Ga naar inhoud

fotografie


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Leuk instapsetje inderdaad! Voor dat geld kun je een gokje wagen!

de bestandsnummering op de kaart zegt overigens niets over het werkelijke aantal shots van de camera.

Veel plezier in de fotografie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eos 400d houdt het aantal clicks niet bij (zoals duurdere / nieuwere modellen wel doen). Het enige waar ik enigzins op af kan gaan is dan toch de mapjes? Hij maakt 1000 foto's per map, en is in mapje 19 bezig. Tot zover de theorie zoals ik die op Internet gevonden heb. Het moeilijke is dat de vorige eigenaar deze telling kan resetten. Maar ik geloof niet dat ie dat gedaan heeft.

 

Hoe dan ook, voor alsnog heb ik er veel lol aan en ik ben benieuwd of ik over een niet al te lange tijd alweer op zoek ben naar een andere body / lens..

Of een externe flitser een statief enz...

 

Heb je nog tips voor het schoonmaken van de zoeker, daar zit wat stof op (niet op de opnames gelukkig)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stof in de zoeker, op de spiegel, of stof op de sensor? Da's nogal een verschil.

Maak anders een opname, naar een wit vlak heel dichtbij , scherp gesteld op oneindig (dus manual focus), met maximaal diafragma getal.

En dan moet je die wazige witte opname eens goed bekijken op 100%. Als je daar van die vlekken ziet, dan zit er stof op de sensor.

Extreem voorbeeld:

voorchipcleanbig1.jpg

 

 

In de EXIF data van iedere opname, daar wordt de echte shuttercount in opgeslagen. Heeft op zich niks te maken met de teller die meegegeven wordt aan de naamgeving van iedere opname.

Hier kun je het checken:

http://www.camerashuttercount.com/

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

En beste manier van schoonmaken dan ??

 

Spuitbus met lucht of de marterhaar kwast met luchtbalg ?

Of bij een goede fotozaak hem een servicebeurt laten geven ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

NEEEE. Niet blazen IN de body, dan blaas je alleen maar al het stof in de rondte, binnen in het spiegelhuis en in de camera.

Tja, hoe handig ben je zelf?

Er zijn diverse dry en wet-clean setjes te krijgen. Hangt er ook van af of het echt stofdeeltjes zijn of olieachtige spikkels.

Of je brengt het naar chipclean: http://www.chipclean.nl/

Goede, gerenommeerde toko.

 

Wat ook belangrijk is, zorg dat de bajonetvatting van zowel body als objectief schoon zijn. Hier wil ook nogal veel vuil hechten, zeker als er vaak een objectief verwisseld is.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Thank CH ik heb vanavond weer wat om uit te pluizen! (Leuke hobby so far)

Het stof lijkt mij als leek alleen te zien door de zoeker. Maar net als bij het kopen van een 2e hands auto moet je dus eigenlijk beginnen met een onderhoudsbeiurt..

Ik zal vanavond eens een foto maken en plaatsen kan ik meteen die ahuttercount site proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist niet!

Stof wat je in de zoeker ziet, zie je niet op de foto!

Je sensor zit namelijk heel ergens anders in je camera...

 

Dat bedoel ik ook ;-)

De sensor is volgens mij schoon, het zal de spiegel of het venster (zal vast een chique naam hebben) bovenin toestel naar de zoeker waar stof opzit.

Ik verdenk de spiegel eerlijk gezegd.

Het toestel reinigt de sensor ook zelf bij het uitschakelen (ik vraag me dan wel af hoe goed dat werkt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas CH, op shuttercount kan ik het niet achterhalen voor m'n 400d. Als jpg geprobeerd en als raw beide geen succes..

Hieronder nog een paar kiekjes

 

Nepbloemen, want de tulpen zijn hier al weg..

Het schuurtje had ik op 18 en 55 mm geschoten maar die laatste krijg ik niet geüpload..

 

Die van de honden (die gewoon aan het spelen zijn overigens) was met m'n Panasonic nooit gelukt..

Op die van de lucht toch een vlekje in beeld..

post-134-0-84682300-1370628778_thumb.jpg

post-134-0-24012100-1370628807_thumb.jpg

post-134-0-88831300-1370629026_thumb.jpg

post-134-0-05000800-1370629144_thumb.jpg

aangepast door bakkertje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Één van de meest bijzonder foto's, zowel technisch als qua onderwerp als qua locatie, die ik ooit gezien heb:

 

http://mars.nasa.gov/multimedia/interactives/billionpixel/index.cfm?image=PIA16918&view=cyl

 

A billion-pixel view from the surface of Mars, from NASA's Mars rover Curiosity, offers armchair explorers a way to examine one part of the Red Planet in great detail.

 

PIA16918wb-br.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe