Ga naar inhoud

Cornerlights activeren op Fabia II FL Greenline (De discussie)


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Als je toch probeert rechts naar binnen te gaan, dan moet je het luchtfilter verwijderen (1 torx). En dan kan je hem eruit tillen.

Daaronder vindt je de kabelboom en de plaats waar alles naar binnen gaat. Enkel wat ik eeder al zei zit je met een "dubbele wand" wat het voor mij onmogelijk maakte om het er bij te wrikken... Een gaatje boren, vanaf binnen, aan de linkerkant (vanuit binnen gezien) bleek voor mij de enige veilige manier. Als je dit doet zorg dan wel datje een hol stukje hard plastic om de draad doet waar je het gaatje hebt geboord om bechadiging van de draad te voorkomen. Daarna dichtkitten met silicone em klaar. Je zit dan namelijk ook gelijk op de juiste plaats (witte stekker).

Buiten kan je de draad voor de linker mistlamp het beste onder de isolatie stoppen die beint waar je boordcomputer hangt. Je haalt het rubber los en je kan e draad er zo onder leggen. Rubber terug en netjes weggewerkt.

Rechts kan je gewoon de kabelboom volgen.

Simpel.... Haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

en als je tweede gat daar boort en blanke metaal daarna met zinkspray behandeld en er een rubber tule in zet ?

Of weet je niet waar je excact terecht komt als je gaat boren ?

Maar kun je niet gewoon aan rechterkant bij die kabel mee naar binnen gaan ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mochten we er niet uitkomen (zal mogelijk van het weekend nog een poging ondernemen?) dan lijkt me dat zeker geen slecht idee.

Ik heb namelijk wel de dubbele wand open gehad.

post-2-0-60767300-1341478276.png

Als je de luchtinlaat onder de ruit loshaalt kom je daarbij. Nadeel is wel dat je ruitenwissers er eigenlijk af moeten om er goed bij te kunnen...

Dat is wat je ziet zitten (ik zag tenminste die plaat met een groot 'oog' waar je het aan vast kan houden).

Ik vermoed zelf dat je het los kan maken en dat het vervolgens naar je toe komt. Je kan er dan een kabel bij steken of een klein gaatje boren in het plastic.

Zie ook de rechts foto bij mijn eerdere post:

Gaatje boren in het metaal ben ik geen voorstander van hoewel het er zeker niet makkelijker op wordt ;)

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als 1 van jullie in de buurt van |Almere| is, wil ik wel even laten zien hoe ik het heb gedaan....

Is voor mij niet relevant want ik rij een Yeti die standaard al dat soort dingen al heeft.

|Dus hoeft geen kabels te leggen omdat de fabriek dat al voor die aanschafprijs heeft gedaan.

Maar misschien dat het voor Ronald een handig iets is om het in real te zien bij jou !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfffff, de tijd van de fabia is achter me !

Want je zal het wel vergeten zijn, maar mijne eerste Skoda was de Fabia 1 combi 1,4 zonder TSI

Maar toen werd er nog niet over cornerverlichting en dat soort dingen gesproken, was alleen voor die dure merken.

en wat betreft de herhaling, niets is makkelijker dan copy / paste :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is dat ik niet elke dag in Almere ben, eerder eens in de 3 maanden of zo. Maar ik heb volgende week of de week erna wel wat meer tijd.

Hopelijk krijg ik rond dit weekend het nodige materiaal binnen (in ieder geval de draden). Dan kan ik vervolgens gaan stoeien met de invoer van het draad, iets wat Jeffrey via die weg (tussen de kap door) nog niet geprobeerd heeft.

Ben alleen bang dat mijn ruitenwissers (of in ieder geval 1 van 2) los moet(en). Vind ik toch niet zo heel super, dus zal het eerst zonder proberen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is één bout los en dan rechtstandig lostrekken !

Even van te voren op ruit markeren waar hij zat en je zet hem later zo weer terug en bout er weer op !

Dat zou ik niet als een groot probleem zien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Draad is binnen, is een prima dikte. Fractie dunner dan het draad in de motorruimte maar dus gelijk aan het draad na de las.

De connectoren van Conrad waren waardeloos, niet alleen klopte de omschrijving niet geheel maar dit gaat ook echt niet passen op de H8 aansluiting. Maar goed, voordeel dat je het terug kan sturen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Draad is binnen, is een prima dikte. Fractie dunner dan het draad in de motorruimte maar dus gelijk aan het draad na de las.

Met die fractie dunner praat je dan echt over de koperen kern of over de totale dikte maw de isolatie dikte ?

Want pas op ik merk ook met het draad dat ik tegenwoordig in handen krijg de isolatiedikte dunner lijkt te worden !

Laatst een stuk 2.5mm² in mijn handen en ik had echt het idee dat het 1,5mm² was.

Dus vroeg aan collega die zij nee tis 2,5 , maar ik was er ook laatst in twijfel mee gebracht

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kern is gelijk aan de kern zoals in ELSA beschreven, 1,5mm. De keuze voor de 1,5 heb ik gebaseerd op het feit dat de kabel van de 2 lampen naar de las (in de motorruimte) 2,5mm is en daarna (samen over 1 draad) 1,5mm is. Ik heb de gemiddelde isolatie dikte genomen, o.a. om te voorkomen dat je problemen krijgt bij het plaatsen van de kabel in de t73b steker van de BCM (welke bij elk type pin een bepaalde kabeldikte hanteren).

Alles bij elkaar genomen dus geen gekke keus, bovendien wikkel ik zo goed als de hele kabel in met textiel tape om schuren/beschadigingen te voorkomen. Ik dat de kabel 0,5, max 1,0 mm dunner is (aan de buitenzijde).

Link naar reactie
Delen op andere sites

even voorop gesteld of je het kwijt kunt maar heb je wel eens van spiroband gehoord ?

gebruiken wij veel met losse bedrading vanuit een kast naar een deurpaneel.

draai je om je draden heen en is herbruikbaar als er een draad bij moet.

maar tevens krijg je ook weer geen vocht ophoping tussen de aders omdat het redelijk goed kan ademen.

Is in kleuren wit en zwart verkrijgbaar.

Bij interesse kan ik wel ff een foto oid opzoeken zodat je weet wat ik bedoel als je dat niet weet nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik weet wat je bedoelt, heb ik hier thuis ook meters van. Soort slang om je kabels heen, gebruik ik met name bij computers of de kabels (hdmi e.d.) in de woonkamer. Goed voorstel, maar voor deze 2 kabels vind ik dat (o.a. in gewicht) wat overkill. Daar waar mogelijk ga ik het wel door de bestaande 'goten' heen leggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Status is nu:

post-2-0-14873300-1342691064_thumb.jpg

20 meter draad geel/wit binnen (conrad) >> op de foto zie je het draad in de motorkap en mijn nieuwe rol. Ze zijn bijna even dik.

post-2-0-90428400-1342690855.jpg

1x 000 979 150 (dank aan vw afdeling De Waal) dit is volgens ETKA en de monteur de juiste kabel voor de BCM. Dit is de vierkante versie.

post-2-0-07337700-1342690949_thumb.jpg post-2-0-28861600-1342690950_thumb.jpg post-2-0-41595600-1342690951_thumb.jpg post-2-0-34518000-1342690952_thumb.jpg

Je ziet, 1 kabel, 2 connectoren. Lastig met de iPhone maar zo kan je in ieder geval goed zien over welke kabel ik het heb.

Volgende stap(pen):

1. mooi weer

2. opening zoeken onder ruitwissers, die moeten er dan even af

3. draad leggen

4. 000 979 150 passen

5. draad mistlamp loshalen/connector kopen

6. alles aan elkaar vastmaken

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hah ja, en dan ook niet binnen 30 minuten weer de weg op hoeven omdat je ruitenwissers eraf liggen :P

Ik zoek dus een mooie rustige dag, dan zet ik de auto even om de hoek kan ik lekker op mijn gemak de boel bekijken. Kreeg trouwens de nadruk van de VW monteur dat het echt NIET slim is om gaten te boren in het chassis of onderdelen daarvan. Niet alleen i.v.m. schade, maar ook i.v.m. lekkage, corrosie en garantie. Of wel, ik ben gewaarschuwd en ga fijn een bestaand gat zoeken ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe