Ga naar inhoud

Cornerlights activeren op Fabia II FL Greenline (De discussie)


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

http://www.skodaforum.eu/files/file/141-/



Zo, verse informatie. Om te beginnen de regelapparaten van de Fabia II (waaronder de J519 module).

post-2-0-90055100-1340654263_thumb.jpg post-2-0-65194100-1340654269_thumb.jpg
Beiden mistlampen hebben een wit/gele kabel (even dik), deze gaan samen richting de BCM waar ze op een gegeven moment in een kabellas worden vasgezet (B522). Vanaf die las loopt er een draad naar de zekering (SB38) welke door de lichtschakelaar (E1, steker T17a) gaat (nog steeds wit/geel) en vervolgens in contact wordt gebracht met de BCM T73A/7 (Ingang van lichtschakelaar -E1- (Mistlamp)) en het instrumentenpaneel.

Let wel, dat is zoals het origineel is van a tot z.

Het geen door Jeffrey omschreven zegt:

post-2-0-51823800-1340654809_thumb.jpg
Beiden mistlampen hebben een wit/gele kabel, deze gaan afzonderlijk naar pen T73b/9 en 10. Het lijkt er dus op dat de BCM het signaal van de lichtschakelaar oppakt en doorgeeft via pen 9 en 10 i.p.v. via de simpele route van de kabellas. Dit is te onderbouwen met de informatie van de Polo 6R1 waar je duidelijk ziet dat de lichtschakelaar (E1) gewoon schakelt op pin T73a/7 zoals bij de Fabia.

Het lijkt er dus op dat het een vrij onschuldige handeling is. Al zou je denken dat je dan wel de 2 wit/gele draden van de mistlampen geheel moet onderbreken om geen dubbel stroomvoorziening te generen. Ook zouden ze dan beiden via hun eigen zekering gezekerd moeten zijn. Tenminste dat lijkt mij. In het zekeringoverzicht van de Polo zou dat de 15Ampere S54 (lampje voor linker -L22- en rechter -L23- mistlicht) zijn op contact 55 hoewel die niet in het schema voorkomt. aangepast door PC-fre@k
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies! Zo is het en niet anders :)

a] Nieuwe draden (eventueel gezekerd) trekken VANAF de mistlampen.

b] Aansluiten op pin 9 (LINKS) en pin 10 (rechts). van de WITTE 73 polige stekker.

c] VAGCOM aanpassen en klaar.

Is het misschien nu niet raadzaam om het juist te beschrijven en alle voorgaande postings (die onjuist zijn) te verwijderen?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Heb jij de originele draad die uitkomt in de schakelaar onderbroken? Anders zou je bij gebruik van de mistlampen tegelijk met de cornerlights (heel snelle handeling) "kortsluiting" kunnen krijgen?

2. Wat gebeurt er als jij zekering SB 38 (10A) op klem 55a eruit trekt?

2a. Werken je mistlampen nog?

2b. Werken je cornerlights nog?

De BCM J519 is trouwens zelf gezekerd op SB 57 (15A) klem 30. Bij de Polo zie ik ook geen zekeringen tussen massa >> lamp >> BCM, die komt dus tussen de BCM en de accu.

Bij de Fabia is opvallend dat er gesproken wordt over 'statische bochtverlichting' op zekering SB 6, klem 15a t.b.v. M51 en M52 (de statische bochtverlichting), dat zijn dus duidelijk andere lampen of ook zij hebben Adaptief en Statisch door elkaar gehaald...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1] Neen. Ik heb de draden (geel/witte) die in de mistlampen zitten (in de bumper) losgekoppeld en hangen nu los, uiteraard geisoleerd. (daarna heb ik de nieuwe draad in de originele stekker gestoken (met originele pinnetjes)). Deze nieuwe draden heb ik vervolgens naar binnen geleid en gekoppeld aan PIN9 en PIN 10 van de witte BCM stekker.

2] Geen idee?

2a] Geen idee?

2b] Geen idee?

Ik weet in ieder geval dat alles normaal werkt. (mistlampen via lichtschakelaar). Wordt dus ook over pin 9 en 10 gestuurd na aanzetten in VAGCOM.

Bochtenverlichting via richtingaanwijzer EN stuuruislag op de mistlampen. (enkel bij dimlicht AAN via de lichtschakelaar).

Ik ben dus van mening dat door het aanzetten van de bochtenverlichting in VAGCOM/BCM het signaal niet via de 'origenele' weg wordt gestuurd, maar via PIN 9 en 10.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah perfect, wat ik dacht :) Precies, geheel correct volgens mij! Maar het zou me niks verbazen als er alsnog stroom uit de originele draden komt... Die zijn los gezekerd en zijn fysiek nog steeds aangesloten. Eenvoudig te testen natuurlijk door het aan te vinken in VCDS en ondanks de storing te kijken of je mistlampen werken. Dat kan ik misschien vanavond/morgen wel even testen.

Moet zeggen dat het hele plaatje wel duidelijk begint te worden. Ondanks dat Adjego altijd dacht dat het aan de stuurhoeksensor lag (die zeker weten WEL aanwezig is) was de melding van de auto dus geheel juist, lampstoring omdat de lampen niet aangesloten zijn (daar waar hij het verwacht).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht is het verwijderen van de zekering (voor de mistlampen - Plek 36 of 38 meen ik) ook een optie om te zorgen (kijken) dat er GEEN + meer op de oude draden staat.....

Mag ik verder aannemen dat jij heel binnenkort ook gaat knutselen :) Nu we alles weten is het eigenlijk een fluitje van een cent. hahahaha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn nog wel wat dingen die ik moet/wil doen.

- Goed de kabelboom bestuderen (misschien vind ik zelfs de las - neem aan dat die niet gesoldeerd is of zo) en vast leggen hoe alles zit.

- Gereedschap om de pin op de mistlampen los te halen

- Goed draad

- 4x juiste connector (2x op BCM, 2x op mistlamp)

- Tool om de connectoren goed vast te maken

- Locatie om de auto binnen te komen (ga geen gat boren)

Waar heb jij die connectoren/draad vandaan? Je moet net de goede hebben zeg...

Ik wil dus eerst even rustig bekijken hoe of wat voor ik zomaar even de draden los trek, een gat boor en de nieuwe draden in de BCM steek. Het is mijn enige auto hoor :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hihi....

De las zit echt op een onmogelijke plek waar je niet bij komt zonder je dashboard te verwijderen. Maar ook al zou je hem vinden, dan nog blijft het de keuze (knip ik hem door en verbind hem daar) of (trek ik nieuwe draden vanaf de lampen) en laat het originele in takt... (allemaal keuzes)

De pinnetjes zijn heel simpel los te halen. Gebruik 2 spelden en stop deze tegen over elkaar (vanaf onder) in de stekker (van de betreffende pin). Dan komt hij gewoon los.

Goed draad kan je overal vandaan halen. Volgens mij is het 0,50 of 0,75 draad. Traditioneel speakerdraad voldoet (heb je ook gelijk 2 kleuren :))

De connectoren kan je krijgen bij een goede automaterialen winkel, maar natuurlijk ook in de werkplaats van je dealer. Deze weten ook gelijk welke je moet hebben als je zegt waar ze in moeten. Je hebt in ieder geval de 1 na kleinste nodig!!!

Dat van het geen gat boren begrijp ik maar al te goed, enkel om bij de originele ingang binnen te geraken (waar de draadboom naar binnen gaat) moet je je halve auto uit elkaar schroeven. (had ik geen zin in).

Het is ook mij enige (privé) auto. Moeders had dan ook zoiets van.... Leuk die lampjes maar moet dat nou? :angry:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Speakerdraad heb ik wel, nog goede kwaliteit ook. In de tekeningen zie ik 2.5 staan, dus vermoed dan ook dat dit de dikte van het draad is.

Zal dan als eerste maar de kabel trekken, dan kom ik vanzelf alles tegen. En als ik er voldoende vertrouwen in heb kan ik vervolgens bij de dealer langs voor die pinnen, kunnen zij deze er meteen op zetten. Denk dat ik ze nog wel zo gek krijg om even mee te kijken

Heb je dat 'stroboscoop' al eens getest? Volgens mij is dat gewoon handmatig gedaan door te seinen, dan gaan je mistlampen uit.

Waarom is trouwens het topic bij de buren weg? Nou is er niks te citeren :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

2,5 draad is het zeker niet! (dit heb ik thuis aan mijn speakers zitten.. ) Ik denk maximaal 1,0, maar eerder nog 0,75.

Stroboscoop is inderdaad het onderbreken van de mistlampen (indien deze via de lichtschakelaar aan staan). Niet heel bijzonder dus, tenzij je vaak met je mistlampen aan rijd en seint :)

Waarom is trouwens het topic bij de buren weg? Nou is er niks te citeren :P

Foetsie... Haha. Ik had aan de moderator gevraagd om post #1 t/m #11 te verwijderen omdat daar de eerste uitleg in stond die dus niet correct is. Dat heeft hij gedaan, maar als je post #1 verwijdert, is het hele topic weg... (oeps). Enfin; Ik heb daar een nieuwe aangemaakt met de juiste uitleg.

Net zo makkelijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeffrey mag de buren wel melden waar hij de aanvullende info vandaan heeft, ik zie een citaatje ;) Pas wel op dat ze je handen niet afhakken....

Gaat hem vandaag niet meer worden trouwens, als ik nu in de auto ga liggen met de deur open en een zaklamp in de hand zal het niet lang duren voor iemand komt vragen of alles goed is....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vond nog iets nuttigs, een plaatje van de kabelboom in de motorruimte.

post-2-0-67858900-1340803891_thumb.jpg

Het onderste deel zit als het goed rechts van de wagen. 11 zijn de mistlampen. De pinnen er naast zijn van de stuurbekrachtiging, dat geeft je misschien een beeld van de afmetingen in het plaatje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan die streepjes volgen toch, dan zie je hoe en waar de kabels samenkomen en welke draden dan bij elkaar in de buurt zitten. Best kans dat er ook nog eens loze draden zijn die je hier misschien wel voor kan gebruiken. Denk hierbij aan een OEM alarm, of de echte adaptieve cornerlights. Ik vermoed dat er maar 1 zo'n kabelboom is (per uitvoering) ondanks de vele verschillende optie's op een wagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahahaaa speel jij maar fijn.

Ik heb al eens eerder een andere idee geventileerd.

Als de fitting van de DRL's achterhaald kan worden, past er mogelijk ook wel een fitting voor een DUPLO lamp op. Als dan de draden van de BMC direct naar de andere + pool van de lamp brengen, kan het zelfs allemaal netjes via de lege plaatsen in de zekeringbox worden aangesloten.

2 draden BMC --> 2 draden zekeringbox --> 2 draden duplolampen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan dan wel alleen indien de originele mistlampen precies zo blijven functioneren als ze daarvoor deden (via de oude draden).

Verder wel een leuk idee, heb je nog meer lampjes :P Is ook prima te combineren aangezien DRL niet werkt met je stads/dimlicht, en je Cornerlights juist alleen dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat dat werkt. Omdat je in VCDS de optie voor bochtenverlichting aanvinkt, wijzigt de uitsturing van de BCM richting de juiste PIN. Je (trdiotionele) mistlampen worden dan ook via PIN9 en 10 uitgestuurd. Dat deed hij voor de wijziging (aanzetten bochtenverlichting) niet. Pin 9 en 10 waren immers leeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel het niet de juiste kabel is (verkeerde fitting/kleur draad) zou het me inderdaad niks verbazen als de 'las' niks meer is dan zo'n klem. Als je die dus kan vinden :D

Dat van die y kabel snap ik niet zo, of bedoel je tot aan de las de originele kabel houden, daar een Y stuk op zetten en dan op 1 de origineel, en op 2 de nieuwe draad vanaf pin 9 of 10. Dan ga je er nog steeds vanuit dat er dus op beiden stroom staat indien VCDS aangepast is. Dan vind ik juist riskant omdat er dan een dubbele stroom ontstaat.

Ben steeds druk met van alles maar nog niet in de wagen geweest om het simpelweg te proberen (cornerlights aan zonder modificatie, en dan kijken of je mistlampen nog werken).

http://www.bold-sport.com/store/index.php?route=product/product&product_id=114 misschien is dat ook wel iets

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als we de las nou eens konden vinden..... Dan kan je deze inderdaad loskoppelen en vastpinnen op 9 en 10. Ik denk zelfs dat je dan zekering 38 ook los kunt halen zodat er geen (dubbel) stroom meer op staat (en dus lampstoringen krijgt zoals ik had... Nu na de nieuwe draden zijn deze storingen overigens weg). Wel is het zo (na loskoppelen bij de las) dat de mistlampen dan niet vanuit de auto gezekerd zijn en je er wellicht goed aan doet om hier zelf een zekering tussen te zetten, of om het heel netjes te doen, 2 lege plekken in de zekeringkast zoeken en het daar zekeren.

Wel is het natuurlijk weer zo, dat als je de las loshaalt, je geen originele draden meer hebt. (maar je hoeft niet van binnen naar buiten :) Dat scheelt ook weer een hoop werk).

Die kant en klare kabels zijn ook leuk! Toch denk ik met een bezoeje aan de dealer dat je ze ook krijgt. Die pennetjes zijn namelijk erg makkelijk te bevestigen op een draad, (Scheelt toch weer € 10,00).

Dus wederom... allemaal keuze's!

Ik zou gewoon alles in tact laten en een paar uurtjes besteden aan het leggen van 2 nieuwe kabels naar voren. Ik ben in totaal 2 uur bezig geweest (en ik ben echt een leek)...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe