar ik wil 'goed beslagen ten ijs komen'. Kan dit volgens jullie nog onder coulance worden geregeld? Ik lees her en der negatieve verhalen over hoe het opgelost wordt, vandaar mijn vragen.

aangepast door JvdK
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje L & K. Snap ik, dat wik ik ook. Ik heb de filmpjes al eens bekeken en beluisterd. Het klinkt niet helemaal als hetzelfde geluid, maar ja ik heb wel dat rare geluid in de motor. Ik heb het gevoel dat ik met zo'n vage klacht weer zonder oplossing de garage uitloop... Vandaar dat ik op zoek ben naar vergelijkbare ervaringen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring was dat het heel duidelijk dat geluid uit het filmpje was. Dealer gebeld en kon meteen komen om de ketting te laten vervangen.

Overigens is mijn naam hier Rosinfield (L&K is een titel ogv het aantal posts, zoals bij jou GO). Gebeurt vaker hoor;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahaha,oeps, sorry Rosinfield.

 

Bedankt Bone collector. Als ik stil ga staan met de auto en de koppeling heb ingedrukt, begint het geratel. Als ik vervolgens iets de koppeling laat opkomen en de auto zonder gas geven laat rollen, verdwijnt het geluid. Trap ik hem dan weer in, dan komt 9 van de 10 keer het geluid weer terug. Ik zal nog beter gaan luisteren en checken wanneer het wel/niet voorkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan denk ik toch aan koppeling, vliegwiel, versnellingsbak. Maar eigenlijk vrees ik dat er weinig met zekerheid over valt te zeggen, ook door wat extra trilling kan een loszittende bout ook geluid veroorzaken.

 

Met versnellingsbakproblemen ga je wel best zo snel als mogelijk naar de garage, stel bijvoorbeeld dat de koppeling niet goed ontkoppelt en het geluid daardoor komt, daar rijd je toch best niet al te lang mee rond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je tips! Ben ik blij mee. Althans ik hoop natuurlijk niet dat het echt de versnellingsbak of toch riem is.... Ik lees trouwens net iets wat ik nog niet eerder had gezien/gelezen:

 

Vraag:

Sinds kort hoor ik rechts voorin een vreemd geluid. Het is alsof er iets loszit in het dashboardkastje.

Ons is opgevallen dat het met name te horen is wanneer je een stukje gereden hebt en voor een stoplicht staat te wachten.
Dan is het toerental van de motor anders en dan hoor je het rammeltje.

 

Antwoord:

Bij mij was er ook zo een irritant geluidje wat uit dashboard kastje leek te komen.
Waren de slangetjes/stangetjes die tegen de rechter voorveerpoot aan stonden te trillen.
Motorkap open, links bovenin, iets verleggen en of vastzetten met tape of tierap en het is over.

 

Dit ga ik morgen checken, dat zou wel een heel eenvoudige oplossing zijn. Ik hoop het..... Ik zal het resultaat melden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Skoody Boo, ga het morgen (in het licht...) eerst zelf checken, dan stappen ondernemen. Ik hoop echt dat dat het is.... Ben superblij met de wagen, en dat wil ik graag zo houden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft je distributie ketting, er is zo en zo een lijst met motornummers die het probleem hebben

Dus je dealer kan dit checken en dus kijken of jou motornummer eronder valt en dus of je de reparatie wel of niet nodig heeft

Buiten die nummerlijst wil het niet zeggen dat je er dan van bent gevrijwaard , het kan evenzogoed dus zo zijn dat jou blok wel dat probleem heeft.

Dus zeker laten controleren door je dealer en je late overtuigen dat je motor gewoon goed is eventueel op papier dat mocht het toch wel zo zijn en je na garantie overkomt dat je kunt aantonen dat je al eens er om bent geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@EdK, mee eens ik ga het sowieso melden! Bedankt.

@CaseyBasey: waardoor weet je zeker dat het met de koppeling/vrijloop heeft te maken, en hoezo 'hoeft niets te betekenen"? Komt het 'geratel' je bekend voor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel ik heb onlangs hetzelfde probleem in de superb 1.4TSI het is wel zo als het buiten kouder is het geluid luider klinkt.

Deze ochtend ben ik dan eens gaan rijden met de radio uit de ventilatie af om eens goed te luisteren.

Nu als men rijdt geen probleem enkel bij stilstand is het geluid daar.

Dacht eerst dat het enkel bij een koude motor was maar dat is niet juist heb gereden tot de olie 92° was maar ik hoorde nog steeds de ratel bij stilstand.

Tijdens het rijden kom ik aan een rondpunt en op het rondpunt hoor ik terug het getik al rijdend maar nu sneller( het toerental is hoger) maar wel heel stil. Het rondpunt een paar keer gedaan en dan was het weg.

Thuis terug op de oprit en het getik was er terug.

Avonds kom ik van mijn werk en hoor ik niets (zucht).

Indien morgenvroeg het geluid er terug is rij ik naar de garage, mogelijk zijn er onderdelen dit ergens tegenaan tikken.

Denk niet dat het met de motor te maken heeft.

Maar zal eerst ook een kijken of ik ook ergens geen slangetjes zie.

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de superb ga naar http://www.skodaforum.eu/topic/1981-brandstofleiding-ratelt/#entry39108

@JvdK vandaag naar de garage geweest voor de superb en de technieker bevestigd het probleem bij de Fabia wat betreft de slangetjes.(welke juist weet ik niet). Kan ook de brandstofleiding zijn zie de opmerking van Piair1982 (deze rijdt ook met een Fabia combi) in het bovenvermelde topic brandstofleiding ratelt.

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

De rammel kan of de ketting zijn (vaak hoorbaar bij alleen het starten v.d. motor) of b.v. de brandstofleidingen in de koker tegen het schutbord/wielkast aan.

Zie bijgevoegde foto. (in de rode cirkel, gemarkeerd met 2 rode pijlen)

 

Vaak helpt het vastzetten met een ty-rap en/of een stuk (schuim)vulmateriaal in de koker, tussen de leidingen in.

Let wel op dat je geen materiaal gebruikt wat niet hitte bestendig is of heel veel water opzuigt en/of kan gaan rotten. Want dat wil je niet onder de motorkap...

post-47-0-51908400-1395824906_thumb.jpg

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanavond geluisterd en gekeken. Het lijkt bovenstaand probleem, dus het rammelen van leidingen te zijn. Ga morgen de dealer bellen en laten checken.

Bedankt voor het meedenken en alle antwoorden, top!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Weer iets om op te letten in de zoektocht naar een goede 2e hands Fabia! (via gaspedaal, zijn overigens nog best duur?)

Dacht overigens dat Pon het e.e.a. met die distributie ketting via terugroep actie gedaan had (gezien de publiciteit en meerdere merken/modellen). Maar ik begrijp uit reacties dat je jezelf (ook?) moet aanmelden voor een check?

Ik neem even aan dat het een en ander in de service boekjes vermeld wordt? (wordt nog een ander verhaal als we een knappe vinden bij een niet skoda/vag dealer...

Eigenlijk best wel vervelend dat je als consument zoveel info zelf bij elkaar moet sprokkelen...moet eigenlijk de garage opruimen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach denk dat wel los loopt , op fora lees je alleen de probleem gevallen en niet wie er geen problemen mee heeft.

En als je dat af spiegelt aan het aantal gemaakte blokken dan praat je waarschijnlijk over een max van 5%

Tsja en het blijft uiteraard lullig als het net jouw motor betreft

Maar bij tweede hands kopen is het wel een puntje van aandacht om op te letten en eventueel actie te ondernemen als je net die wagen wil hebben waar een vreemd geluid onder de kap vandaan komt.

En wat betreft duur, je slopel particulier verkopen en zonder inruil bij een dealer komen levert vaak ook een korting op.

En particulier verkopen levert ook vaak meer op dan inruilen.

Bij mij is het altijd zo dat ik,wil weten wat ik uiteindelijk moet neerleggen aan euries.

Dus wat geeft hij me aan kortingen op model dat je wil kopen en wat ik terug krijg voor oude in te leveren wagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe