Ga naar inhoud

Fiat Punto afgeleverd


The bone collector
 Delen

Aanbevolen berichten

@Bone: mijn formulering "sportief karretje" is beslist een compliment! De auto heeft niet alleen sportieve lijnen (denk aan de wigvorm en het puntige neusje) maar rijdt ook strak. Ik heb eens met een Punto Sporting gereden en dat was beslist een fijne ervaring.

Toch frappant hoe dezelfde taal toch anders uitgelegd wordt, zo'n 250 km naar het zuiden (vanaf mijn huis gerekend).

Excuseer mij hoor Cyrus, het is niet altijd gemakkelijk om als Belg de connotatie van bepaalde termen te begrijpen in Nederland.

Ondertussen al wat meer gereden en ik kan echt niks negatiefs aan de auto ontdekken. Enige zaak is wel dat de brandstof mij een stuk meer zal gaan kosten, zelfs bij een heel rustige rijstijl vrees ik dat ik een stuk meer ga verbruiken, aan een hogere brandstofprijs.

Ik heb er nu enkel zicht op via de Boordcomputer, maar weet niet in hoeverre die afwijkt. Maar het verbruik van een nieuwe benzinemotor kan nog wat zakken zeker? Of heb ik dat mis?

aangepast door The bone collector
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lijkt mij ook, alhoewel volgens mij heeft Casey een keer opgemerkt dat de afwijking niet altijd even groot is. Naarmate je rustiger rijdt is de BC meer realistisch, rij je steviger dan is hij meer optimistisch. Maar wie weet is het bij een Fiat alles weer helemaal anders :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

zou kunnen, maar zo stevig rijd ik niet hoor. Kees rijdt echter nog wel een stuk rustiger denk ik. Zal denk ik idd wel zo zijn dat je de fabrieksopgave en BC waarden meer benadert naarmate je rustiger rijdt, c.q. je snelheid gemiddeld lager is

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste 1500 a 3000 is hij wat dorstiger en daarna wordt hij wat zuiniger, ook na 10K zal het verbruik weer iets afnemen.

Althans dat is mijn ervaring met de Skoda's die ik heb gereden ( fabia / roomster en nu Yeti )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak zeker nog een spritmonitor aan voor de Punto. Maar met nog maar 90km op de teller, ga ik nog niet direct tanken om te zien hoeveel er nu effectief uit is.

Voorlopig geeft de BC 6.8 liter op 100 km aan. Dat zal in de praktijk dan waarschijnlijk nog wat meer zijn. Ik had toch gehoopt om het ergens op 6.5 liter te kunnen houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua verbruik van je nieuwe italiaanse bolide: het zal natuurlijk ook ff wennen zijn aan je nieuwe auto. Notabene van een prehistorische ;) diesel naar een eigentijdse, vol elektronika, benzine inspuiter.

En uiteindelijk zal jouw rechtervoet het meest bepalend zijn waar je verbruik op uit gaat komen! 8-)

Heb je al gekeken op spritmonitor.de wat vergelijkbare Punto's verbruiken? Dan heb je een referentiekader.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

dat laatste is wel zeker !

klinkt misschien lullig maar ga eerst maar zorgen dat de KM teller de 3000 Km heeft gehaald en dan in spirit eens kijken of je hoop waarheid is geworden.

Op één tank die misschien niet eens vol is geweest kun je je verbruik nu niet op baseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, de tank was wel volledig vol aangezien ik hem zelf gevuld heb. De tank was helemaal leeg toen ik hem meekreeg. BC gaf nog een actieradius van 7 km aan :).

Niet dat dit erg was, hij was wel volledig gepoetst, enz. En ik lees hier af en toe dat jullie in Nederland een soort 'afleverkosten' betalen, in België kennen we dat niet. Het is dus niet verwonderlijk dat de dealer niet staat te springen om er nog voor 50 euro benzine in te gooien, dat is voor hem een extra verlies op zijn onderhandelde prijs.

aangepast door The bone collector
Link naar reactie
Delen op andere sites

Of ie in het begin dorstiger was dan later, weet ik niet zeker. Wel dat de afwijking van de BC nu minder vaak een groot verschil met de werkelijkheid heeft dan in de eerste fase. M.a.w. ik kan de BC nu redelijk vertrouwen.

Dat is toch ook sterk: vandaag getankt, blijkt de afwijking weer wat groter te zijn! BC = 6,4 SM = 6,75

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even in de motorruimte gekeken deze ochtend om alle vloeistofniveau's te controleren. Ik had gehoord dat bij Fiat alles nog al op elkaar gepakt zou zitten, maar dat lijkt mij echt totaal niet waar. In tegendeel, de accu en de bougies, dingen waar je toch bij moet kunnen, zitten veel beter geplaatst dan in de vorige. Er is over nagedacht. Ook geen afdekplaten over alles heen, zo is het ook nog eens veel gemakkelijker om af en toe te inspecteren of er geen lekkages/problemen zijn.

Alle vloeistofniveau's waren overigens ok, gelukkig maar.

post-400-0-77720800-1362828969_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, gisteren voor de tweede keer getankt, zodat ik (eindelijk) kon zien hoeveel benzine de auto in werkelijkheid opslurpt. De BC gaf 6.4 l/100km aan, maar uiteindelijke bleek het 6.66l/100 km te zijn. 1 op 15 dus. Mijn verbruik wordt natuurlijk wel wat negatief beïnvloed door de vele korte afstanden die ik maak, en waarschijnlijk ook wel door de lage buitentemperaturen die we hier gehad hebben. 6.5 liter moet dus wel te doen zijn op lange termijn.

In ieder geval lijkt het er op dat de brandstof mij ongeveer 10ct/km zal gaan kosten, terwijl het bij de Felicia niet meer dan 9ct/km was. Ik kan er wel mee leven.

Voor het overige ben ik nog steeds heel tevreden over mijn aankoop. Ondertussen is de gewenning er al natuurlijk, het lijkt allemaal al niet meer zo spectaculair. Wat mij wel opvalt is dat snelwegrijden in feite iets minder relaxed gaat dan bij mijn Felicia. En daarmee bedoel ik dat het nerveuze sturen bij hoge snelheden meer aandacht vergt. Bij een Felicia moest je wel wat bijsturen, omdat die sneller wat gaan afwijken van de rechte lijn, maar daarbij gaf een kleine draai aan het stuur helemaal geen nerveuze reactie. Hetzelfde met de zijwind, een kleine windstoot zorgt al snel dat deze auto plots afwijkt, terwijl een Felicia die stoot ook wel krijgt, maar daarom helemaal niet van richting verandert. Misschien ligt het ook wat aan mij, moet ik dat nerveuzer gedrag nog wat gewoon worden, maar in ieder geval moet ik zeggen dat ik liever met de Felicia op de autosnelweg reed tot hier toe (al moet je het gebrul van de motor, waardoor je zelfs de radio niet meer kon horen, wel wegdenken).

aangepast door The bone collector
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe