Ga naar inhoud

Politiek! Altijd wel wat over te melden? Doe het dan hier!


Sodela
 Delen

Aanbevolen berichten

hm, ik zie het toch anders. Ik ben blij dat er een einde lijkt te komen aan versplintering en polarisatie. Ik zie liever een stabiel en breed gedragen middenkabinet met een neerderheid in zowel de eerste als de tweede kamer, dan een samenraapsel van partijen of gedoogconstructie.

Ik ben geen fan van de VVD of de PvdA, maar in deze tijden lijkt me deze uitkomst niet verkeerd.

En ik ben bijzonder blij dat de PVV zo gekelderd is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja en ook dat was geheel voorspelbaar, evenals het uiteindelijk buiten spel blijven van de SP. Niets nieuws onder de zon. Nu mag de PVDA weer gaan afstevenen op een fors verlies de volgende keer als straf van de kiezers voor het teleurstellende rechtse beleid. En zo modderen we maar verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, een curieuze achtbaan uitslag als je de "peilingen" in het achterhoofd houdt.

Het is inderdaad wel handig dat er nu duidelijkheid is en de blonde dood geen gordijnbonus gekregen heeft. VVD en PvdA lijken wel tot elkaar veroordeeld aangezien er niet links- of rechtsom een beetje werkende coalitie te bedenken is.

Alleen met mekaar door 1 deur is misschien een beetje teveel van het goede, daarvoor liggen de standpunten te ver uit mekaar en was de demonisering door de VVD te duidelijk geformuleerd. Het lijkt dus voor de hand te liggen om inderdaad een junior-partner mee aan boord te nemen als stootblok/ buffer waarbij D66 en het CDA de meest waarschijnlijk partners zijn omdat ze een beetje tussen de 2 kemphanen in zitten. Die 2 ministers die ze zullen claimen/ krijgen, daar kunnen VVD en PvdA wel mee leven (gokje: D66 wil in ieder geval onderwijs en het CDA landbouw).

Voor beide junior-partijen kan dat echter wel gevaarlijk worden. D66 heeft zoiets al eens meegemaakt toen ze in het laatste kabinet van van Agt zaten. Dat heeft de kiezer ze toen niet in dank afgenomen. Het CDA zal vermoedelijk moeten kiezen tussen "baantjes" voor de overtollige politici en de vraag of ze de zaak eerst weer op de rit willen krijgen na dat pak slaag. Het is immers net als de afgelopen de vraag welk recht men op regeringsverantwoordelijkheid heeft na weer zo'n dramatisch verlies. Een educated guess: bij de volgende verkiezing zal het schoothondje van Rutte dan misschien wel uit de kamer verdwijnen.

De VVD zal opteren voor het CDA om het rechtse element te borgen en verder te kunnen met de afbraak. De PvdA zal de sterke voorkeur voor D66 uitspreken om de "vernieuwing" te kunnen waarmaken (hoewel de PvdA trouwens niet zoveel vernieuwends heeft). Dit om de volgende keer in ieder geval geen afstraffing te krijgen voor het klakkeloos meewerken aan het rechtse beleid.

Hoe dan ook, de volgende week zal nog wel leuk worden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de PVV een volgende keer wel eens fors zou kunnen gaan winnen. Evenals de SP. Hebben immers straks ruimschoots de gelegenheid om vanaf de zijlijn te gaan roeptoeteren. Zie je nou wel mensen wat jullie over jezelf hebben afgeroepen en wat er van alle mooie praatjes terecht komt? En hele volksstammen zullen zich dat zand weer in de ogen laten strooien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, stel je eens voor (=ik mag het hopen) dat de nieuwe regering een volledig succes wordt. Crisis onder controle, overheidsfinanciën op orde, woningmarkt hervormd, etc, etc. Dan hebben de partijen langs de zijlijn het wel erg moeilijk.

Vandaar dat de ingrijpende maatregelen meteen zouden moeten worden genomen. Nog geen tijd gehad voor fundamenteel geruzie en als je dan toch 4 jaar bij elkaar weet te blijven nog even de tijd om alles te laten bezinken. Met een beetje geluk dan over een jaar of 3-4 is vrijwel iedereen blij... Belangrijkste randvoorwaarde is wel dat je onderling geen ruzie krijgt zodat politici een nog slechtere naam krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

sorry, maar lijkt me rijkelijk naief om te denken dat het op korte termijn goed komt met die crisis. Denk dat het eerst nog veel en veel erger (moet) word(t)(en).

En sterk en serieus oppositie voeren is niet nodig voor die "hele volksstammen". Populistisch geneuzel blijkt helaas iedere keer weer te volstaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

.. een beetje optimisme mag toch wel zijn, ook al is het tegen beter weten in? Laat me mijn naïviteit, alsjeblieft....

Wat ik wel zie is dat het 2 gretige mannekes zijn die allebeide wat te bewijzen hebben. De een omdat hij 2 jaar wat had kunnen doen maar dat heeft nagelaten, de ander omdat hij de nieuwe messias is binnen zijn klup.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe