Ga naar inhoud

fotografie


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

De Sigma heb ik gisteren binnen gekregen, vandaag wat mee gespeeld. Eerste indruk:

- deze lens is zichtbaar scherper, ook bij f1.8 

- fijn dat de iso nu langer laag kan blijven

- de lens is niet licht, maar het ligt wel lekker in de hand

- scherpstellen gaat niet altijd 100% precies. Bij f2.8 levert dat niet direct een storend resultaat op, maar bij f1.8 duidelijk wel. Er zijn foto's waarbij het aan mij zou kunnen liggen, maar ook een paar waarbij het duidelijk is dat de lens er naast zit. Ik kijk het nog heel even aan, maar ik vrees dat er nog 50 euro en wat tijd tegenaan moet om met een sigma dock aan de slag te gaan.  https://www.camerastuffreview.com/nl/accessoires/sigma-usb-dock-test  Met de hand scherpstellen gaat met deze lens gelukkig wel heel fijn, maar ja, de AF moet het natuurlijk ook gewoon doen.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik had een dag in m'n vakantie gereserveerd om focusafwijking van de Sigma te gaan meten, maar helaasch een ziek kind wat daardoor niet naar de opvang kon. Ik zie nu echter dat je dit ook kunt laten doen:

https://www.fotokonijnenberg.nl/klantenservice/extra-diensten

Citeer

 

Sigma lens optimalisatie

Een Sigma objectief kunt u ook door ons laten optimaliseren door middel van de Sigma USB Dock, dit is mogelijk voor onderstaande modellen:

  • 35mm F1.4 "A" DG HSM
  • 30mm F1.4 "A" DC HSM
  • 18-35mm F1.8 "A" DC HSM
  • 24-105mm F4 "A" DG OS HSM
  • 50mm F1.4 "A" DG HSM
  • 17-70mm F2.8-4 "C" DC MACRO OS HSM / DC MACRO HSM
  • 18-200mm F3.5-6.3 "C" DC MACRO OS HSM
  • 120-300mm F2.8 "S" DG OS HSM

De kosten voor lenzen met een vast brandpunt bedragen € 24,95, een zoomlens kost € 49,95. Bij aanschaf van 1 van bovengenoemde lenzen bij ons in de winkel, krijgt u 50% korting op de optimalisatie service. Koopt u een Sigma 120-300mm F2.8 "S" dan is de optimalisatie geheel gratis. Een optimalisatie heeft een tijdsduur van ongeveer een half uur tot een uur, afhankelijk van het objectief.

 

Mij lijkt 1 uur nogal kort om een zoomlens te kalibreren. Dat moet iets van 5 keer per 4 brandpuntafstanden maal 4 afstanden tot het object waarop wordt scherp gesteld. Dat zijn 80 foto's, die daarna ook geanalyseerd moeten worden. Als je de afwijking weet is er ook geen duidelijke eenheid waarin je de 16 correctiefactoren kunt ingeven, dus dat is dan natte-vingerwerk, waarna de hele riedel dus nog een keer moet. Het kan maar zo zijn dat die riedel 5 keer moet worden doorlopen voor het echt precies scherp is.

Ik vraag me dus af of 50 euro wel echt kan opleveren wat je hebben wilt......

 

FocusSetting.jpg

https://www.camerastuffreview.com/nl/accessoires/sigma-usb-dock-test

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik heb deze er ook maar bij gedaan. Gisteren aangekomen, maar in spaarlamplicht is het niet echt leuk uitproberen. Het voelt wel fijn op de camera, zo'n lichte lens, zeker in vergelijking met de Sigma van meer dan 800 gram. Mijn vrouw vond vanwege het lichte gewicht de nieuwe meteen de beste lens so far, dat zal duidelijk zijn. Ik heb nog geen tijd gehad om naar Foto Konijnenberg te gaan voor de kalibratie van de Sigma, dus deze kan dan nog mooi worden meegenomen. 

399656?width=422&height=390

 

Met de Sigma heb ik ook zonder kallibratie wel lol. Als je niet lager gaat dan f2.8 zit blijf je ook met de afwijking altijd wel binnen het scherptegebied. Wil je lager, dan moet je tijd hebben om handmatig scherp te stellen in live view. Dat geeft overigens altijd het beste resultaat, AF is in vergelijking daarmee toch een beetje een noodoplossing voor als je geen tijd hebt om scherp te stellen.  Ik was vorig weekend in de Efteling, en er zijn daar genoeg leuke low light situaties waar je rustig met je instellingen kunt klooien, evalueren, bijstellen, enz. Mijn dochter heeft daar ook bepaald geen haast, dat helpt ook geweldig. :)   Zon en herfstkleuren hebben leverden ook mooie foto's op.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, MarcoO2 said:

He, de nifty fifty! Geweldig objectiefje! Ik heb z'n zusje (de f/1.4) en heb daar erg veel lol van.

Ik heb wel een tijdje zitten te twijfelen over die f/1.4 en ook over een Tamron 45mm 1.8 met beeldstabilisatie. Die laatste is zwaar en duur, en zware lenzen heb ik al wel ;) . Die 1.4 zou ongeveer van f/1.8 tot f/2.2 iets scherper moeten zijn, maar vanaf f/2.8 weer minder. AF zou wel iets sneller zijn, maar ik heb besloten eerst maar eens voor de try-out versie van de 50mm te gaan en als 50mm bevalt en ik wil meer dan kan ik altijd nog eens verder kijken. Ik kan  me ook voorstellen dat 35mm leuker blijkt, en dat de Canon 35mm f/2.0 IS nog eens in huis komt in plaats van een duurdere 50mm.

7 uur ago , EdK said:

We genieten graag mee van die beelden hoor !!

"you are only allowed to upload 5 Mb"  zie ik dan.

De meesten staan overigens personen op dus die plaats ik liever niet. Verder zijn de onderwerpen (sprookjestaferelen) behalve dan voor mijn dochter niet altijd even boeiend, maar met weinig licht, toch nog veel verschil tussen licht en donker, beweging, spiegelend glas wel leuk om op te oefenen.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Skoody Boo said:

"you are only allowed to upload 5 Mb"  zie ik dan.

De meesten staan overigens personen op dus die plaats ik liever niet. Verder zijn de onderwerpen (sprookjestaferelen) behalve dan voor mijn dochter niet altijd even boeiend

Wat betreft die 5mb is dan maar 1 voor 1 posten zodra je verkleind hebt naar 4,9 Mb

En ondanks dat we nog in sprookjes geloven hier , lijkt het me inderdaad beter om geen persoonlijke dingen te plaatsen.
Maar tussen de buien door is er altijd wel even tijd om een foto te maken die aan de criteria voldoen om hier te plaatsen.......toch ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Skoody je hebt toch een canon camera ?
Dan heb je ook opslagruimte bij Canon die je kunt benutten en volgens mij kunt delen.

Beste CANON iMAGE GATEWAY-gebruiker,

 

toevallig dat ik een mail kreeg deze week van ze, was er al 300 dagen niet meer geweest......
Tsja wist niet eens meer dat ik het had aangemaakt en dat ik er wel 3 foto's op had staan....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, dat zijn goede tips!  Ga ik naar kijken. Maar niet meer vanavond, tijd om te slapen.

Deze avond heb ik besteed aan het prutsen met toewijzen van knopjes. Ik heb gewijzigd dat je de ISO instelt met set+bovenste wieltje. Dat werkt echt veel beter dan dat je de plek van dat stomme iso-knopje moet zoeken, omdat die set in het midden van het onderste wieltje zit. Het resultaat voelt als  

  • wijsvinger = sluitertijd
  • duim = diafragma
  • duim+wijsvinger = iso

Ik heb ook gewijzigd dat de belichting wordt vergrendeld niet totdat je de foto maakt maar totdat je voor de 2e keer op die knop drukt. Eerder had ik dat ik een foto moest maken om te ontgrendelen en ook dat voor mij om onduidelijke redenen de ontgrendeling er vanaf ging (bij wat langer prutsen vooral, dus wellicht na een bepaalde tijd.)  Nu geen last meer van. Er is wel 1 nadeel: je moet er wel zelf aan denken dat je hem ook weer ontgrendelt na het maken van een foto. Maar ik heb het toch liever zo.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net de camera even via USB-kabel met de computer bedient met de Sigma-lens er op. Als je dan scherpstelt dan lijkt het wel of de AF een tijdrovender maar preciezer algoritme volgt om scherp te stellen dan als de camera niet via de computer wordt bedient, en voor zover ik in live view op het computerscherm kon beoordelen op het wordt het dan wel haarscherp. Ik kon niet onderscheiden of ik het in MF-mode dan ook scherper kon krijgen. Dat is met live view bediening op de camera duidelijk wel zichtbaar. Ik kan alleen nergens vinden of je dat meer precieze algoritme ook bij de bediening op de camera zelf kunt instellen, ergo, het kan dus waarschijnlijk niet. Raar eigenlijk. Het ding kan het wel, maar niet bedient van een computer opeens niet. En vies van veel instellingen waren ze niet bij het ontwerpen van de 70D.....

 

Wat ik wel cool vond is dat je ook het scherpstellen vanaf je computer "manual" kunt doen. Dat had ik niet verwacht.

 

In de handleiding vond ik nog dat de lichtmeting bij meervlaksmeting voor wat betreft de meetplek afhankelijk is van het AF-punt waarmee is scherpgesteld. Dat relativeert toch de waarde van spotmeting enigszins. Het staat er wel niet zo letterlijk, het wordt meer genoemd in verband met AE-vergrendeling, maar ik denk dat je logisch kunt afleiden dat het ook zonder dat je vergrendelt zo werkt.  De handleiding blijkt zo toch ook nuttig te zijn, want in het boek van Pieter Dhaeze staat toch ook niet alles.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mijn ervaring lijkt het vooral preciezer, omdat het scherpstellen via de pc iets langzamer gaat. Dat geeft de suggestie van nauwkeurigheid. Maar de foto's worden er echt niet scherper van, er is immers geen enkel verschil in de gebruikte scherpsteltechniek. 

Waarom relativeert de door jou genoemde situatie de waarde van spotmeting? Je wilt toch juist dat de camera belicht op het punt waar jij scherpstelt? Je wilt toch niet dat de camera bijvoorbeeld op het middelste focuspunt de lichtmeting doet, terwijl jij scherpstelt met het focuspunt rechtsboven? En als je dat in een uitzonderingsgeval wél zou willen, kan je bereiken middels de vergrendeling.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat de snelheid van handmatig scherpstellen betreft: als dat je normale manier van werken is, en het objectief is er op ontworpen dan is handmatig scherpstellen in sommige gevallen misschien nog wel sneller dan automatisch (een beetje afhankelijk van de situatie). In heb verleden (wel analoge camera) vaak gedaan bij autoraces en op vliegshows, waarbij je schuift om te zoomen en draait om scherp te stellen. Als je dat eenmaal in de vingers hebt, ben je echt heel snel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On ‎10‎-‎11‎-‎2016 at 08:09, MarcoO2 said:

Volgens mijn ervaring lijkt het vooral preciezer, omdat het scherpstellen via de pc iets langzamer gaat. Dat geeft de suggestie van nauwkeurigheid. Maar de foto's worden er echt niet scherper van, er is immers geen enkel verschil in de gebruikte scherpsteltechniek. 

Ik zie op het scherm van mijn pc hoe scherp ik het krijg met AF en hoe scherp met MF. Maar die ervaring gaat niet verder dan 10 minuutjes prutsen. En het kan ook zijn dat je op de pc niet ziet hoe scherp het in MF kan omdat de pixels op het scherm niet 1 op 1 overeenkomen met de pixels op de sensor. 

15 uur ago , Cordoba said:

Wat de snelheid van handmatig scherpstellen betreft: als dat je normale manier van werken is, en het objectief is er op ontworpen dan is handmatig scherpstellen in sommige gevallen misschien nog wel sneller dan automatisch (een beetje afhankelijk van de situatie). In heb verleden (wel analoge camera) vaak gedaan bij autoraces en op vliegshows, waarbij je schuift om te zoomen en draait om scherp te stellen. Als je dat eenmaal in de vingers hebt, ben je echt heel snel.

Ik kan gewoon door de viewfinder niet goed genoeg zien waar het exact scherp is, en op het scherm ook pas als ik heb ingezoomd op het stukje waarop ik scherp wil stellen. Ik heb ooit een camera (met fotorolletjes) gehad waarbij er dan twee vlakjes over elkaar heen moesten vallen, maar dat heeft de 70D dan weer niet. Die Sigma lens is prima wat betreft handmatig scherpstellen, dat is het probleem niet.

 

Maar hoe dan ook, de AF moet het gewoon ook goed doen. Ik heb het inmiddels logistiek weten rond te breien dat de lenzen + camera naar Foto Konijnenberg komen en weer terug. Die gaan de Sigma kalibreren met de Sigma USB-dock. Ik ben benieuwd.

aangepast door Skoody Boo
Link naar reactie
Delen op andere sites

On ‎10‎-‎11‎-‎2016 at 08:09, MarcoO2 said:

Waarom relativeert de door jou genoemde situatie de waarde van spotmeting? Je wilt toch juist dat de camera belicht op het punt waar jij scherpstelt?

Ja, en zo gaat het dus ook op de stand meervlaksmeting. Ik werkte met spotmeting(in het centrum)>vergrendelen>herkaderen>scherpstellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On ‎10‎-‎11‎-‎2016 at 08:09, MarcoO2 said:

Volgens mijn ervaring lijkt het vooral preciezer, omdat het scherpstellen via de pc iets langzamer gaat. Dat geeft de suggestie van nauwkeurigheid. Maar de foto's worden er echt niet scherper van, er is immers geen enkel verschil in de gebruikte scherpsteltechniek. 

Er is bij mij een kwartje aan een parachute heel langzaam naar beneden gezweefd, om vervolgens in te slaan als een bom:  Dat verschil is er heel duidelijk wel. Tethered shooting werkt als live view, dus dan worden niet de AF-kruissensoren gebruikt, maar de fase-techniek die Canon dual-pixel noemt.

http://focusmedia.nl/review/canon-eos-70d.html

Citeer

De pixels zijn verdeeld in twee helften die links én rechts licht opvangen, waardoor elke pixel over fasedetectie-AF beschikt. Tijdens de daadwerkelijke opname wordt de lichtopbrengst van beide pixelhelften gecombineerd, zodat er geen lichtverlies is. Er hoeft dus niet geïnterpoleerd te worden, aangezien de pixel zijn volledige lichtsterkte behoudt. Hierdoor kunnen alle pixels als AF-pixels fungeren, zodat een groter deel van het beeld (hier 80 procent) voor scherpstelling gebruikt kan worden, de snelheid en nauwkeurigheid worden verbeterd en er geen lichtverlies optreedt. Dat laatste is - vooral bij film - belangrijk bij minder licht en/of kleine lensopeningen.

Het is ook wel logisch dat hierbij correctiefactoren overbodig zijn, want de scherpstelling werkt gewoon op basis van de scherpte die op de sensor zelf gemeten wordt. Ik heb daarmee mijn work-around te pakken mocht de kalibratie niet naar volle tevredenheid zijn uitgevoerd. Ik gebruik gewoon Live View, maar niet in MF mode, maar in AF mode en daarbinnen FlexiZone Single of zelfs gezichtsherkenning met tracking. :)   Dat is niet zo fijn als door de view finder, maar al heel veel fijner dan MF in Live View.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On ‎18‎-‎10‎-‎2016 at 14:53, Skoody Boo said:

Ik had een dag in m'n vakantie gereserveerd om focusafwijking van de Sigma te gaan meten, maar helaasch een ziek kind wat daardoor niet naar de opvang kon. Ik zie nu echter dat je dit ook kunt laten doen:

https://www.fotokonijnenberg.nl/klantenservice/extra-diensten

Mij lijkt 1 uur nogal kort om een zoomlens te kalibreren. Dat moet iets van 5 keer per 4 brandpuntafstanden maal 4 afstanden tot het object waarop wordt scherp gesteld. Dat zijn 80 foto's, die daarna ook geanalyseerd moeten worden. Als je de afwijking weet is er ook geen duidelijke eenheid waarin je de 16 correctiefactoren kunt ingeven, dus dat is dan natte-vingerwerk, waarna de hele riedel dus nog een keer moet. Het kan maar zo zijn dat die riedel 5 keer moet worden doorlopen voor het echt precies scherp is.

Ik vraag me dus af of 50 euro wel echt kan opleveren wat je hebben wilt......

 

FocusSetting.jpg

https://www.camerastuffreview.com/nl/accessoires/sigma-usb-dock-test

 

 

 

 

 

Wat ik al dacht: Foto Konijnenberg is er 1 uur mee bezig geweest en verwacht er in totaal 4 uur voor nodig te hebben. Het gaat nog wel even een tijdje duren, want de medewerker die lenzen kalibreert werkt part-time, en doet dit tussen de andere bedrijven door.  Ik ben dus voorlopig nog een tijdje op de vorige camera aangewezen, en Sinterklaasavond zal het dus met f/2.8 moeten stellen. Maar ik heb het veel liever zo dan dat het wordt afgeraffeld. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

De kalibratie van de lens was onverwacht snel klaar. Ik werd zaterdag de 26e al gebeld, en heb de boel woensdag de 30e opgehaald. Ik moest 150 euro afrekenen, waarvan voor de 2 canon-lenzen 25 euro elk, en de overige 100 voor de Sigma. Dat is een beetje creatief boekhouden, want met die canonlenzen is in vrij weinig tijd vastgesteld dat ze prima waren, en de rest van de 4 uur zit in de Sigmalens. In die 4 uur zijn er 1478 foto's mee genomen. Dat is iets meer dan 1 foto per 10 seconden. Het zou me ook niet verbazen als het eigenlijk meer was dan 4 uur. Al met al een spotprijsje, die 150 euro, zeker als je ook in aanmerking neemt dat als je het zelf zou doen ook nog een sigma-dock (50 euro) en een spider lenscal (60 euro) zou moeten kopen. Ik kreeg er keurig een printje bij met de 16 correctiewaardes. Toen ik de tasinhoud controleerde ontbrak er alleen 1 accu, dus die werd nog even snel opgezocht.

Sinterklaasavond was hier 3 december, en dat leek een mooie low-light gelegenheid eens te testen, en daaruit bleek dat de lens nog steeds met fasedetectie veel beter werkt dan met de normale AF-sensoren. 

Vandaag heb ik het nog eens getest buiten overdag, kind op driewieler, diafragma 1.8, motordrive aan, AF op al servo....  Met een blokje van de 9 middelste sensoren was het al best goed, maar met alleen de middelste AF-sensor was nagenoeg alles echt verrekte scherp, je kunt in crops de wimperharen tellen, en dat terwijl de lens nu is ingesteld niet op "motordrive priority" maar op "focus accuracy priority". (niet dat de driewielersnelheid nou heel verbluffend is, maar toch ;) ). Ik heb nog even zitten vergelijken met eerdere foto's met meer licht, maar deze hadden toch echt wel grote focusproblemen, en met genoeg licht is dat nu dus verholpen.

Conclusie: Lenskalibratie voor weinig geld erg goed gelukt. Daar ben ik super blij mee, want deze lens is ook bij f/1.8 echt veel scherper dan de andere lenzen op willekeurig welk diafragma. De beperkte scherptediepte is daarbij mooi om een onderwerp er uit te laten springen.

Voor de situaties met weinig licht lijkt het er op dat ik stuit op de volgende beperking: de lichtgevoeligheid van de AF-sensoren (ik moet echter nog even checken of ik met de canon 50mm STM ook hetzelfde probleem heb). Dat valt gelukkig in ieder geval te omzeilen met fase-detectie in live view, maar ik ga nog uitzoeken of er nog andere manieren zijn. Bijvoorbeeld: als je flitst is er een hulplicht om de afstand tot het onderwerp te kunnen bepalen om te bepalen, en ik vraag me af of dit ook niet kan bijlichten als je scherp wilt stellen maar niet wilt flitsen. En anders misschien de flitser zelf? Wat ook nog kan is flitsen onder de knie krijgen. En anders tevreden zijn met fasedetectie. Dat werkt ook erg goed, maar het is net wat trager, en ik kijk eigenlijk liever door de viewfinder, al kan dat laatste ook een kwestie van wennen zijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 18-11-2016 at 20:32, Skoody Boo said:

Er is bij mij een kwartje aan een parachute heel langzaam naar beneden gezweefd, om vervolgens in te slaan als een bom:  Dat verschil is er heel duidelijk wel. Tethered shooting werkt als live view, dus dan worden niet de AF-kruissensoren gebruikt, maar de fase-techniek die Canon dual-pixel noemt.

Ow... initieel vergeleek je dus appels met peren ;) ik ging er automatisch van uit dat je zowel in de handbediende situatie als in de computerbediende situatie gebruik maakte van Live View. 

Mooi dat de kalibratie resultaat heeft opgeleverd. Ik laat het ook af en toe doen, voor het geld ga ik zelf niet tobben. 

Nieuwsgierigheid: heb je een top-drie van foto's waar je het meest blij mee bent? En waarom?

 

 

Tijd voor weer eens wat foto's ;)

Eerst een serietje van foto's die ik onderweg gemaakt heb. Had helaas m'n 70D niet bij me, dus moest me behelpen met mijn telefoon. 

31005364640_fd2603f09c_b.jpg

31374404395_0a9c560476_b.jpg

31005292090_fb1616a71f_b.jpg

31374409045_8e17ea1ea8_b.jpg

En een andere serie, omdat de vrieskou weer zulke mooie taferelen opleverde in mijn tuin. Die zijn wel met de 70D genomen. 

30603049043_331b1982ac_b.jpg

31265725742_5e8d1427cc_b.jpg

31374296846_5d79484d97_b.jpg

31265726432_89352cb260_b.jpg

31374240216_c7af920de8_b.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citeer

Nieuwsgierigheid: heb je een top-drie van foto's waar je het meest blij mee bent? En waarom?

2 meisjes van een glijbaan, en goederentrein in Zwitserland, en een bankje stationnetje in Slovenie. Die eerste ga ik niet publiceren, de tweede wel, maar daar wordt nog aan gewerkt.

De laatste foto is gemaakt met mijn Canon EOS 1000, zonder "D" dus. Geen fantastische foto, maar hij geeft voor mij wel perfect de sfeer van de vakantie weer. Als ik deze foto zie krijg ik altijd zin om op dat bankje te zitten om gade te slaan hoe er de komende twee uur hoogstwaarschijnlijk helemaal niets zal gaan gebeuren. Twee dingen buiten de foto in mijn herinnering spelen daarin ook mee: een goed boek in mijn rugtas, en een tentje waar je prima cappuccino kon krijgen.  

 

 

F1000010 - Copy.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, dat kan ik me goed voorstellen. Die derde is een echte sfeerfoto. En heeft daarnaast een prima lijnenspel en dieptewerking. 

Ik kwam er gisteren trouwens achter dat we in Houten een tweede Willemstad hebben ;). Weer genomen met m'n telefoon, in grauw en grijs weer. Zou bijna nog eens teruggaan :D 

31178402860_04378a9d1a_b.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee grappig, ik ben daar een keer geweest. Het lijkt op jouw foto een geweldig open water, maar dat valt vanuit een ander standpunt wat tegen :)

Van jouw vorige post vind ik de tweede en de een-na-laatste het mooist. De tweede heeft de mooiste kleuren en is rustig genoeg. De een-na-laatste komt het onderwerp in z'n geheel heel scherp over tegen een heel vage achtergrond, dat vind ik mooi.

Bij de laatste stoort het me een beetje dat het punt van het blad midden in beeld wel exact scherp is, maar de achterkant al niet meer. Dat is natuurlijk een afweging omdat anders de rest van de achtergrond niet genoeg vervaagd, maar ja, het probleem met foto's waarop feitelijk niets bijzonders te zien is is dat de compositie het dan helemaal op eigen kracht moet doen, en dan stoort zoiets mij al snel. Wel jammer, want het is verder wel een spannender compositie dan de een-na-laatste.

Overigens: Maak die laatste foto's met 100mm f/2.8 USM IS?

 

Citeer

En heeft daarnaast een prima lijnenspel en dieptewerking. 

Wellicht niet geheel toevallig dat zo'n foto ontstaat op een moment dat er niets te doen is en er eerder tijd te doden is dan te besteden. ;)  

Als ik tijd heb om te fotograferen dan is dat vaak tegelijkertijd met een andere activiteit die zo z'n eigen tijdsindeling heeft. Verder heb ik vaak van tevoren in m'n hoofd wat er op de foto moet komen (personen, treinen) en die bewegen dan ook nog eens. Ik zou eigenlijk eens compositie voorrang moeten geven boven welk object er concreet op de foto komt, daarmee ook stilstaande objecten accepteren, en geen parallel tijdsstramien moeten volgen om wat meer aan compositie toe te komen. 

Ik zie komend voorjaar kansen. Dan komt er serieus vrije tijd met notabene genoeg daglicht; dan neemt een school wat opvangtaken van me over. :)  

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe