Ga naar inhoud

Zonnepanelen


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Dus die OptiTrac Global Peak werkt ? Heb hier ook een beetje schaduw van een schouw in de ochtend en in de winter zelfs een paar uur op de panelen die op de garage liggen. Misschien dat spul ook eens installeren.

Hieronder wat rendementen plaatsing einde september 2009. 18 X230 Sanyo.

post-677-0-30523400-1407142198_thumb.jpg

post-677-0-73929700-1407142210_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

OptiTrac Global Peak of andere Maximum power point trackers(MPPT's) werken, maar je moet zorgen dat een deel dat last heeft van schaduw een andere MPPT heeft dan een paneel dat de volle zon heeft. Als je één MPPT hebt voor alle panelen, kan een schaduw op één hoekje van één paneel al een forse terugval in opgewekt vermogen veroorzaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel cordoba ik heb een 5 tal panelen van 30W per stuk met een MPPT 70/15 regelaar geplaatst op een zeilboot ( www.wildevaart.com ) en met een batterij monitor erbij om lading verbruik en opgewekt is af te lezen

En panelen staan paralel geschakeld maar het verhaaltje van schaduw waar jij over praat is bijna niet te registreren ( meten )

Dus in algemeen loopt dat wel los.

 

Gasten maken er nu hun eerste maand vol gebruik van en afgelopen week een terugkoppeling gehad van ze mbt hun elektrische installatie en tot heden hebben ze nog geen ene maal aan de walspanning hoeven liggen en laden die 5 paneeltjes met gemak de 2 accu's van 110Ah p/st met gemak bij.

 

En ja men heeft een altenator aan de motor hangen , maar die laad met een gemiddelde 17Ah bij als ze de haven invaren of uitvaren en tsja dat is max een half uur gebruik van de motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OptiTrac Global Peak of andere Maximum power point trackers(MPPT's) werken, maar je moet zorgen dat een deel dat last heeft van schaduw een andere MPPT heeft dan een paneel dat de volle zon heeft. Als je één MPPT hebt voor alle panelen, kan een schaduw op één hoekje van één paneel al een forse terugval in opgewekt vermogen veroorzaken.

 

Mijn omvormer heeft maar 1 tracker en beschikt dus over die functie. Uitzetten gaf echt een heel andere grafiek, zoals je zegt is schaduw dan echt een killer voor de rest van de panelen. Hoe dat ze het voor elkaar krijgen weet ik niet, maar zolang het aan staat is mijn daggrafiek dus een nette boog (terwijl die schoorsteentje er pas later op de dag voor staat - zou je anders dus moeten zien).

 

post-2-0-95748400-1407186903_thumb.jpg

 

Leuk om te vergelijken Snelle :D (naar ratio uiteraard, 18x230 vs 9x270 ;) )

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe gevoelig het is, is ook afhankelijk van de gekozen schakelingen van de cellen, en of cellen in de schaduw van een bypass zijn voorzien. Als een cel van een bypass is voorzien, heb je niet het probleem dat één cel die kapot is (of in de schaduw ligt) de opbrengst van alle andere cellen beperkt.

 

Overigens als ik tijd heb de specs van de Snelle cellen eens beter bekijken, op het eerste gezicht lijkt het alsof ze sjoemelen met het lichtverlies in het frontglas, maar voor enkelvoudige cellen een fors rendement, al zal dat snel terugvallen bij lage lichtintensiteit (is een eigenschap waar monokristallijn meer last van heeft dan andere soorten Si-zonnecellen.

 

Ed ik weet dat je dat project hebt gedaan, daar heb je al vaak genoeg iets over geschreven (en zo slecht is mijn geheugen nu ook weer niet). :D

aangepast door Cordoba
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Yingli 270, mono (YL270C-30b http://d9no22y7yqre8.cloudfront.net/assets/uploads/products/downloads/DS_PANDA60Cell-30b_40mm_EU_EN_B&B_201309_v02.40.pdf ). Ze zeggen zelf 19,5 rendement.

Met een SMA SB2500-TLST. Waarop ik zelf OptiTrac Global Peak ingeschakeld heb. Tot 97% rendement wordt gezegd.

 

Mijn 6 van 9 panelen liggen namelijk onder de dakkapel, en 1 paneel krijgt 's middags te maken meteen CV rookgasafvoer die schaduw op het paneel werpt.

Ik heb het een keer uitgezet om te zien wat er gebeurd, smorgen veel minder geleidelijke opbrengt van 100 > 1600 of zo, en 's middags opeens van 1900 > 1000 zodra dat schoorsteentje in de weg zit. Met OptiTrac inschakeld maakt hij een mooie curve en houdt hij 's middags gewoon de 1900+ vast.

 

ofwel, allemaal niet optimaal, prima resultaat vind ik zelf :)

 

 

Goed bezig! ik heb ook een hotfill wasmachine, van Bosch.

Van de week de leidingen omgelegd zodat hij warmwater vanaf de hoofdleiding trekt, dan heb je de helft van de afstand al gehad als je daarna de douche gebruikt bijv. Voorheen was dit vanaf de CV een eigen leiding (ook nog eens in het zicht).

 

attachicon.gif140726 Aanpassing waterleiding.jpg

beetje donker, maar jullie snappen het idee. Zowel koud als warm erbij gelegd via die weg, precies aan de andere kant van het schot staat de wasmachine :)

 

 

Bosch een keer gesproken, zijn in NL gestopt omdat het niet liep. In Duitsland en zo zijn ze er veel meer mee bezig, ofwel mijn Bosch komt via Amazon.de uit Duitsland :P (gewoon volledige garantie in NL trouwens).

 

 

Ik overweeg om mijn gewone vaatwasmachine op de warme kraan aan te sluiten. Doen meerdere mensen, gaat zover ik mee krijg niks mis mee. In het ergste geval begeeft hij het (is toch al 14 jaar oud) en moet ik een nieuwe kopen. Een nieuwe kopen enkel omdat ik hotfill wil is volgens mij niet zo zinvol.

 

Kun je gewoon doen, er gebeurt niets ergs, bij mij is mijn "gewone" miele vaatwasser al 8 jaar lang op de zonneboiler aangesloten.

Het vaatwassen gaat een stuk sneller en ook grondiger.

Je kunt er tegenin brengen, dat het naspoelen met warmwater gebeurt, maar het toale waterverbruik per wasprogramma is slechts 10 ltr. 

En als je toch warmwater over hebt..

 

Wel fraai die gesoldeerde verbindingen, ik ben daar een liefhebber van en heb mij die techniek ook eigen gemaakt.

 

De Miele allwash (o.a htfill en regenwater) wasmachine is besteld, maar duurt even, moet van ver weg komen, blijkbaar.

Dit stelt mij in de gelegenheid om in de tussentijd een extra warmwaterleiding aan te leggen naar de opstelplaats.

Wel van een verkleinde diameter 10 mm, om opstartverliezen te bepeken.

aangepast door hobbel de bobbel
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan ga ik het ook gewoon aanleggen, zie geen reden om het niet te doen. Er ligt 12mm naar de keukenkraan, zet hem daar bij op. Ik neem aan dat de vaatwasser net zo lang water vraagt tot hij genoeg liters heeft, net als de wasmachine. Dus aanvoerdruk maakt niks uit. Zonneboiler volgt ook nog een keer ;)

 

Solderen doe ik met name in de muren (uiteraard), maar ook op dit soort plekken waar je normaal niet meer komt of niet fatsoenlijk de ruimte hebt om de boel er tussen te krijgen en vast te draaien. Nadeel is wel dat niet elke bouwmarkt goed spul verkoopt, dus zelfs met soldeervet hecht er dan niks...

 

Duur grapje denk ik, gaat hij het opleveren of moest je al een nieuwe?

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

De Miele Hotfill wasmachine is er !

De levertijd was ruim een week, dus niet op voorraad, hij moest uit Duitsland komen.

Het loont wel de moeite, want het verbruik ten opzichte van de vorig,e 18 jr. oude Miele is belachelijk laag.

0,2- 0,4 kWh per wasbeurt, smullen dus.

En de Hotfill leiding is nog niet eens af ( is toch wel lastig, ik ben nu pas halverwege)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel misschien zoooo 1980 maar geef mij maar een soldeerverbinding dan de huidige knijp koppelingen met de slangen ook wel alupex genaamd.

 

Nu al veel ellende door dit snelle koppelen gezien .......

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Zelfkoelende zonnepanelen voor meer rendement

25.08.2014 | Branchenieuws | 1467 keer bekeken
db48d70d50925d72b28adb79ca9261b9bdf13df2

Zonnepanelen zijn vandaag de dag één van de meest belovende en meest gebruikte technologieën voor hernieuwbare energie. Wetenschappers aan de universiteit van Stanford hebben nu één van de belangrijkste hindernissen overwonnen in de ontwikkeling van duurzame en efficiënte zonnepanelen, namelijk: zonnepanelen die zichzelf koelen.

2b72c7b7a6fe1c1f9c520ad5bab0a2df037b027e

In de zinderende hitte van de middagzon kunnen zonnepanelen erg warm worden. Na onderzoek is gebleken dat een verrassend ergerlijke hoeveelheid energie verloren gaat door zonnepanelen die over verhit raken. Oververhitting betekent daarnaast vaak een verkorting van de levensduur van het paneel.

Door het toevoegen van een nieuwe piramide-achtige eigenschap aan de silica van het zonnepaneel, silica is het materiaal in het paneel dat het zonlicht opvangt, kunnen de hete infraroodstralen beter weerkaatst worden, wat zorgt dat het paneel niet aan de kook raakt. Een bijkomend voordeel is dat de piramide-vormige silica meer zonlicht opneemt, waardoor het zonnepaneel veel meer energie om kan zetten.

De zonnepanelen worden binnenkort door de Universiteit van Stanford in de buitenlucht getest, maar het kan niet lang meer duren voordat deze nieuwe zonnepanelen een commerciële bestemming krijgen.

We krijgen straks dus niet alleen nieuwe zonnepanelen die meer stroom opleveren, maar ook zonnepanelen die veel langer mee gaan.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal leuk die zonnepanelen.

Maar, er is een probleempje.

Het TEVEEL aan electriciteit op zonnige dagen.

Buurland Duitsland heeft dan  een te groot overschot en dumpt het dan over de grens tegen gratis kosten.

Daarmee wordt het teruglevertarief in NL vrijwel tot 0 gereduceerd.

 

Enrergieopslag is voor de thuisgebruiker imho de oplossing.

 

Zonneboilersysteem kan energie opslaan en maakt  u onafhankelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje appels met peren vergelijken... 8-)

PV-panelen wekken elektrische energie op die direct beschikbaar en afneembaar is, een zonneboiler levert warm water die eerst geaccumuleerd wordt en daarna beschikbaar is.

 

Da's nou juist het probleem met elektrische energie; thuisopslag hiervan is praktisch gezien ondoenlijk.

Een zonneboiler (met voorraadvat) daarentegen slaat warm water op, dat is wel praktisch goed realiseerbaar. Maar helaas, daar kun je op eenvoudige/efficiënte wijze geen elektrische energie aan onttrekken.

BTW: die zonneboiler installatie + bijbehorende warmwater voorziening funktioneert niet zonder de aanwezigheid van een elektrische energiebron.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met wat gedoe is de hotfillaansluiting naar de wasmachine klaar.

Het resultaat :

- Een blaar op de rechterhand.

- Zo gemakkelijk is het allemaal niet, dat solderen

- De eerste verbruiksgegevens zijn meer dan de moeite waard, 0,28 kwH per stevige wasbeurt.

8 kg. hanndoeken op 60°C. (eigen meting)

- het wassen duurt wel wat langer.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonne-energie opwekken met onzichtbare zonnecollectoren

01.09.2014
c8f3b27e45c9ba5d62bd18bfab68da2969f45440

Onzichtbaar zonne-energie opwekken via het raam, je telefoon of een ander plat apparaat? Als het aan de onderzoekers van de Michigan State University ligt is dat geen toekomst muziek meer. Zij hebben nieuwe zonnecollectoren ontwikkeld waar men dwars doorheen kan kijken.

Hoewel het idee niet helemaal nieuw is, behaalden eerdere ‘zeer gekleurde versies’ slechte resultaten. De energie productie was inefficiënt en het materiaal was te heftig gekleurd. “Niemand wil achter gekleurd glas zitten.” zegt Richard Lunt van het MSU's College of Engineering. “Het geeft een gevoel alsof je in een disco bent beland”.

Het is nu voor het eerst dat het onderzoekers is gelukt om volledig transparant materiaal te ontwikkelen, luminescent solar concentrator (LSC), waarmee tegelijkertijd veel energie wordt opgewekt. 

e2b133c780b15c8eb9231e8e35d32d5fe93de802Het nieuwe ‘zonne-energie-oogstsysteem’ gebruikt kleine organische moleculen die alleen de energie van de niet zichtbare golflengtes van de zon in zich opnemen. Deze energie laat het materiaal gedoseerd los, met een heel specifieke lichtfrequentie. Dit licht wordt geleid naar de rand van het systeem, waar het wordt omgezet naar elektriciteit door dunne streepjes fotovoltaïsche zonnecellen.

Doordat het materiaal geen licht absorbeert of uitstraalt lijkt het voor het menselijk oog volledig transparant. 

Eén van de grote voordelen van dit nieuwe materiaal is de flexibiliteit, waardoor het straks heel veel meer energie op kan wekken.

Op dit moment is het rendement slechts één procent, terwijl dat van andere collectoren rond de zeven procent ligt. De onderzoekers verwachten op korte termijn een rendement van vijf procent te halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe