Ga naar inhoud

Deurwaarder is een gevaarlijk beroep.


Snelle
 Delen

Aanbevolen berichten

Maar sommige zaken zijn fundamenteel voor onze rechtsstaat, en die worden soms te makkelijk te grabbel gegooid door lieden die de terzake relevante kennis missen...

 

Mensen met een dergelijke functie, hebben ook een naam voor hun beroep: manager....

 

Of zoals een oud-collega het altijd zo mooi wist te omschrijven: "een manager is iemand die beslissingen neemt, en daarbij niet gehinderd wordt door enige kennis van zaken".

 

Overigens ik begrijp het probleem, maar deze manier van 'werken' zie ik al minstens een decennium in het Nederland van alledag. Eerlijk gezegd ben ik bang, dat er maar op één manier een einde kan komen aan de toenemende onnozelheid bij de overheid: vroeg of laat ontstaat er zoveel ergernis en onvrede dat er een revolutie uitbreekt, die aardig wat overeenkomsten heeft met de Arabische lente.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Cordoba, ik denk even aan Syrië en ben terstond weer tevreden met mijn overheid.

 

Terzijde: Net als veel andere woorden die iets moois proberen aan te duiden raakt het woord lente ook steeds verder verkracht. Er worden steeds vaker zaken als Bezuinigingen, revolutie en oorlog naar genoemd.

De tandartsassistente in wiens ogen het altijd lente is bezorgt me nachtmerries >> "huivert bij visioenen over drilboren etc."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Nog een voorbeeld van agressie tegenover iemand die gewoon zijn werk doet. Het is dezelfde persoon die met zijn BMW onlangs uithaalde op de snelweg.

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1527726/wegpiraat-e314-veroordeeld-tot-26-maanden-cel-voor-agressie.aspx

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Geweld tegen deurwaarder in Rijswijk was geen incident

 

De kogels vlogen over de galerij toen een deurwaarder een schuld kwam innen bij een ondernemer uit Rijswijk. Het was niet de eerste keer dat een deurwaarder met geweld werd geconfronteerd.

John Wisseborn, voorzitter van de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG), heeft het proces-verbaal van de Rijswijkse zaak gelezen. Met kippenvel op zijn armen. 

Het scheelde niet veel of de deurwaarder, een 31-jarige Rotterdamse, had het niet kunnen navertellen. 'Ze heeft in de loop van een pistool gekeken. Bij aankomst stond de voordeur open. De bewoner zat in de gang op een stoel, met het wapen op de deuropening gericht. Ze heeft meteen 'pistool, pistool' geschreeuwd en is aan het einde van de galerij via een nooduitgang gevlucht. Ze dacht echt dat haar laatste uur geslagen was.'

Agent in been geschoten

Een agent die de Rotterdamse vorige week donderdag begeleidde, werd in zijn been geschoten, waarna een arrestatieteam de man uit huis haalde. Vrienden van de Rijswijkse schutter, die een noodlijdend klussenbedrijf runt, hadden eerder die dag op zijn Facebookpagina een afscheidsbrief gezien, waarin hij dreigde zijn huis op te blazen.

Ook in Bussum kwam, toevallig dezelfde dag, een deurwaarder in de problemen. Een wanhopige bewoner had de gaskraan opengezet omdat hij uit huis zou worden gezet. De deurwaarder rook letterlijk onraad en sloeg -net op tijd- alarm.

Verwoestende explosie

Maar het loopt niet altijd goed af. In 2010 ontplofte in Dordrecht een huis nadat de bewoner de gaskraan had opengedraaid. Toen een klusjesman de deur forceerde, volgde een verwoestende explosie. De bewoner overleed, de deurwaarder en zeventien anderen raakten gewond.

Van een ander kaliber, maar ook zeer bedreigend voor deurwaarders: poederbrieven, enveloppen met kogels erin, of schuldenaren die de kinderen van de deurwaarder op het schoolplein aanspreken.

Jaarlijks duizenden geweldsincidenten

Deurwaarders moeten een dikke huid hebben en vooral niet rekenen op een warm onthaal. Want ze leggen beslag op auto's, salarissen en huizen en zetten wanbetalers op straat. Wisseborn snapt wel dat mensen onder zulke omstandigheden 'lucht geven aan hun emoties'. 'Maar gerechtsdeurwaarders voeren de wet uit op basis van een rechterlijke uitspraak. Ook als je het niet eens bent, moet je er aan voldoen.'

Volgens Wisseborn hebben de 950 deurwaarders jaarlijks te maken met duizenden geweldsincidenten. 'Onze beroepsgroep staat al twee jaar bovenaan als het gaat om geweld tegen werknemers met een publieke taak. Wij worden dus vaker belaagd dan politieagenten.'

'Deurwaarders wel wat gewend'

Zelf heeft hij nooit klappen gehad, maar bedreigende situaties zijn hem niet vreemd. 'Zo kwam ik bij een schuldenaar die na mijn binnenkomst meteen de voordeur op slot draaide. En een klusser zette ooit zijn kettingzaag aan, nadat ik hem een dagvaarding had getoond. Deurwaarders zijn wel wat gewend. Ik schrik niet van een scheldwoord, maar als iemand dreigt mij of mijn gezin iets aan te doen, stap ik wel naar de politie.'

Wisseborn is blij dat de in Rijswijk beschoten deurwaarder werd begeleid door een agent. Deurwaarders worden getraind in conflictbeheersing, maar tegen een gewapende desperado is geen kruid gewassen. 

De KBvG maakt zich dan ook grote zorgen om het wetsvoorstel, waarin staat dat deurwaarders in de toekomst geen agent, maar een gemeentemedewerker mee krijgen. Wisseborn: 'Een onzinnig idee. Het mag ook een agent met een lagere rang zijn, maar vervang de politie niet door een ambtenaar.'

 

bron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen gevarentoeslag, wel kogelvrije vesten, hondenverjagers en gasmeters. Maar ik gebruik ze eigenlijk nooit. 

 

Je merkt wel duidelijk dat de tendens om uit wanhoop/ woede extreem geweld te gebruiken, steeds meer toeneemt. Zorgelijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja heerlijk zo'n vest zomersdag met een graadje of 24 boven nul...

 

En vermoed ook dat zo'n vest aan bij een klant komend al een bepaald negatief gevoel kan opwekken bij een te bezoeken persoon / bedrijf of familie..

Link naar reactie
Delen op andere sites

En vermoed ook dat zo'n vest aan bij een klant komend al een bepaald negatief gevoel kan opwekken bij een te bezoeken persoon / bedrijf of familie..

 

Ja o.k.

 

 

 

Geen beroep voor mij geloof ik. Ik denk dan meteen "dat is dan fijn, dat positieve gevoel waarmee ze de trekker overhalen".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt Ed, in de praktijk blijkt dat een bepaalde mate van agressie-bescherming juist averechts van werken. Zo is een proef met camera's (die je op je revers droeg) mislukt, exact om die reden. 

 

En daarnaast is een kogelvrij vest inderdaad alles behalve comfortabel, zeker als je er tientallen keren per dag mee je auto in- en uit moet stappen. Een steekwerend vest, zoals de politie tegenwoordig standaard draagt, is dan al een stuk beter. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe