Ga naar inhoud

Zonnepanelen


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

zon schijnt alweer, gaan de gratis Kwh

Nou het schiet hier niet echt op met het maken van stroom nu pas 1.550 kWh. Dat is weinig.

Dinsdag bijvoorbeeld had ik over de hele dag 15.301 kWh

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Heerlijk die zon. 306175_508639785863298_1173598779_n.jpg

De PV panelen zorgen voor een langzaam achteruit draaiende ferraris meter. En het voorraadvat van de zonneboiler is gevuld met 90 liter water van ruim 85 graden!

Er stond zojuist iemand 10 minuten (eigenlijk veels te lang) te douchen en dat kostte geen gas, slechts water. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er stond zojuist iemand 10 minuten (eigenlijk veels te lang) te douchen

nee erik voor dames is dat snel, voor ons uiteraard veels te lang

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Leuke ontwikkeling. Je kan vrijwel nergens meer chinese zonnepanelen kopen omdat ze bang zijn dat de prijzen met 47% stijgen.

 

Wat een gekloot, mag je de panelen ook in Belgie of Duitsland kopen en toch in NL subsidie ontvangen? (er vanuitgaande dat je ze daar misschien nog wel voor de oude prijs kan krijgen - uit voorraad dus).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, lekker die mogelijke importheffing. Is echt weer over nagedacht (not). Inmiddels zijn de meeste europese producenten van PV's er al mee gestopt...

 

http://www.hermanstechniek.nl/contact/nieuws_item.php?id=105

 

http://energieprovincie.nl/index.php/de-prijs-van-zonnepanelen/

 

http://tweakers.net/nieuws/89150/china-stop-europees-telecomonderzoek-en-heffing-op-zonnepanelen.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

De heffing op zich had het probleem ook niet hoeven zijn, ik denk alleen dat het inderdaad te laat is ingezet. Nu is het nog zo scheef dat het meteen tig mensen zal afschrikken tot de prijs weer "normaal" is. Ik ben al blij dat ze het geleidelijk doen, al is dat wel over een erg korte periode natuurlijk.

 

Ik heb alleen wel een offerte binnen gekregen van reeds geïmporteerde panelen, volgens mij kan ik die nu nog gewoon aanschaffen voor een gelijkblijvend aankoopbedrag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb volgens de offerte nog een paar dagen. Dat ik het doe is zeker, alleen nog even in welke vorm (levering, montage op het dak, montage tot meterkast...

 

Ik ga ze morgen gewoon even bellen zodat ik in ieder geval de panelen e.d. kan bestellen en we het nog hebben over de montage. De kabel vanuit de meterkast kan ik denk ik beter zelf doen. Aangezien deze een route achter de trap (holle ruimte), achter planken van de trapkast (daar waar ook de cvleidingen lopen), door de vloer (nog te boren), onder de vloer en daarna omhoog moet komen in de meterkast (ook nog te boren).

 

Meterkast moet ook een kleine verbetering ondergaan. Keek pas weer naar de foto's en viel me op dat maar de helft van de groepen op de aardlek zit! Bovendien zijn er meerdere groepen (als in draden) in 1 zekering gestoken die ik gewoon gesplitst wil hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat laatste mag niet en zou je zelf op de vorige eigenaar moeten kunnen verhalen

Dat niet alles achter en aardlek zit hoeft niets te zeggen hoor , moet alleen ff uitzoeken wat er niet achter zit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trouwens heb je niet toevallig lege leidingen in de meterkast ?

Vaak is dat namelijk het geval waarvan er dan vaak ook 1 richting zolder verdwijnt.

Dus ff kijken of er daar ledige dozen / pijp verstopt zijn ?

Scheelt je boel boorwerk en geklooi !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn loze leidingen, 1 daarvan komt op zolder uit. Maar zit ergens verstopt zo lijkt het. Kom er niet doorheen (geprobeerd met trekveer, kabels, stofzuiger - doel UTP te leggen). Zou dan een 30m trekveer moeten regelen of zo, met een ding om het op druk te zetten.

 

Al zal ik daar natuurlijk nooit 3x 6mm doorheen krijgen (12 mm buiten diameter), zelfs niet met de juiste spullen :P



Oh trouwens, offerte getekend retour en 20% vooruitbetaald (echt niet mijn ding). De rest bij aflevering. Kon geen oplichters-praktijken vinden, dus moet dan maar gewoon goed gaan :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 mtr veren bestaan niet en volgens de norm mag je niet meer dan 20mtr leggen en dan moet er een doos zitten.
Dus is eens kijken of er een doos is ergens (ptt / kabel) waar hij uitkomt en doorgaat naar zolder



12mm ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als in YMVK kabels met mantel. 3x 6mm los in buis zou het alternatief zijn.

 

Ik heb nu een 10 meter (die al te kort is voor de benedenverdieping), zal dus wel meer in de buurt van 20 meter zijn. 30 meter trekveren zijn er wel hoor (aldus Google e.d.) Maar beetje overdreven misschien. huis is 10 meter lang, 3e verdieping. Dus 30 meter zou een beetje rare route zijn... Overigens krijg ik die (nylon..) er aan beide zijden niet verder dan 2 meter in. Ook kwam er al eerder wat beton mee naar beneden in de vorm van de buis. Heb dus het idee dat het verstopt zit (er komt wel lucht aan de andere kant).

 

Kortom, voor nu het plan van de YMVK achter de trap langs (holle ruimte in de hoek) en zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wel als goed is heb ik nog een 20 mtr stalen veer liggen en een verenpomp waardoor je met een beetje kracht de veer door kan drukken.

enne kunststof veren zijn leuk maar bedoeld voor flexibele pijp.

En een 3x6mm vd draad stug ga je niet in een 5/8"pijp krijgen, maw kun je schudden.

Indien je 6mm soepel zou nemen dan kan het met wat vaseline of siliconenspray wel lukken.

 

En die dertig mtr's veren wel ik ben ze nog nooit tegen gekomen en als we langer dan 20 mtr pijp hebben dan binden wij vaak 2 veren aan mekaar vast met blank 2,5mm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het wel een keer willen proberen Ed, al is het voor de UTP kabel. Mini M&G regelen een keer? (PM).

 

Ohja, wat ik nog vergat. Mij is verzekerd dat mijn panelen nu gereserveerd worden. En geen gedoe met de heffing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou heb ik een leuke; ik denk er over een slimme meter te laten plaatsen (zodat ik een P1 poort heb - kan je zelf de boel bijhouden en zo) en deze direct daarna te laten blokkeren zodat ik er alleen zelf voordeel uit kan halen :P

 

Vond ik toch wel leuk bedacht. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

wel de boel bijhouden kan ik nu ook, moet alleen af en toe naar meterkast lopen.

Maar dat moet ik toch al om de aardlekschakelaars te testen

dus ben benieuwd naar je en zo

Link naar reactie
Delen op andere sites

om er een digitaal apparaatje op aan de sluiten zodat ik verbruik en oplevering netjes naast elkaar kan zetten, of beter gezegd kan laten zetten zodat ik het kan zien in 1 app op de ipad/iphone/computer. Live zeg maar :) Dat kan ook met het lampje (dat ik nu ook doe), maar de oplossing die ik ook al voor andere tructjes gebruik kan alleen optimaal gebruikt worden als je de energie/gas meterstand aanlevert via de P1 en de zonnepanelen met een losse kwh meter (via de uitgang die daar op zit).

 

Slimme meter is dus een voordeel, maar nadeel is dat ze uitlezen wanneer ze willen en je ook nog gaan vertellen of je voorschot wel goed is, eventueel je meter op afstand kunnen uitschakelen, etc (is geloof ik een topic van).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe