Ga naar inhoud

Nog even...en het treinkaartje bestaat niet meer!


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Anoniem dat zou ook kunnen voor abonnementhouders maar ze willen dit niet doen.

En wil men gewoon vrij en anoniem een trein nemen moet men dan nog meer betalen, gewoon schandalig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was het maar zo simpel WMM; je hebt niet altijd een keuze! Jij hebt de luxe van 2 automobielen tot jullie beschikking.quixotic.tilt-at-the-windmills_0.gif

maar die komen ook niet gratis aanwaaien?! Die Opel is een leaseauto dus bijtelling betaal ik plus dat ik dit ook nodig heb om mijn werk uit te voeren. En die Panda kost ook geld. Mijn vrouw en kinderen gaan nooit met de trein, is gewoon zo ontstaan. De trein is gewoon een alternatief vervoersmiddel waarbij je voordelen en nadelen hebt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Rosinfield, on 10 Jul 2014 - 14:34, said:

 Het gaat niet om de zorg op zich, maar om de mate waarmee deze zich buiten proporties

 

Ik vind dat knap, het kunnen bepalen van die juiste properties.

 

Rosinfield, on 10 Jul 2014 - 14:34, said:

op terreinen waar deze helemaal niet passend is.

Data opgeslagen voor een goed doel kan worden gekoppeld met oog op een slecht doel, en de mate waarin dat wel of niet gebeurt is niet een heel transparant proces, althans, niet voor mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier staan nog wat interessante aspecten tussen:

 

https://www.security.nl/posting/394932/Treinreiziger+ervaart+OV-chipkaart+als+privacyschending

 

---------------------

Daarnaast is het ook van de gekke dat er voetstoots wordt uitgegaan van de veronderstelling dat iedereen die met het openbaar vervoer moet/wil reizen elektronisch bankiert en de beschikking heeft over Ideal (anders kan er geen saldo in de chip geladen worden).
Als je dat niet wil- of kan (dat laatste komt ook voor) is het openbaar vervoer in Nederland uitgesloten voor je.
Het is niet te absurd voor woorden dat dit kàn gebeuren maar het pathologische gevolg van de te ver doorgevoerde privatisering in Nederland waardoor snelle beursboys het 'openbaar' vervoer in handen hebben gekregen.
Samengevat:
Met de introductie van deze slikken of stikken OV Chip Card is er met ingang van juli 2014 een einde gekomen aan 125 jaar algemeen toegankelijk vervoer in Nederland.

---------------------

Door Anoniem: Het irritante is niet dat je € 20 euro moet neertellen voor het 'start saldo' - dat is vergelijkbaar met de strippenkaart -

Voor jou mischien. Voor mij is het een week eten. Maar die vergelijking gaat al mank: Die "euro 20 euro" is wat je er minimaal op moet hebben staan anders mag je niet "op saldo" reizen, en is daarmee een dood twintigje in je zak. Wil je dus heen en weer terug reizen, moet er na het heenreizen nog steeds minimaal twintig euro op de kaart staan, anders is het bijstorten voor je kan inchecken.

En als er eens een paaltje de hik heeft is het weg twintig euro. Daar kan een kort ritje snel ineens heel duur van worden.

---------------------

Vergeet ook niet dat met de ov-chipkaart de controle is verschoven. Want uiteindelijk gaat dit hele OV-Chipkaart project niet om wat handig is, nee het gaat om zoveel mogelijk informatie over mensen verzamelen; want informatie is macht en levert geld op.
Voorheen had je een strippenkaart, waarbij je zelf op elk moment wist hoeveel strippen je nog over had om te reizen.
De vervoersbedrijven wisten niet hoeveel strippen jij op een bepaald moment in je bezit had, maar jij wel.
Toen kwam de ov-chip kaart en draaide de situatie compleet om.
Nu weten de vervoersbedrijven dankzij hun grote databank op elk moment hoeveel saldo jij op je kaart hebt, (en waar je bent, als je reist) maar jij kan zelf niet op elk moment je saldo uitlezen. Sterker nog, je persoonlijk gegevens op de website van ov-chipkaart lopen vaak een dag achter waardoor je nooit een exact beeld hebt van je huidige saldo. Het enige moment dat jij je exacte saldo ziet is op de paaltjes, waar je moet bukken en stil moet blijven staan op het even goed in je op te nemen; dit tot ongemak van de horde mensen achter je die ook uit willen checken. En trouwens: als de zon op de paaltjes schijnt is de informatie onleesbaar. Gek dat zoiets simpels vooraf niet getest is, als dienstverlening zoals ze zeggen zo belangrijk is. Nou, inmiddels weten we wel waar het ze werkelijk om draait.

---------------------

En waarom hebben we ook alweer de OV-chipkaart?
Goedkoper wordt het niet. De introductie van het systeem kostte miljarden en het onderhoud kost jaarlijks tientallen miljoenen. Voor de reiziger wordt het ook duurder.
Veiliger wordt het ook niet. Denken dat je de mentaliteit van overlastveroorzakers kan veranderen door een OV-chipkaart en wat poortjes is naief. En daarbij, het OV was helemaal niet onveilig. In ieder geval niet onveiliger dan de openbare weg.

---------------------

 

 

Ik denk dat de term OV (= OPENBAAR vervoer) vervangen dient te worden door CV (= COMMERCIEEL vervoer).

 

M.a.w. woon je niet in concentratiegebieden c.q. in wooncentra in de randstad, dan wordt het OV gedegradeerd tot een ZV (= Zelden Vervoer).

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Naast veel correctere reizigersstromen, zal de NS deze gegevens uiteraard ook wel gebruiken voor marketingacties. Op termijn krijg je dan efficiënter én (relatief gezien) goedkoper openbaar vervoer. Het maatschappelijk nut lijkt me hier toch wel relevant, in tegenstelling tot bij puur commerciële bedrijven. Wie anoniem wil reizen, kan dat ook gewoon, al moet je dan wat meer betalen. 

 

Een bedrijf dat zo'n tien jaar na de aanleg van een spoorlijn nog niet eens het materieel heeft om die spoorlijn te gebruiken, is helemaal niet in staat om behoorlijk vervoer te regelen. (Ik heb het over het Fyra-HSL debacle). Ook normale vervoerstromen kunnen ze niet eens inplannen: treinen op een traject die allemaal bomvol zitten, worden bij een vernieuwing van het spoorboekje gewoon gehalveerd, en voordat dat weer recht getrokken is, ben je een maand verder. Zo heb ik het een periode meegemaakt, dat ik regelmatig 3 (overvolle) treinen moest laten vertrekken, voor er een trein kwam waar ik mezelf in kon persen, en zo'n situatie laat men gewoon wekenlang duren, en dan heb ik het niet eens over bijzondere omstandigheden, maar over dagelijkse praktijk in de spitsuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een anonieme kaart, is het per definitie onmogelijk om geld terug te krijgen, ook al is er uit de opgeslagen gegevens overduidelijk dat je daar recht op hebt: bij een anonieme kaart, heb je per definitie geen recht op geld terug als de vervoerder(s) een wanprestatie leveren.

Wel @cordoba ik moet je in deze diep teleurstellen want mijn beide aanvragen tot teruggave vanwege verkeerde afschrijvingen op een GVB rit zijn toegewezen.

En één kaart was van het type op naam geregistreerd en de tweede was een anonieme kaart.

Alleen zoals gezegd zodra je dus gaat reclameren dan is de kaart niet meer anoniem omdat men teveel gegevens gaat vragen.

Maar goed je mixt wat namen en wat adressen door elkaar en gooit er nog wel een juist rekeningnummer tegenaan en is het anonieme toch nog een beetje anoniem

 

Maar goed de 10 euro word tussen nu en 3 weken overgemaakt op mijn rekening, zodat zij in die tijd nog wat extra rente kunnen trekken ......

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@EdK: blijkbaar zit het dan toch anders dan ik dacht, met die teruggave. Ik vraag me nu wel af, is het GVB een positieve uitzondering, of wordt met geen teruggave bij anonieme kaart bedoeld, dat de anonimiteit wordt opgeheven bij teruggave. Eerlijk gezegd, zie ik maar één mogelijkheid om anonimiteit te behouden: als je met de naamloze OV-chip naar een loket kan gaan, om daar je geld contant terug te krijgen (of de kaart opwaarderen met onterecht afgeschreven bedrag), in geval je recht hebt op teruggave (dan dus ook geen gegevensuitwisseling vooraf, voor je naar loket kan, en ook geen identificatie bij het loket)

 

Eigenlijk vind ik dat, als je de anonimiteit moet opgeven voor teruggave, dat de verantwoordelijke vervoerder moet opdraaien voor de kosten van een nieuwe anonieme kaart. Ik heb het bewust over de kosten, en niet een andere kaart verstrekken, want die kan de vervoerder dan direct koppelen aan de persoon die om teruggave vraagt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Wat een ongelofelijk KMP systeem, dat hele OV-chip/NS gezeik. GRMBBLL. :angry:

 

Afijn, we waren 'verplicht' een OV-chipcard te nemen voor het abo van onze dochter, die iedere schooldag met de trein naar school reist.

Lijkt allemaal prima in orde. Maar nu komt 't! Je bent dan afhankelijk van al het online geneuzel wat de NS opgetuigd heeft om online, via 'mijn ns' je OV-chipcard perikelen te checken, aan te passen en te regelen.

Allemaal leuk en aardig, maar dan moet het wel WERKEN!

Net als je een avond vantevoren iets moet doen, om voor de volgende werkweek wat dingen na te kijken c.q. in te stellen, werkt dat K*T systeem van ze niet...

En er is GEEN klantenservice beschikbaar 24/7. Geen online storingsmeldingen (behalve dan dat anderen hetzelfde probleem hebben).

Je ziet meteen ook klachten verschijnen dat er meer mensen op zondag, vóór de nieuwe werkweek, dingen willen bestellen/aanpassen/checken. En als dat systeem dan offline is, kun je helemaal niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een al wat oudere kennis, vroeg ons vorige week of we iets voor 'm wilden opzoeken hoe dat in z'n werk gaat met dat OV chipgedrocht:

 

Moet je voor de grap eens uitzoeken hoe je nu b.v. een internationale treinreis moet in/uitchecken met je OV chipcard.

Of als je een gedeelte van een traject, of slechts 1 keertje b.v. 1ste klas ipv 2de klas wilt reizen.

 

Suk6! "nee, makkelijker kunnen we het niet maken"  GRMBBLLL

 

ik-spoor-niet-jij-wel-1.gif

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Captain Hook, on 08 Sept 2014 - 08:33, said:

Een al wat oudere kennis, vroeg ons vorige week of we iets voor 'm wilden opzoeken hoe dat in z'n werk gaat met dat OV chipgedrocht:

 

Moet je voor de grap eens uitzoeken hoe je nu b.v. een internationale treinreis moet in/uitchecken met je OV chipcard.

Of als je een gedeelte van een traject, of slechts 1 keertje b.v. 1ste klas ipv 2de klas wilt reizen.

 

Dat hoor je ook niet te willen. Zorg dat je treinonafhankelijk - desnoods per bus - over de grens komt, en dan zo snel mogelijk per Schönes-Wochenende-Ticket verder. En blijf voor binnenlandse ritten uit die internationale treinen. Je doet dan namelijk afbreuk aan de sfeer van zo'n trein.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

dude-wtf.jpg

 

Wie spoort er hier nou niet?????

 

"doet afbreuk aan de sfeer v.d. trein" "dat hoor je ook niet te willen"  ?!?!?

 

Ook een leuke: als je net over de grens woont (je huisadres is b.v. duits) en je wilt een ov chip product aanschaffen...dat gaat dus niet meer. (voorheen wel). Want het online geneuzel accepteert geen buitenlandse adressen...

(omdat je als student b.v. bij je ouders in Duitsland woont, maar in Nederland studeert en daar met de trein moet reizen)

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die grensoverschreidende diensten werkt maar matig.

 

Vanaf Nieuweschans rijden - na een paar jaar stilte - zo'n 3 treinen per etmaal met beperkte snelheid vanwege achterstallig onderhoud.-

 

Vanaf Oldenzaal was een driejarig projectje naar Bentheim >> gestopt, te weinig animo.

 

Vanaf Arnhem de eenmaal-per-uur-stoptrein naar Emmerich >> bestaat niet. Er stoppen alleen een paar internationale treinen, en die doen dat in de eerste plaats voor een locwissel. Als daar een multicourante loc voor zou staan rijdt hij waarschijnlijk door. Die locs zijn in bestelling. Het traject vanaf Zevenaar wordt ook omgebouwd naar de Duitse spanning OF naar de spanning van de Betuwelijn (nu moeten die goederentreinen vanaf de Betuwelijn daar een paar km op 1500 volt rijden en daarmee iets meer dan de helft van het vermogen). Dus om voor die paar jaar nou je kaartjessysteem om te bouwen voor dat o zo drukke grensvervoer.....

 

Bij Zevenaar en Oldenzaal wordt een vaste stoptreindienst ook stelselmatig tegengewerkt door goederenvervoerders die bang zijn dat "hun" treinpaden zo in het gedrang komen. Bij Venlo is dat niet gelukt. Daar werkt het wel en is de Duitse consessie doorgetrokken naar NL. (Kan ook Duitse verkeerspolitiek zijn overigens om zoveel mogelijk een flessenhals te maken getuige het enkelspoor bij Kaldenkirchen en de grasdriehoek bij Vierssen 51.264949,6.393074).

Vanaf Enschede werkt het ook, daar is ook de Duitse consessie doorgetrokken. Maar dat zijn beide diensten die beginnen/eindigen op het eerste station voor/na de grens. Is het wel zo logisch dat de OV-Chipkaart daar ook moet gelden?

 

Ik denk dat het door jou bedachte probleem zich wel voor kan doen tussen Maastricht en Aken bijvoorbeeld. Daar kan je tussen reizen per trein met een omweg over Heerlen, over een korte afstand, beide universiteitssteden, die Limburgers daar praten al bijna Duits, enz. Daar is inderdaad wat grensoverschreidend streekvervoer. Al is het gezamenlijke vliegveld al weer afgeblazen, dus veel zal het daarmee niet gaan worden.

 

De werkelijkheid is dat mensen die net over de grens wonen al een minderheid vormen, en dat er daarvan bijna niemand per trein zal reizen.


En blijf voor binnenlandse ritten uit die internationale treinen. Je doet dan namelijk afbreuk aan de sfeer van zo'n trein.

 

Bijvoorbeeld dat stoppen in Emmerich. Ogenschijnlijk alleen om de treinreiziger in de gelegenheid te stellen een sigaretje te paffen. Terwijl zelfs goederentreinen met hun multicourante locs al in 1 keer door rijden. Dat is toch fantastisch? Lekker desolaat. Daar moet je niet als doelgerichte spitshollander tussen willen zitten, dat doet afbreuk.

 

Of, in de woorden van Sylvia Witteman "zo'n eindeloze treinreis met al die stationsnamen van Bad-dit en Bad-dat". Terwijl er in eerste instantie maar 1 Bad is dat er toe doet, Bad Bentheim, want daar kan je je peuk roken. En in tweede instantie natuurlijk het Bad dat je - als was het een hiernamaals - thuis kunt nemen voordat je onder de wol kruipt.

 

Verder: de ramen die nog open kunnen en waar je uit kunt hangen, een onbeholpen kelnertje met een dienblaadje met flesjes fris, hier en daar een dronkenlap, studenten die treuren om het verlies van hun vakantieliefde, en natuurlijk de semi-legalen die hun semi-legale familie bezoeken die net een paar landen verderop waren terechtgekomen. Die mensen hebben meer tijd dan ze willen nemen voor hun levensvragen, en om daar als spits-Hollander dan met je opgewekte effeciente rationele feel-good smoelwerk tussen te gaan zitten geeft gewoon geen pas.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch heeft het een zwakte. Het verhaal berust natuurlijk wel op een aanname. Het had natuurlijk gekund dat de kennis van CH per ICE van Utrecht naar Arnhem had gewild natuurlijk, maar dan kom je uit op zo'n milieubetoog dat een binnenlandse rit per HST net zo milieuonvriendelijk is als per Boeing 747 naar Breda, en dat in die zin dat kaartjessysteem goede eerste stappen zet.

 

Maar zowel een ICE als dat milieugezeur zijn minder sfeervol, dus heb ik maar aangenomen dat het om zo'n ouderwetse sleurtrein zou gaan. 8-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe