Ga naar inhoud

Cornerlights activeren op Fabia II FL Greenline (De discussie)


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

De onderstaande uitwerking is inmiddels veranderd. 2 personen hebben dit op het moment van schrijven getest. De complete handleiding is hier te vinden:

Volgens onze Nederlandse buren (gebruiker jefferyt) zou het alsnog mogelijk moeten zijn om de cornerlights (ook wel bochtverlicht of cornering lights genoemd) te activeren op o.a. de Fabia II FL Greenline.

Volgens Jefferyt zou het mogelijk moeten zijn:

- Cornering lights via knipperlicht

- Cornering lights via stuurhoeksensor

- Stroboscoop grootlicht (volgens mij niets meer dan het uitschakelen van de mistlampen als je grootlicht geeft)

Nou is het natuurlijk de vraag in hoeverre dit klopt want het is niet even 2 vinkjes in VCDS zetten.

Het resultaat van de cornering lights (en de 'stroboscoop') zou als volgt moeten worden:

En om het vorige filmpje nog wat duidelijker te maken, dit is dus het 'stroboscoop' effect:

Stap 1 bestaat uit het wisselen van 2 draden van je BCM (J519). Het volgende post Jeffreyt:

.... je moet er wel wat voor doen. (2 draden verwisselen van 1 stekker naar een andere in je BCM). Onderstaande 'how-to" heb ik gekregen van de persoon in dat filmpje. (het blijkt dat je met google translate een eind komt in Rusland)

1] je gaat op je rug liggen bij de bestuurdersstoel. Als je nu omhoog kijkt zie je je BCM (boord computer mudule) zitten. Hierin gaan 2 dikke stekkers (kabelbomen). De 1 heeft een witte beschermkap de andere een zwarte.

2] Je haalt de zwarte uit de BCM (Op de stekker zit een zwart hendeltje dat je naar beneden trekt). Nu kan je de stekker uit de BCM halen. Hierna haal je de beschermkap van de stekker af. (met een kleine schroevendraaier kun je een lipje indrukken waarna je hem eraf kunt schuiven.

3] Nu zie je dat de draadboom stekker uit 2 delen bestaat die je uit elkaar kunt schuiven. Dit doe je.

4] Zoek nu in elk van die 2 stekker blokken naar de geel/witte draad (zijn er 1 in elk blokje (1 is dun, en de andere iets dikker)).

5] Met 2 spelden (of speciaal gereedschap wat ik voorhanden had) kan je deze draden (inclusief connector) uit de stekker halen. Dit doe je.

6] Hierna schuif je de stekkers weer ineen, bevestigd het zwarte afdekkapje weer en plaatst de stekker terug in de BCM. eenmaal in de BCM schuif je het handeltje weer naar boven zodat de stekker weer goed geborgd op zijn plaatst zit.

7] Nu haal de je andere stekker (met het witte beschermkapje) uit de BCM zoals boven beschreven.

8] Op deze stekker (zijkant) staan nummers. Je zoekt nummer 9 en 10 (zitten naast een zwarte draad).

9] Je prikt de dikkere geel/witte kabel in nummer 10 (degene direct NAAST de zwarte draad).

10] Je prikt de dunnere geel/witte kabel in nummer 9 (naast de eerste geplaatst geel/witte draad).

11] Hierna schuif je het witte afdekkapje weer en plaatst de stekker terug in de BCM. eenmaal in de BCM schuif je het handeltje weer naar boven zodat de stekker weer goed geborgd op zijn plaatst zit.

12] Zet contact aan en test al je lampen. Je zult zien dat alles nog gewoon werkt zoals het was en dat je geen storing hebt gekregen. (het grappige is zelfs zo dat mijn coming home nu zelfs werkt op mijn mistlampen. Iets wat het eerst NIET deed).

Wat hieraan nogal vreemd is, is dat de originele positie van de 2 geel/witte kabels onbekend is. Ook is niet bekend waarom ze op een 'loze' plek zouden zitten of op 2 verschillende plekken identiek zouden kunnen functioneren. Tot slot is nergens (in de dealer middelen die ons bekend zijn) terug te vinden waar deze geel/witte kabels vandaan zouden moeten komen.

Pin 9 en 10 van de 2e 73-pins stekker J73b verwijst overigens wel naar de mist verlichting!

Zie het schema met de locatie van de BCM en de bezetting van de 2 73-polige stekkers en hun pinnen.

120621 SFE Informatie - Regelapparaat Elektrische Installatie J519.pdf

Stap 2 bestaat uit de bekende activatie in VCDS. Jeffreyt geeft aan dat je het volgende moet inschakelen:

13] Open VAGCOM.

14] activeer byte 21 - bit 7 (voor mistlampen)

15] Activeer byte 21 - bit 5 (voor stroboscoop verlichting) Kan je natuurlijk ook overslaan als je dit niet wilt.

16] Activeer byte 21 - bit 2 (Voor activering hoek verlichting op basis van richting aanwijzer)

17] Activeer byte 12 - bit 6 (voor activering hoek verlichting op basis van stuur richting)

Byte 21 van module 9 (Central Electronics) bit 2 en 7, bestaan en kloppen zoals bekend uit eerdere handleidingen. Bit 5 wordt anders verwoord in VCDS.

post-2-0-62257800-1340302732_thumb.jpg

De informatie van Byte 12 klopt ook:

post-2-0-74501600-1340302713_thumb.jpg

Ik denk dat een ieder die dit interessant vind zeker benieuwd is naar het vervolg. Voor wie niet meer welkom is bij onze Nederlandse buren, we zullen dus zo nu en dan belangrijke informatie met bronvermelding overnemen zodat jullie het gewoon mee kunnen lezen.

Wie weet is het waar, wie weet is het een hoax. Hoe dan ook willen we je dit niet onthouden. Alles op eigen risico!!

Bron van de tekst (exclusief PDF en afbeeldingen): Skoda Forum.NL (zie Vagcom afdeling) Vagcom is trouwens het oude VCDS

aangepast door PC-fre@k
Filmpjes waren verdwenen....
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de duidelijkheid:

Wat hieraan nogal vreemd is, is dat de originele positie van de 2 geel/witte kabels onbekend is. Je kan dus niet terug als je dat niet noteert!

Ook is niet bekend waarom ze op een 'loze' plek zouden zitten of op 2 verschillende plekken identiek zouden kunnen functioneren. De originele functie lijkt daarmee verloren te gaan!

Tot slot is nergens (in de dealer middelen die ons bekend zijn) terug te vinden waar deze geel/witte kabels vandaan zouden moeten komen. En enige connectie is een geel/witte draad (0,35) naar de ruitverwarmingsschakelaar op pin 60, lijkt me niet dezelfde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is via ETKA met het elektrische schema niet terug te vinden wat de functie is van die draden ?

Vaak is aan de hand van de kleurcode al te achterhalen wat de functie is van de draad .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste PcFreak,

Hier JeffreyT :). De draden heb ik inmiddels verwisselt naar de 'witte' 73 polige stekker (Pin 9 en 10). Morgen (zaterdag) worden de vagcom bits geactiveerd, waarna ik, maar ook iedereen weet of het echt werkt zoals ik heb doorgekregen van de Russiche jongen. Deze heeft in ieder geval ook een Greenline met BCM-25. (Hetzelfde als ik).

Na de wisseling van de draden werkt alles gewoon nog zoals het hoort... Het grappige zelfs is zo dat ik eerder mijn CH had aangevinkt met mistlampen. Enkel dat werkte NIET. Alleen mijn stadslicht en achterlichten gingen branden. Na de verwisseling van de betreffende draden werkt het nu ineens wel.

Uiteraard ben ik niet voor 1 gat te vangen als het gaat om draden wisselen en heb extern informatie ingewonnen.... Het blijkt zo te zijn dat de originele plaats van de geel/witte draden het zelfde signaal uitgeven als PIN9 en 10 van de witte 73 polige stekker, MAAR, nu worden de mistlampen (aan)gestuurd door de 'comfort' module.

Dus nogmaals, ik heb vertrouwen in morgen, maar laat het weten!

Groet,

Jeffrey

Link naar reactie
Delen op andere sites

[uPDATE]

Hallo, vandaag de vcds aangepast en....... ja het werkt!! (maar.........).

Ik heb de draden op pin 9 en 10 verkeerd omgedaan (je kan immers op voorhand niet zien welke van de linker en welke van de rechter mistlamp is), dus de stuurhoeksensor en knipperlichten conflicteert nu met de mistlamp(en) :(. (je stuurt links, maar rechter lamp gaat branden). Maar er is dus zeker licht in de duisternis :) :)

Helaas kan ik de draden vandaag niet meer laten omzetten, maar dat wordt morgen middag gedaan!

Dus morgen middag horen jullie of het functioneert zoals het hoort...

aangepast door EdK
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is via ETKA met het elektrische schema niet terug te vinden wat de functie is van die draden ?

Vaak is aan de hand van de kleurcode al te achterhalen wat de functie is van de draad .

Ik heb gezocht Ed, zoals je in het verhaal kan lezen. Maar ik vind de info erg minimaal. Je ziet met name dat de informatie bij de VW afdeling veel uitgebreider is. We zouden eens kunnen zoeken op T73a bij de VW Polo in ELSA. Ik heb nog niet gekeken naar ETKA bij deze module. maar het lijkt me niet dat hier direct alle 2x73 draden worden weergegeven. Misschien hoe dan ook maar even proberen.

Hier JeffreyT :). De draden heb ik inmiddels verwisselt naar de 'witte' 73 polige stekker (Pin 9 en 10). Morgen (zaterdag) worden de vagcom bits geactiveerd, waarna ik, maar ook iedereen weet of het echt werkt zoals ik heb doorgekregen van de Russiche jongen. Deze heeft in ieder geval ook een Greenline met BCM-25. (Hetzelfde als ik).

Na de wisseling van de draden werkt alles gewoon nog zoals het hoort... Het grappige zelfs is zo dat ik eerder mijn CH had aangevinkt met mistlampen. Enkel dat werkte NIET. Alleen mijn stadslicht en achterlichten gingen branden. Na de verwisseling van de betreffende draden werkt het nu ineens wel.

Uiteraard ben ik niet voor 1 gat te vangen als het gaat om draden wisselen en heb extern informatie ingewonnen.... Het blijkt zo te zijn dat de originele plaats van de geel/witte draden het zelfde signaal uitgeven als PIN9 en 10 van de witte 73 polige stekker, MAAR, nu worden de mistlampen (aan)gestuurd door de 'comfort' module.

In welke gaten zaten ze? Je hebt ze zelf gewisseld neem ik aan?

2e vraag is, kan je foto's maken van je aanpassing voor zover je hierbij kan. Volgens mij is dat een vrijwel onmogelijke locatie, zie ook de PDF voor wie die nog niet gezien had.

[uPDATE]

Hallo, vandaag de vcds aangepast en....... ja het werkt!! (maar.........).

Ik heb de draden op pin 9 en 10 verkeerd omgedaan (je kan immers op voorhand niet zien welke van de linker en welke van de rechter mistlamp is), dus de stuurhoeksensor en knipperlichten conflicteert nu met de mistlamp(en) :(. (je stuurt links, maar rechter lamp gaat branden). Maar er is dus zeker licht in de duisternis :) :)

Helaas kan ik de draden vandaag niet meer laten omzetten, maar dat wordt morgen middag gedaan!

Dus morgen middag horen jullie of het functioneert zoals het hoort...

Dus, corneringlights werkt zoals bedoeld in VCDS? En CH werkt nu via de mistlampen? Dan wel de CH met de grootlicht-schakelaar of de automatische?

Boel vragen ik weet het ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

a] In welke gaten zaten ze? Je hebt ze zelf gewisseld neem ik aan?

b] 2e vraag is, kan je foto's maken van je aanpassing voor zover je hierbij kan. Volgens mij is dat een vrijwel onmogelijke locatie, zie ook de PDF voor wie die nog niet gezien had.

c] Dus, corneringlights werkt zoals bedoeld in VCDS?

d] En CH werkt nu via de mistlampen?

e] Dan wel de CH met de grootlicht-schakelaar of de automatische?

Boel vragen ik weet het ;)

a] Helaas heb ik dat niet bewaart.... Ik zal ook vertellen waarom. Na de wisseling bleek alles gewoon nog te werken als voor de verwisseling, dus dacht het niet nodig te hebben. Ik heb ook het ETKA gezocht, maar daar staan helaas niet de kleuren van de draden vermeld.... Maar opzich makkelijk te achterhalen. Gewoon bij een andere greenline even de stekker bekijken. (zo gebeurt)

b] Zoals gemeld, ga ik vandaag de draden omwisselen, ik zal hiervan een foto nemen. (hoop wel dat het droog blijft anders wil mijn draden man het niet doen....)

c] Ja, dat is correct! Enkel door de links op rechts issue nu nog niet goed. Vanmiddag heb ik hier meer zekerheid over.

d] Dat is ook correct. CH werkt via de mistlampen. (wel in VCDS zo aanvinken uiteraard).

e] Helaas met de grootlicht-schakelaar! Zou eigenlijk altijd moeten werken bij uithalen van sleutel uit contact.....

Geen probleem dat het een hoop vragen zijn! Ikzelf zou net zo kritisch zijn... Wat mij alleen nog wel bezig houdt is het volgende.....

Ik heb ook het ETKA schema en kan in de zwarte 73polige stekker (A-

73-polige steker (zwart) - T73a)

de geel/witte draden niet herleiden... Maar jij klaarblijkelijk ook niet...

Enfin..... nog een paar uurtje afwachten.... spannend!

aangepast door jeffreyt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tada......

Het werkt dus..... YES! (mijn auto in het filmpje)

Maar nu heb ik hulp van (één van) jullie nodig aangezien ik iets verkeerds had gedaan, en nu een draad over heb waarvan ik niet meer weet waar hij in moet...

In de BCM (zwarte 73polige stekker) zit een dunne geel/witte draad. Ik moet weten in welke pin deze zit. (ben ik vergeten op te schrijven). Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om dit voor mij na te kijken??

Later vandaag zal ik de juiste "how-to" beschrijven want hij is toch 'net' even iets anders als dat ik eerst heb geschreven!

Ik hoor graag van 1 van jullie!!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

pin 60 was dat, die achterruitverwarming. Is genoemd in mijn eerste post ;) De enige geel/witte die in ELSA te vinden is.

Mooi uitgebreid verhaal in ieder geval Jeffrey. Hoewel ik nog steeds met een boel vragen zit alvorens ik dit zou uitvoeren...

a. Jouw greenline heeft geen greenline logo? Vervangen? (is uiteraard wel een greenline, zie rdw)

b. DRL is uit? Maar dat zal wel komen omdat jij je dimlicht aan hebt?

Dan het belangrijkste.

c. De 2 draden (wit/geel) pinbezetting onbekend, komen samen in 1 draad achter je dashboard en gaan dan naar de zekeringkast (welke zekering trouwens?). Hoe kunnen ze dan links/rechts afzonderlijk aansturen? Zie de bijlage onderaan, zouden ze samen gaan in T10bl (wat wel een soort stekker is) zo te zien.

d. Jij hebt die 2 draden naar pin 9 en 10 van T73b over gezet. Waarom zou je dan nog 2 nieuwe draden leggen? En van die 2 draden snap ik dus ook niet waar ze in gaan aangezien ze in de zekeringkast samen komen ©.

Ik zal zelf eens beginnen om naar de T73 & de achterkant van de mistlampen te kijken en wat foto's te maken van de bezetting. Gok dat het mij dan een boel duidelijker wordt.

Ook wel benieuwd wat Adjego (bij de buren) hier van denkt :)

-----

Info van een transporter, kijk eens op blz 7 van 11: http://www.vag-tech....schema-T5GP.pdf

Daar zie je de 2 wit/gele draden met de lampjes en ook nog een nummer van het draad aan de andere kant van de lamp (massa neem ik aan).

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

a. Jouw greenline heeft geen greenline logo? Vervangen? (is uiteraard wel een greenline, zie rdw)

b. DRL is uit? Maar dat zal wel komen omdat jij je dimlicht aan hebt?

Dan het belangrijkste.

c. De 2 draden (wit/geel) pinbezetting onbekend, komen samen in 1 draad achter je dashboard en gaan dan naar de zekeringkast (welke zekering trouwens?). Hoe kunnen ze dan links/rechts afzonderlijk aansturen? Zie de bijlage onderaan, zouden ze samen gaan in T10bl (wat wel een soort stekker is) zo te zien.

d. Jij hebt die 2 draden naar pin 9 en 10 van T73b over gezet. Waarom zou je dan nog 2 nieuwe draden leggen? En van die 2 draden snap ik dus ook niet waar ze in gaan aangezien ze in de zekeringkast samen komen ©.

Ik zal zelf eens beginnen om naar de T73 & de achterkant van de mistlampen te kijken en wat foto's te maken van de bezetting. Gok dat het mij dan een boel duidelijker wordt.

Ook wel benieuwd wat Adjego (bij de buren) hier van denkt :)

-----

Ik moet je eerlijk zeggen dat het mij ook bevreemd hoe de draden lopen, maar enigsinds klopt het wel hoe ik redeneer. Origineel komen de 2 draden samen in de auto waarna ze als 1 draad doorgaan naar de zekeringkast. (welke zekering heb ik nog niet opgezocht, maar zal verlichting voorzijde zijn). Daarvandaan loopt (helaas geen geel/witte meer) hij naar de BCM. De BCM bepaald uiteindelijk om het signaal via de witte 73 polige stekker uitstuurd (dan staat e.e.a. in VAGCOM dus AAN) of via de reguliere weg. Ik zou het anders ook niet weten hoe dit loopt. Dit is voor mij de enige logische route?!

Maar goed, hieronder antwoord op je vragen.

a] Nee logo op voorzijde niet vervangen. Heeft er gewoon nooit gezeten. Is inderdaad wel een greenline :). Logo achterop trouwens wel zelf weggehaald. (maar dat kan je niet zien op het filmpje)

b] Dat is correct. Hoekverlichting werkt alleem met ingechakeld dimlicht! (is bij elke auto zo).

c] Dat kan in de normale omgeving ook niet. Want deze functie zit standaard niet op de auto om ze seperaat van elkaar aan te sturen. Doch doordat de BCM wel de optie heeft, moet je natuurlijk ook een gescheiden signaal uit kunnen geven. Daarvoor zijn PIN9 en 10 van de witte stekker. (deze zijn in jou auto ook gewoon leeg. Waren ze bij mij nl ook). De geel/witte draad die in de zwarte stekker zit (73 polig) op pin 7 is de draad die uit je lichtschakelijk komt voor je mistlampen.

d] Ik heb geen draden over gezet. Pin 9 en 10 zijn normaliter LEEG. Door hier NIEUWE draden in te stoppen (rechstreeks) op je mistlampen kunnen ze onafhankelijk van elkaar worden aangestuurd. Doordaat je in VAGCOM deze funties aanzet zal de BCM blijkbaar weten je hoekverlichting hebt. Bij het gewoon aanzetten van je mistlampen via de schakelaar, stuurt de BCM het signaal gewoon over PIN9 en 10. (ik heb er anders ook geen verklaring voor)

Ik hoop dat ik eea verduidelijkt hebt voor je.

Groet!

Jef

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, dus de beiden mistlampen hebben elk een wit/geel draad.

Deze draden komen ergens onder het schutbord samen.

Dat laatste draad gaat ergens naar de BCM.

Wat jij hebt moeten doen is zorgen dat van elke mistlamp 1 los draad naar pin 9 (links) en 10 (rechts) gaat en de huidige bedrading onderbroken wordt?

Dus niet zoals bij stap 5-10 in mijn eerste post (kopie van jouw bericht) of zoals je zegt in #6 "De draden heb ik inmiddels verwisselt naar de 'witte' 73 polige stekker (Pin 9 en 10)"

Wat verwarrend allemaal zeg....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja sorry, het is inderdaad verwarrend, maar ook ik heb moeten zoeken naar de juiste weg. En het blijkt dat de weg zoals beschreven in post #15 de makkelijkste is. Want ik heb meerdere uren op mijn rug gelegen om te zoeken naar de geel/witte draden die samen komen (heb ze uiteindelijk ook niet gevonden). Ik heb er wel 1 gevonden die in de zwarte 73 polige stekker zat, maar bleek de draad van de lichtschakelaar te zijn....

Dus concreet... Vergeet alles en begin bij #15.

Als het nog niet duidelijk is moet je even een pb sturen zodat ik mijn telefoonnummer achterlaat. Dan kun je me bellen. Werkt misschien iets makkelijker!

OffTopic: De lampen in de Fabia zijn allemaal geaard en worden +12V aangestuurd. De geel/witte draden zijn dus 12V+ draden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is ook echt en onmogelijke plek :P Ik ga eens inventariseren en kijken waar ik op uit kom. Zal je daarna desnoods even een PM sturen zodat we het per telefoon kunnen bespreken.

Zal ook ELSA nog eens op zijn kop zetten, o.a. even bij de Polo kijken. Die kan het standaard al dus wie weet worden we daar wat wijzer van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha mooi, we hebben de fase dat het werkt gehad, ZONDER dat daarmee de fase hoe het werkt voorbij is. Zonder er verder ook maar een zak van te volgen vind ik dat toch een mooie gedachte, dat een praktisch dingetje praktisch kan worden opgelost zonder dat daarmee achterliggende mysteries geweld aan wordt gedaan. Alhoewel dat geweld inmiddels natuurlijk wel is losgebarsten te oordelen aan de fanatieke ondertoon van PC-Fre@ks postje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, ik waarschuwde Jeffrey al toen ik zag dat hij lid was :P

Ik wilde namelijk niet laten overkomen of dat precies was zoals het is. En maar goed ook, want zo is het zeker niet. Voorkomt weer mensen die het klakkeloos overnemen en uitvoeren... Overigens zal Skoody wel toe moeten geven dat het vervolgens meer interesse geworden is dan ongeloof.

Petje af voor Jeffrey dat hij het gewoon allemaal 'even test'... Moet je maar net durven, en dan nog een berg kritiek/vragen erachteraan.... Maar zo komen we er wel langzaamaan achter hoe het was, het moet, en wat het resultaat precies is. Wel zo handig ook al zal Jeffrey al in de wolken zijn (heel de dag spelen met de knipperlichten....)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach ja! Het werkt in ieder geval en ik weet zeker dat er straks een hele duidelijke uitleg komt.

1 ding is zeker hoe het moet.

a] Nieuwe draden trekken vanaf de mistlampen (of bestaande onderbreken -> Dan de geel/wiite zoeken) en deze trekken naar pin 9 en 10 van de witte 73 polige stekker.

b] Bit's aanzetten middels VAGCOM.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe