Ga naar inhoud

Vaatwasser benodigdheden ? (en allerhande schoonmaak tips)


EdK
 Delen

Aanbevolen berichten

Dan nog... ik geloof niet dat het goed is om zonder zeep (hoofdbestanddeel van die blokjes) de vaat te doen. Ontvetten en bacteriën verwijderen wordt dan overgeslagen. En de zeep breekt ook vet af, niet alleen op je vaat maar ook in de leidingen en het interieur van de vaatwasser. Ofwel: beter wel met zeep wassen: aan alle kanten beter.

Of heeft Hobbel een vaatwasser uit :zwitserland:, daar werkt schijnbaar alles tegendraads :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ter aanvulling wil ik nog vermelden, dat de ingebouwde ionenwisselaar (ontharder), altijd gewoon zijn werk doet en dat geld ook voor het glansspoelmiddel.

De machine wordt Constant ((toch alvast weer even aan denken, de Winterbanden)) , met goedkoop water van 70° C doorspoeld.

Alleen het caustische blokje ontbreekt.

Bij 60° ben je al aan het pasteuriseren, de salmonellagrens ben je dan ook al ruimschoots gepasseerd.

Dus ik maak me echt geen zorgen, waarvan acte akte.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij worden we door Hobbel nog steeds in de maling genomen.

Want hoe heet het water ook is, vet c.q. zetmeel krijg je niet weg met alleen warm water. Nog erger zelfs, eiwit- en zetmeelverbindingen stollen/fixeren juist als je ze heet maakt. Probeer maar eens een vet bord onder de hete kraan schoon te krijgen. Daarvoor heb je echt een ontvetter nodig. En voor die eiwit- en zetmeelverbinding zijn enzymen c.q. oplosmiddelen nodig om die af te breken. En heet water uit een een zonneboiler bevat geen enzymen...

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij worden we door Hobbel nog steeds in de maling genomen.

Volgens mij geeft Hobbel zijn eigen ervaring weer. Het kan best zijn dat met heet water je vaat voor het oog schoon lijkt, maar met de microscoop dan weer niet. Afgaan op die ervaring + wat theoretisch gespeculeer is niet hetzelfde als in de maling nemen.

Hobbels argument dat bij 70 graden bacteriën al gedood worden ga je niet op in.

Ik denk dat er meerdere factoren zijn die bepalen of je vaat schoon wordt: de kracht van de waterstralen, de duur, de temperatuur. Ik denk dat - theoretisch - als die drie elk afzonderlijk maar groot genoeg zijn verbindingen niet afgebroken hoeven te worden, omdat het er om gaat dat het van je vaat af gaat, verder niet. Of vaatwassers dat halen praktisch halen weet ik niet.

Volgens mij zijn er altijd van die Brinta-toestanden die maar beter even voor gespoeld kunnen worden, tablet of niet.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, als je het persé over de eeuwige jachtvelden van bacteriën wilt hebben:

http://www.umcg.nl/SiteCollectionDocuments/UMCG/MPA/MPA_Publieksvragen_resistente_bacteri%C3%ABn.pdf

pas boven de 80 graden...

Maar ja, er zijn ook bacteriën die in heetwaterbronnen leven, in vulkanen, etc...

En pas door sterilisatie in een autoclaaf ben je echt van vrijwel alle zooi af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebben jullie er wel eens aan gedacht dat die vaatwasser rondom aangekoekt is met zeepresten en dat hij die nu gebruikt om de vaat en de vaatwasser weer zeepvrij te krijgen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het volgende onderwerp is al weer in de maak :

Wel of geen zeep onder de douche ?.

Wat mij betreft, in eerste instantie niet, gewoon lekker afrubben, met mild warmwater.

Eigenhandig, of met behulp van een douchegenoot.

De bijdrage van chemicaliën in dit proces is dubieus, er is eigenlijk nooit aangetoond, dat extra zeepextracten, de huid baccillenvrij maken, als je dat al zou willen.

Maar het is wel afhankelijk van je manier van leven,zou je denken,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gedeeltelijk mee eens,

maar het gaat mij eigenlijk meer om de frequentie van het badderen en het ontstaan ervan.

Destijds (voor wie zich aangesproken voelt) werden wij 1 x per week naar de douche, of alternatief daarvan, gevoerd, voor de wekelijkse wasbeurt.

Als je gaat werken, wordt het anders.

Dan wil je juist na een bezwete arbeidsperiode van 8 uur, in je eigen douche ( belangrijk) alles van je afspoelen, het is eerlijk zweet, hard voor gewerkt, maar het mag wel weg, voor het eten.

Met de harde industriële straal erop, is zeep bijzaak, wat gaan we nou krijgen.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me eerlijk gezegd ook af of het nu echt nodig is om bij iedere wasbeurt douchegel, zeep of andere varianten te gebruiken, of dat je dat ook zonder "schoonheidsconcessies" af en toe over kunt slaan. Af en toe krijg ik het gevoel dat me ook van alles aangepraat wordt door de industrie (lees: de marketingsmannetjes en vrouwtjes) ;)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja een goed gevoel Marco en je kunt wel eens overslaan.

Merk zelf doordat mijn werk smerige handen veroorzaken

En vooral met de pompen en slagbomen met hun onderhoud veroorzaken vette en smerige handen.

En wij hebben als monteurs een emmertje met natte doeken in de wagen hiervoor.

Maar merk gewoon dat als je die veel gebruikt op een dag dat je dan al je huidvet van je lichaam onttrekt ( witte uitslag op handen)

EN dat je hierdoor de economie weer moet spekken door creme te moeten kopen

Heb me dan nu ook aangeleerd op een werkdag om met droge doeken zonder toevoeging mijn handen schoon te maken ( duurd wat langer) en de natte doeken 3x per dag maximaal te gebruiken indien ik bij een klant mijn handen niet kan wassen ( komt helaas wel voor )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me eerlijk gezegd ook af of het nu echt nodig is om bij iedere wasbeurt douchegel, zeep of andere varianten te gebruiken, of dat je dat ook zonder "schoonheidsconcessies" af en toe over kunt slaan. Af en toe krijg ik het gevoel dat me ook van alles aangepraat wordt door de industrie (lees: de marketingsmannetjes en vrouwtjes) ;)

Dat idee heb ik dus ook al een tijdje, gewoon met de hand afrubben, is niet echt ingewikkeld.

En laar de zeepresten maar voor de marketingsmannetjes. <_<

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe