Ga naar inhoud

Zonnepanelen


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

@ PC -fre@k

 

idd. de tapwaterinstelling na het voorraadvat is electronisch instelbaar.

Ik heb  deze op 60 ° C (salmonellavrij) ingesteld.

De zonneboiler levert soms  80° C.

In de spoelbakken in de keuken is dat een beetje teveel van het goede (brandwonden !)

Vandaar een mechanische instelbare begrenzer na het voorraadvat, die ik op 60 °C heb ingesteld.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

80 liter? dat klinkt wel weinig. Al weet ik nog even niet hoeveel liter douchen kost bijv. watermeter t.b.v. homewizard is al wel besteld :)


Er gaat nu al een 12mm van zolder naar de keuken, wat mij al opviel. ging er vanuit dat dat is om het water sneller op zijn bestemming te krijgen. Mijn vaatwasser is nu geen hotfill, maar ik overweeg hem zeker te voorzien van een thermostaat om water van 40 graden in te voeren, vermoed dat hij dat wel kan hebben ondanks het ontbreken van hotfill stempel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Er gaat nu al een 12mm van zolder naar de keuken, wat mij al opviel. ging er vanuit dat dat is om het water sneller op zijn bestemming te krijgen. Mijn vaatwasser is nu geen hotfill, maar ik overweeg hem zeker te voorzien van een thermostaat om water van 40 graden in te voeren, vermoed dat hij dat wel kan hebben ondanks het ontbreken van hotfill stempel.

Dat kan zeker, enige wat anders is aan een hot fill boiler is het verwarmingselement.

Je zou deze kunnen voeden met water van 60 graden, hoeft deze alleen maar het water op temperatuur te houden.

 

12 mm leiding is inderdaad om het water sneller op de plaats van bestemming te hebben.

Als je de boiler gaat voeden met warm water, plaats altijd een inlaatcombinatie zo dicht mogelijk bij de boiler!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Is er hier iemand die zich heeft laten verleiden tot een slimme meter met de Nuon oplossing 'E-manager'?

 

http://webwereld.nl/beveiliging/79728-nuon-kampt-al-week-met-privacylek-in-slimme-meter

 

Zucht, wanneer stoppen we nou eens alles maar klakkeloos aan het interpret te hangen? :gestoord:

 

Nuon prijst zijn dienst aan: "Met de Nuon E-manager heeft u altijd en overal inzicht in uw energieverbruik". Maar nu even niet vanwege een privacylek

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...

Ik moet het nog exact op de dag af narekenen, maar mijn zonnepanelen hebben in 1 jaar 2350 kWh opgeleverd!

 

Het zijn 9 panelen van 270 Wh, 2430 wH dus. Normaal zou de formule 0,8 * 2430 = 1944 kWh opbrengst per jaar zijn. (dat getal vind je her en der op internet, alle verliezen, winter, zomer, alles meegerekend).

 

Ofwel, ik kan niet klagen mensen! Bij mij is dat getal (dit jaar) dus 0,97 !! 21% meer dan het gemiddelde :D

aangepast door PC-fre@k
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha, die ronald, het gaat op energetisch gebied wel goed met jou, zo te lezen.

 

Zelf heb ik tijdens de huidige koopavond, een al lang gewilde wens ten uitvoer gebracht:

de aanschaf van een Miele WMF 820 WPS.

Tot voor kort was het  in Nederland, niet mogelijk, om wat voor redenen dan ook, een volwaardige hotfill (allwash) machine aan te schaffen.

Deze machine heeft gewoon, zoals het hoort 2 afzonderlijke watertoevoerslangen, blauw gemerkt, koud en rood gemerkt warm.

Zo moeilijk kan het toch niet zijn.

 

kun jij misschien iets doen aan het zomaar verdwijnen van mijn avatar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

kun jij misschien iets doen aan het zomaar verdwijnen van mijn avatar?

Een avatar verdwijnt niet "zomaar". Waarschijnlijk is je avatar verwijderd van de plaats waar die stond of gehost werd. Jij bent de enige die daar iets aan kan doen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hotfill is wel verkrijgbaar geweest in nederland hoor in verleden, alleen moest meer kijken naar professionele kant.

En in de UK is het de gewoonste zaak van de wereld en die klagen dat het er steeds meer uitgaat.

 

Maar met een zonneboiler erbij is dit natuurlijk een mooie combinatie Hobbel

Link naar reactie
Delen op andere sites

In België is hotfill ook wel verkrijgbaar (voor Miele weet ik het niet). Voorlopig merk ik helemaal niks op mijn energiefactuur van bijvoorbeeld de vaatwasser (verbruik moet dus wel meevallen bij de huidige toestellen), de meerprijs van hotfill zou ik er waarschijnlijk niet snel uithalen.

aangepast door The bone collector
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet het nog exact op de dag af narekenen, maar mijn zonnepanelen hebben in 1 jaar 2350 kWh opgeleverd!

 

Het zijn 9 panelen van 270 Wh, 2430 wH dus. Normaal zou de formule 0,8 * 2430 = 1944 kWh opbrengst per jaar zijn. (dat getal vind je her en der op internet, alle verliezen, winter, zomer, alles meegerekend).

 

Ofwel, ik kan niet klagen mensen! Bij mij is dat getal (dit jaar) dus 0,97 !! 21% meer dan het gemiddelde :D

 

Behalve aan het weer, kan die extra opbrengst ook liggen aan de convertors, en bijv. geen last hebben dat een deel van de panelen op bepaalde tijden schaduw heeft.

Overigens wat voor type panelen heb je? Kristallijn, multikristallijn=microkristallijn, amorf?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yingli 270, mono (YL270C-30b http://d9no22y7yqre8.cloudfront.net/assets/uploads/products/downloads/DS_PANDA60Cell-30b_40mm_EU_EN_B&B_201309_v02.40.pdf ). Ze zeggen zelf 19,5 rendement.

Met een SMA SB2500-TLST. Waarop ik zelf OptiTrac Global Peak ingeschakeld heb. Tot 97% rendement wordt gezegd.

 

Mijn 6 van 9 panelen liggen namelijk onder de dakkapel, en 1 paneel krijgt 's middags te maken meteen CV rookgasafvoer die schaduw op het paneel werpt.

Ik heb het een keer uitgezet om te zien wat er gebeurd, smorgen veel minder geleidelijke opbrengt van 100 > 1600 of zo, en 's middags opeens van 1900 > 1000 zodra dat schoorsteentje in de weg zit. Met OptiTrac inschakeld maakt hij een mooie curve en houdt hij 's middags gewoon de 1900+ vast.

 

ofwel, allemaal niet optimaal, prima resultaat vind ik zelf :)

 

Ha, die ronald, het gaat op energetisch gebied wel goed met jou, zo te lezen.

 

Zelf heb ik tijdens de huidige koopavond, een al lang gewilde wens ten uitvoer gebracht:

de aanschaf van een Miele WMF 820 WPS.

Tot voor kort was het  in Nederland, niet mogelijk, om wat voor redenen dan ook, een volwaardige hotfill (allwash) machine aan te schaffen.

Deze machine heeft gewoon, zoals het hoort 2 afzonderlijke watertoevoerslangen, blauw gemerkt, koud en rood gemerkt warm.

Zo moeilijk kan het toch niet zijn.

 

kun jij misschien iets doen aan het zomaar verdwijnen van mijn avatar?

 

Goed bezig! ik heb ook een hotfill wasmachine, van Bosch.

Van de week de leidingen omgelegd zodat hij warmwater vanaf de hoofdleiding trekt, dan heb je de helft van de afstand al gehad als je daarna de douche gebruikt bijv. Voorheen was dit vanaf de CV een eigen leiding (ook nog eens in het zicht).

 

post-2-0-42915500-1407141501_thumb.jpg

beetje donker, maar jullie snappen het idee. Zowel koud als warm erbij gelegd via die weg, precies aan de andere kant van het schot staat de wasmachine :)

 

Hotfill is wel verkrijgbaar geweest in nederland hoor in verleden, alleen moest meer kijken naar professionele kant.

En in de UK is het de gewoonste zaak van de wereld en die klagen dat het er steeds meer uitgaat.

 

Maar met een zonneboiler erbij is dit natuurlijk een mooie combinatie Hobbel

 

Bosch een keer gesproken, zijn in NL gestopt omdat het niet liep. In Duitsland en zo zijn ze er veel meer mee bezig, ofwel mijn Bosch komt via Amazon.de uit Duitsland :P (gewoon volledige garantie in NL trouwens).

 

In België is hotfill ook wel verkrijgbaar (voor Miele weet ik het niet). Voorlopig merk ik helemaal niks op mijn energiefactuur van bijvoorbeeld de vaatwasser (verbruik moet dus wel meevallen bij de huidige toestellen), de meerprijs van hotfill zou ik er waarschijnlijk niet snel uithalen.

 

Ik overweeg om mijn gewone vaatwasmachine op de warme kraan aan te sluiten. Doen meerdere mensen, gaat zover ik mee krijg niks mis mee. In het ergste geval begeeft hij het (is toch al 14 jaar oud) en moet ik een nieuwe kopen. Een nieuwe kopen enkel omdat ik hotfill wil is volgens mij niet zo zinvol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe