Ga naar inhoud

3D Printing in de praktijk.


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Mooi kunnen we ook nog wat in grasduinen :)

Zo voor CNC aluminium profielen twee sites gevonden nu kan het uitekenen starten van de printer. Hij moet stevig zijn zodat er zo weinig mogelijk vibraties zijn bij het printen maar toch ook niet overdrijven want anders lopen de bouwkosten hoog op.

Dus dat wordt hier behoorlijk wat tekenwerk.

De andere producten zijn vlot verkrijgbaar op EBay morgen al een paar onderdelen bestellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Momenteel zijn alle onderdelen aan het binnen komen afkomstig van België, Nederland, Duitsland, Ierland, Polen, Denemarken, Spanje dus een internationale printer :)

Foto's volgen eens het bouwproject is gestart.

Nu het tekenprogramma terug onder de knie krijgen en dan kan ik wat onderdelen ontwerpen heb al een paar ideetjes voor in de SII.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ook al naar de printotheek:  

 

Men kan verschillende kant en klare ontwerpen vinden men moet dus gewoon iemand dit laten printen er is een heel netwerk van mensen die dit doen tegen een redelijke prijs.

Maar het interessantste is dat men zelf iets kan ontwerpen en het wordt nog leuker als men het zelf kan printen.

Vb: neem mijn smartphone (afgekort SM :P ) deze zijn niet van de kleinste en tijdens het autorijden heb ik dit niet graag in mijn broekzak ( portefeuille ook niet ) dus wordt de SM ergens gedropt in de wagen bekerhouder, de armsteun en passagierszetel of blijft hij gewoon zitten in de boekentas op zich geen probleem de wagen is groot genoeg :) Maar deze SM is een stroomvreter het zou dus interessant zijn om op te laden tijdens de rit.

Nu dat zou ook geen probleem moeten zijn men neemt een kabel ene kant in de sigaret aansteker de andere in de SM. Maar dat is weer zo een gedoe die kabel ligt daar maar wat rond te slingeren juist mikken om de aansluiting in de SM te krijgen.

Men kan ook een houder kopen maar dat vind ik gewoonweg geen mooi zicht en is ook niet zo praktisch in de SII.

Dus er zit niets anders op dan zelf iets te ontwerpen op maat dat in de armsteun wordt geïntrigeerd.

Gewoon SM nemen en inpluggen zonder te zoeken achter kabeltje of aansluiting plug en play :)

Vb: heb aan de A stijl een houder voor de TT wel deze wat slanker maken de aansluitingen voorzien in het ontwerp.

Vb: in de Oktavia III kan men een afvalbakje verkrijgen mogelijk past dit ook voor de SII maar de kans is klein, dus zelf eentje maken om in de deurhouder te plaatsen.

Vb: ik rook niet maar zit wel met een asbakje dat nu dienst doet als verzamelplaats voor muntjes mogelijk kan ik dit mooi indelen.

Vb: de binnenspiegel verplaatsen.

Enz enz enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

onderliggers eerst vastgeschroeft ??

in holland bouwen het net 45 graden met de klok mee op, stukken makkelijker te doen , valt het niet steeds om of dat t naar beneden glijd

 

maar mooie profielen, is dat voor een ieder te koop ? of alleen zakelijk ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja als men met de iPad een foto neemt wil hij deze niet goed plaatsen maar als men op de foto klikt komt alles weer goed :)

Voor ieder te koop op eBay.

post-677-0-87412200-1381269061_thumb.jpg

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgt stilaan de printer vorm, maar zal toch nog een paar weken duren voor er iets geprint op tafel staat dat heb je met een eigen ontwerp. Men bouwt iets ziet dan dat het nog wat beter kan, breekt dan weer af om terug op te bouwen. Ook weet men niet welke onderdelen men nodig heeft, daar een boutje meer ginder een schroefje bij enz.

Handig als u zelf geen printer hebt en de eigenaar van een printer kan er nog iets aan verdienen.

Sommige printers werken met een eigen cartridge en die zijn duur soms tot het dubbele van een gewone spoel. Het is een beetje het verhaal van een gewone printer die zijn spotgoedkoop in aankoop maar de intcartridges zijn duur.

aangepast door Snelle
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt alsof je een "Lego-complex"  opdoet. En als je nou even zo'n onderdeeltje zou kunnen printen.... Maar ja, je zit nog in de oertijd wat dat betreft.

 

Ik moet opeens denken aan dat Bommelverhaal over de uitvinding van de duplicator. En dan graag een die zelf z'n materiaal uit de zee verzamelt. Dat zal nog even schroeven zijn, maar misschien dat een zekere Prlwytzkofsky al bijna zover is.

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Snelle: ik zie in het verhaaltje in je link naar De Morgen, dat er blijkbaar zonder kennis van materialen en constructies wordt gereageerd. Men claimt dat 3D printen sterker en dus lichter in gewicht zijn, dan de tot nu toe gebruikte methoden. Gieten en smeden van metalen onderdelen is juist sterker, doordat je geen ingrijpende verspanende bewerking meer op je onderdeel hoeft los te laten, waardoor het metaal wat sterker is (atoomrooster wordt geen geweld aangedaan zoals bij het verspanen)

Bij 3D printen, loop je volgens mij juist het risico dat  je tussen 2 verschillende printlagen loslating krijgt, dus juist minder sterk, dus uiteindelijk zwaardere onderdelen in satellieten en vliegtuigen.

 

Met gieten, kun je heel veel voor elkaar krijgen, zeker als de gietvorm opgeofferd wordt om het gegoten onderdeel eruit te halen. Hoewel je door krimp bij het afkoelen niet elke vorm kunt maken, en ook holtes binnen een onderdeel zijn een probleem, maar dat is zeker in de ruimtevaart altijd zo: een holte levert altijd een drukverschil op voor iets dat vanuit de afmosfeer de ruimte ingeschoten wordt, of vanuit de ruimte terugkeert op aarde, en kan zo dus een probleem gaan vormen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Cordoba: je stipt een aardig punt aan qua 3D printing.

Maar voor het grote publiek staat 3D printing gelijk aan de klasse van de Ultimaker, RepRap, Makerbot, etc.

Terwijl er zoveel meer is. Er zijn ook 3D printers die kosten een vermogen en kunnen heel andere dingen dan een speelgoedkubusje printen wat uit laagjes PLA of ABS is opgebouwd.

 

Kijk maar wat b.v. Shapeways al kan leveren.

Hier is een aardig overzicht van een aantal basismethoden van 3D printing (waarvan de meesten NIET geschikt zijn voor thuisgebruik ;) )

http://replicatorinc.com/blog/2009/02/4-types-of-3d-printing/

 

Zo heb ik een 3D design en print introductie gevolg bij Flevobike. Zij zochten naar iets als alternatief voor b.v. thixomoulding. Om stevige, complexe structuren in een kleine oplage te kunnen maken, zonder de kostbare apparatuur te moeten gebruiken die je normaal voor thixomoulding nodig hebt. Of een alternatief voor een grote, lompe, kostbare CNC snijmachine die lichtmetalen kettingkasten freest uit massieve blokken vliegtuigalu.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe