Ga naar inhoud

Toch een "nieuwe" Felicia...


The bone collector
 Delen

Aanbevolen berichten

Een andere wagen gekozen en gekocht, opnieuw een Felicia dus…

Mijn zoektocht naar een vervanger voor mijn Felicia was eigenlijk een beetje naar de achtergrond verschoven. Mijn vriendin had van in het begin geen interesse in het kiezen van een wagen, ze zei me dat ik iets mocht kiezen, en dat zou dan wel goed zijn. Een paar testritten gedaan met nieuwe wagens, en een paar tweedehandswagens bekeken. Maar nooit het gevoel gehad, ja die wil ik. Bovendien moest mijn keuze wel een beetje rationeel blijven; om 10.000 km per jaar te rijden, en zonder speciale nood aan ruimte, hoef ik bijvoorbeeld geen Superb.

De laatste weken niets meer ondernomen, tot mijn pa mij een paar dagen geleden belde. Hij had een Felicia zien staan in de buurt die er netjes uitzag. Goed dan, eens kijken kan nooit kwaad, hoewel ik eerlijk gezegd absoluut niet meer naar een Felicia gezocht had. Het was een 1.9 diesel GLX van '99, het gefacelifte model dus met aluminium velgen, spiegels en bumpers in koetswerkkleur, mistlampjes vooraan en centrale vergrendeling.

De eigenaar haalde meteen het onderhoudsboekje boven, 10 k km nog een groot onderhoud en een nieuwe koppeling gekregen, dan nog bij de dealer. Maar nu kwam het, de laatste tijd maakte de auto een hels lawaai tijdens het rijden en op de teller 260.000 kilometer, de eigenaar wou er niet meer in investeren. Hij had al een Fabia 1 op de oprit staan.

Een kleine testrit ondernomen en aangenaam verrast. De motor draaide veel mooier dan mijn dichtgeroet exemplaar, en ook de versnellingsbak schakelde heel soepel. Lawaai konden ik en mijn pa direct thuisbrengen, een defecte homokineet. Mijn pa zou dat dan wel repareren als ik de wagen wou.

Na de testrit was ik wel overtuigd, ik wou gewoon graag opnieuw een Felicia. Wij terug naar de eigenaar die eigenlijk nog niet over de prijs gesproken had, die zei dat we een bod konden doen. Mijn pa begon dan maar over leeftijd, km-stand en reparaties en zei daarna, 300 euro. Ik dacht, nu overdrijf je pa… maar neen hoor, we konden hem direct meenemen.

En zo wordt mijn ‘nieuwe’ wagen opnieuw een (weliswaar spotgoedkope) Felicia. Toch moet ik eerlijk zeggen dat ik een beetje een dubbel gevoel heb. Ik heb gekozen voor een wagen waar ik ongelooflijk graag in rijd. Maar misschien had ik moeten kiezen voor een ‘stijlvollere’ auto.

Nu kijk ik er wel naar uit om er mee te kunnen rijden. Maar eerst moet hij nog gerepareerd, gekeurd, verzekerd en ingeschreven worden. Daarna nog wat poetsen en dan post ik ook wat foto’s.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch gaaf dat je gewoon weer bij je oude liefde terecht komt! En voor dat geld kun je je geen buil vallen. Die stijlvollere auto komt er in de toekomst vast ook nog wel, maar zolang dat niet het geval is ben jij in deze economisch mindere tijden fiancieel gezien in ieder geval spekkoper!

Enne, ik ben benieuwd naar de foto's!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de positieve reacties. Ik denk er inderdaad een jaar of 2 en een 20 k km mee te rijden en dan zien we wel weer.

@ bakkertje: verhaal op autoweek is inderdaad heel herkenbaar, aangezien ik het zelf geschreven heb :). Van 2006 tot 2009 heb ik mijn Felicia ingeruild voor een nieuwe Kia Rio. Die auto deed me spijtig genoeg niks. Nochtans geen slechte auto hoor, 1.5 dci met 110 pk en nooit 1 euro aan reparaties gehad (verhaal staat ook op autoweek). Ondertussen heeft mijn zus 3 jaar met de Felicia gereden. En in 2009 heb ik de Kia terug verkocht om opnieuw met mijn Felicia te kunnen rijden….

Nu ik er over nadenk, het is in feite nu de 3de auto die ik van mijn ouders 'cadeau' krijg. Al is dit wel de goedkoopste :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

weet je wat het mooie is van een felicia of een superb ??

Ze brengen je allebei van A naar B !

Alleen lach jij je helemaal een deuk voor die 300 eurie !

en je hebt nog de oude felicia voor de deur staan voor onderdelen of was die al naar de schrootverwerker ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb je wel een punt natuurlijk, van A naar B zal even goed lukken. Maar hoewel ik vrij ongevoelig voor status ben, moet het niet de verkeerde kant op gaan natuurlijk. Binnen een paar jaar stopt het Felicia verhaal echt wel, voor ik met een auto met één deur in een andere kleur begin te rijden of zo :P

Mijn 'oude' Felicia, daar rijd ik voorlopig nog altijd in hoor. Binnen een maand of twee gaat hij weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonet bericht gekregen van de garage, auto is gekeurd. In België is dit een speciale tweedehandskeuring met naast de gewone technische controle ook nazicht op 33 extra punten (om een beeld te krijgen van de algemene staat). Gezien de ouderdom waren ze blijkbaar extra oplettend, maar uiteindelijk gekeurd en zelfs zonder opmerkingen (terwijl mijn 'oude' felicia meestal een waslijst had over corrosie hier en corrosie daar, olielekkage, enz...). Oef...

Wel nog een eigenaardig voorval, gisteren was de garagist ook al naar de keuring aan het rijden, maar onderweg is er een steen in de voorruit gevlogen. Er zit dus blijkbaar ondertussen ook een nieuwe voorruit in (op kosten van de garage wel te verstaan). Toch bizar....

Vanavond haal ik hem op en maak ik waarschijnlijk de eerste foto's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ pcfreak: Dat is inderdaad een homokineet, in het echt zien ze er iets anders uit, maar het principe klopt wel. Zitten aan de aandrijfassen onder de zwarte hoes.

Hierbij een eerste foto. Ik heb er van de achterkant en binnenkant geen genomen, omdat hij echt nog te vuil is. En zolang ik geen nummerplaten heb, kan ik hem ook niet deftig wassen. En ook de lichtmetalen velgen moeten opnieuw gemonteerd worden...

post-400-0-20761600-1337193004_thumb.jpg

aangepast door The bone collector
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe