Ga naar inhoud

Nog even...en het treinkaartje bestaat niet meer!


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Vooral dit: "Toen wij zonder kist door de trein wilden lopen werd ons verboden flyers uit te delen en met de reizigers in gesprek te gaan, ondanks de duidelijke interesse in onze actie bij een substantieel deel van de reizigers."

is toch een rechtstreekse vorm van censuur c.q. inperking van onze vrijheid van meningsuiting?

Of zie ik dat verkeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slecht dat ze geen flyers mochten uitdelen. Dan moeten ze de passagiers maar buiten opvangen en de flyers daar overhandigen!


Eigenlijk toch v.d. zotte. Je kunt zometeen niet eens meer een treinkaartje kopen om, zonder geregistreerd te worden, van A naar B te reizen.  :(

Mwah...ze willen gewoon weten wie er met de trein reist. Dat mag toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

CaseyBasey, on 22 Jan 2014 - 19:45, said:

Je kan een anonieme OV-kaart kopen.

Die is NIET anoniem!

https://www.security.nl/posting/33928/

https://privacyfirst.nl/aandachtsvelden/ov-chipkaart/item/452-anonieme-ov-chipkaart-is-niet-anoniem.html

De anonieme OV kaart is te herleiden naar een specifiek persoon, m.a.w. die is NIET anoniem.

Mwah...ze willen gewoon weten wie er met de trein reist. Dat mag toch?

Blijkbaar is het begrip privacy niet helemaal duidelijk?

Het gaat gewoon de overheid of het vervoersbedrijf niks aan of persoon X van A naar B reist.

Dat hebben we wereldwijd vastgelegd in artikel 12 v.d. mensenrechten.

 

Rosinfield meldt toch ook niet braaf ieder ritje van Fryslân naar A'dam en vice versa? En WMM meldt toch ook niet iedere keer wanneer je precies naar de sportschool gaat (of niet)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog afgezien van de idioterie dat je niet gepast je reis kunt betalen, éénmalig. Je bent altijd meer geld kwijt dan dat de reis kost. Vervolgens blijft er altijd restsaldo over.

Moet je b.v. eens proberen met een heel gezin een aantal kaartjes te kopen en dan uitrekenen hoeveel je extra moet betalen, t.o.v. voorheen losse kaartjes, precies gepast, voor iedereen individueel aanschaffen. :gestoord:

 

Of, nog zotter, ik wil b.v. éénmalig van Weesp naar A'dam. Dat kostte voorheen 3,20. Maar nu minimaal 20 EURO! Want er moet minimaal 20 EURO op een OV chip card staan, wil je 'm kunnen gebruiken. Is toch idioot!?

Als ik iedere week bij de bakker 1 brood haal, hoef ik toch ik niet van tevoren een tegoedbon van 10 broden te kopen en moet ik altijd minimaal een tegoed van 10 broden aanhouden, wil ik 1 brood kunnen kopen??? :gestoord:  :gestoord:

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

@CaseyBasey:  een 'anonieme' chipkaart  wordt sowieso al bijgehouden wanneer en waar welke 'anonieme' kaart reist. Daarnaast kun je bij een fout in het afschrijvingssysteem, of niet uit kunnen checken door bijv. kapotte apparatuur geen geld/saldo terug krijgen bij een anonieme chipkaart (terwijl a/d hand van de gegevens die info er wel is). Daarnaast is de vraag of je een anonieme chipkaart ook echt contant kunt afrekenen.

 

Afgelopen weekend merkte ik weer een 'vooruitgang': de papieren kaartjes zonder datum zijn afgeschafd, de als je vooraf een kaartje koopt en de reis uitstelt, is het geld van het kaartje weggegooid geld. Op basis van mogelijke fraude kan ik daar nog wel mee leven, als men tenminste de kaartverkoop via automaten op onbemande stations wel goed mogelijk maakt. (sommige stations hebben maar 1 automaat voor opwaarderen OV-chip én papieren kaartjes, en als daar een storing is heb je een echt probleem). Ook de onmogelijkheid om een anonieme kaart op te waarderen, waardoor er altijd een restbedrag op de chip blijft staan, terwijl de kaart ook nog eens duurder is in aanschaf, maakt het wel heel onaantrekkelijk om af en toe voor het OV te kiezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de goede orde, ik vind het ook vervelend dat je straks geen ouderwets kaartje meer kunt kopen. En dat als er storingen optreden je veel moeite zult moeten doen om je geld terug te krijgen. Maar de klacht dat je niet meer anoniem kunt reizen vind ik niet steekhoudend. Je kunt een anonieme OV-kaart gewoon met geld contant betalen, bijvoorbeeld in een supermarkt of tabakswinkel. En volgens mij ook met munten in de automaten op stations.

En dat reizen ergens vastgelegd worden, nou dat gebeurt ook als je een ouderwets kaartje koopt. Daar staat het ook nog eens op het kaartje gedrukt wanneer je waar gereisd hebt. Overigens, een anonieme OV-kaart is niet persoonsgebonden. Je kan de OV-kaart aan iedereen uitlenen, of zelfs met anderen gezamenlijk bezitten. Anoniem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik met een anonieme ov chipcard van Weesp naar A'dam wil reizen, moet ik eerst een verkooppunt zien te vinden waar ik een anonieme ov chipcard contant kan laden met 20 EURO (!). Vervolgens wordt er 3,20 afgeboekt en blijft er nog een fors tegoed over. Maar dat kan ik NIET anoniem contant terugkrijgen! M.a.w. de reisgegevens worden alsnog gekoppeld aan de persoon die het tegoed terug op z'n rekening wil hebben. Nog afgezien van de rompslomp en het wachten op geld wat je niet hoefde te betalen, maar wel moet zien terug te krijgen. Hoeveel denk je dat er op die manier bij TLS blijft 'hangen'?

Of als je met 3 personen van Weesp naar A'dam wil, dat kostte voorheen 3 x 3,20 = 9,60.  Nu kost dat 60 euro!  En dat is 'normaal'?

Want je kunt niet met meerdere personen het tegoed van een ov chipcard delen, ondanks dat het tegoed voldoende voor de reis zou zijn... :gestoord:


Rosinfield, on 22 Jan 2014 - 21:15, said:

 Overigens is het sequitur

Fijn, dat jij nooit typefouten maakt... ;)

Maar ook hier weer (!) ga je niet in op de feiten van het topic. -_-   iets met pot verwijt ketel...

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

je berekening

 

Of als je met 3 personen van Weesp naar A'dam wil, dat kostte voorheen 3 x 3,20 = 9,60.  Nu kost dat 60 euro!  En dat is 'normaal'?

Laat ik voorop stellen dat ik van de nieuwe systematiek ook niet vrolijk word. Ik gebruik (gelukkig) slechts incidenteel de trein, zodat werken met losse kaartjes veel makkelijker was.

 

Maar je bovenstaande stelling klopt natuurlijk niet. Je ritje "kost" geen € 60,00. Da's net zoiets als statiegeld bij de prijs van je fles cola optellen en dan roepen dat de cola zo duur is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar bij statiegeld staat het opgeld voor de verpakking in relatie met de inhoud. Bovendien heb ik dan ook nog een keuze tussen verpakkingen met en zonder statiegeld.

Bij het reizen NIET.

Het reisproduct kost 3,20 en ik moet 20 euro betalen... dat staat in geen enkele verhouding met elkaar. Zeker niet als het meerdere personen betreft.

En die online mogelijkheid om vooraf een precies gepast treinkaartje aan te schaffen, gaat ook verdwijnen. M.a.w. ik zie de vooruitgang voor de reiziger niet... -_-

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Captain Hook: geef eens aan als je wilt waar en op welke wijze ik in een discussie waaraan ik deelneem niet op het onderwerp in ga? Punt is dat ik aan deze discussie niet deelneem omdat ik te druk ben met andere discussies her en der die me belangrijker voorkomen. Dit was slechts een geintje, maar humor moet in jouw visie blijkbaar strikt worden beperkt tot het gelijknamig genoemde topic.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je blijft suggereren dat je € 20,00 betaalt voor dat ene ritje - en dat is niet zo: je kunt datzelfde ritje vervolgens nog 5 keer maken. Het punt is gewoon dat je gedwongen wordt eventuele (!) toekomstige aankopen voor te schieten, en daar houden we niet zo van.

 

De voortuitgang voor de reiziger is wat indirecter van aard en niet zo zichtbaar. Dit soort exercities is uiteindelijk natuurlijk gericht op een voor de NS minder kostend en makkelijker controleerbaar verkoopproces. Laten we in deze discussie de opstartproblemen en dergelijk er even buiten laten, want dat valt buiten deze discussie. Doordat de NS minder kosten maakt om de kaartjes te verkopen, is de kostprijs van het product "treinreis" uiteindelijk lager (of minder hoog ;)), en voilá, daar heb je het voordeel voor de reiziger.

 

Ik weet het, dit is een theoretisch antwoord, maar dat is uiteindelijk natuurlijk wel de realiteit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bekijk de reportage van de Rekenkamer maar eens... de realiteit is, is dat er veel geld bij TLS blijft hangen en dat TLS weigert openheid van zaken te geven.

 

Analogie aan vliegreizen:

Stel je wilt een reisje van A'dam - Barcelona. Goedkope vlucht is mogelijk voor b.v. 100 euro. Dan moet je toch ook niet eerst een fly-card van 500 euro kopen om te mogen vliegen en dan achteraf proberen je geld terug krijgen?

 

Of als je zo meteen naar de camping in Frankrijk wilt en je gaat bij de eerste benzine pomp tanken in Nederland, je eerst voor 500 euro aan brandstof dient voor te schieten, je routeplan dient in te dienen (en dit moet uiteraard ook nauwgezet opgevolgd worden) en vervolgens mag je iedere keer bij de volgende benzinepomp tanken totdat je tegoed bijna op is (minimum is b.v. 100 euro) en je dan eerst weer dient bij te storten, voordat je verder kunt rijden. :gestoord:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geef mij het oude kartonnen knipkaartje maar weer terug van vloegel.

Maar zat hierdoor eens even terug te rekenen wanneer ik voor laatst gebruik had gemaakt van trein of bus

Maar dan kom ik toch echt wel aan de 35 jaar.

En indien ik vanaf morgen weer met openbaar vervoer zou moeten dan heb ik denk ik een dag nodig om uit te zoeken hoe het nieuwe systeem werkt.

Maar voor vriendin der dochtertje een kaart aangevraagd onlangs en die waardeer ik af en toe op met een 10 euro per keer.

Dit is dan voor de bus en metro en ik weet niet of dit wat uitmaakt.

Maar als ik dan de afrekeningen elektronisch bekijk dan zie ik inderdaad tijd en waar opgestapt en uitgestapt met tijd en welke bus.

Maar waar ik me ook over verbaasde was dat voor een rit die op €1,20 eindigd er bij instappen eerst € 4,00 word afgeschreven en dan bij uitstappen zie je dan weer de verrekening van ritprijs en vooruit betaalde bedrag en wat er weer word terug geschreven naar de kaart.

En inderdaad ben je continu al geld aan het voorschieten aan hun. En als het fout gaat en je moet het terug zien te krijgen kost het je meer aan tijd dan het bedrag waar het om gaat.

En vraag me dan ook af hoeveel mensen de moeite gaan doen om dat tientje of vijftien euro die er nog opstonden nog terug proberen te vorderen ?

En met de privacy ......... Wel als ik vloegel een abbo had van diemen naar weesp dan stonden ook al mijn gegevens op de kaart en dus bij de NS bekend

En kocht ik een los kaartje dan wisten ze ook dat er weer een reiziger van A naar B was gereisd

Nu met zo'n myfair kaart als ik er een op naam heb dan zien ze in principe hetzelfde als bij een abbo alleen nu de tijden er dan bij.

Heb ik een niet op naam kaart dan zien ze eigenlijk hetzelfde als met gewoon kaartje alleen ook dan de tijd erbij.

Blijft het punt alleen dat je meer moet betalen dan dat je werkelijk verbruikt en dat je een geldsschieter bent geworden voor een instantie.

En moet zo zijn dat ik me geld dat nog op een niet op naam kaart staat er gewoon annoniem weer vanaf moet kunnen halen.

En dit moet gewoon kunnen want bij diverse jachthavens waar ze ook met een myfair systeem hun water en elektra betalen is de mogelijkheid er ook om na gebruik van kaart en nog geld op kaart over het er weer vanaf te halen door kaart in automaat te steken en het wisselgeld terug komt.

Maar ja dat zal een NS niet willen want dan moeten ze weer met geld over straat om dat in machines te plaatsen.

Dus kom je weer op de pinpas terecht die dan geschikt gemaakt moet worden om het terug te storten, maar ja dan heb je dus weer dat naams gegevens gekoppeld kunnen worden aan de anonieme kaart.

En zo is het kringetje weer rond wat betreft je persoonsgegevens die zo gewild zijn bij alle instanties omdat ze daar weer geld mee kunnen verdienen.

Maar je kunt wel anoniem reizen.

Mits je een niet op naam kaart neemt en na die ene rit niet het resterende bedrag terug wil hebben.

Wil je dat geld wel meteen terugzien, dan ben je verplicht om je gegevens alsnog bloot te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe