Ga naar inhoud

fotografie


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Gefeliciterd, ben benieuwd hoe het je bevalt. Heb je de afwegingen ook met je vrouw gedeeld? Zo niet... de 15-85 is echt veel beter qua weergave én qua snelheid) dan de 17-85, en die 100 gram merk je echt niet.

Aan de andere kant kan aje lekker aan de gang en al doende ontdekken waar je beperkingen liggen, en daar dan gericht op inzetten. Let us know ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur ago , MarcoO2 said:

Gefeliciterd, ben benieuwd hoe het je bevalt. Heb je de afwegingen ook met je vrouw gedeeld? Zo niet... de 15-85 is echt veel beter qua weergave én qua snelheid) dan de 17-85, en die 100 gram merk je echt niet.

Aan de andere kant kan aje lekker aan de gang en al doende ontdekken waar je beperkingen liggen, en daar dan gericht op inzetten. Let us know ;) 

Ja, maar een deel van het uitzoekwerk kan je (dank je, Marco) uitbesteden, maar de interne onderhandelingen totaal niet ;) .  Een onderhandelaar met gebrek aan kennis is natuurlijk altijd in het nadeel. Maar de goede lens komt nog wel, don't worry. De camera is er.

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi toestel Scoody hier zullen veel treintjes mee gespot worden ^_^

Tja budget dat is meestal de enige beperkte factor voor een werkende mens.

Denk dat de D5500 van Nikon geen slechte keuze zal zijn voor een starter, natuurlijk kan het nog iets anders worden want het is de dochter dat moet beslissen (en welk budget zij heeft) vader speelt hier maar een adviserende rol (met hulp van andere).

 https://www.artencraft.be/nl/nikon-d5500--18-105mm-vr-323764

http://snapsort.com/compare/Canon-EOS-70D-vs-Nikon-D5500/detailed

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Snelle said:

Mooi toestel Scoody hier zullen veel treintjes mee gespot worden ^_^

Tja budget dat is meestal de enige beperkte factor voor een werkende mens.

Denk dat de D5500 van Nikon geen slechte keuze zal zijn voor een starter, natuurlijk kan het nog iets anders worden want het is de dochter dat moet beslissen (en welk budget zij heeft) vader speelt hier maar een adviserende rol (met hulp van andere).

 https://www.artencraft.be/nl/nikon-d5500--18-105mm-vr-323764

http://snapsort.com/compare/Canon-EOS-70D-vs-Nikon-D5500/detailed

 

Mijn indruk is dat als beweging en snelheid niet zo'n rol spelen de Nikon gewoon de betere keuze is. Maar had ik goed gelezen dat de camera i.v.m. een opleiding werd aangeschaft? In dat geval zou ik altijd de opleiding vragen welke aspecten het meest van belang kunnen zijn. Een familielid van mij heeft zo'n opleiding gedaan, en die doet wel dingen digitaal, mar dat is als het technisch niet zo boeiend is. De technisch boeiende dingen gebeuren met een vrij simpel chemisch toestel + doka.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel ze neemt de camera meer als hobby, maar in de opleiding zit ook fotografie verwerkt en natuurlijk de foto's bewerken met verschillende softwarepakketten.

https://www.arteveldehogeschool.be/bachelor-de-grafische-en-digitale-media/afstudeerrichtingen#Fotodesign

Met mijn oud toestel een Minolta heeft ze reeds verschillende rolletjes er door gejaagd en dan in de donkere kamer op school ontwikkeld.

Zij zou zeker met een goedkopere camera voldoende hebben maar ik ben dan van mening als men toch een aanzienlijk bedrag uitgeeft koop dan iets waar men een tijdje mee verder kunt in haar geval nog een 4j studie.

En zoals eerder gezegd budget zal een rol spelen, de camera dat ze in het vizier had is de Cannon 700D 18-135mm voor een 700€.

Maar ik denk dat de Nikon D5500(wat duurder, lees langer sparen) meer te bieden heeft dan de Canon.

http://snapsort.com/compare/Canon-EOS-700D-vs-Nikon-D5500

 

 

.

aangepast door Snelle
link opleiding bijgeplaatst
Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste foto met mijn oude camera heb ik genomen van mijn vrouw die de handleiding las. Die foto was overigens prima gelukt. Toch nu maar even toegankelijk leesvoer er bij doen voor op de klapstoel. :) 

https://www.bol.com/nl/p/bewust-beter-fotograferen-met-canon-eos-60d-70d-750d-760d/9200000046575174/?suggestionType=typedsearch

https://www.bol.com/nl/p/handboek-fotografie-7e-editie/9200000042925690/?suggestionType=browse

 

 

aangepast door Skoody Boo
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uur ago , MarcoO2 said:

@Skoody Boo: merken als tamron hebben en wat minder scherpe kwaliteitscontrole dan de a-merken (Nikon, Canon, en tegenwoordig ook Sigma). Vandaar dat de kans op een slechter exemplaar dan groter is.

Je zou eens op Flickr rond moeten struinen. Je kunt daar foto's zoeken die met een specifiek objectief zijn gemaakt. Zoek dan eens op de 15-85, en kijk of de resultaten je aanspreken. Ik heb m niet, dus je kunt m niet lenen, maar ik lees er erg goede dingen over. 

De merk-eigen variant van de 24-70 is zo achterlijk duur... Die wil je niet....

http://www.cameraland.nl/objectief/ef-24-70-2-8-l-ii-usm/?gclid=CLTO4oLZpc4CFQgq0wodMm4MDA

2000 euro? Tja, die 2.8 hoeft eigenlijk maar door te lopen tot 55, en daarnaast wil ik ook een lens die doorloopt tot minimaal 70 of meer, maar boven de 55 hoeft het niet met alle geweld nog 2.8 te zijn. Ik kan dan veel beter een 2.8 lens kopen die doorloopt tot 55 en die op een eigen camera zetten, en die weer op een statief. Dan heb ik altijd elke goede lens paraat op z'n eigen camera, en veel meer zal het niet kosten.

 

 

 

aangepast door Skoody Boo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals Marco ook al aangeeft, gebruiksgemak (overweg kunnen met het menu) is belangrijk. Als je een betere camera hebt, maar óf lang moet zoeken waar een bepaalde instelling zit (door onlogisch menu) of dat je tussen een paar foto's steeds veel stappen in het menu moet doen, dan betekent dat veel gemiste kansen op mooie plaatjes. Dat hoeven helemaal geen snelle onderwerpen te zijn, maar als je bijv. een sneaky shot van een spelend kind wil maken, en je bent eerst 5 minuten bezig om de camera in te stellen, dan is er weinig sneaky meer aan de foto van het kind (als dat ondertussen niet de benen heeft genomen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor 23:00 besteld, de volgende dag in huis...... jaja.

Dinsdag besteld, maar op woensdag zei de track&trace dat er 1 dag vertraging was. 

Donderdag zou hij tussen 8:30 en 10:30 komen. Na 10:30 werd alleen gemeld dat er vertraging was. Ik had gebeld over hoeveel dan..... Dat wisten ze niet, maar hij zou zeker weten vandaag nog komen.

Na 22:00 nog eens gekeken. Volgend de nieuwe info gaat hij morgen komen tussen 9:00 en 11:00. Maar ja..... zoiets zeiden ze gisteren ook.

 

Dat track&trace is echt onzin zo. Als hij een hele dag niet komt, en je weet dat dan niet na 10:30 door te geven, dan heb je er natuurlijk ook niks aan.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, MarcoO2 said:

Irritant! Waar had je m besteld?

Kamera Express......

Had beter "Kamera-slome-zooi" of "Kamera-per-ongeluk-te-laat" kunnen heten.  Als die er morgen voor 11:00 uur wel is is het prima, maar ja, hoeveel vertrouwen kun je nog hebben in dit soort info....  Een dag vertraging snap ik, maar blijven volhouden dat de camera de donderdag nog komt, en dat het dan toch vrijdag wordt..... dat snap ik niet. 

Ik had de Kamera Express gebeld om te vragen of een lensruil met bijbetaling mogelijk was, en dat kon in een filiaal (das wel soepel natuurlijk). Dus heb met deze info ik de tijd maar gebruikt om intern een heronderhandelingetje te doen en de goede kant van dit verhaal is dat de lensruil akkoord is. Maar nu zit ik dus te wachten op een niet-komend postpakket, hopende dat er nog voldoende tijd zal zijn om naar een filiaal te rijden om de lens te ruilen.

Camera's en lenzen zijn complex, om over vrouwen nog maar te zwijgen (320 euro meer is best, maar 100 gram een obstakel  (??? :o :gestoord: :blink:  )), de combinatie is pure complexiteit in het kwadraat, en dat kan ik in principe allemaal nog aan.  Maar als er dan ook nog zo'n falende pakketdienst door heen komt fietsen wordt het echt vervelend. :angry::angry::angry:

 

18 minuten geleden, Snelle said:

Ik weet wie er morgen een hele dag met een stoel aan de voordeur zal zitten :)

Het is ze toe te wensen dat ze dat ding bezorgen voor 11:00 als ik nog op die stoel zit ;)

 

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, dat vind ik nou mooi: van de nood een deugd maken en wat extra wachttijd omzetten in het betere objectief! Goed geregeld! Die 100 gram moet je gewoon tastbaar maken: zoek iets van 600 gram en van 700 gram en laat haar maar raden wat het zwaarste is :D 

Ik heb overigens nu al drie keer hard zitten lachen om deze alinea - hoe irritant het ook is! Hoop voor je dat het vandaag rond komt, kan je van 't weekend omruilen en spelen!

8 uur ago , Skoody Boo said:

Camera's en lenzen zijn complex, om over vrouwen nog maar te zwijgen (320 euro meer is best, maar 100 gram een obstakel  (??? :o :gestoord: :blink:  )), de combinatie is pure complexiteit in het kwadraat, en dat kan ik in principe allemaal nog aan.  Maar als er dan ook nog zo'n falende pakketdienst door heen komt fietsen wordt het echt vervelend. :angry::angry::angry:

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer hier een foto in te voegen van 1,16 Mb, en krijg dan een melding dat ik "in totaal" niet meer dan 5 Mb mag neerzetten. Is dat totaal over alle bestanden die ik hier upload? Als het totaal per bericht bedoeld wordt - wat me het meest logisch lijkt - klopt het niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur ago , Skoody Boo said:

Het is ze toe te wensen dat ze dat ding bezorgen voor 11:00 als ik nog op die stoel zit ;)

 

Nou, hij is er nog niet. Dus ik ga nu maar naar het filiaal om de goede lens en zelfs de 2e  70D te halen. De 1e mogen ze houden. Wat een gepruts weer, ongeloveloos. Volgens de helpdesk wordt hij als hij niet afgeleverd kan worden van zelf terug gestuurd en krijg ik dan het bedrag terug. Tja, dat moet ik dan nu maar op de blauwe ogen geloven.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Camera's en lenzen zijn complex, om over vrouwen nog maar te zwijgen (320 euro meer is best, maar 100 gram een obstakel  (???     )), 

Een pracht van een vrouw een uniek exemplaar

Wij verwachten dan een foto, van de camera natuurlijk jammer genoeg genomen met het oude toestel en een uitgebreide review.

Hier naar prijzen gezocht via tweakers voor de D5500 en eens gezien bij art & craft mail naar hen gestuurd dat de goedkoopste site het 40 € goedkoper doet, juist mailtje gekregen zij gaan daar in mee en zullen de prijs verlagen.

De levering gaat bij hen zoals afgesproken maar ga toch naar de winkel dan kan de dochter nog eens wat uitproberen en in de winkel rondslenteren.

En dan mogelijk dit boek bestellen https://www.bol.com/nl/p/fotograferen-met-een-nikon-d5500/9200000040006467/?suggestionType=typedsearch

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur ago , Skoody Boo said:

 

Nou, hij is er nog niet. Dus ik ga nu maar naar het filiaal om de goede lens en zelfs de 2e  70D te halen. De 1e mogen ze houden. Wat een gepruts weer, ongeloveloos. Volgens de helpdesk wordt hij als hij niet afgeleverd kan worden van zelf terug gestuurd en krijg ik dan het bedrag terug. Tja, dat moet ik dan nu maar op de blauwe ogen geloven.....

Sowieso heb je die eerste op afstand gekocht, en heb je daarom het recht om binnen veertien dagen kosteloos te retourneren. Dat komt wel goed. Vanmiddag spelen dus ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden, MarcoO2 said:

Sowieso heb je die eerste op afstand gekocht, en heb je daarom het recht om binnen veertien dagen kosteloos te retourneren. Dat komt wel goed. Vanmiddag spelen dus ;) 

Ik weet dan alleen niet of je hem dan ook actief moet weigeren of niet. Moet je wel thuis zijn dan.

2 uur ago , Skoody Boo said:

 

Nou, hij is er nog niet. Dus ik ga nu maar naar het filiaal om de goede lens en zelfs de 2e  70D te halen. De 1e mogen ze houden. Wat een gepruts weer, ongeloveloos. Volgens de helpdesk wordt hij als hij niet afgeleverd kan worden van zelf terug gestuurd en krijg ik dan het bedrag terug. Tja, dat moet ik dan nu maar op de blauwe ogen geloven.....

Hij is er dan eindelijk. Informatie is echt heel moeilijk voor deze winkel, want het 1e gratis parkeren klopte ook niet. Er was nog meer informatie erg moeilijk: Op de terugweg stond er nog een vrachtwagen overdwars, waarbij de enige rijstrook die nog wel open was juist was afgekruist.

Er is een hele hoop info-techniek in deze samenleving, maar als er mensen er achter op vakantie zijn slaat het allemaal nergens meer op. Ik denk echt dat het beter is om info-systemen als track&trace, signalering boven de weg, etc gewoon ook vakantie te geven als de mensen er achter dat ook zijn.

Maar de camera is er. Ik heb er ook nog maar een statiefje bij gedaan. :)

 

2 uur ago , Snelle said:

Een pracht van een vrouw een uniek exemplaar

Wij verwachten dan een foto, van de camera natuurlijk jammer genoeg genomen met het oude toestel en een uitgebreide review.

:D 

 

2 uur ago , Snelle said:

Hier naar prijzen gezocht via tweakers voor de D5500 en eens gezien bij art & craft mail naar hen gestuurd dat de goedkoopste site het 40 € goedkoper doet, juist mailtje gekregen zij gaan daar in mee en zullen de prijs verlagen.

De levering gaat bij hen zoals afgesproken maar ga toch naar de winkel dan kan de dochter nog eens wat uitproberen en in de winkel rondslenteren.

En dan mogelijk dit boek bestellen https://www.bol.com/nl/p/fotograferen-met-een-nikon-d5500/9200000040006467/?suggestionType=typedsearch

O, wat grappig dat we in zo'n zelfde procesje zitten. Mijn bol.com-boekjes waren slechts 1 dag te laat, dus dat is te overzien!   :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het grote spelen kan beginnen ;) welk statief met welke kop heb je gekocht?

Voor wat betreft dat retourrecht: actief weigeren hoeft niet. Zelfs een opengemaakte doos mag j gewoon retour sturen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, MarcoO2 said:

Het grote spelen kan beginnen ;) welk statief met welke kop heb je gekocht?

Voor wat betreft dat retourrecht: actief weigeren hoeft niet. Zelfs een opengemaakte doos mag j gewoon retour sturen. 

Rollei C6i.   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies, kan ik lekker uitproberen welk gebruik bevalt. Hij kan ook lekker hoog, en dat is altijd goed, want langs die spoorlijnen staat altijd allerlei zooi aan hagen, hekwerken, struikgewas enz. Ik zie regelmatig spoorwegfotografen met uitklapladders en snoeischaren sjouwen, dus zo bezien is een hoog statief dan wel zo elegant. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe