Ga naar inhoud

DSG


Philleuh87
 Delen

Aanbevolen berichten

Je kan beter kippen houden. Mijn vrouw heeft het dan over "weliswaar veilig maar niet relaxed". De aangebrachte nuance is dan niet als aanmoediging bedoeld, maar meer als signaal er verder niet tegenin te gaan. Ik kan je zeggen dat je dan nog maar weinig opgeschoten bent.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Bij de buren heeft RaceEend een handige en gemakkelijk uitvoerbare methode aangegeven om te testen of je koppelingsplaten versleten zijn. 

Selecteer de 4e versnelling in manual en geef bij 1700 toeren vol gas (niet tot op de plank). Let goed op de toerenteller. Schiet deze ineens omhoog en weer naar beneden, dan is het mis (slipt, einde is nabij). Ik ga dit een dezer dagen eens uitproberen. Op hoop van zegen (zei de atheist).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij lijkt dat het in de zesde versnelling nog duidelijker is. En vergeet niet dat je zo slechts een van de twee koppelingen er van langs geeft. Voor de andere in de vijfde of zevende hetzelfde doen en je hebt beide koppelingen getest.

Maarre, waarom zou je boel onnodig mishandelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mishandelen valt wel mee. Bij een incidentele invoeg- of inhaal actie, doe je exact hetzelfde. Dan trekt hij ook in 1 versnelling door, tot je het gas iets lift waarna hij opschakelt. Maar dat is dan de 5, dacht ik. Maar op zich kan het geen kwaad, hij blijft dan immers uit het rood  


Er zal wel een reden zijn voor die 4. Zal het nog even vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mishandelen valt wel mee. Bij een incidentele invoeg- of inhaal actie, doe je exact hetzelfde. Dan trekt hij ook in 1 versnelling door, tot je het gas iets lift waarna hij opschakelt. Maar dat is dan de 5, dacht ik. Maar op zich kan het geen kwaad, hij blijft dan immers uit het rood  

Er zal wel een reden zijn voor die 4. Zal het nog even vragen.

 

Om de koppeling te testen gaat het niet om lang doortrekken of in het rood rijden. De bedoeling is bij lage toeren de koppeling zwaar te belasten waardoor je kan vaststellen of ie gaat slippen. Dus van de motor eisen dat ie opeens veel toeren gaat maken in een te hoge versnelling.

Althans, dat is wat ik altijd heb gedacht.

aangepast door CaseyBasey
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Was er eigenlijk ook geen DSG-tuning die er voor zorgde dat het probleem met de koppeling verdween?

Dit is wel een manier om te testen, maar ik vermoed dat je het dan sowieso al begint te merken, als de koppeling zo ver heen is. Dat is eerder een goede methode voor de garage/tuner om eenvoudig zekerheid te geven aan de klant. Het zegt weinig tot niks over het slijtageniveau.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, die tuning zit er al een tijdje op bij mij. Hij schakelt dan iets later op, waardoor hij minder snel slijt. Normaal gesproken gaat dat opschakelen n.l. wel heel erg voortvarend.

Vooral van 1 naar 2. Zodra hij van zijn plaats komt schakelt ie naar de 2. Wanneer je veel file moet rijden, is dat niet prettig en ook niet bevorderlijk voor de koppeling

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe