Ga naar inhoud

Distributieketting TSI motoren...


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Distributieketting Tsi 1.8

Bij dealer gevraagd of ook onze Yeti eventueel een terugroepactie nodig heeft ivm de distributieketting, volgens de dealer loopt er geen terugroepactie, maar we moeten allert blijven op een ratelend geluid, dus nu elke morgen samen met vrouw bij het starten luisteren naar de ketting tot nu toe nog geen ratelend geluid gehoord. De buren vragen zich al af waar luisteren jullie toch steeds naar? Ssttt.. roep ik dan ik luister naar mijn ketting...

SilverYeti

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet wat ik er van denken moet.

Bij VAG is men al snel bezig met de verantwoordelijkheid af te schuiven naar de kettingfabrikant.

Volgens mij hapert er ook iets aan de kwaliteitscontrole bij VAG.

Anders gebeurt dit niet met zoveel motoren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mens eigen toch om de schuld naar een ander te schuiven ?

Ja in deze maakt die kettingfabriek een kwalitatief slechtere ketting blijkbaar.

Maar wat is de reden hiervan ?

Moest die kettingleverancier ze nog goedkoper gaan produceren voor VAG ? tjsa dan moet het uit de lengte of de breedte en gaat men in algemeen andere materialen gebruiken.

En VAG kan inderdaad voor groot deel de schuld in eigen boezem steken, want hun kwaliteits controle heeft gewoon gefaald en niet zo'n klein beetje ook !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Distributieketting Tsi 1.8

Bij dealer gevraagd of ook onze Yeti eventueel een terugroepactie nodig heeft ivm de distributieketting, volgens de dealer loopt er geen terugroepactie, maar we moeten allert blijven op een ratelend geluid, dus nu elke morgen samen met vrouw bij het starten luisteren naar de ketting tot nu toe nog geen ratelend geluid gehoord. De buren vragen zich al af waar luisteren jullie toch steeds naar? Ssttt.. roep ik dan ik luister naar mijn ketting...

SilverYeti

:lol:

In de autoweek staat voor de tsi 1.8 een plaatje van een kettingspanner die defect is, en een plaatje van een kettingspanner die meer dan vier markeringen is uitgeschoven. Bij meer dan vier markeringen is de ketting te ver uitgerekt om door de kettingspanners voldoende gecompenseerd te kunnen worden.

Ik hoor die ratel bijna iedere ochtend en heb het ook al diverse keren gemeld bij de Skoda dealer. Maar die blijft gewoon stug volhouden "Nee hoor, niks aan de hand, uw auto valt niet onder een terugroepregeling qua distri-ketting"

:vraagteken: :vraagteken:

Ik zou dat zo aangeven dat je achteraf kunt aantonen dat je dit gedaan hebt, en ook filmpje maken, niet alleen maar zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Distributieketting -Tsi 1.8 vragen:

  • Wat kunnen we eventueel gezamenlijk doen om informatie CQ modificatie af te dwingen van Dealer/Pon om zeker te weten dat het probleem van de ketting niet van toepassing is op de auto die in je bezit is?
  • Zijn er onder de Forumleden misschien ook Skoda - Monteurs/Dealers die weten of het bij alle Yeti's voorkomt of bij een enkele serie?

SilverYeti

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoor die ratel bijna iedere ochtend en heb het ook al diverse keren gemeld bij de Skoda dealer. Maar die blijft gewoon stug volhouden "Nee hoor, niks aan de hand, uw auto valt niet onder een terugroepregeling qua distri-ketting"

:vraagteken: :vraagteken:

Ik ben ook bijna 1 jaar bezig geweest om de monteurs te overtuigen dat er een ratel was. Opname gemaakt, maar werd toch niet geloofd.

De Yeti heeft zelfs een nachtje gelogeerd bij de dealer om een koude start te kunnen hebben, maar toen deed ie het *#&^$#&!@ niet!

Advies... "is normaal, gewoon doorrijden".

Na afloop van de werkzaamheden van de 1e beurt hoorde de monteur het (eindelijk) ook en toen is er meteen een afspraak gemaakt

om de ketting te vervangen. Nu is het probleem over :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren 1e onderhoud (30 000km) bij de dealer waar ik niet mijn voertuig had gekocht.

Ik heb hem verteld over de ratel van de distributieketting en dat dit reeds gekend was bij VAG en ook bij tijdschriften zoals autoweek. Doch ik kreeg de volgende uitleg:

De ratel was normaal gezien het een benzinemotor was met directe inspuiting (turbo) zoals de diesels tegenwoordig. Daarom 'nagelt' de motor als deze koud is. Doch het probleem stelt zich ook als de motor warm is. Het zou nog altijd normaal zijn. De problemen met de distibutie zouden vooral zijn bij benzinemotoren met 3 cylinders volgens hem. Daarbij moest ik niet alles geloven wat er geschreven werd want dit was allemaal stemmingmakerij. Toen heb ik maar gezwegen want hij had er niet veel goesting in precies. En die man moest nog altijd het onderhoud van mijn auto doen.

Sinds het onderhoud heb ik meermaals last van de ratel doch waarschijnlijk heeft dit niets te maken met het onderhoud. Nu de garagist ging ook een kwaliteitscontrole uitvoeren doch wanneer ik hem vroeg om naar het kraken van een radiotorrooster vroeg was dit al teveel tijd.

Ik vermoed dat er moeilijk wordt gedaan omdat ik de auto niet bij hen heb aangekocht en dat zij er hun tijd niet willen insteken om zoiets in garantie te vervangen. Ze verdienen er dan immers niet aan.

PS: Het betreft een yeti van bouwjaar 2011 modeljaar 2012 met 28500km op de teller en vooral snelwegkilometers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op basis van je VIN nummer kunnen ze nagaan of je Yeti in aanmerking komt voor een "updeet". Niet alle 1.2 zijn namelijk "slecht". Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het allemaal stemmingmakerij is. Dus hem gewoon even laten nakijken. Anders kun je via skoda proberen te achterhalen hoe dat bij jouw auto zit (het verhaal van de ervaringen met de werkplaats erbij vertellen). De klantenservice geeft overigens wel een eigen betekenis aan de naam service en verwijzen altijd heel snel door naar de dealer, maar dat is nu juist je probleem. Proberen dus, nee heb je, ja kun je krijgen.

Een beetje ratelen kan inderdaad normaal zijn, maar dat ligt helemaal aan de oortjes van de luisteraar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op basis van je VIN nummer kunnen ze nagaan of je Yeti in aanmerking komt voor een "updeet". Niet alle 1.2 zijn namelijk "slecht".

Een beetje ratelen kan inderdaad normaal zijn, maar dat ligt helemaal aan de oortjes van de luisteraar.

Ze hebben hem nagekeken toen ik hem binnendeed voor onderhoud. De man achter de pc liet mij het scherm zien en het was enkel de 24w6 die moest gedaan worden.

De ratel die ik nu ervaar is die zoals in het youtube filmpje dat al eerder werd gepost en zoals op radar was te zien bij de THP motor van de peugeot's. Het klinkt dus helemaal niet gezond.

Voorlopig ratelt hij niet altijd. Gelukkig maar. Volgende week terug naar de garage en dan mogen ze op papier zetten dat niets met de distributieketting scheelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik nu al zo een paar keer hier de reactie lees van de dealers dat het niets is , dan zou ik haast zeggen dat als men dit zegt je dan ook meteen kunt vragen om een door hun ondertekende tekst die ze net verteld hadden.

Want als het toch niets is volgens hun dan moeten ze zo'n brief met die tekst toch zonder problemen ondertekenen !?

Ben wel benieuwd hoe ze dan reageren !!?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een ketting ratelt ga je toch niet alleen in de computer kijken of hij wel of niet in aanmerking komt voor een update/werkplaatsactie?

Hebben ze nou verder helemaal niet onder de kap gekeken? Naar kettingspanners bijvoorbeeld?

Die ketting is cruciaal voor je motorblok. Het is natuurlijk vervelend als er in de media wellicht meer reuring wordt gemaakt dan nodig, en er allemaal onnodig bezorgde klanten bij je komen, maar ik vind die zorgen wel terecht als je ook ratelende geluiden hoort. Ze mogen er dan toch wel even goed naar kijken vind ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een ketting ratelt ga je toch niet alleen in de computer kijken of hij wel of niet in aanmerking komt voor een update/werkplaatsactie?

Hebben ze nou verder helemaal niet onder de kap gekeken? Naar kettingspanners bijvoorbeeld?

Die ketting is cruciaal voor je motorblok. Het is natuurlijk vervelend als er in de media wellicht meer reuring wordt gemaakt dan nodig, en er allemaal onnodig bezorgde klanten bij je komen, maar ik vind die zorgen wel terecht als je ook ratelende geluiden hoort. Ze mogen er dan toch wel even goed naar kijken vind ik.

Inderdaad ik vind het ook meer dan logisch dat ze er naar zouden kijken. Maar hij vond het al erg genoeg dat men mij beloofd was dat mijn onderhoud + de 24w6 2u zou duren. Hij stelde eerst voor dat ik om 17u de auto kwam halen. Doch ik had de middagpost en had de wagen nodig. Bijgevolg had meneer geen tijd. Nochtans had ik wel opgewacht moest hij de moeite gedaan hebben. Maar onder garantie, daar verdienen ze niets aan hé. De garagist had enkel maar eens zelden een bobine bij de 1.2tsi vervangen. Voor de rest waren er geen problemen mee. Heb dan maar gezwegen over de werkplaats actie die hij nog ging uitvoeren ^_^

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag een second opinion gaan halen bij een andere dealer in de buurt (was verkozen tot beste dealer van het land). Toen ik hem het probleem omschreef bevestigde hij het probleem van de distributieketting. Hij is even mee komen luisteren en dat was het inderdaad. Vervolgens direct een afspraak gemaakt om het te laten vervangen. Het kon pas binnen de 2 weken gezien de ketting bestelt moest worden. De nieuwe ketting is een aangepaste en de kettingspanner ook.

Zij vonden het ook raar dat de andere dealer er zelfs niet naar wou luisteren. Maar ja die zijn nu een klant kwijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot 30.000 km beurt geen geratel bij mijn Yeti. Rond 22.000 gecontroleerd aan de hand van VIN. Aanpassing niet nodig. Bij starten (bij de garage) na grote beurt; jawel, geratel! Monteur laten luisteren en kon de auto direct bij de dealer laten voor vervanging ketting en spanner. Keurig geregeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe