Ga naar inhoud

fotografie


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

17 minuten geleden, MarcoO2 said:

En dan ga je extra blij zijn met je kantelscherm. Nog een tip, voor dergelijk gebruik: de Canon rc6 infrarood afstandsbediening. Kost geen drol en is retehandig. 

Ja, die had ik al meegenomen, en ik heb zelfs aan het batterijtje gedacht. :)   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo ondertusen wat accessoires bij elkaar gesprokkeld om de 3D printer in te zetten in de fotografie :)

http://www.thingiverse.com/thing:633436

http://www.thingiverse.com/thing:351790

http://www.thingiverse.com/thing:941005

http://www.thingiverse.com/thing:114331

En ondertussen hebben zij de prijs met 40€ laten zakken hopelijk kan ik tegen het einde van de maand nog ergens een lagere prijs in België vinden.

https://www.artencraft.be/nl/nikon-d5500--18-105mm-vr-323764

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft die SD-houder: als je een van 256 Gb neemt ben je volgens mij per Gb het goedkoopst uit, en heb je ook geen gedoe met wisselen, bijhouden welke je al geleegd had en welke nog niet etc. etc.

 Lens Cap Holder lijkt me wel heel handig!  Remote houder ook.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebruik liever meerdere kaartjes van 16GB of 32 GB, dan één van 256 GB. Met normaal gebruik heb je aan 16GB meestal al voldoende, en je kunt je risico's spreiden. Als er met die ene enorme kaart iets gebeurt, ben je in één klap alles kwijt. Ik gebruik standaard altijd hetzelfde kaartje en heb er een paar reserve bij me, in deze houder: http://www.cameranu.nl/nl/p285054/pelicase-0915-sd-card-case. Kan je met een vrachtwagen overheen rijden of in t water laten vallen zonder problemen.

die remote-houder snap ik niet. Je gaat een afstandsbediening gebruiken omdat je geen trillingen wilt of omdat de afstand groter is, en dan bevestig je m op de camera...?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Skoody Boo said:

Het is wel zo dat als dat ene kaartje stuk gaat ik niet nog iets heb om mee verder te gaan, dat is minder handig.

Ach je gaat niet naar Alaska , maw binnen een uur heb je wel een toko gevonden die dan voor redelijke prijs jou weer een nieuwe SD card heeft verkocht..
En dat kan dan mooi uit dat potje "onvoorziene uitgave "  B)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie houder Marco ziet er degelijk uit, maar 100gram!!! denk dat Scoody zijn wederhelft hier niet tevreden zal mee zijn :)

Ben ook voorstander van kleinere kaarten voor als het misgaat, ook kan men de kaartjes indelen naar welk thema men fotografeert.

Denk eerder dat de remote houder bedoeld is om deze onmiddelijk bij de hand te hebben. Alhoewel een amateur fotograaf zowiezo een (grote) tas of trolley meesleurt om al zijn materiaal te herbergen dus daar zal nog wel een plaatsje in vrij zijn.

3 uur ago , Skoody Boo said:

Ik maak regelmatig een backupje op mn netbook, en dat gaat veel sneller als ik niet meerdere dingies hoef te managen. Het is wel zo dat als dat ene kaartje stuk gaat ik niet nog iets heb om mee verder te gaan, dat is minder handig.

En nu met de wifi nog vlugger overgezet naar netbook of smartding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur ago , EdK said:

Ach je gaat niet naar Alaska , maw binnen een uur heb je wel een toko gevonden die dan voor redelijke prijs jou weer een nieuwe SD card heeft verkocht..
En dat kan dan mooi uit dat potje "onvoorziene uitgave "  B)

Ik vond nog ergens een flutcameraatje met een 4Gb-kaartje. Die heb ik er toch maar even bij gestopt. Natuurlijk kan je prima naar een shop in Zwitserland, maar zo'n ding begeeft het natuurlijk altijd als je boven op een bergtop staat. En dat is dan of een eind sjouwen, of een extra kabelbaankaartje, en dat laatste is dan weer een behoorlijk extra onvoorziene uitgave.

58 minuten geleden, Snelle said:

Mooie houder Marco ziet er degelijk uit, maar 100gram!!! denk dat Scoody zijn wederhelft hier niet tevreden zal mee zijn :)

:lol: 

 

58 minuten geleden, Snelle said:

Denk eerder dat de remote houder bedoeld is om deze onmiddelijk bij de hand te hebben. Alhoewel een amateur fotograaf zowiezo een (grote) tas of trolley meesleurt om al zijn materiaal te herbergen dus daar zal nog wel een plaatsje in vrij zijn.

Het scheelt wel even grabbelen. Ook is het een klein dingie die er makkelijk uit valt als je naar iets anders grabbelt. Op een gegeven moment zijn de vakjes wel op natuurlijk. Verder zijn nou de contactpuntjes van de flitser beschermd, dus het heeft wel wat. Wel denk ik dat hij soms in de weg kan zitten bij het vasthouden van de camera.

1 hour ago, Snelle said:

En nu met de wifi nog vlugger overgezet naar netbook of smartding.

Tja, ik denk dat ik gewoon het kaartje in m'n netbook doe. Is dat niet nog makkelijker en eenvoudiger? Misschien ook nog sneller. En het spaart de accu van de camera.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou de UV filter en zonnekap gewoon bij de toko waar je de camera ook haalt bijkopen.
Vaak krijg je dit er dan gratis bij of voor gereduceerd tarief...

En mbt de UV lens, je door de winkel laten informeren.. die weten vaak precies welk filter voor jou camera de juiste is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, EdK said:

Zou de UV filter en zonnekap gewoon bij de toko waar je de camera ook haalt bijkopen.
Vaak krijg je dit er dan gratis bij of voor gereduceerd tarief...

En mbt de UV lens, je door de winkel laten informeren.. die weten vaak precies welk filter voor jou camera de juiste is.

Gereduceerd?  Is te proberen. Maar wachten op pakjes is ook best wel prettig.

UV info winkel ja,  maar hier zitten ook (onafhankelijke) ervaren fotografen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even terugkomen op de geheugenkaartjes: als ik het goed heb zijn kleine kaartjes sneller, en met name met het wegschrijven van foto's/filmpjes op een kaartje kan dat belangrijk zijn. Verder is er verschil in schrijfsnelheid tussen verschillende merken en series, overigens is het niet zo als een kaartje van merk A bij grootte 16 GB de beste keus is, dat dit bij bijvoorbeeld 32 GB ook de beste keus is. Er zijn wel (goedkope) merken die nooit de snelste kaarten zijn ongeacht de grootte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, ben er weer, ff paar dagen goed ziek geweest! 

@Skoody Boo: ik zet inderdaad ook altijd de foto's over middels de cardreader. Is vaak sneller en ik vind het veel makkelijker. Zou het sowieso niet via wifi doen, is omslachtig, traag en kost je inderdaad je accucapaciteit. 

@Snelle: bega niet de fout door allemaal van die "o zo handige" must-haves te kopen. Die belanden vrijwel altijd in de kast. De al genoemde zonnekap is een goeie, enerzijds tegen ongewenst lichtinval, en anderzijds wegens bescherming. Je kunt gewoon een goedkoop ding via Ebay kopen (een merk als JJC is vaak al voor een paar euro verkrijgbaar). Afdingen in de winkels lukt tegenwoordig meestal niet meer, de winst zit namelijk vaak juist in die extra accessoires. En persoonlijk vind in een extra geheugenkaartje en een extra batterij een must-have. En als het iets meer mag kosten, investeer dan in een flitser(tje). Zelfs een kleine externe flitser levert je al gauw veel betere foto's op.

Filters zou ik niet aan beginnen. Moderne camera's hebben helemaal geen uv-filter nodig, de sensor is hier zelf al tegen beveiligd. En als bescherming kan je beter de zonnekap gebruiken, die levert je meteen winst op in de zin van afscherming van ongewenst licht, en levert je bovendien geen ongewenste bijeffecten op zoals een filter vaak wel doet (waarbij de kans bij goedkopere filter natuurlijk groter is dan bij de duurdere). Ik gebruik maar twee filters: het ene is een polarisatiefilter, erg handig om schitteringen bij met name autofotografie wel te filteren, en een variabel ND-filter (waarmee je een langere sluitertijd kunt bereiken). 

@Cordoba: inderdaad zijn kleinere kaartjes sneller. En het kost geen drol meer tegenwoordig. Zag net toevallig in de folder van de Mediamarkt een Sandisk SD Ultra 32GB class 10 (80mb/s) voor maar liefst € 11,00... kan je niet voor tobben! 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MarcoO2 balen die ziekte gelukkig aan de betere hand :)

Zou eigenlijk een filter plaatsen om de lens te beschermen ook is het op die manier makkelijker om de filter te reinigen ipv de lens of is dit niet aan te raden om bv continu een polarisatiefilter te plaatsen?

Zonnekap komt er zeker.

Welke van deze twee flitsers zou de interessants zijn, of andere?

https://www.artencraft.be/nl/metz-mb-36-af-5-for-nikon-digitale-flits-48802

https://www.artencraft.be/nl/metz-mb-24-af-1-for-nikon-digitale-flits-48817

En geheugen kaartje het toestel kan de volgende aan SD, SDHC (UHS-I-compatibel), SDXC (UHS-I-compatibel)

Welke is het interessants, is de SDXC overkil is pas te verkrijgen vanaf 64GB en zie ook staan UHS-I-compatibel kan het toestel hiermee overweg of zou het beperkt zijn tot max class10

Dus:

Camera, zonnekap, extra batterij, snuittas, reinigingssetje, schermbeschermer,flitser, geheugenkaartjes. 

aangepast door Snelle
Tekst geheugenkaart bijgevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik begin weer op te krabbelen;)

Ik zou gewoon geen filter doen. Ik fotografeer al jarenlang zonder een filter op mn objectieven, onder allerlei (ook slechte) omstandigheden, en heb nog nooit een krasje gehad. Schoonmaken maakt geen verschil: of je nou een filter of het objectiefglas reinigt, maakt niets uit, behalve dan dat je natuurlijk beter een filter kunt verpesten dan een objectief. . Zorg dus wel dat je weet wat je doet, lees je goed in en bekijk de voorbeeldfilmpjes. Filters als bescherming zijn echt hét accessoire bij uitstek om je geld uit de zak te kloppen, tenzij je in de Sahara gaat fotograferen ofzo. 

Voor wat betreft de flitsers is, je raadt het al, de duurste de beste. Niet alleen vanwege de grotere sterkte, maar simpelweg ook omdat je de kop kunt verstellen en dus indirect kunt flitsen. Nog mooier is als je ook horizontaal kunt draaien, maar dan kom je nieuw al gauw dubbel zo duur uit. Het loont wel om de tweedehands sites in de gaten te houden. 

Kaartjes van class10 zijn prima hoor! Daar kom je niets mee tekort. 

O ja, die schermbeschermer... ik vind het oerlelijk, heb het nooit gebruikt, en nooit één krasje gehad. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb de schermbeschermer (glas zonder enige rand) hier op de tablet ziet men niets van en voldoet prima dus daarom deze besteld.

Den duurste had dit verwacht :) heb hier nog eentje liggen van mijn analoge Minolta maar zie dat hier de bevestigingsvoet anders is dus deze zal niet passen, of zou moeten zijn dat ik hem apart kan gebruiken werkt denk ik met infrarood.

 

20160810_151806.jpg

20160810_151757.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Filters beschadigen vaak ook makkelijk dan lenzen: dunner en vaak goedkoper materiaal. Pola-filter is niet aan te raden als bescherming, kost namelijk ook serieus lichtdoorlatendheid.

Wat de Minolta filter betreft: ik weet niet of ie ook via kabel aangestuurd kan worden? Dan kun je desnoods een tussen flitsschoen op de 3D printer maken: schuif je op flitsschoen van de camera, en daar de flitser weer in. Dan maakt ie geen elektrisch contact, en zou ie via de kabel geactiveerd moeten worden. Eventueel zet je er nog een draaimogelijkheid in, zodat je bijvoorbeeld ook via een witte zijmuur indirect kan flitsen.

 

Beterschap Marco.

aangepast door Cordoba
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe