Ga naar inhoud

Vakantievoorbereiding van je automobiel?!


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

  • Reacties 101
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

bestaat er dan een zevenzits Skoda ??

En snelle zie ik niet zo gauw overstappen naar een Slopel

En als de hond meegaat moet je daar zeker ook een hesje voor hebben in België ??

aangepast door EdK
Link naar reactie
Delen op andere sites

En als de hond meegaat moet je daar zeker ook een hesje voor hebben in België ??

Enkel voor een Chiwawa.

Maar het zal wel zijn dat in sommige landen wel het een of ander verplicht zal zijn en moet je dit ook voorzien.

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

is dat nou wel zo handig, een winterband als reserve?

Tuurlijk, na een lekke band wil ik gewoon zo snel mogelijk naar een garage om dit te laten herstellen. Beter dan een smal thuiskomertje, maar niet zo goed als een volwaardig reservewiel met dezelfde band.

Vergeet je je moerdopsleutel niet ??

Anders sta je met je wagen op de krik en reservewiel ernaast en kan je lakke band er niet af om het bij de lokale dealer te laten repareren of vervangen !

Die hoort er inderdaad bij!

Dan is het nog een kwestie van de auto vol te stouwen met cd's van Dire Straits en Mark Knopfler. Dat is toch ook voorbereiding van m'n automobiel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komt er bij dat je niet te ver moet rijden met zo een thuiskomertje, je differentieel moet constant bewegen om je wielen gelijk te laten draaien, en dat is niet gemaakt om dat constant te doen.

Dat mag je mij eens uitleggen. Het differentiëel is namelijk altijd constant aan het werk, dat kan simpelweg niet anders. Hoe zou een thuiskomer dan voor extra belasting zorgen?

Overigens wordt vaak aangeraden om de thuiskomer altijd op de achteras te zetten, dus dan zul je bij een lekke voorband een achterwiel naar voren dienen verhuizen. Ik vraag mij echter af of dat nou wel zo verstandig is, zo'n iel wieltje op de achterkant, zeker bij volle belading.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hangt er van af welke functies je bij het differentieel onderscheidt. Natuurlijk geeft een differentieel altijd beweging door naar de achterwielen, maar dat zou zonder differentieel ook kunnen. De specifieke functie is nou juist het "uitsplitsen" van verschillende draaisnelheden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Skoody: sorry, maar ben er nog niet uit.

Een differentieel is een stelsel van tandwielen waarmee met één aandrijvende as meerdere rotaties met verschillende snelheden afgetakt kunnen worden. Van die definitie word je niet direct wijzer helaas. Maar ik

Hoe dan ook in ieder geval is het differentieel continu draaiverschillen aan het opvangen, ook omdat je beslist niet continu strak rechtuit gaat en daarnaast ook door oneffenheden in de weg (links een kuiltje, rechts een hobbel) draaiverschillen optreden tussen beide aangedreven wielen.

Dan nog: zelfs als je alleen maar perfect rechtuit gaat, is het diff nog steeds continu aan het werk, aangezien dit nu eenmaal onderdeel is van de aandrijving.

Zodoende zie ik nog steeds niet in waarom een differentieel extra belast zou worden bij gebruik van een thuiskomer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er kan volgens mij geen sprake zijn van (langdurige) eenzijdige belasting, want de krachten worden altijd keurig verdeeld tussen de twee zijden van het differentieel; output2 = input -/- output1. Dat is het mooie van zo'n differentieel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ok. Differentieel is natuurlijk altijd in werking, maar de tandwieltjes hoeven niet veel te bewegen. Het tandwieltjes moeten bij verschillende wielomtrek constant draaien, met ongelijke krachten, en daardoor loopt de boel natuurlijk warm. In theorie kan een differentieel oersterk zijn en zal het daardoor niet kapot draaien, maar bij personenwagens is het daar niet op voorzien.

Het differentieel dient trouwens niet om de krachten mooi te verdelen, maar om de wielen gelijk te laten draaien. In het voorbeeld van het thuiskomertje zit de meeste kracht dus op het grootste wiel en het andere wordt het kleine wieltje in snelheid aangepast.

Het iis mede daarom dat steeds aangeraden wordt om het thuiskomertje op de achteras te zetten. Omdat de aandrijving (en dus ook het differentieel) op de voorwielen (in de versnellingsbak) zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar nee! Ik dacht er zelfs aan om een platenspeler te installeren en een deel van mijn LP's mee te nemen.

Kijk dat soort mensen hou ik nu van, eerst moeten de oude spullen echt stuk zijn voor er wat nieuws in komt !

Nog LP's kopen Laagvlieger ? Heb er nog zo'n 150 stuks

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk dat soort mensen hou ik nu van, eerst moeten de oude spullen echt stuk zijn voor er wat nieuws in komt !

Nog LP's kopen Laagvlieger ? Heb er nog zo'n 150 stuks

En jij weet net zo goed als mij dat een LP voor het leven is. Ik ben gestopt met cd's te kopen en overgegaan tot vinyl. Er is toch niets mooiers dan je favoriete muziek op een echte plaat. Ik heb ook een hele verzameling, ik dacht eraan om nu even te stoppen ... :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe