Ga naar inhoud

Oeps!


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Vanmorgen na uitrijden parkeergarage, constateerde ik dat het waarschuwingslampje van de achterklep brandde. Dus ik uitstappen om hem goed dicht te doen. Ineens gegil van de kinderen die mee waren, had ik helemaal vergeten Henk uit de D-stand te halen. Die dacht dus, ok geef maar gas bij hoor en begon naar de drukke kruising te rollen. Snel er in gesprongen en de handrem aangetrokken. Was wat je noemt een leermomentje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is een goede waarschuwing. Normaal zet ik hem altijd in P voor ik uitstap. Typisch zo'n situatie. He, de achterklep is niet dicht, even snel uitstappen en dichtdoen (stond op uitrit parkeergarage). Juist in dit soort onverwachte situaties, waarbij je snel even iets wilt doen, gaat het dus fout. Als ex human factor expert bij (vlieg)ongevallen onderzoek zou ik het moeten weten, maar zo zie je maar weer!

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee hoor, maar de les is dat dit soort situaties heel verraderlijk zijn. Die regel is helemaal zo gek niet. Ook dat is bekend vanuit de ongevallen preventie theorie: zorg er zoveel je kan voor dat een gevaarlijke situatie niet kan ontstaan. Dus in die zin een prima idee om de auto alleen te verlaten met sleutel als bestuurder. Beter even de motor afzetten dan zoiets als dit wanneer het wel fout gaat. Je moet er bv niet aan denken wanneer je net op dat moment wordt afgeleid, bv door iemand die je aanklampt op zoek naar hulp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wel even schrikken zeg, dat had slecht kunnen aflopen.

En ik kan me best voorstellen dat zoiets gebeurt. Tegelijkertijd denk ik wel dat die kans bij mij iets kleiner zal zijn: ik ben namelijk gewend om zodra ik stil sta de selector in N te zetten, zoals bij het wachten voor een zebrapad, rotonde of stoplicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij is het standaard verhaal: (ongeacht of ik nou automaat of handbak rijd) verlaat ik (als bestuurder zijnde) de auto, dan gaat de sleutel mee. Ongeacht hoe kort dat is. Ergo, de motor gaat uit, als ik de auto verlaat.

En bij zo'n akkefietje als de kofferbak niet dicht, vraag ik dan meestal een medepassagier om ff uit te stappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ga het vanaf nu ook doen Erik! Want Kees, ook al ben je dat gewend, in zo'n situatie denk je "ff snel doen" en je vergeet het die ene keer.

Ga maar eens na hoeveel keer vliegers met veel vlieguren de handeling van landing gear down selecteren zullen hebben gedaan. Toch ging dat desondanks weleens fout en vergaten ze het die ene keer wel en maakten een buikschuiver. De huidige systemen zorgen ervoor dat dat niet meer kan gebeuren. Zou dus eigenlijk met zo'n auto ook niet zo gek zijn, dat je pas kunt uitstappen na de sleutel er uit te hebben gehaald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is even schrikken ja, ik schrok al een keer toen ik de auto in z'n vrij (al draaiende) weg zag rollen. Wilde even mijn jas uit doen, was toch niet zo vlak als ik dacht. Hij had niet verder dan 1 meter kunnen rollen (stoep) maar ik schrok wel!

Moet je nagaan als de wagen zelf ook gas bij geeft.... Pfff, niet meer doen menno, is niet goed voor de mensen hun hart

Link naar reactie
Delen op andere sites

kinderen knepen hem wel, papaaaaaaaaaaa!!!! :lol:

Dat denk ik ook Kees, dus zo'n systeem waarbij je er niet uitkomt zonder sleutel uithalen, is de enige waterdichte remedie. Dus in het vervolg bewust goed nadenken, no matter what.

Overigens dacht ik dat eerst ook, dat hij gewoon niet vlak stond (als bij een schakelbak in zijn vrij). Toen ik me realiseerde dat hij nog in D stond, schrok ik eens te meer. Ik sprong er idd wel erg snel in en hing aan de handrem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooit was er zo'n regel...de bestuurder mag de auto niet verlaten en de sleutel in het contactslot laten zitten... Goh, waarom zou dat nou toch zijn? 8-)

Ja, dat zegt mijn vader ook altijd! Maar hij formuleert het in de tegenwoordige tijd, dat wel. De aanleiding ben ik, ik laat in dit soort situaties - 10 sec de auto uit - ook de motor aan.

Vraag me naar aanleiding van dit topic nu ook af of HHC niet bevordert dat je de handrem een keer vergeet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even, even maar eventjes, het vergt niet veel tijd,

maar wat doen de overige DSG rijders, als ze in de wacht staan voor een rood licht:

- gewoon in de D stand laten staan, met de rem erop (zoals ik)

- in de neuetrale stand zetten ( N), om de koppelingsplaten te sparen, maar ja dan ben je toch weer aan het schakelen , met je DSG bak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je langer dan een paar seconden je voet op de rem houdt (bij een DSG), ontkoppelt 'ie gewoon. M.a.w. 'de koppelingsplaten sparen' heeft weinig zin.

Let maar eens op het toerental als je, met voet op de rem, in stand D/S staat te wachten. Na een paar seconden zakt het toerental nog verder terug. En dan duurt het ook een fractie langer voordat 'ie weer van z'n plek komt als je de rem loslaat. Terwijl remmen en gelijk weer loslaten tot het gevolg heeft dat je auto meteen weer rijdt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe