Ga naar inhoud

Vakantievoorbereiding van je automobiel?!


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Lijkt me een aardig punt om ter sprake te brengen.

Wat doen je, of wat doe je niet, om je voiture vakantieklaar te maken (ff aangenomen dat je de auto gebruikt om op vakantie te gaan)?

Of doe je niks bijzonders, omdat je altijd er voor zorgt dat je auto in topconditie verkeert?

Laat ik aftrappen. Zorg in eerste instantie altijd dat zaken als de technische toestand van mijn auto zo goed mogelijk in de gaten wordt gehouden en waar nodig bijgesteld. Dus de wekelijkse vloeistoffen check, bandenspanning, algehele toestand, mogelijke schades, losse schroefjes (!), 'vreemde' geluiden, afwijkend rijdgedrag, etc.

En vlak voor de vakantie? Zaken als wellicht (verplichte) Autobahn en/of milieustickers. Bandenspanning aangepast aan de hogere belading en langdurige belasting. Verzekeringtechnisch alles checken, zorgen voor de juiste documenten c.q. verplichte veiligheidsattributen. Nog een keertje reinigen van binnen en van buiten, want ik vind rijden in een jiskefit op wielen nou niet bepaald plezierig.

Wat jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 101
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Auto gaat 1 à 2 weken voor de vakantie nog even langs de garage voor de vakantiecheck (vloeistoffen, remmen etc). Dag van te voren binnen- en buitenkant poetsen, banden op spanning en tank vol. Veiligheidsuitrusting checken en niet te vergeten een dubbele set reservelampen in de auto leggen.

Autobahnstickers doe ik ook kort van te voren; Duitse milieusticker heb ik al lang op de auto zitten (ben regelmatig in Duitse steden).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bandenspanning doe ik 2 dagen voor vertrek, verder is de hele lijst al klaar en net de 120.000 km beurt gehad! Een beurt doe ik altijd 2 weken voor de vakantie plannen zodat alles weer vers is.

Kinderen pakken zelf een klein tasje in die ze bij zich mogen houden.

Mijn vrouw neemt altijd haar eigen kussen mee om op te slapen in de hotels en B&B's!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij doen het bovenstaande, maar checken in ons geval ook zeker de caravan goed. Met name de banden op zowel druk, haarscheurtjes als leeftijd van de band. Uiteraard je reservewiel niet vergeten en misschien nog wel belangrijker, of je ook voldoende alternatieven hebt voor het geval je bankpas wordt gestolen. Dus een creditcard (bijv. van de ANWB) mocht je die normaal niet gebruiken en wees dan wel zo slim die niet bij de rest te bewaren. Reservesleutel van de auto/caravan is ook nooit weg. Paspoort/ID kaart, ook van de huisdieren die evt. mee gaan incl. de nodige entingen/speciale halsband tegen teken en zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik zorg er als dat lukt voor dat de auto net een beurt heeft gehad en controleer vervolgens datgene wat ik zelf kan checken. Bijna alles is inmiddels al genoemd, maar het enige wat ik ook altijd nog even check is welke specifieke eisen en regels er gelden voor de doortochtlanden en het land van bestemming. Alcoholtesters heb ik bijvoorbeeld niet standaard in m'n auto... ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreemde geluiden en afwijkend rijgedrag hoef ik niet apart te controleren, daar let ik bij elke rit al op.

Elke week op losse schroefjes controleren zoals Captain Hook lijkt me iets overdreven, zo erg rammelt een Skoda toch niet?

Reservelampjes, brandblusser, veiligheidsvestjes, ehbo spullen, zaklamp, reservebatterijen zijn allemaal zaken die standaard in de auto liggen. In de vakanties aangevuld met een litertje olie.

Omdat ik voorheen met wat oudere auto's reed en gewend was zelf te repareren had ik altijd een koffertje bij me met een uitgekiend setje gereedschap, ik denk dat ik het ook in deze nieuwe auto toch gewoon meeneem. (ook de caravan kan natuurlijk iets mankeren). Ik gaf mijn auto's ongeacht de gereden kilometers altijd in juni of juli een grote beurt en liet de airco checken, de remmen controleerde ik twee keer per jaar als ik de sets wielen wisselde voor zomer/winter.

Nu hoef ik dat niet meer zelf te doen, en aangezien de auto pas 6 maanden oud is zal het deze keer een visuele check worden op vloeistoffen en v-snaren.

Onze honden zitten normaal in de achterbak, maar voor de vakantie gaat er een speciaal hondenkleed op de achterbank en zitten ze met een veiligheidstuig vast. Zo kunnen we er makkelijker bij maar is er ook wat gewicht meer naar voren verplaatst aangezien er achterop 75 kilogram op de trekhaak bij komt.

Voor het hoofdstuk caravan sluit ik me bij PC-fre@k aan, een creditcard gaat mee, evenals een bankpas van een andere bank dan die we normaal gebruiken (inderdaad niet bij elkaar opbergen). Reservesleutels van auto en caravan gaan uiteraard mee.

Hondenpaspoorten en tekenbanden, beide honden hebben een chip maar ook een penning met 06 nummer. Die chip is leuk maar kan pas uitgelezen worden als de hond ergens is waar een chiplezer is, met een 06 nummer aan de halsband kan men direct contact opnemen op de plek waar men hem gevonden heeft, en waar je zelf waarschijnlijk nog in de buurt bent. Dat is sneller en minder kostbaar dan ophalen in een asiel.

Alcoholtesters heb ik bijvoorbeeld niet standaard in m'n auto... ;)

Een belachelijke maatregel overigens.

Deze vakantie zal er nog niet bekeurd worden, zegt men, dus ik zie wel of ik ze bij een tankstation toevallig tegenkom en anders niet.

Wat ik nog mis in de lijstjes is de flitspaalsignalering op de navigatie, daar hebben verschillende landen ook hun eigen mening over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga (of ging met mijn vorige Felicia toch) niet al te ver met de auto, beperkt tot een kilometer of 4 à 500. Controle van de vloeistoffen en banden, dat was het zowat, voor de rest niks speciaal. Wel een liter olie en een tweetal liter koelvloeistof mee (maar dat ligt er altijd in). Maar in feite veel te nonchalant. Laatst nog Trier in Duitsland bezocht (met de oude Felicia), met te oude olie op de motor (zeker niet mijn gewoonte, maar nog verversen was beetje weggegooid geld) en een krakende homokineet. En dan nog vergeten checken (realiseer ik me nu), of we een milieusticker nodig hadden <_<.

Maar voor een lange vakantie, en ik twijfel om het er eens op te wagen met mijn huidige wagen, zou ik de zaken controleren zoals hierboven al beschreven. Maar als je geen problemen ondervindt, lijkt het mij niet nodig nog eens extra langs de garage te passeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oppervlakkige controle, beperkt tot de vloeistoffen en bandenspanning. Verder zie ik niet zoveel reden om de auto extra aandacht te geven voor een rit naar het buitenland. Of je nou aan de andere kant van Nederland panne krijgt of in Barcelona maakt niet zoveel verschil denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laat de auto de week voor vakantie even checken bij de garage, zomercheck en airco check - als Verrassend Skoda lid kost mij dat niets. Tenzij er wat vervangen of bijgevuld moet worden natuurlijk, maar goed die kosten zijn er dan toch.

@CB: zo zie ik het ook. Het geeft echter wel een goed gevoel dat je zeker weet dat de auto op orde is, als je 's ochtends vroeg vertrekt voor een rit van >1.000km.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is dat we dit jaar weer met de auto op vakantie gaan, dat ik 'm juist de week voor de vakantie laat checken. Gaan we niet met de auto op vakantie, dan laat ik die zomercheck altijd "ergens in de zomer" doen, net hoe het uitkomt, als de auto te ver van de volgende beurt af zit. Vorig jaar kwam het mooi uit met de longlife service: die was nodig zo rond de tijd dat wij met vakantie gingen, dus heb ik die beurt dan maar net vóór de vakantie laten doen.

Door het jaar heen houd ik de auto ook gewoon goed bij dus zouden er bij zo'n zomercheck geen verrassingen mogen zijn. Maar zoals ik al schreef: het geeft wel een zeker gevoel als je zeker weet dat de auto OK is, als je aan de lange rit begint. Wellicht is dat schijnveiligheid, maar een aantal mogelijke pechoorzaken (banden, vloeistoffen) is in principe zo wel uitgesloten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies, banden en vloeistoffen, die kijk ik dan ook wel na. Maar wel een paar dagen vóór vertrek. Als er namelijk iets verontrustend te zien is, moet er nog wel tijd zijn voor de oplossing.

aangepast door CaseyBasey
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met mijn vorige auto's was er een soort diagnostische cyclus die gedurende de vakantie voortdurend herhaald werd. Vooraf zaken checken voelt dan wat minder als voorbereiden. De toch al beperkte kofferbakruimte werd deels ingenomen door allerhande vloeistoffen. Daarnaast ook een vodje papier in de portemonnee met daarop de benamingen van dat soort vloeistoffen in Hongaars, Roemeens en Servo-Kroatisch, en een administratie wanneer hoeveel waarvan was bijgevuld, om zo toch enige info aan een lokale monteur te kunnen verschaffen mocht dat nodig zijn.

Nu, met 8000 km op de teller, ga ik helemaal niets checken. Alleen de bandenspanning heb ik laatst iets omhoog gebracht, en ik tank 98.

Het enige wat mij nog bij een garage kan doen belanden voor de vakantie is een lichte tril in het stuur die ik gisteravond voelde. Die heb ik daarvoor ook een keer gehad, maar die is vanzelf weer verdwenen. Gisteravond werd het tijdens de rit ook al weer minder. Maar dat moet eigenlijk wel weg zijn, anders is de fun niet compleet.

O ja, het verloopkabeltje voor mijn netbook aan de 12v - 18v adapter, dat is wel nog speciaal voor de vakantie afgerond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was naar Zweden absoluut wel het geval, maar het percentage was niet zo hoog dat de auto daar iets mee kon. De combi Romenie, vakantiereis, en alcohol gaat meestal juist over de terugweg, maar ik heb dat nog nooit gedaan. Die palinka is meestal toch niet te zuipen zo sterk. Ik sluit zelfs niet uit dat je auto daar op kan lopen.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bandenspanning zien dat de GPS up to date is soms de vloeistoffen nazien steeds met een volle benzinetank op weg. En de nodige wettelijke uitrustingen afhankelijk welke regio je aandoet.

Een geprint routeplan heen en terug ingeval GPS het laat afweten.

Oplaadkabel voor de GSM.

In mijn geval reservebril in sommige landen verplicht.

En een reisverzekering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enige wat ik doe is de bekende vloeistoffen controleren en zonodig bijvullen

En ik maak de ramen aan de binnenkant altij even goed schoon.

Uitzuigen met de franse slag en bij terugkomst even grondig want smerig wordt hij pas in de periode van vakantie houden.

Tsja en voor de rest het geijkte aan kleding en dat soort dingen, maar geen speciale dingen verder.

Onderbroeken of tandpasta hebben ze ook in het buitenland indien nodig dus vergeten ach dan is dat geen doodramp voor mij.

Alleen één ding is bij mij wel belangrijk en ligt ook als eerste in de auto, en dat is één of meerdere pakken Venz melkchocoladehagel.

Want als ik die vergeet................................................................ me vakantie meteen verpest

aangepast door EdK
Link naar reactie
Delen op andere sites

Chocoladehagel. :lol:

Toppie! Bij de temperaturen die normaal heersen bij auto's die in de zon staan... chocolade saus zul je bedoelen! :lol:

Ik geniet juist van die dingen die ze in het buitenland hebben en hier niet... Hagelslag en pindakaas eet ik wel weer als we terug zijn. :P

Moet juist altijd ruimte overhouden in de auto voor de specifieke zaken die we aldaar kopen en zelf mee terugnemen naar Nederland.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Erik, nog nooit van een koelbox gehoord :lol: :lol:

En op de terugweg is de hagelslag op dus is er genoeg om mee terug te nemen.

Het leven is zo simpel als je er over nadenkt B)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eten gaat bij ons alleen mee voor de reis.

In het keukenkastje staan alleen kruiden en koffie, verder passen we ons helemaal aan wat het land van bestemming ons te bieden heeft, dat is juist de lol van vakantie vinden wij. Oh ja, hondenvoer, dat nemen we wel mee voor de hele vakantie.

Terug naar huis hebben we inderdaad altijd iets meer bij ons dan op de heenreis :D Maar daar is deels weer ruimte voor omdat het hondenvoer dan "bijna" op is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe