Ga naar inhoud

Werkelijk verbruik versus fabrieksopgave


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Op zich wel aardig om te vergelijken. Wat is nu je werkelijke verbruik en de CO2 uitstoot versus de fabrieksopgave?

Aangezien velen hier spritmonitor gebruiken om het verbruik van het vloeibaar goud bij te houden, wel eens interessant om die gegevens naast elkaar te zetten.

Mijn Roomster Scout 1.2 TSI DSG-7 zou volgens skoda.de het volgende gemiddelde verbruik moeten hebben:

5,7l/100km gecombineerd verbruik en 134kg CO2 per km.

Volgens spritmonitor heb ik nu (na bijna 47KKm)

6,3l/100km verbruikt en 147kg CO2 per afgelegde km uitgestoten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lichtere schoenen? Gaat lastig met maat 48! :lol: BTW: ik rijd altijd met cc aan, ik gebruik m'n voet nauwelijks

Trouwens, ff kijkende naar jouw spritmonitor gegevens.

Werkelijk:

7,2l/100km en 178g CO2/km

Fabrieksopgave:

6,8l/100km en 159g CO2/km

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Superb 1.6 Combi Greenline

Fabrieksopgave: 4,4 l / 100 km en 114 gr CO2/km

Werkelijk: 5,6 l / 100 km en 147 gr CO2/km

Schoenmaat: 42

Verrassend trouwens hoeveel verschil ik iedere keer weer bemerk tussen mijn gemeten verbruik en dat wat de boordcomputer denkt dat de auto verbruikt heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien velen hier spritmonitor gebruiken om het verbruik van het vloeibaar goud bij te houden, wel eens interessant om die gegevens naast elkaar te zetten.

:nohoor:

Ik kan je niet helpen aan die gegevens........je weet toch dat ik altijd voor € 50,- tank :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fabia Combi 1.2 TDI Ambiente

  • fabrieksopgave: 3,8l/100km en 99g CO2/km

  • werkelijk verbruik: 4,7l/100km en 125g CO2/km

Maar rijdt nu na 15.000 km en het einde van de winter duidelijk zuiniger dan vorige zomer. Het gemiddelde zal nog een beetje zakken maar de fabrieksopgave zal ik enkel halen bij 90 km/u.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is genoegzaam bekend dat het praktisch nooit zal lukken de fabrieksopgave te halen.

Toch betwist ik dat.

Idd, met de Roomster haal ik het niet.

Maar met de O2 2.0 TDI reed ik zuiniger dan de fabrieksopgave! En daar heb ik ruim 5 jaar en bijna 190.000km in gereden. M.a.w. aardig representatief.

Dus of de fabrieksopgaven zijn tegenwoordig TE optimistisch, of ik ben het zuinig rijden afgeleerd, of de auto is iets mis mee...

Link naar reactie
Delen op andere sites

er zullen best uitzonderingen zijn (geweest), maar tegenwoordig kun je er denk ik wel voetstoots van uitgaan dat je het niet zult halen.

Wie weet was dat verbruik van die O2 ingeschat volgens een meer natte-vinger-achtige, maar wel meer realistische methode dan tegenwoordig gebeurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

methode die nu gebruikt wordt is al een 20 jaar oud, vandaar dat die niet klopt

Schijnt dit of volgend jaar aangepast te worden die fabriekstesten en word eindelijk een airco als voorbeeld ook meegenomen is het verbruik.

En oei zullen dan van die zuinige wagens met weinig uitstoot ook door de mand gaan vallen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt altijd een "buitenwegcijfertje", een "bebouwde-komcijfertje", en een "gecombineerd cijfertje". Als je bij dat "buitenwegcijfertje" nou even niet aanneemt dat daar snelwegen bij inbegrepen zijn, kan klopt het prima. Het "snelwegcijfertje" geven ze gewoon niet :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Skoda Fabia Combi Greenline

Fabrieksopgave gecombineerd 3.4 L/100 km

De praktijk 4.55 L/100 km over de laatste +/- 26.000 km.

Dat is toch wel een behoorlijk verschil, maar ondanks dat valt het mijn niet tegen.

Laatste tankbeurt was het verbruik 4.20 L/100 km

Nu het warmer is en met de zomerbandjes merk ik heel duidelijk een verbetering t.o.v. vorig jaar

aangepast door Busje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rij zoals te zien in mijn Spritmonitor net iets onzuiniger. Namelijk 4,71L/100KM t.o.v. 3,4L/100KM fabrieksopgave. Daarbij wil ik nog opmerken dat ik gemiddeld 15 km per dag op binnen wegen rij en 85 km op de snelweg. Met name de ritjes op de binnenwegen en korte ritjes naar/door de stad verstoren het verbruik.

De winterbanden hebben ondanks de strenge vorst t.o.v. de zomerperiode geen verschil gemaakt (0,01L/100KM), het zal mij dus benieuwen wat het verschil wordt na de 30K beurt, met nieuwe 16 inch banden (1950/50/16 vs. 185/60/15) en daarna met tuning.

Al met al heb ik trouwens niet te klagen, 1 op 21 vind ik een prima resultaat terwijl ik bij aanschaf stiekem hoopte op 1 op 25. Dat laatste ligt hem met name aan mijn rijstijl, als ik er op let haal ik die waardes namelijk met gemak... (zelfs 3,6L/100 KM met winterbanden aldus BC)

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het normverbruik is een vastgelegde simulatie parcours dat de bolide moet afleggen. De meeste fabrikanten maken daar handig gebruik van door de motor/ versnellingsbakcombinatie hiervoor te optimaliseren. Dat ondanks (vanwege?) het feit dat ze weten dat die simulatie niets met de werkelijkheid te maken heeft. Als je geluk hebt is je frequente gebruik van je bolide binnen de gebieden waar je bolide zuinig is, als je pech hebt lig je daar ver buiten en klopt er niets van.. In de praktijk valt dus niet 95% binnen de normale verdeling maar er juist buiten ;) Omgekeerde statistiek dus... Maar daar weet Menno vast en zeker veel meer over te vertellen.

Zoals hier op het forum reeds op wetenschappelijke wijze onderzocht is, heeft eea een directe relatie met de schoenmaat. Schoenmaat 41-42 is voor mij voldoende, niet vanwege het verbruik, maar omdat ik het er gewoon mee moet doen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Net aangemeld bij spritmonitor en daar kom en verbruik van ongeveer 1:15,5. Dit komt dus niet overeen met de fabrieksopgave.

Als ik kijk naar de handmatige berekeningen, dan zit ik op ongeveer 1:16,5. Dit is dus al iets beter. Verbruik volgens de boordcomputer kan per trip aardig verschillen, dit mede door omstandigheden op dat moment. Afgelopen week nog een rit gereden met een verbruik van 1:20,8. Dit is beter dan de fabrieksopgaven. op dit moment nog maar 3k gereden, dus ik ga ervanuit dat het nog wel zuiniger gaat worden. Als test heb ik de laatste keer 98 getankt i.p.v 95. Zodra ik weer moet tanken zal ik eens kijken of het inderdaad verschil gaat opleveren.

Misschien en afwijkende vraag, ik zag wel een topic over het aanmelden bij spritmonitor, maar er zijn nog "wat" vragen. Is er nog een ander topic over spritmonitor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onderaan bij boordcomputer staan 3 opties. Nu heb ik bij consumption het gemiddelde verbruik opgegeven (v.b: 1:15) en bij used quantity het aantal getankte liters. Is dit juist? Of moet ik hier iets anders invullen. Average speed is duidelijk. De boordcomputer staat op 1, zijnde het dagelijks gebuik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je spritmonitor werkelijk wilt gebruiken en eerlijk wilt zijn tegenover (vooral) jezelf en anderen. Is het gewoon een kwestie van bij iedere keer tanken, je kilometertotaalstand invullen en de hoeveelheid getankte brandstof.

En dan, na minimaal een keertje of twintig tankbeurten, komt er een betrouwbaar gemiddelde uit. Vervolgens zie je ook hoe je gebruik zich ontwikkelt (kijk maar eens bij mijn spritmonitor link).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onderaan bij boordcomputer staan 3 opties. Nu heb ik bij consumption het gemiddelde verbruik opgegeven (v.b: 1:15) en bij used quantity het aantal getankte liters. Is dit juist? Of moet ik hier iets anders invullen. Average speed is duidelijk. De boordcomputer staat op 1, zijnde het dagelijks gebuik.

Zelf vul ik daar alleen het gemiddelde verbruik van de tankbeurt in. Used quantity vul je boven al in, ik weet niet waar je hier het gegeven vandaan moet halen. Misschien dat sommige BC's ook het aantal gestookte liters brandstof weergeven? Als dat zo is kan jet vergelijken met de getankte hoeveelheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk vindt ik het reuze irritant van mezelf, hoe vaak ik kijk hoeveel de BC denkt dat ik verbruik.

ook dat dwangmatig invullen van spritmonitor ben ik eigenlijk zat.

Maar dan denk ik weer dat je daar mooi kan zien hoe een bepaald model werkelijk met z´n brandstof omgaat (gemiddeld), en deze database ooit misschien gebruikt kan worden om de fabrikanten mee om de oren te slaan.

Nee de onbevangenheid van vroeger (tank leeg en geen geld, dan even niet rijden. Halve tank gebruiken om een kampvuurtje aan te steken. Lekker even planken zonder je zorgen te maken over het verbruik. En noem maar op) krijg ik niet meer terug. Snif. :spkyle:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe