Ga naar inhoud

Overal 130 km per uur vanaf 1 september 2012


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Door de hogere maximum snelheden (of in ieder geval, de illusie dat we sneller op onze bestemming zijn), wordt het verkeersbeeld alleen maar onrustiger. En vooral meer resource verkwistend.

Niet alleen puur qua verbruik, maar ook in daarmee samenhangende factoren. Het is de wet v.d. grote getallen.

Men gaat meer harder/zachter rijden, ergo hoger verbruik.

Daardoor meer tanken, meer wegennet slijtage, meer wegennet onderhoud, meer accijns inkomsten, moeten tankauto's vaker de benzinestations bevoorrraden. Door al die iets hogere snelheden c.q. uitstoot verslijt en vervuilt alles net iets meer. M.a.w. meer omzet autobranche. Woongebieden langs snelwegen worden eerder vuil. Mensen gaan vaker ramen wassen, geluidsschermen moeten eerder schoongemaakt worden. Mensen gaan klagen over geluidsoverlast, komen er weer meer geluidsschermen bij. Uiteindelijk wat meer gezondheidsklachten, meer druk op de medische voorzieningen, uiteindelijk politieke debatten over stijgende kosten gezondheidszorg.

Kortom, je zet een hele keten van gebeurtenissen in gang, met zoiets simpels als een hogere snelheidslimiet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar door de verwarring voor velen is het waarschijnlijk weer zo terugverdiend omdat velen te hard rijden op de verkeerde plekken.

Nou ik denk dat dat wel tegen valt. Een snelheidsmeter wijkt af de meetcorrectie gaat er vanaf wat hou je onder de streep dan over om een bekeuring uit te schrijven. Als je 130 op de teller rijdt waar je 120 mag.

Het is vooral zoals al eerder gememoreerd het gevoel dat je opschiet, maar in de praktijk blijft daar maar weinig van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens CH, maar in enkele gevallen is een hogere limiet wel weer o.k. Bij een visite zondagavond in Leeuwarden of Groningen kan het toch uitmaken of je direct na het eten weg moet, of ook nog even koffie kan blijven drinken.

Nou ik denk dat dat wel tegen valt. Een snelheidsmeter wijkt af de meetcorrectie gaat er vanaf wat hou je onder de streep dan over om een bekeuring uit te schrijven.

Die afwijking van de snelheidsmeter is niet alleen iets wat jij weet, dat weten hardrijders ook, en die marge was al lang ingecalculeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

CC voetje ??

CC blokje bedoel je waarschijnlijk !

Maar zover ik heb opgelet rond de media en de 130Km en het handhaven hiervan zou de tollerantie mbt te snel rijden en de handhaving van de max 130Km strenger zijn dan die bij de lagere snelheden.

Dus zou toch maar eens minder marge aanhouden allen bij de snelheid van 130

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Straffen en belonen tegelijk

m1myxf3bq3i2_294.jpg

Logisch?

Nederland juicht – althans, een deel – want eindelijk mogen we met 130 km/h over de snelweg. Zo hier en daar. Af en toe. Het lijkt op symboolpolitiek en eerlijk gezegd kan ik het totaal niet rijmen met het beleid dat op andere fronten wordt gevoerd. En dan doel ik op het milieu. Ben ik een milieuactivist die zich langs de A2 aan een Shell-pomp laat vastketenen? Nee. Maar ik ben wel voor redelijkheid. Het besluit om de maximumsnelheid op snelwegen te verhogen, doet bij mij de wenkbrauwen fronsen en waarschijnlijk ook bij veel anderen. Want hoe je het ook wendt of keert: de uitstoot van bijvoorbeeld CO2, fijn stof en stikstofoxiden gaat omhoog met het toenemen van de snelheid.

Onderzoeksinstituut TNO zocht dat in opdracht van het Ministerie voor Infrastructuur en Milieu uit en stelde vast dat de CO2-uitstoot van een auto die in plaats van 120 km/h met 130 km/h voorbij rijdt gemiddeld tussen de twee en vijf procent stijgt, die van stikstofoxiden neemt met ongeveer twintig procent toe en die van fijn stof met enkele procenten. Nu verwacht ik niet dat daardoor onze bossen eerder zullen uitsterven, maar beter zal het er ook niet van worden. Maar daar gaat het mij niet eens om.

Het meest verwonderlijke van dit alles is toch wel dat er ondertussen miljoenen euro’s aan belastingkortingen of subsidies worden uitgedeeld teneinde de mensheid te stimuleren om schoner of zuiniger te gaan rijden. Het is zelfs zo, dat elke gram extra CO2-uitstoot voor een auto die van huis uit tussen de 103 en 159 g/km zit maar liefst 101 euro extra aan BPM op de nieuwprijs kost. En zit je boven de 242 g/km, dan is dat zelfs 559 euro. Inderdaad, vijfhonderdennegenenvijftig euro per gram. Een soort straf om mensen ervan te weerhouden een onzuinige auto te kopen. Het belonen in de vorm van wegenbelastingvrij rijden in bijvoorbeeld een Aygo of Up gaat er weer af. Werd iets te succesvol. Heel Nederland in een zuinige, belastingvrije auto is nou ook weer niet de bedoeling.

Hoe dan ook, er is wel degelijk beleid om de uitstoot van CO2 terug te dringen en in dat verhaal is een belangrijke rol weggelegd voor de personenauto. En wat doet dan zo’n overheid? Die zegt dat je sneller mag rijden. Daar kan ik domweg niet bij. Aan de ene kant onzuinige auto’s zwaar beboeten in het kader van 'save the planet' en aan de andere kant de burger ertoe aanzetten om meer uit te stoten door een paar minuten tijdwinst te boeken op het reisje van Apeldoorn naar Alkmaar. De overheid toont zich, wat mij betreft, als een onbetrouwbare en ondeskundige partner als het aankomt om dit aspect rond het thema auto en mobiliteit. Maar dat is geen nieuws.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de ene kant ben ik tegen de snelheidsverhoging. Maar stel nou: Duitsland gaat een max. snelheid invoeren van 120.....

Ja, dan ben ik daar toch niet zo blij mee. Terwijl alle argumenten om de max. snelheid in NL op 120 te houden voor de Duitse snelwegen net zo hard op gaan. Je kan de overheid wel schizofreen vinden, maar een zelfde schizofrenie zit in mij als burger ook.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe leuk ik het ook vind om de gelegenheid te hebben wat harder te kunnen rijden zonder kans op een boete, had ik liever een verlaging gezien naar 110.

Dit omdat naar mijn idee de doorstroming stukken beter zou worden met die maximum snelheid; een kleiner snelheidsverschil tussen personen- en vrachtwagens nodigt uit tot meer/beter rechts houden.....en dat doen zo weinig mensen dat er veel van de snelweg slecht of zelfs niet benut wordt.

En het milieu is -zoals al eerder en mooi bepleit- niet gebaat bij een hogere toegestane snelheid. Integendeel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe leuk ik het ook vind om de gelegenheid te hebben wat harder te kunnen rijden zonder kans op een boete, had ik liever een verlaging gezien naar 110.

Dit omdat naar mijn idee de doorstroming stukken beter zou worden met die maximum snelheid; een kleiner snelheidsverschil tussen personen- en vrachtwagens nodigt uit tot meer/beter rechts houden.....en dat doen zo weinig mensen dat er veel van de snelweg slecht of zelfs niet benut wordt.

En het milieu is -zoals al eerder en mooi bepleit- niet gebaat bij een hogere toegestane snelheid. Integendeel!

Mee eens!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De enige die gebaat is bij de hogere snelheid is de overheid:

-meer brandstofverspilling, hogere accijns inkomsten, hogere BTW inkomsten.

-meer onduidelijkheid qua snelheidslimieten, meer en hogere boetes.

En in mindere mate de olie-mij-en en de auto branche.

Laat je toch geen zand in de ogen strooien. Dat idee dat je er eerder bent...haha, dream on. Vooral je tank is eerder leeg, dus over het hele jaar gezien, sta je vaker bij de pomp, en dat kost ook tijd/geld. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach Cyrus, op mijn werk heb ik in verleden een Surinamer ooit eens het volgende horen zeggen:

Als een hollander niet meer kankert dan is die ziek ! (met accent)

En als je goed om je heen kijkt en luistert dan zit hier zeker een bron van waarheid in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het heerlijk, de rest is harder gaan rijden, ik ben juist bewuster/langzamer gaan rijden. Rij nu 1 op 24 ipv 1 op 21. De hardrijders scheuren lekker langs je heen, ik heb nergens last van. Ik kom altijd heerlijk ontspannen aan op mijn werk.

En als je dan een keer het gas erop wil, dan kan dat ook hoor. Wel handig als je laat thuis bent :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds 2 weken is mijn dagelijkse woon-werkritje zo'n 30 km, waarvan pakweg 12km snelweg en de rest 80 km/u. Voordien een vergelijkbare afstand, maar dan alleen snelweg, meer file en wat stadsverkeer.

En alleen op de heenweg slechts een klein stukje file. Verbruik is omlaag gegaan van gemiddeld 6,3-6,7 l/100km naar 5,2-5,5 l/100km.

Waarmee ik wil zeggen: snelheidsverschil heeft een serieuze invloed op het verbruik. Ik rijd echter nog steeds overal rond de max snelheid, lekker met het verkeer mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe