Ga naar inhoud

Vaatwasser benodigdheden ? (en allerhande schoonmaak tips)


EdK
 Delen

Aanbevolen berichten

Binnenkort heb ik zoals sommige weten een vaatwasser die vanwege een kleine keuken met geen ruimte voor een volwaardige vaatwasser, is er gekozen voor een Candy trio 3 in 1

Wat ?? hoor ik nu sommige denken een 3 in 1 ?

Ja een 3 in 1 , en wel een gasfornuis ( kan ook elektrisch ) een oventje en een vaatwasser in één.

Maar zodra de machine er is moet er uiteraard nog een stukje water en riool aangelegd worden door mezelf.

Maar dan wordt het gebruiken, en ik ben al zover dat ik weet dat er geen Dreft in moet maar tabletten oid.

Nu mijn vraag aan jullie die zo'n was truus al langere tijd hebben.

Wat en van welk merk gebruiken jullie om de vaat schoon te krijgen zonder vlekken etc

Heb me laten vertellen dat de spullen van ALDI ( W5) goedkoop is en ook nog perfect is !

Wel jullie als evaren vaatwas gebruikers kunnen mij denk ik wel vertellen wat te gebruiken en wat niet ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier gebruiken we dreft 3 in1 maar doen ook nog apart zout en glansmiddel in de vaatwasser deze staan dan wel in de minste dosis ingesteld.

Of het extra zout nodig is weet ik zo niet het extra spoelmiddel heeft wel dat de vaatwas extra droog is.

Het grootste vuil spoelen we even, het is tenslotte geen GFT bak. De kom waar de aardappels zijn ingekookt deze eerst met een bodempje water zetten dan is er nadien alles af. Rijst en pasta zijn ook zo van die producten eens ze wat aangedroogd zijn dat de vaatwasser ze niet kan verwijderen daar helpt eerst dat spoelen.

Dus het zal wat testen en leren worden hoe het best werkt.

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die W5 tabletten zijn van de Lidl (ipv de Aldi).

Bij ons gaat alles er gewoon smerig in (etensresten verwijderen en dan gewoon in de machine). Ik ben van mening dat als je voor gaat spoelen je het net zo goed helemaal met de hand kunt doen en daar heb je juist een machine voor.. Het eerste wat een machine doet is de vaat een keer spoelen..

Als je de aanbiedingen in de gaten houd kun je soms best voor relatief weinig tabletten scoren. Maatje van me die in een elektronica zaak werkt adviseert om zout, glansspoelmiddel en waspoeder te gebruiken.

Verder zitten er bij ons verschillende programma's op waarvan we eigenlijk alleen het eco programma gebruiken, daarmee wast ie al goed schoon. Bij hele vieze vaat met aangekoekte overschalen enzo gebruiken we het programma voor vuile vaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij gebruiken altijd de 4-in-1 tabletten van AH. Daarnaast gaat er vaatwaszout en glansspoelmiddel in de machine. Want die alles-in-1 tabletten doen hun werk op een ander moment als het zout en het glansspoelmiddel. Bij ons dus geen wit aangeslagen glazen ;)

Het ergste vuil gaat er af, eventueel bakvet wordt ook even uit de pannen gespoeld of geveegd met keukenpapier.

Wij hebben het advies gekregen om niet constant op het eco-programma te wassen (deden wij ook) omdat de machine dan niet heet genoeg wordt om het vet goed te laten wegspoelen. Dus de machine draait hier tegenwoordig weer op het normale programma, tenzij er alleen maar bestek en servies in staat (dus geen vette pannen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

alvast mijn dank voor alle reactie's

En Frank die dame met de bruine billekes die heeft er geen één. vind ze onzin.

Maar goed hoe zit het dan met dat zout wat er in moet of juist niet ?

Krijg indruk dat dat buiten de 3 in 1 tabletten toch wel nodig is !?

Want wat is de werking van dat spul tijdens een wasprocess ?

Kijk glans dat snapt ik wel waarvoor dat eventueel nodig is.

En Edwin, wat betreft de eco stand of gewoon, hoe heter je water hoe meer kans dat het vet in het riool terechtkomt en daar gaat aankoeken tijdens het afkoelproces

En weet wel van me vorige werkgever dat dit leuke dingen tot resultaat kan hebben ! dat de vuilwaterpompen droogpompten omdat de druksensor van de hoogte meting vol met vet kwam en hierdoor de pompen gingen droogpompen en verbranden en uiteindelijk het rioolwater inpandig uit de putjes en toilet kwam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zout zorgt voor ontharding van het water, dus minder last van wit uitslaande glazen door kalk in het water (minder kalk dus bij gebruik van het zout).

Die 3-in-1 blokjes zijn leuk, maar tijdens het voorspoelen (wat bij elk programma gebeurt) is zo het zout niet in werking. En als de hoofdwasgang afgerond is, is het hele blokje weg, inclusief het ingebouwde glansmiddel. Het glansprogramma dat na de wasgang komt, draait dus zo met alleen water en is dan niet meer effectief.

Daarom doen wij dus gewoon zout en glansspoelmiddel in de machine. Het zout kost iets van EUR 2 per pak en met één pak doen we ongeveer een half jaar. Het glansspoelmiddel gaat er sneller door - ik schat een flesje of 5-6 per jaar (AH eigen merk, ook iets van EUR 2 per flesje).

De reden dat wij dan toch die 3-in-1 (of 4-in-1) blokjes gebruiken, is dat ze een prettiger geur achterlaten en toch effectiever lijken te wassen dan de allergoedkoopste "alleen wasmiddel" blokjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke duidelijk Edwin, dan moet ik zaterdag maar eens het gangetje bij AH XXX in waar ik nooit kwam

En eens van dat eigenmerk spul inslaan en kijken of dat bevalt als het water en riool is aangelegd en de 3 in 1 is afgeleverd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ook eigen merk van Deen, Vomar, Aldi of Lidl nemen, dat maakt niet uit - als je maar niet de allergoedkoopste variant neemt (is onze ervaring na zo'n 4 vaatwassers). Maar de huismerken zijn minstens net zo goed als de gevestigde merken - het komt immers uit dezelfde fabriek.

De fabrikanten van die zooi maken maar wat graag ook de huismerken van de diverse supers.

Wij slaan onze handel bij AH in en dan loont het niet om dan voor pakweg een euro besparing per pak van 70 tabletten die spullen bij een andere grootgrutter in te slaan - ik rijd graag in mijn bolide maar dat is dan weer onzin :lol: .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zout neemt de machine ook zoals ze het nodig heeft. Heb je hard water dan gebruik je meer zout dan zacht water. Glansmiddel van Sun is goed.

En als je weten wil wat het beste is voor de minste euro's kijk eens op de site van Kieskeurig of de Consumentenbond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bevind me in een bevoorrechte positie.

Het water van mijn vaatwasmachine komt vanaf de zonneboiler.

Altijd warmwater dus, dankzij de nageschakelde gasboiler, om om op donkere dagen te kunnen bijspringen.

Electrisch gesproken ik heb ik de vaatwasser (Miele) tamelijk goed in het vizier.(Plugwise)

Wat betreft het electrisch energie verbruik , is het interne verbruik met de 3 in 1 tabletten duurder, maar, de kostprijs daarvan weegt weer ruimschoots op tegen de totale kosten.

De Aldi dus, in combinatie met veel zonlicht.

Ik zit nu op € 0,09 per wasbeurt.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe