Ga naar inhoud

Werkplaatsactie 24W6 (turbo aanpassing 1.2 tsi)


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

denk niet dat het daar mee te maken heeft. Wat ik er van begreep is het volgende. Er worden bepaalde kenvelden veranderd, hetgeen in het ene geval wel in het andere niet aanleiding geeft tot verdere updates, zoals van de DSG. Bij mij deed zich dat niet voor, bij Erik wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die rammel voorin (naast de veerpoot rechtsvoor) is te verhelpen door hier half-strak een ty-rap om heen te zetten. Probleem opgelost.

(het zijn die metalen brandstofslangen in de koker bij de veerpoot)

...

Dus uitlezen, controle op fout codes, software EN DSG (jawel, bij mij ook, en niet in het boekje) update, plaatje plaatsen en weer online controle. Vervolgens nog visuele controle of alle lampjes/schakelaars werken (zie op mijn maxidot of mijn motorkap open is, was me voorheen nooit opgevallen).

Klaar.

Dus zeker geen proefrit en nogmaals controle.

En dat vind ik vreemd, want zodra er een DSG update plaatsvindt, komt er volgens mij automatisch een proefrit advies uit de testcomputer. Vandaar ook al die instructies om de mobiele VAS op de bijrijdersstoel te plaatsen, etc.

Heb je gevraagd bij de garage of ze geen proefrit voor de adaptatie van de DSG moeten doen? Of hebben ze het maar 'gewoon' overgeslagen?

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik las in dit Topic ook iets over loszittende boutjes inlaatkoeler?

Welke koeler en boutjes worden er bedoeld? Ik heb namelijk ook een 1.2 van de eerste serie.

Kan iemmand hier misschien een foto van plaatsen zodat het duidelijker is?

Ik heb namelijk het iedee dat er een blazend geluid met accelereren is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik las in dit Topic ook iets over loszittende boutjes inlaatkoeler?

Welke koeler en boutjes worden er bedoeld? Ik heb namelijk ook een 1.2 van de eerste serie.

Het betreft de boutjes (aangegeven met een rode pijl) op het betreffende deksel.

Bij mijn auto constateerde ik ook al wat 'doorzweten' bij de middelste van de onderste bouten. En ja, ik kon twee bouten met gemak aandraaien...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik las in dit Topic ook iets over loszittende boutjes inlaatkoeler?

Welke koeler en boutjes worden er bedoeld? Ik heb namelijk ook een 1.2 van de eerste serie.

Kan iemmand hier misschien een foto van plaatsen zodat het duidelijker is?

Ik heb namelijk het iedee dat er een blazend geluid met accelereren is.

Een blazend geluid, of meer een brommend geluidje tijdens accelereren ? Dit heb ik namelijk ook een beetje. Alsof je een licht dieselautootje rijdt. Nee heeft volgens mij niets te maken met koppeling of versnellingsbak, auto van mij is net 1,5 jaar oud.

Lijkt meer op geluidje alsof luchtfilter "valse" lucht aanzuigt, een soort lage bromtoontje bij optrekken.

Komt dit geluid bekend voor ? Of herken je wat ik bedoel?

Hieronder nog een foto van de laadluchtkoelerboutjes

post-1139-0-17234100-1338667270_thumb.jp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist terug van vakantie in Tsjechië. Heb de effecten van de 24W6 nu onder alle omstandigheden kunnen beoordelen. Nog eens op een rijtje gezet:

  • trekkracht bij lage toeren, tot onder 2000 of 2100 tpm, geringer
  • topsnelheid lijkt afgenomen; ik heb 165 km/u geklokt op de gps, rijdend in de 5de (!) versnelling.
  • brandstofverbruik lijkt bij constante snelheid onveranderd
  • brandstofverbruik bij optrekken en in stadsverkeer is flink toegenomen
  • bij optrekken is de motor luidruchtiger; dit mogelijk a.g.v. geringere ondersteuning door turbo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je omschrijven wat er verandert is in het motorgeluid bij optrekken, je zegt luidruchtiger, probeer eens een omschrijving te geven van het "nieuwe" geluid. Is het rauwer, zit er meer een brom in geluid tijdens optrekken (?!), of meer een blazend geluid, zie omschrijving McGrover #685.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt dat ie meer bromt, dit ervaar ik ook meer motorgeluid.

Ik heb idd ook het iedee dat ie harder moet werken, waardoor de motor meer bromt.

Ik wen er wel steeds meer aan, alleen is het niet meer de auto die ik kocht met de grijns op m'n smoel.

Toen ik de auto net had, ben ik zelfs bij JD engenering langs geweest omdat ik dacht dat de auto een chip had, zo lopen dat ding. Maar hij bleek gewoon origineel. :P

Hij is luidruchtiger, dorstiger bij accelereren, en wat tammer geworden sinds de "update". :angry:

Als ik dit allemaal geweten had (maar achteraf praten is makkelijk ) was is voor de 1.4 TSI gegaan.

Helaas is de software niet terug te draaien.

Wordt toch tijd dat JD de originele software kan bewerken, dan ben ik zijn eerste klant. En weg dan ook weg met die vulplaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, schijf kan blijven. Maar dan zit de verandering van vermogen dus alleen in de software?

Wel apart, we hadden hier op de zaak een polo van eind 2011 staan 90 pk versie 1.2tsi zonder vulplaat ertussen.

Deze waste gate rammelde enorm bij gasgeven, dus de vulplaat is puur voor het rammelen. De software is dan voor de andere instelling waste gate en aangepaste motor karakter. Het bekende verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

in elk geval is de schijf bij mij geplaatst na de tuning en hoewel ik het ergste vreesde (actie werd ook zonder mijn weten en in strijd met eerdere afspraak uitgevoerd), kan ik eerder zeggen dat hij lekkerder rijdt dan minder goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt dat ie meer bromt, dit ervaar ik ook meer motorgeluid.

Ik heb idd ook het iedee dat ie harder moet werken, waardoor de motor meer bromt.

Ik wen er wel steeds meer aan, alleen is het niet meer de auto die ik kocht met de grijns op m'n smoel.

Toen ik de auto net had, ben ik zelfs bij JD engenering langs geweest omdat ik dacht dat de auto een chip had, zo lopen dat ding. Maar hij bleek gewoon origineel. :P

Hij is luidruchtiger, dorstiger bij accelereren, en wat tammer geworden sinds de "update". :angry:

Als ik dit allemaal geweten had (maar achteraf praten is makkelijk ) was is voor de 1.4 TSI gegaan.

Helaas is de software niet terug te draaien.

Wordt toch tijd dat JD de originele software kan bewerken, dan ben ik zijn eerste klant. En weg dan ook weg met die vulplaat.

Het luidruchtiger worden van de motor, heb ik ook korte tijd mogen ervaren.

Het lijkt mij, dat door de verder geopende wastegate, meer uitlaatgassen, buiten de uitlaatgassenturbine om, rechtstreeks naar de uitlaat worden afgevoerd.

En dat kun je horen, blijkbaar.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is dat voor wit stangetje dan bij welke koker?

Mogelijk alleen bij de fabia/roomster? In de metalen koker aan de veerpoot loopt een wit kunststof slangetje welke ergens beneden in de koker bij stationair hangt te trillen en heel irritant door dreunt in het interieur.

Die rammel voorin (naast de veerpoot rechtsvoor) is te verhelpen door hier half-strak een ty-rap om heen te zetten. Probleem opgelost.

(het zijn die metalen brandstofslangen in de koker bij de veerpoot)

Helaas maar tijdelijk, want dat had ik ook al gedaan, maar volgens bluskabauter van de buren weten alle dealers ervan, hebben er mail over gehad en hebben ze een oplossing met vulschuim?..

En dat vind ik vreemd, want zodra er een DSG update plaatsvindt, komt er volgens mij automatisch een proefrit advies uit de testcomputer. Vandaar ook al die instructies om de mobiele VAS op de bijrijdersstoel te plaatsen, etc.

Heb je gevraagd bij de garage of ze geen proefrit voor de adaptatie van de DSG moeten doen? Of hebben ze het maar 'gewoon' overgeslagen?

Nee, niet gevraagd want ik wist het niet en las jouw post hierover pas na die update bij mij.

Het betreft de boutjes (aangegeven met een rode pijl) op het betreffende deksel.

Had het op de M&G ook even gemist, thuis gecontroleerd en ook bij mij zaten ze redelijk los (ca 1/2 slag)

Zojuist terug van vakantie in Tsjechië. Heb de effecten van de 24W6 nu onder alle omstandigheden kunnen beoordelen. Nog eens op een rijtje gezet:

  • trekkracht bij lage toeren, tot onder 2000 of 2100 tpm, geringer
  • topsnelheid lijkt afgenomen; ik heb 165 km/u geklokt op de gps, rijdend in de 5de (!) versnelling.
  • brandstofverbruik lijkt bij constante snelheid onveranderd
  • brandstofverbruik bij optrekken en in stadsverkeer is flink toegenomen
  • bij optrekken is de motor luidruchtiger; dit mogelijk a.g.v. geringere ondersteuning door turbo?

Ik heb pas een halve tank weg, maar ik herken er, helaas,veel in. Voor het suffe woon/werkverkeer rijd de mijne nu wel lekkerder, maar ik denk meer door de DSG software update. Vanmiddag nog een stoplicht sprintje getrokken en dit gaat gewoon minder rap.... Ben benieuwd op vakantie dadelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe