Ga naar inhoud

Vaatwasser benodigdheden ? (en allerhande schoonmaak tips)


EdK
 Delen

Aanbevolen berichten

Vroeger gebruikten we dat poeder en het losse glansspul/ zout. Op een gegeven moment zijn we overgegaan op alles-in-1. Dit vooral omdat het steeds moeilijker werd om dat poeder te vinden (althans bij bij de supers binnen een acceptabele straal). Bij die tabletten snel moeten vaststellen dat er veel verschil in is. Daar zat zo'n vakje in de machine waar die in moest en die kennelijk nooit goed open ging (misschien had ik de vaatwasser te goed gevuld).

Hoe dan ook, de tabletten vaker teruggevonden dat ze nog half opgelost in het vakje hingen. Daarnaast werden met name de glazen niet mooi schoon, ook bij volledig opgeloste tabeltten (merken: calgonit, eigen merk en sun, maakte weinig verschil). Toen eens overgegaan op die dreft tabletten (in de aanbieding) en die op een moment maar eens gewoon onderin de machine gegooid ipv die klep. Eindelijk een schoon resultaat en daar was ik gewoon blij mee.

De goedkoopste oplossing? Zeker niet, maar wel een tevredenstellend resultaat! We kopen meteen een forse hoeveelheid als ze weer eens in de aanbieding zijn, zo blijven de kosten acceptabel. Maar die zijn sowieso beperkt als je 1 keer per dag dat ding aan zet.

Ik moet er wel bij vertellen dat ik de vaatwasser goed vol laad. Misschien is dat de reden waarom veel middelen net onvoldoende power hebben alles schoon te krijgen. Het spul gaat er overigens niet super-smerig in maar wordt eerst even mechanisch behandeld (nee, ik lik niet alle borden af hoor!). We spoelen de spullen in principe niet vooraf af met warm of koud water omdat de besparingsvoordelen van de vaatwasser anders te beperkt zijn. Gaat wel allemaal op nachtstroom en binnenkort op de eigen zonne-energie. Ik gebruik trouwens wel vaker de hoge temperatuur om de afvoerleidingen redelijk schoon te houden ivm het vet. Het resultaat is overigens sterk afhankelijk van de tijdsduur van het schoonmaken. Langer is beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

tsjaonge jonge nog ff met al die info en ik hoef geen eens de manual meer te lezen .

Maar moet ik nu nog wel een zonneboilerset aanschaffen ? heb namelijk geen warmwater aansluiting op de vaatwasser zitten !

Maar mijn dank is groot, net vanuit werk moest ik langs de super en heb daar een pak zout gekocht ( jezus wat benne die pakken zwaar ) en een pak tabletten van Deen huismerk 5 in 1 !

En nu nog wachten volgende week op het verlossende telefoontje dat alle drie de apparaten in het magazijn staan van leverancier en wanneer ze kunnen afleveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Momenteel gebruiken we dreft zo zakjes met een vloeistof in. Wat wel opvalt tegenover het vorige toestel waar we poedertablets gebruikten is dat de filter nauwelijks moet gereinigd worden en dat het toestel zelf een propere aanblik heeft of dit nu komt door het wasprodukt of de nieuwe vaatwas die zijn werkt mogelijk beter doet?

Het vorige toestel was een Atag na 5 jaar een nieuwe pomp gelukkig nog binnen de garantietermijn 5 jaar verder terug de pomp defect.

Hebben dan maar een nieuw toestel gekocht een Siemens met bovenaan een lade voor het bestek wat handiger is dan een bakje onderaan wat weer meer plaats inneemt.

Het toestel is ook groter dan het doorsnee toestel dwz 5 cm hoger binnenin maar past toch in de keuken omdat het dezelfde hoogte heeft. Zo kunnen hoge potten er ook in en alles maar dan ook alles van vier personen gaat er in er blijft geen enkel potje achter, en de vrouw zegt dat ik wat vuil kan maken tijdens mijn kookkunsten :P

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik heb ook het gevoel dat bij Dreft de boel redelijk schoner blijft (machine) en wordt (de vaat). Af en toe het filter schoonmaken blijft echter nodig. Net als overigens de sproeier(s), daar wil er nog wel eens kalk in ontstaan die de sproeiers een beetje verstoppen. Een naald doet wonderen.

Van die horror-reclame van calgonit, dat er weet niet wat voor een enge dingen aan vuil in je vaatwasser blijven zitten, geloof ik zelf niets aangezien de sproeiarm er van binnen gewoon schoon uitziet.. Ze zullen wel bedoelen dat de machine vuil wordt als je hun troep gebruikt en daar hebben ze dan ook weer een duur middeltje voor. Wordt dus ook niet gebruikt en zoals gemeld, regelmatig met de maximale temperatuur helpt misschien ook wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er kalk onstaat betekend dit dat het zoutgehalte te laag staat ingesteld op de machine of als je geen zout gebruikt het water te hard is en dat het tablet onvoldoende zout heeft om het water te ontharden.

Dus als je zout gebruikt en je hebt kalkaanslag de dosis verhogen.

Gebruik je geen zout dan apart zout toevoegen en de dosis op het minimum zetten kan dan voldoende zijn.

Je mag geen kalkafzetting in je machine zien in nadelig voor de netheid van de vaat en zeker voor de vaatwasser.

De produkten voor de vaatwas eens extra te reinigen zijn dan weer nadelig voor de rubberen dichtingen ze zijn te agressief dit volgens de techniekers....maar ja zouden zij dit wel weten :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Affijn maandag aanstaande worden de spullen dan afgeleverd aan huis.

En ik ben op zich best kritisch mbt winkels en leveringen, maar wat betreft de keukenloods kan ik jullie die allen als winkel zeker aanraden.

Zoals al eerder verteld wilde ik de Candy trio ( gasfornuis / oven en vaatwasser in één ) aanschaffen nadat ik deze 2 jaar terug in 2 blokhutten in Noorwegen was tegen gekomen.

En heeft even geduurd om een leverancier hier in Nederland te vinden omdat het merk daar anders heette.

Maar goed keukenloods.nl heeft ze op de site staan en doordat de droger en koelkast ook op hun eind zijn besloten om alle drie in eens te bestellen en te kijken of ik er op die manier ook nog een korting uit kon slepen ?

Wel dat is inderdaad gelukt en komt er op neer dat de koelkast maar een derde van zijn werkelijke prijs voor mij kost.

Maw in mijn ogen heb ik een redelijke goede deal hiermee kunnen sluiten.

Maar de manier van communiceren is zeker een gouden pluim waard

Na de drie apparaten uitgekozen te hebben ze een mail gestuurd met verzoek voor een prijsopgave

En was er nog niet geheel uit mbt de koelkast dus ze een advies hierover laten doen

Kwamen met merk Leibher omdat ze het merk waar ik in mail om vroeg niet konden leveren

Na wat mails heen en weer had ik het juiste model te pakken kwa uitvoering en grote en wilde ik de bestelling zetten.

Maar de heer van de keukenloods wilde het eerst telefonisch doornemen en toelichten

Dus mijn nummer gemaild en met tijden overdag dat het mij het best zou uitkomen.

En in zo'n opgegeven tijd werd ik netjes gebeld en werd één en ander doorgenomen, en gevraagd of hij dit geheel nog even op mail kon zetten zodat ik dit bij thuiskomst nog even kon doornemen.

Bij thuiskomst die avond alles doorgenomen en gecontroleerd en de bestelling gezet.

Dag erna werd ik nogmaals gebeld en werd mij verteld dat ik diezelfde week de koelkast en droger al geleverd kon krijgen maar de trio kon pas gelevrd worden in week 32

Wel te kennen gegeven dat ik alle componenten in één keer geleverd wilde hebben, waarop verteld werd dat dit geen probleem was.

In half week 31 werd ik nogmaals gebeld dat de fabriek van de trio hun had gebeld en dat de trio een vertraging had en dat het uiterlijk in week 34 bij keukenloods in magazijn zou aankomen.

Dit alles is dan ook nog eens via een inlog code bij de keukenloods te volgen en wordt ook netjes bijgehouden !

Van de week werd ik nogmaals gebeld dat men het binnen had gekregen en dat de transporteur van hun mij ging bellen om een data met mij af te spreken voor levering.

Uur later werd ik inderdaad door de transporteur gebeld en hem gevraagd of ik hem de volgende dag kon bellen omdat ik een verlof dag moest aanvragen en dit even in overleg met de planning moest doen. En dit was geen probleem !

Dus even met planning in overleg geweest en deze vrijdag en maandag was mijn planning nog blanco

Dus volgende dag transporteur gebeld en mijn 2 dagen opgegeven dat het mij schikte met een voorkeur naar de maandag

En dit kwam hun ook het beste uit !

Hierna de vraag gesteld of ze bij benadering konden zeggen wanneer ze voor de deur zouden staan ?

Meneer u krijgt vrijdag een sms van ons toegestuurd met het tijdsslot dat we komen, en ik kan u zeggen dat we er dan ook in dat tijdsslot voor uw deur staan !

Wel ook de afspraken met de transporteur staan netjes op de site van de keukenloods vermeld en morgen gaan we zien dat het sms'js binnenkomt.

En of ik al betaald heb ? neuhh , betalen bij levering en bij voorkeur van de keukenloods met hun mobile pin !

Maar cash mag ook !

Enne die gasten leveren gewoon door geheel nederland en hebben ook winkels (loodsen) door geheel nederland met showroom

Zover de gehele afhandeling gaat kan ik jullie deze toko van harte aanbevelen !

Maar goed nu komt de maandag de handel binnen en wordt geplaatst en dan moet ik daarna nog een dag (week) vrijmaken om een wateraansluiting en rioolaansluiting te maken naast het gasfornuis voor we het vaatwas gedeelte kunnen gaan gebruiken.

En tsja dat wordt ff de diamantboor meenemen van zaak om gat 20 en 50mm te boren naar de kruipruimte en daarna de wateraansluiting en rioolaansluiting te maken in den kruipruimte !

De geliefde plek van Marco meen ik mij te herinneren !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi verhaal Ed, het zet je wel tot nadenken.

- Zou het niet eenvoudiger zijn om, zoals in de laatste VPRO documentaire (gefilmd in Denemarken) een Philppijnse "huishoudster" erbij te nemen ?

- Even ter informatie, er zijn wastabletten met een oplosbaar omhulsel EN wastabletten met een ONOSPLOBAAR omhulsel.

Die laatste vind je dus maagdelijk ergens op de bodem (trog) zelfs na een week terug in de originele verpakking ( sterk spul !)

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eh Ed, ik ken betere plekken dan de kruipruimte hoor... daarom laat ik volgende week mijn rolering maar door een ander schoonmaken en goed op afschot leggen. ;)

Maar goed verhaal van die keukenloods!

Enne, die laatste tip van Hobbel is een hele goeie! ;)

aangepast door MarcoO2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel marco een riool schoonmaken darvoor behoef je niet de kruipruimte in hoor !

Om het op afschot te leggen............. wel dat kan een fijne klus wezen zeker als je op een knooppunt zit van meerdere afvoerpunten

Dan ben je soms op slopers hoogte

UPDATE: Vrijdagmiddag een SMS binnengekregen van transportbedrijf met de mededeling dat er tussen 12.30 en 14.30 uur

En tevens stond het ook s'middags bij thuiskomt op de order bevestiging op het internet waar ik bij kan komen !

aangepast door EdK
Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit huishoudelijke verband , kan ik het overlijden melden van mijn koel/ diepvriescombinatie, merk Liebherr, slechts 6 jaar oud, melden.

De monteur heeft ter plekke vastgesteld, dat er een niet te repareren lek in de verdamper van de koelkast zat.

Een zelfde kast A+++, is onderweg, voor de helft van de nieuwprijs.

Ter overbrugging is het onverwoestbare Electrolux kampeerkoelkast(je) weer in bedrijf gesteld.

Het electrische verbruik is schrikbarend hoog (85 Watt, continu)

Hij kan ook op gas, maar dat bewaar ik , voor de onvermijdbare dagenlange stroomuitval.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Laatste Update:

Alles werd vandaag netjes afgeleverd alleen een uur later dan het tijdsslot dat men had opgegeven

Maar moet er wel bijzeggen dat de chaffeur mij rond 14.00 uur belde om te vertellen dat hij een uur later dan opgegeven zou aankomen

Dit omdat hij op dat moment nog in Den Haag zat en het daar iets uitliep

En inderdaad was hij net even voor 15,30 uur aan de deur waarna hij netjes alles op de plek zette ( zelf uitpakken ) en de oude spullen meteen in de truck gooide.

Met PIN kunnen betalen en nam nog even gauw het verpakkingsmateriaal wat ik al had uitgepakt onder zijn arm mee , met de mededeling dan hoef je dat in iedergeval niet zelf naar de stort te brengen.

Wel heren / dames vanuit mijn ervaring kan ik jullie deze zaak gewoon aanbevelen

Je voelt je gewoon weer een gewaardeerde klant !

En dat is iets wat helaas toch steeds minder vaak voorkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hierna de vraag gesteld of ze bij benadering konden zeggen wanneer ze voor de deur zouden staan ? Meneer u krijgt vrijdag een sms van ons toegestuurd met het tijdsslot dat we komen, en ik kan u zeggen dat we er dan ook in dat tijdsslot voor uw deur staan !
Alles werd vandaag netjes afgeleverd alleen een uur later dan het tijdsslot dat men had opgegeven Maar moet er wel bijzeggen dat de chaffeur mij rond 14.00 uur belde om te vertellen dat hij een uur later dan opgegeven zou aankomen Dit omdat hij op dat moment nog in Den Haag zat en het daar iets uitliep

Ik moest even lachen... ;-)

Maar klinkt als een goeie toko Ed, thanks voor je uitgebreide verhaal!

aangepast door MarcoO2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij mag lachen hoor Marco !

Ik wist dat deze tegenstrijdigheden er in stonden , maar die chaffeur had me een rit die dag ( liet het me zien op papier )dat was min of meer onmogelijk

En wilde nog gaan helpen met uitpakken, waarop ik hem maar heb doorgestuurd naar zijn volgende klant. ( nam wel nog wat verpakkingsmateriaal mee wat ik al had uitgepakt )

in Oosthuizen en vandaar moest hij nog naar Opmeer om zijn spullen voor volgende dag te laden en dan kon hij naar huis toe

En hij heeft zich wel zeker een 4 keer verontschuldigd voor het te laat zijn, maar ja ik weet zelf hoe het gaat als je klanten rijdt met storingen.

Je krijgt er bv 3 mee voor een dag ( met storingen) en je probeerd ze alle 3 dan te helpen, maar als het dan tegenzit bij de eerste dan kan het wel eens zijn dat de derde afgezegd moet worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja die naam was ik ook al tegen gekomen maar zegt me verder ook niets !

En had idee dat jij als huisman het wel zou weten ?

Iemand anders ??

Het zout is nodig in de interne ionenwisselaar, daar worden de Ca+ en Mg+ bestanddelen in het drinkwater uitgewisseld, zodat het "harde" water "zacht" wordt.

Afhankelijk van de kwaliteit van het drinkwater.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Afhankelijk van het kalkgehalte van het drinkwater, niet van de kwaliteit... Klein nuanceverschil... ;)

Met kwaliteit bedoel ik het aantal opgeloste stoffen in drinkwater, als het aantal opgeloste stofffen daarin 0 is , zoals dat bij demiwater is dat voor mij een uitgangspunt voor niet verontreinigd water.

Gedestilleerd water is dus schoon, een soort 0 meting.( maximale kwaliteit)

Mijn eigen ervaring bij het winnen van drinkwater uit zeewater, leert, dat je het gedemineraliseerde water, toch nog eens moet herverhitten (steriliseren) om bacteriële infecties uit te sluiten.

De meningen over de kwaliteit van demiwater, als drinkwater gebruikt, lopen nogal uiteen, er moet wel "iets" inzitten, anders is het ook weer niet gezond.

Ik heb, samen met een aantal collega's op de grote vaart , meerdere jaren demiwater( wel in combinatie met zouttabletten) gedronken, nergens last van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

een van de laatste updates

Vandaag eens begonnen met het heerlijke kruipruimte werk

Oftwel een afvoer en een wateraansluiting creeeren voor de 3 in 1

Eerst smorgens naar de zaak voor de diamantboren met boormachine en de waterstofzuiger.

meteen maar een 2 stuk buigijzers meegenomen in de maat 12 en 15 mm zodat ik niet zou misgrijpen.

Had al wat PVC 40mm en wat hulpstukken gehaald bij de bouwmarkt, maar wist al zo en zo dat ik nog een en ander na eerste duik in kruipruimte zou moeten halen omdat ik dan de juiste situatie kon zien.

Dus nadat ik de spullen op zaak had gehaald de eerste duik dus gemaakt om te kijken waar ik het best de gaten in betonvloer kon boren

Na dit allemaal uitgemeten te hebben eerst de gaten geboord en hierna bovengronds een stuk pvc pijp naar beneden gestoken van voldoende lengte en hierna chifon gelijmd en nog een stuk pijp op chifon gelijmd en met beugels vast gezet.

Hierna een stuk roodkoper 15mm in vloer gestoken en de muurplaat er op vast gezet en de wasmachinekraan met ontluchter.

Tsja hierna anderhalve lengte PVC 40mm door het kruipluik de kruipruimte weten in te wurmen en 2 lengte''s koper.

Dit was op zich al een puzzeltje maar goed het lukte en het zand kregen we er ook allemaal nog uit !

Hierna de door vloer komende PVC pijp op lengte gezaagd met me flexibele jungle touwzaag van metaal en hierna 2 45 graden bochten er op gelijmd.

even uitlaten drogen en peukkie in kruipruimte genuttigd en hierna verder naar het hoofdriool toegewerkt.

Deze moest ik ( de 70mm ) doorzagen en er een stuk tussenuitzagen en dan een T stuk 45graden tussen lijmen waarna ik een verloop 70 naar 40mm in moest lijmen en dan een 45 graden mof spie weer in kon zetten om recht omhoog te komen en zo de aansluiting verder kon maken met 2x 45 graden bochten naar de vaatwasaaansluiting.

Wel alles ging goed met het doorzagen van de 70mm riool pijp en alles mooi ruw geschuurd ( pijp en Y stuk ) ingesmeerd met PVC lijm en op moment dat ik het Y stuk ertussen wil wurmen hoort ik een knak en het stromen van water !

Wel op dat moment wist ik al genoeg en heb ik flink liggen vloeken en tieren ! ( helpt het ? Ja het lucht op NEE het blijft stuk ! )

Dus eerst het Y stuk er nog tussen gelijmd en toen op de knietjes naar waar het water liep !

En gvd , hier was een 40 jaar oude lijm mof geknakt en wel finaal doormidden.

Maar het was al ergens tegen 17.30 uur en ik moest 2 schuifmoffen en een meter 70mm PVC zien te scoren, en dat soort dingen ga je niet zo vlug vinden bij een bouwmarkt, maar moest het wel hebben anders kon ik het wel schudden want dan werd het poepen en plassen op een emmer de aankomende nacht.

Dus broek uit Tshirt uit en schoon aan en op naar een toko in de hoop dat die open zou zijn, en ja hij was dicht toen ik aankwam !

Dus liep te vloeken op mezelf en dit hoorde blijkbaar de verkoper in de winkel want die deed opeens de deur open en vroeg of er wat was ?

Wel en dat was er uiteraard, dus legde even vlug uit wat ik nodig had en wat er aan de hand was thuis.

Dus meneer zei , kom binnen en we pakken de spullen en morgen kom je maar betalen want de kas is al opgemaakt voor vandaag !

Dus ik heb 2 schuifmoffen , meter pijp , tube glijmiddel meegekregen en weer terug naar huis.

Omgekleed en de kruipruimte ingedoken en de boel weer kunnen repareren.

hierna toilet meerdere keren doorgetrokken en keukenkraan tijd laten lopen en gelukkig is alles weer dicht en stroomt het weer via de weg die het moet.

Wel morgen nog even de aansluiting van het water afmaken en dan is het gedaan, wou het eerst nog na het eten doen maar omdat de bestaande leiding flink is geoxideerd had ik zoiets van, laat ik dat maar niet meer vanavond doen

Gaat het fout dan is er geen winkel open en hebt ik een probleem !

Want dan kan ik niet meer douchen na een daggie kruipruimte met rioolwater !

Dus tsja het loopt wel allemaal zo als met alleen was het flink balen ( lichtjes uitgedrukt ) met het breken van de lijm mof van 40 jaar oud

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe