Ga naar inhoud

A2 Traject controle !


EdK
 Delen

Aanbevolen berichten

28 juni 2012 | 15:15 | Tekst: Alexander Inia

Het onvermijdelijke gaat bijna gebeuren: vanaf volgende maand zal op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht de trajectcontrole van start gaan.

Mr. Willebrord Freijsen, hoofd Landelijk Parket Team Verkeer, vertelt ons: “Deze zomer start de trajectcontrole op de A2 op het traject tussen Holendrecht en Maarssen.

Zeer waarschijnlijk zal dat nog in juli zijn, alle tests van de systemen lopen tot nu toe volgens planning.

We zullen tien dagen voor de definitieve invoering borden langs de snelweg plaatsen om de automobilisten te waarschuwen.

We willen namelijk niet dat ze voor onaangename verrassingen komen te staan.”

Op het traject Maarssen-Holendrecht (de andere rijrichting) komt er pas later dit jaar trajectcontrole.

Dat heeft ermee te maken dat op dat traject de controlesystemen van een andere leverancier komen.

Met die partij zijn andere afspraken gemaakt, aldus Freijsen.

De invoering van de trajectcontrole zorgt bij veel automobilisten voor irritatie, omdat de maximumsnelheid van 100 km/h voor een overzichtelijke snelweg met vijf rijstroken nogal laag wordt geacht.

De omliggende gemeenten gingen echter alleen akkoord met de verbreding van het A2-traject als de maximumsnelheid vastgesteld werd op 100 km/h.

In de toekomst komt er wellicht een flexibele snelheidslimiet, die op bepaalde momenten van de dag alsnog een maximum van 120 km/h mogelijk maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja rij er zakelijk ook regelmatig en ik nu steeds op dat traject gebied al steeds netjes 100Km rijden

Maar goed ondanks de 5 banen en de 100Km pu weten er daar gasten me bijna met dubbelle snelheid voorbij te gaan

En dan heb je nog van die jojo's die met 80 op de 5e baan stevast blijven door kachelen en dan nog seinen met de lichten als je rechts voorbij gaat !

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja en vandaar dat we op sommige plekken die eender zijn aan de A2 opeens 130 of 120 en dan op het grootste stuk racebaan van de A2 mogen we maar 100 !?

En de 80Km gebieden waar het er echt om gaat, daar gaan we weer terug naar de 100Km

A10 richting coentunnel is zo'n plek

Wel leg mij het allemaal maar uit, maar dan snap ik het nog niet !

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik bedoel alleen maar te zeggen dat de redenering "er zijn 5 banen dus kan je harder" een paar aspecten buiten beschouwing laat. Er zijn namelijk ook aspecten waarbij meer banen juist een lagere max. snelheid noodzakelijk maken.

Dat dit op verschillende plekken verschillend kan uitwerken heeft gewoon te maken met verschil in functie van omliggend gebied, gaat het om "woongebieden" en natuurgebieden, of agrarisch gebied of industriegebied. Dat maakt uit.

Ik denk trouwens niet dat de overheid bij elke weg dit consequent allemaal afweegt, maar "zolang er genoeg ruimte is kan je harder" is gewoon echt kortzichtig. Daarbij gaat bijvoorbeeld fijnstof net zo goed over veiligheid. Er is een duidelijk verband tussen de fijnstofconcentratie op een woonplek en de kans om longkanker te krijgen en geluidsoverlast heeft invloed op psychische gezondheid. Als je vlakbij zo'n weg woont, men rekent uit dat uitbreiding tot 5 banen kan voor jouw gezondheid als aanwonende mits er max. 100 gereden wordt, en vervolgens gaat iedereen daar lekker 130 rijden, dan wordt het hoog tijd dat de regels gehandhaafd worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de toekomst komt er wellicht een flexibele snelheidslimiet, die op bepaalde momenten van de dag alsnog een maximum van 120 km/h mogelijk maakt.

Met trajectcontrole is zoiets nu al een fluitje van 1 cent.

In de verspreidingsmodellen van TNO, wordt de verkeersintensiteit ( motorvoertuigen/ etmaal) als het meest zwaarwegende invoergegeven gebruikt.

(het programma CAR, voor iedereen in excel te gebruiken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja erik het meest rij ik met een Slopel Dombo over de A2

en laat die tot grote ergenis nu geen CC hebben

En ben al aan het experimenteren geweest met een blokje hout en een baksteen maar krijg het niet afgesteld op 100Km / pu met dat gaspedaal !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er ook geen probleem mee. Sterker nog, misschien is het beter.

Nu is het limiet er maar houdt lang niet iedereen zich er aan. Wat is dan het probleem dat er een middel ingezet wordt die zorgt dat die mensen gevonden worden? Dan hoef jij (Ed) ook niet meer naar links te schieten als iemand met 140 aan komt scheuren.

Ik heb er geen problemen mee me aan de snelheid te houden, hierop hebben flitspalen, mobiele controles en traject controles geen invloed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan hoef jij (Ed) ook niet meer naar links te schieten als iemand met 140 aan komt scheuren.

Wat is dit nou weer voor een opmerking ??

Ik rij voor 90% op de rechterbanen, alleen als ik in Engeland ben niet dan hou ik zoveel mogelijk links !

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee dat is er van gemaakt !

En wie is er fout als er iemand met 140 aan komt rijden waar 100 mag gereden worden en ik hem dus verkeerd inschat en met 110 ga inhalen en hem er dus voor hem ingooi ?

Ben ik dan opeens fout ? Als die persoon op dat moment zich ook aan de snelheid had gehouden dan had hij geen irritatie van mij gehad want dan had hij ver achter me gezeten

Maw hij creeert hetzelf en schuift het af op de medeweg gebruiker !

Mooi hoor dat dat nog algemeen geaccepteerd word , de maatschappij veranderd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ook alleen ik heb geen CC en met die dombo is het gewoon moeilijk om precies netjes te rijden.

En als ik 90 ga rijden dan ben ik weer een ouwe l#l volgens medeweg gebruikers omdat ik ook grijs haar heb !

Link naar reactie
Delen op andere sites

trek maar eens een paar werkschoenen aan en ga er eerst een hele dag mee werken zodat je klappoten hebt.

En probeer dan maar eens precies die 100 te maken over dat traject, wel dat kan je wel eens tegenvallen

En ik weet wel dat het geen excuus is en ik ga dan maar rond de 90 rijden op de rechterbaan ( of was het nou links ? ) maar

dan mis ik echt wel die CC in die slopel Dombo

Maar er is licht aan de horizon, ik heb geruchten gehoord dat er weer een x aantal wagens weg gaan en dat er lease voor terugkomt, en schijnt schijnt dat ik ook een van de personen ben die op lijst staan ! ( de positievere lijst )

En nu hoop ik maar dat er dus wel een wagen geleased word waar CC op zit !

aangepast door EdK
Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies, geen excuus. De marges zijn redelijk, en als je dat niet voor elkaar krijgt moet je dus zelf aanpassen of de weg niet op gaan. Te hard rijden mocht je toch al niet, dus je zou blij moeten zijn dat er niet overal controles zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij kan je constant 104 rijden, of 100 en dan uitschieters naar 110. Ik heb er zelfs met inhaal manoeuvres e.d. nog geen last van gehad in ieder geval (A12 bij Utrecht bijv.).

Klopt helemaal, de marges zijn ruim zat. Met mijn O2 rijd ik altijd met 110/130 op de teller door de trajectcontroles, en dat gaat prima. Mocht je dus alsnog bebeot worden bij een trajectcontrole, dan heb je het echt aan jezelf te wijten.

aangepast door MarcoO2
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt helemaal, de marges zijn ruim zat. Met mijn O2 rijd ik altijd met 110/130 op de teller door de trajectcontroles, en dat gaat prima. Mocht je dus alsnog bebeot worden bij een trajectcontrole, dan heb je het echt aan jezelf te wijten.

Dat komt natuurlijk deels door de afwijking in de snelheidsmeter.

Misschien zijn de marges voor trajectcontrole anders, maar dit staat op de site van het OM:

Ondergrens voor bekeuren

Op de meeste wegen geldt een ondergrens van 4 km/u voordat wordt bekeurd. Alleen op autosnelwegen waar 130 is toegestaan, is geen ondergrens en wordt vanaf 1 km/u bekeurd.

Als ik op mijn teller 10km. te hard rij zit ik net onder die marge, maar voor alle zekerheid hou ik het maar op 5 km.

aangepast door Ron_2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe