Ga naar inhoud

Werkplaatsactie 24W6 (turbo aanpassing 1.2 tsi)


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Jongens... hou nou eens op met die complottheorie dat die auto's met een update bewust worden teruggeknepen worden qua vermogen... Dat werkt voor VAG commercieel gezien toch alleen maar averechts? Na alle mooie (oprechte) verhalen over die ontzettend rappe 1.2 TSI regent nu het klachten van mensen dat hun auto slomer geworden zou zijn. Dat doet je reputatie geen goed, ongeacht of die verhalen over "verloren vermogen" terecht zijn of niet.

Zo heeft de Vara Consumentenman in de jaren '70 het voor elkaar gekregen een frisdrankfabriek failliet te krijgen, door spookverhalen te vertellen over ontploffende flessen - de zogenaamde Exota-affaire. Er bleek niets van waar, maar in no-time kocht niemand meer fris van Exota. Heeft nog jaren geduurd voordat allen rechtszaken waren gevoerd (die uiteindelijk in het voordeel van Exota werden beslist).

Waarmee ik wil zeggen: ik weerspreek beslist niet de klachten over vermogensverlies na de "update", daarvoor zijn er inmiddels teveel negatieve ervaringen op dit forum en diverse andere fora. Maar het wil er bij mij echt niet in dat VAG uitsluitend uit commercieel oogpunt die auto's qua vermogen terug schroeft middels een uiteindelijk best kostbare terugroepactie. Er zal beslist een technische noodzaak zijn, waarbij VAG het kennelijk acceptabel vindt dat de output van de betreffende blokken af kan nemen, maar vermoedelijk wel nog steeds op fabriekswaarde zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterker nog, met dat vermogen is helemaal niets mis, zie het plaatje va JD dat ik een tijdje geleden heb gepost van een Yeti met schijf voorafgaand aan tuning. 119 pk (ipv 105) / 190 Nm ipv 175

Dat vind jij, omdat het je niet uitmaakt bij welk toerental het max koppel vrijkomt. Maar ik vind het vervelend dat bij mijn auto het max vermogen ná aanpassing bij een hoger toerental bereikt wordt voorheen het geval was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterker nog, met dat vermogen is helemaal niets mis, zie het plaatje va JD dat ik een tijdje geleden heb gepost van een Yeti met schijf voorafgaand aan tuning. 119 pk (ipv 105) / 190 Nm ipv 175

Het is prettiger als we ervaringen op dit gebied uit de eerste hand horen en niet via een tuner.

Wat zijn je eigen ervaringen.

  • Like 1
  • Downvote 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

het is geen ervaring, maar een feitelijke vaststelling, zie het plaatje. Of denk je dat Race Eend de kluit belazert? Wat voor belang zou hij daarbij hebben. Mijn eigen ervaring is niet zo heel relevant, omdat de mijne getuned is. Ik merk er wel iets van, maar niet op storende wijze, eerder rijdt hij prettiger, zo is mijn ervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Hobbel: Ervaringen uit de eerste hand? Hoe wil je dat doen zonder bij een rollenbankuitdraai uit te komen? Hooguit krijg je belevingen uit de eerste hand. De enige objectieve manier om vermogen te meten is natuurlijk gewoon de rollenbank.

Ik zou je bijna naar je eigen handtekening alhier verwijzen... ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is er geen eenduidig verhaal te vertellen bij die actie. Het vermogen en het koppel gaat er kennelijk niet van achteruit maar de beleving ervan wel (bij sommigen) omdat er wat verschuivingen in het toerental zijn waarbij dat tot uiting komt.

Als ik Kees mag geloven met name omdat dat koppel pas later vrijkomt. Aangezien Kees hier op het forum nieuwe rijder par excellence is merkt hij dat meteen terwijl de oudere rijders van de stichting moorkop daar minder last van hebben (omdat ze toch al "over hun toeren" zijn).

Volgens mij blijft die 1.2 trouwens toch wel een heel leuk motortje, voor en na de actie.. Maar goed, niet dat ik daar wat aan heb aangezien ik heb hem niet onder de motorkap heb liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou ja, eigenlijk vind ik het ook zoiets om daarvoor speciaal naar Duitsland te gaan. Maar wie weet, op een mooie dag als ik een keer in Friesland ben...... In het kader van de actie is er dan natuurlijk niet veel over te zeggen, aangezien mijne nu getuned is en ik alleen 184 heb staan als top zonder tuning. Maw, er kan niet worden vergeleken tussen met en zonder schijf

Link naar reactie
Delen op andere sites

....

Als ik Kees mag geloven met name omdat dat koppel pas later vrijkomt. [ je mag me geloven ] Aangezien Kees hier op het forum nieuwe rijder par excellence is [ klopt ] merkt hij dat meteen [ klopt! ] terwijl de oudere rijders van de stichting moorkop daar minder last van hebben. [ m.i. correcte analyse ]

....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ook, en Kees heeft denk ik ook gelijk het punt te pakken waarom veel mensen vermogen missen. Het (piek)vermogen en koppel is er nog wel, maar komt later beschikbaar. En dat merk je direct. Het overgrote deel van de mensheid vindt het juist prettig als koppel er vroeg, bij lage toeren, inkomt, omdat je daar simpelweg het meest voordeel van hebt bij normale rijstijl en normale verkeerssituaties.

Kort door de bocht: hoog, vroeg inkomend koppel heb je bij normaal rijden voordeel van, terwijl een hoog, maar later inkomend koppel vooral voor de sportieve(re) rijstijl lekker is.

Menno zal van het later inkomende vermogen/ koppel minder last hebben, omdat dat negatieve effect dankzij zijn tuning niet zo merkbaar is. Zijn tuning zal er ongetwijfeld voor gezorgd hebben dat het vermogen en koppel vroeg(er) beschikbaar is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij kan het topic gesloten worden bij 750 berichten !?

Dan zijn jullie er eindelijk uit !

Moet er alleen nog wel een eind conclusie door iemand worden geschreven

Link naar reactie
Delen op andere sites

@CH: De gemeten topsnelheid na modificatie zegt toch ook niks? Want de topsnelheid vóór ingreep is immers niet vastgelegd onder exact dezelfde omstandigheden, op dezelfde weg. Als die top van de betreffende auto vóór ingreep überhaupt al een keer is vastgelegd. Dus heb je geen objectief vergelijk.

Het beste zou zijn als een aantal* te modificeren auto's vóór de ingreep op een rollenbank gaat en direct daarna weer. Dan zie je tussen de auto's onderling natuurlijk nog steeds verschillen, zowel vóór als na modificatie, maar je kunt dan wel een wat algemener beeld zien als je per auto de output vóór en na de ingreep vergelijkt.

* 5 à 10 auto's lijkt mij genoeg om exemplarische afwijkingen van een specifieke auto uit te sluiten. Zeker als het om verschillende modellen (Fabia, Octavia, Roomster, Yeti) met de 1.2 TSI gaat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij kan het topic gesloten worden bij 750 berichten !?

Dan zijn jullie er eindelijk uit !

Moet er alleen nog wel een eind conclusie door iemand worden geschreven

Dan sluiten we pas bij 1500 berichten denk ik, want over die eindconclusie kunnen we nog wel 750 berichten lang doorouwehoeren! ;)

aangepast door MarcoO2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe