Ga naar inhoud

3D Printing in de praktijk.


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Hier is het wat gebrek aan tijd soms maar ėėn uurtje per dag en dan ziet men niet veel vooruitgang zal blij zijn als er tegen einde van volgende maand iets geprint wordt.

Als men een beproeft pakket koopt ben je op een 10 uurtje of minder aan het printen maar als men alles moet opmeten en ter plaatse bedenken duurt het wat langer.

Het bouwen is niets dat komt slim de software daartegen schrikt mij wat af door onvoldoende kennis van deze.

Binnenkort is er hier in de buurt een opleiding voorzien voor beginners, maar vind het wat te duur 120€ voor 6 uurtjes daarvoor heb ik een paar kg ABS.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@captain hook: behalve een opleiding vliegtuigbouwkunde, waar het als het ware tot kunst is verheven om van een blok materiaal van 1000 kg na het verspanen maar 5 kg over te houden, heb ik ook jarenlang gewerkt met lasersnijmachines. Dat laatste is ook een mooi voorbeeld van relatief goedkope productiemethode voor kleine aantallen of enkelstuks, alleen kost het relatief veel (programmeer)tijd. Zo heb ik bijvoorbeeld veel tijd besteed aan programma om tekst/merktekens te graveren met de laser: complete alfabet en de cijfers geprogrammeerd in variabelen. Als ik tekens nodig had, moest ik de letterhoogte opgeven, de letterbreedte als functie van de hoogte (dus net als de hoogte van een autoband percentage van de bandbreedte) en vervolgens letter of cijfer opgeven. Doordat ik steeds of alleen tekens deed die ik direct nodig had, of nog niet geprogrammeerde tekens in verloren uurtjes, uiteindelijk een compleet programma geworden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar goed zonder 6 uur kennis heb je weer niets aan die kilo's ABS lijkt me ?

Ga mij wat laten helpen door de verschillende forumleden van de RepRap forums en zien hoe ver we dan uitkomen.

Het zal een proces worden van vallen en opstaan, denk wel dat men eerst een kleine 50€ verprutst aan materiaal voordat er iets degelijk uitkomt.

Ėėn van mijn eerste projecten voor zelf uit te tekenen en te printen wordt een onderdeel van het technische beslag van mijn raam (tip van EdK zie het irritatie topic) of het onderdeel sterk genoeg zal zijn om zijn functie te kunnen uitoefenen moet de praktijk uitwijzen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ėėn van mijn eerste projecten voor zelf uit te tekenen en te printen wordt een onderdeel van het technische beslag van mijn raam (tip van EdK zie het irritatie topic) of het onderdeel sterk genoeg zal zijn om zijn functie te kunnen uitoefenen moet de praktijk uitwijzen.

Maar dat beslag van je raam, dat is toch niet van PLA/ABS gemaakt?

Mag aannemen van metaal?

 

Dan kan ik je nu vast uit de droom helpen, wat jouw 3D printer gaat produceren is onder geen beding struktureel stevig genoeg om als vervanging van raambeslag te fungeren.

Je zou hooguit een proefmodel kunnen tekenen en printen om te zien of het past en dan het werkelijke gebruiksvoorwerp b.v. bij Shapeways te laten printen uit een solide materiaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het sluitwerk is van metaal dat klopt en ik weet ook dat dit geen lang leven zal hebben maar kan dan wel het metalen onderdeel verwijderen uit een raam die ik hier zéér zelden gebruik en daar het ABS onderdeel in plaatsen ook kan ik metalen onderdelen recupereren van het onderdeel dat stuk is denk wel dat het een haalbare kaart is.

Natuurlijk gaat de zoektocht verder naar het metalen onderdeel nieuw of gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat om dit onderdeel, nu heb ik hier in de garage twee ramen (merk Schuco ook het beslag) waar ik het onderdeel zou kunnen uitnemen de ramen van de garage doe ik nooit open.

En hier zou ik dan het geprint onderdeel in plaatsen zo zou er toch nog de mogelijkheid zijn om deze sporadisch te kunnen openen.

 

Maar eerst nog wat verder bouwen aan de printer anders komt het er niet van :)

post-677-0-05717800-1382601974_thumb.jpg

post-677-0-78400000-1382602003_thumb.jpg

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Voor die prijs ga ik liever een paar keer op reis :)

 

Hier komt stilaan het bouweinde in zicht nog de extruder bout dat moet binnenkomen dan een degelijke voeding aanschaffen en ik kan beginnen te experimenteren met de software om de printer te kalibreren.

De intentie is om hem dit jaar in bedrijf te krijgen.

 

Reeds een heleboel ideeën om te printen maar eerst moet men de tekensoftware onder de knie krijgen het programma waar ik mij wil in verdiepen is FreeCad en ben nu bezig de YouTube filmpjes aan het bekijken om mogelijk hieruit iets te leren.

Verder zal het veeeel oefenen worden om de ideeën te kunnen realiseren. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Snelle ik weet niet uit welk materiaal je precies gaat printen, maar mogelijk verbeterd de sterkte van het materiaal als je dat in een oven voldoende en lang genoeg op kunt warmen onder de juiste omstandigheden. (of dat werkt is afhankelijk van het materiaal, dat zul je uit moeten zoeken).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het meeste zal geprint worden met ABS toch voor de technische stukken omdat dit sterker is dan PLA.

 

Bij alle materialen is het belangrijk dat het droog wordt opgeslagen ze hebben namelijk de eigenschap om vocht op te nemen en dat is nooit goed natuurlijk.

Dus een oven zou zeker niet slecht zijn maar denk wel dat het er lang zal moeten drogen omdat het opgerold is en om dan tot in de kern te geraken of men moet het materiaal afrollen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo we zijn weeral een stukje verder het einde in zicht, van de bouw wel te verstaan :)

Een paar drukveren plaatsen nog wat kalibreren een rol ABS bestellen tegen volgende week en klaar is Kees.

Voor de veiligheid brandblusser voorzien rookdetector en camera nog plaatsen en het avontuur kan beginnen.

Nog een foto van de achterzijde , draden moeten nog worden weggewerkt.

post-677-0-17496500-1385118555_thumb.jpg

aangepast door Snelle
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
  • 2 weken later...

Wel mag zeggen dat het steeds leuker word en je mag van mij wel een filmpje straks plaatsen van je eerste volwassen project.
Ben erg benieuwd want ziet er leuk uit en is je volgens mij al aardig gelukt om hem in geheel af te bouwen en nu dus de software onder de knie krijgen nog vermoed ik zo ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe