Ga naar inhoud

PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoewel sommigen me voor gek verklaren probeer ik mijn auto zo netjes mogelijk te houden (en dan zijn ze uiteindelijk weer jaloers). De auto zelf was ik met de hand (box) en zet ik alleen in de wax die ik in de box kan gebruiken "hot wax". Echt de hele auto poetsen vind ik te veel werk, als ik het al niet erger maak dan noodzakelijk.

Om die reden laat ik hem nu (en misschien na een jaar nog wel een keer) geheel reinigen door een 'autopoetser'. Ze doen dit normaal ook bij de nieuwe auto's die bij mijn dealer geleverd worden. In mijn geval gaan ze hem van top tot teen van binnen en van buiten zuigen, wassen, bijplekken, polijsten, poetsen, waxen en sealen. Dit kost me 360 euro.

Wel haal ik zo'n 4x per jaar (2x bij wissel, 2x tussendoor) de velgen onder de auto vandaan om ze eens goed te reinigen. Je komt er gewoon niet goed bij als ze er nog onder zitten. Ik gebruik hiervoor nu gewoon autoshampoo, 2 typen sponzen, een borsteltje, Turtlewax (vloeibaar) en een bandenspray voor een mooie zwarte band (gedurende 1,5 week).

Aangezien ik nu een nieuwe zomerset heb besteld met luxere zwarte velgen (polished aan de voorzijde) wil ik dit iets beter gaan aanpakken. Ik merk namelijk dat de huidige methode eigenlijk niet toereikend is aangezien ik toch een behoorlijke tijd bezig ben om de velgen goed schoon te krijgen.

Nou heb ik op diverse websites gekeken (mede gevonden via het Wrappen topic) en kom ik zoveel middeltjes tegen dat je na een poosje niet meer weet wat je moet kopen.

Mijn idee is:

Swissvax Autobahn wheelwax voor de velgen (schijnt zeker bij warmer weer beter te blijven zitten)

Swissvax Pneu voor de banden (om het af te maken :P)

RainX (hoewel geen poetsmiddel) op in ieder geval de buitenspiegels (zie vaak irritante opgedroogde druppels) en eventueel de zij/achterruit(en) afhankelijk van hoe fijn ik het vind werken.

Ben benieuwd of er nog iemand ervaring heeft met dergelijke poetsmiddelen en misschien wel met de bovenstaande (Swissvax).

Ter info, dit topic is serieus bedoeld. Gaarne daar dan ook aan te denken bij het plaatsen van je zinvolle reactie. Danku!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt misschien vreemd , maar laat die rainX voor je spiegels en behandel ze gewoon met de wax die je ook voor je wagen zelf gebruikt

Vliegt het water er ook vanaf en laat het ook geen spikkels achter

Doe het NIET op een voorruit !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

RainX niet op de voorruit heb ik vaker gehoord, vandaar dat ik specifiek de ruiten benoem. Dus niet geheel verkeerd om dat even extra duidelijk te maken.

Extra wax (los van dat van de wasbox) heb ik nog niet op de spiegels geprobeerd, goed idee en bespaart weer een extra middeltje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misverstand van mijn kant. Geen WAX op de voorruit aldus Ed. Doe ik trouwens wel met hotwax (uit de wasbox), werkt prima.

rainx op de voorruit:

Ik heb van diverse mensen gehoord dat het niet lekker samenwerkt met je ruitenwissers. Ofwel, het gaat er te snel vanaf en er ontstaan 'groeven' in de rainx laag waardoor het zicht bij regen alleen maar slechter wordt.

Voorrruit is het probleem in mijn geval ook niet, dus dat scheelt. Vooral de druppels op de spiegels en mogelijk op de linkerruit om de regen sneller af te voeren (hevige regen van de voorruit komt langs de zijkant over de ruit).

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel heb dit product ook en bij gebruik tegen hoge snelheid is het wel nuttig je zou dan zelfs zonder het gebruik van de ruitenwissers kunnen rijden. Als het lichte regen is kan het zijn dat de ruitenwissers wat "haperen" dan is het minder interessant.

Daarom gebruik ik het enkel voor de achteruit de zijruiten en de spiegels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En sealant achtig spul voor de velgen en/of wagen? Dat is nu eigenlijk het belangrijkste aangezien ik de velgen wil behandelen voor ik ze plaats. (zijn vandaag eindelijk verzonden in 4 losse pakketen)

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Rimwax. Heb daar wel veel goede verhalen over gelezen trouwens!

Maar is het niet zo dat dat niet alleen een wax/sealant is, maar deze ook daadwerkelijk polijst (zie ik ook bij de details staan). Weet niet wat het effect daarvan op je velgen is, hoe erg polijst zoiets of is dat verwaarloosbaar? (toch een beetje huiverig om het maar een naam te geven).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is er deze nog was een tijdje uitverkocht maar zie dat hij nu terug beschikbaar is, nu begin ik ook te twijfelen welke ik zal nemen Wheelwax was mijn eerste keuze. http://www.carclean.nl/product/WheelWax/WheelWax_256gr_WW-1201_100814.aspx

http://www.wheelwax.com/

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig! Wheelwax was ook mijn eerste keus (keek nog op dezelfde website ook), tot ik die Swissvax tegenkwam. Leek me nog beter hoewel ik nog niet echt naar uitgebreide reviews gezocht heb of zo. Stond een verhaal bij over een dikkere/stevigere laag, soort teflon achtig, beter bestand tegen de hete remstof en zouten gebruikt in de winter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag hopen dat ik daar wel 4x mee kan doen, ze roepen alsmaar dat je het er heel dun op moet doen. Gok zelfs meer, dus dan valt het per keer nog wel mee :)

Zou er nog veel verschil zitten tussen zo'n wax (rimwax, wheelwax, swissvax) en een echte sealant. Verschil is me nog niet helemaal duidelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor ze schoon te maken (wassen) heb ik een speciale velgborstel aangeschaft, en dat werkt vrij goed. Zeker die LM-velgen van de Greenline gaan er goed schoon mee. Maar velgen schoon maken is toch vooral een kwestie van bijhouden. Als je ze maar 2 x per jaar schoon maakt is het een hele klus.

Ik gebruik Iron-X voor de velgen, dat is geweldig spul. Even sprayen 2 a 3 minuten laten inwerken en afspoelen eventueel borstelen, en het is klaar. Het nadeel is het stinkt enorm. (rotte eieren).

Daarna een goede autowax erop om het af te maken. Eigenlijk is het zonde om er iets op te smeren, het is er zo vanaf. En verhalen dat het warm remstof zou tegen houden daar geloof ik niet in. Verkooppraat.

Veel velgreinigers bevatten een beetje zoutzuur, en op den duur zie je dat aan velgen die worden dof. Want de blanke lak gaat er vanaf

Link naar reactie
Delen op andere sites

IronX zou in ieder geval zuurvrij zijn voor zover ik snel op internet lees. Ze jagen de troep weg met de stank dus...

En een borstel ga ik zeker kopen, mijn nieuwe velgen hebben wat ingewikkeldere spaken en zeker tijdens de wasbeurten kom je er gewoon niet goed genoeg bij.

Swissvax schijnt gewoon een duur merk te zijn als ik zo op diverse (internationale..) websites kijk. Men is wel tevreden, het geeft wat meer glans dan andere producten en blijft redelijk lang zitten. Maar echt WOW maak ik er niet uit op.

Kom ook nog Poorboy's tegen. Lijkt per land te verschillen wat ze vooral gebruiken, zal wel met de distributie te maken hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was Fre@k... en dat allemaal door een postje over wrappen :-)

Het is idd wel een super site vind ik zelf. Ik ben ook wel een beetje purist wat poetsen betreft.

Laat zeker weten welke je ervaringen zijn wat de velgenwax betreft.

Hier gebruik ik voorlopig nog niets speciaals voor, ik probeer de velg gewoon wekelijks te reinigen zodanig dat het vuil niet kan hechten.

Helaas moet ik toegeven dat het tijdens de winter wel wat minder geweest is, en dat je dat nu wel ziet (als je er met je neus op zit).

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al die dure flesjes heb ik afgezworen, ze werken vaak niet beter dan no-name of merkloze zaken.

Om m'n velgen te reinigen gebruik ik zo'n stevige vol-kunststof vatenkwast, waarbij de borstelharen 3 kanten op steken. Bij de Aldi of Action voor een paar dubbeltjes te verkrijgen. Vol kunststof, zodat je absoluut de velgen niet kunt beschadigen. En als reinigingsmiddel, geconcentreerd afwasmiddel v.d. Action (zoiets van 70 cent per fles). Eerst ff afspuiten met de HD-reiniger (ergste zwart eraf), puur afwasmiddel op de borstel en ff flink in alle hoekjes en gaatjes raggen. Afspoelen met schoon water en ze zijn blinkend schoon. Zonder gore zuurbestanddelen o.i.d.

Eventueel met autopoets oppoetsen, of een doekje met siliconenspray gebruiken.

En de auto zelf? Goed afspuiten met de HD-reiniger, daarna met roterende HD-borstel en vervolgens een emmertje met spons en Kruidvat autoshampoo, werkt perfect.

Één keer per jaar de auto goed reinigen en ontvetten met pre-Dulon en dan de twee componenten Dulon opbrengen en uitpoetsen. Perfect spul. Heb je weinig van nodig. Is het enige merkartikel wat ik gebruik om te poetsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben er in ieder geval achter wax en sealant soort van hetzelfde zijn. Alleen is wax een natuurlijkere middel en sealant echt een synthetisch goedje. Sealant is daarmee een dikkere stevigere laag, wax geeft meer glans. Wat veel mensen doen is eerst sealant en daarna wax.

Of er nou echt inhoudelijk verschil tussen de sealant/wax voor de lak en de velgen zit weet ik nog niet. Je zou haast zeggen, wat kan er nog verschillend zijn? Komt het er toch haast op neer dat wax voor de velgen alleen anders kan zijn omdat er remstof op komt?

De Rimwax is speciaal ontwikkelt voor lichtmetalen velgen en is beter bestand tegen de hitte van de remmerij, in tegenstelling tot de 'normale' waxen. Een voordeel van de Rimwax is de licht polijstende werking waardoor lichte oxidatie en contaminatie meteen verwijderd wordt. De Rimwax is toepasbaar op aluminium, chroom en gepolijste velgen. Na applicatie zien deze er natuurlijk qua glans een stuk mooier uit, maar nog belangrijker, het remstof gaat minder makkelijk hechten waardoor de wielen makkelijker te onderhouden zijn.

Zoiets dus, alleen die polijstende werking vind ik maar niks. Dat doe ik wel afzonderlijk van de wax hoor (als dat nodig zou zijn).

Ook bij Wheelwax kom ik termen als 'Heat resistant' tegen.

Ik heb nu TurtleWax Ice, wat ik dus ook eerder op de velgen heb gedaan. En ondanks dat dit gewoon simpel spul is blijft het volgens mij prima zitten en helpt het zeker wel bij het schoonmaken. Gebruik sindsdien geen velgen reiniger meer bijvoorbeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb een wat poets spul besteld. Schrok ik net even, krijg ik een verzendbevestiging: staat er allemaal spul op die ik niet besteld heb. Wat blijkt na controle van de factuur, dat krijg ik er allemaal 'gratis' bij :P

Ik heb gekozen voor de Poor Boy's Sealant (EXP Pure Sealant) en Collinite 915 Wax (Marque d Elegance Carnauba Paste Wax No. 915). Daarbij nog een velgenborstel, handschoen om makkelijk met de hand te poetsen, applicator pad, mini borsteltje voor de hoekjes/gaatjes. Ik krijg er wat doekjes en een soort sponsachtig ding bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hij kan de aggregaat en de stofzuiger en al zijn poetsmiddelen wel meenemen met de M&G

Staan er genoeg dan die hij kan schoonmaken en poetsen, kan hij ook nog eens 14 wagens kleien !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe