Ga naar inhoud

Wel of geen garantie


bakkertje
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb een aardig gevalletje met onze vrienden van PON.

Vorig jaar hebben we een New Beetle gekocht voor mevrouw Bakkertje, die Beetle heeft (helaas bekende) roest op het dak.

Die roest komt van binnen uit en er zijn gevallen bekend waarbij dit onder de carrosserie garantie valt en waarbij het dak van de betreffende auto opnieuw gespoten is.

Direct na de aankoop van de auto hebben we deze schade aangemeld via de dealer (Hegeman) en hebben we terug gekregen dat het niet binnen de garantie valt. Zonder verdere opgaaf van reden. Daarom hebben we zelf een brief geschreven aan PON waarin we hier opheldering om vragen en aangeven dat de carrosserie garantie van 12 jaar nog niet verlopen zou zijn in onze mening.

De auto is van 99 en in 2011 hebben we de melding gedaan. Dat is dus in het 12e jaar. De grote vraag is dus, geldt de garantie tot of tot en met het 12e jaar. Zojuist ben ik gebeld door iemand van PON die het in behandeling gaat nemen, maar die gaf me weinig kans omdat de auto 12 jaar is. Als ik dit lees zou het gewoon 12 jaar lang zijn en dus onder de garantie vallen.

Daarnaast heb ik de best man nog meegegeven dat de auto altijd in onderhoud is geweest bij een dealer en dat er blijkbaar geen lakcontrole is uitgevoerd zoals dat wel zou moeten. De roest van binnenuit is ook ouder dan een jaar..

Ik ben erg benieuwd hoe dit verder gaat verlopen.

To be continued..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die garantie loopt inderdaad twaalf jaar, dus na 11 jaar en 360 dagen kun je er nog een beroep op doen.

Heb je een expert laten kijken naar die roest? Roest kan op 100-en-1 manieren ontstaan. De vraag is wat er precies wordt verstaan onder "roest van binnenuit". Heeft er ooit een beschadiging gezeten, of een niet-weggehaald vogelpoepje, noem maar op, dat is bij een 12 jaar oude auto veel lastiger hard te maken dan bij een vrij nieuwe auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er heeft nog geen expert gekeken naar de roest, er zijn door iemand van de dealer foto's gemaakt en die zijn naar PON gestuurd. Het is overigens een bekende kwaal van de New Beetle en op het forum van tros radar staat een vergelijkbaar geval: http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=76&t=95670

In dat topic kun je op de onderste foto zien dat er blaasjes onder de lak komen waar de roest onder de rand onstaan is, dat heeft onze beetle exact hetzelfde, hier nog een foto van een andere beetle (wel dezelfde kleur als die van ons, maar niet de onze..)

4Lm02788.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rosinfield, je hebt gelijk het is een Lupo (zag ik net), maar het probleem is wel identiek.

Het schijnt overigens bij meer VW's (en ik denk daarmee ook Skoda's) voor te komen. Ik las op het tros radar forum dat geadviseerd wordt om 1x per jaar de strips te verwijderen en de lak te reinigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

euhm nee niet echt, ik zie een blauw dak van (in dit geval) een lupo..?

Vaag zeg, net op m'n vaste PC gekeken en daar zie ik inderdaad een zwart-wit foto van een dame..?

Ik heb het plaatje even gedownload en los toegevoegd..

post-134-0-28394700-1329391720_thumb.jpg

aangepast door bakkertje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig, als je dat plaatje linkt komt die dame. Open je de url los in een nieuw venster dan krijg je de roest... Nimio wil dus niet dat je linkt en gebruikt een .htaccess om het plaatje te vervangen door 'I can see you'.

Echter, de roest is minder grappig! PON, doe je ding!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verwacht dat je erg weinig kans maakt op vergoeding. Ik heb hetzelfde, zoniet erger, bij m'n Berlingo. Ja en dat al van nieuw af aan. Het dak craqueleerd over het hele oppervlak. Dak is twee keer op kosten van Citroën gespoten en na 6 jaar begon het weer. Nu na 9,5 jaar een craquelé "schilderij". De lakgarantie bij Citroën was toen 6 jaar. Ik was ook net op het nippertje, maar geen vergoeding. Tja, dan kun je juridisch gaan touwtrekken. Dat red je alleen als je heel veel lotgenoten kunt mobiliseren. Lijkt mij financieel beter om je dak met folie te laten bekleden, dan ben je er difinitief van af.

Kan je kleindochter zijn Menno, foei! :disgust:

Nou ja.....niet iedereen hoeft het te weten natuurlijk :doh2:

aangepast door EdK
tekst grote veranderd naar 14
Link naar reactie
Delen op andere sites

Berlingo Picasso....Ideetje voor Citroën. Nee, Ik ben geen kunstkenner, maar de Skodaverkoper misschien wel, want ik heb best een goede inruilprijs gekregen :lol:

Alleen gisteren wel een kleine pech, want het mechaniek van mijn linkerraam ging stuk. Moet worden vernieuwd. Gelukkig elektromotor nog goed. Ik heb geen zin om het zelf te maken, dus de schade zal toch rap de 150 euro naderen. Die Yeti moet na volgende week donderdag maar gauw komen.

aangepast door gerardus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik acht de kans zonder enorme touwtrekkerij ook erg klein, maar niet geschoten is altijd mis.

Overigens ben ik helaas bekend met de stappen die je moet nemen om je gelijk te krijgen (en toen is het ook gelukt), dus PON als je dit leest ... (hehehehe)

Het zal er ook een beetje aan liggen wat mevrouw Bakkertje wil, ik wil best gaan strijden, maar de vorige keer bracht dat ook aardig wat druk op m'n humeur en daarmee op het thuisfront.. De vorige inzet was overigens een tegelvloer die uiteindelijk kosteloos vervangen is..

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou precies dat is het Bakkertje. Het kost je vaak een bak stress die je niet wil en de vraag is of het dat waard is.

Anderzijds, kun je ook iets losmaken, maar zoals gezegd, dan moet je lotgenoten hebben. Ik heb voor de Citroën C3 twee jaar geleden een terugroepactie ontketend met hulp van VARA's Kassa en het Juridisch Loket. Had Citroën het mankement voor de C3 van mijn dochter coulant behandeld, dan had ze dat 30.000 modificaties aan de voorvering gescheeld. Tja, dan wordt er arrogant naar je gedaan en dan ontketenen ze precies wat ze niet willen. Even googlen en je ontdekt dat hetzelfde voor terugroepacties zijn geweest in Frankrijk, Duitsland en GB, maar in Nederland vonden ze dat niet nodig. Daar kwamen ze achter. Als je dat dan toch wint, is dat wel leuk achteraf. Citroën heeft dat toen verder keurig afhandeld.

Maar goed, dan heb je het toch over mankementen die de verkeerveiligheid in gevaar brengen. Dat heb je met roest op je dak niet ;-)

Succes, mocht je de strijd aan gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerlijk gezegd lijkt 12 jaar mij 11 jaar + 365 dagen, en niet 12 jaar +365 dagen. Ik vrees dat je de aangifte te laat gedaan hebt.

Maar dat neemt niet weg dat het niet hersteld gaat worden. Mijn pa heeft dat ook gehad (was wel bij Mercedes), bepaalde types van rond de eeuwwisseling waren roestgevoelig i.v.m. een nieuw soort milieuvriendelijkere lak. Omdat het een bekend probleem was, zoals blijkbaar bij jou ook het geval, zijn ze daar wel eerlijk in geweest en hebben ze alles hersteld, terwijl hij eigenlijk ook een aantal maanden na de garantie pas een aanvraag heeft gedaan. Ik zou dus zeggen, dring sowieso wat aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerlijk gezegd lijkt 12 jaar mij 11 jaar + 365 dagen, en niet 12 jaar +365 dagen. Ik vrees dat je de aangifte te laat gedaan hebt.

Da's toch ook wat ik al eerder zei en wat hier aan de hand is? De aangifte is dan binnen 12 jaar gedaan en dus op tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals Marco al aangeeft de melding is gedaan in het 12e levensjaar van de auto. Daar bovenop heeft de dealer die de auto in onderhoud heeft gehad verzaakt de beloofde lakcontroles uit te voeren. Dat hoort immers bij het magische o zo geweldige onderhoudspakket van VW.

Maar ik geef niet zomaar op, de vraag is of ik m'n rechtsbijstand erbij ga slepen of niet. Want dan moet je PON in gebreken gaan stellen, aangetekende brieven schrijven, onafhankelijke expert er naar laten kijken enz.. De vraag is of we die molen in willen.

En ja, m'n vrouw zou graag een Yeti willen, maar ja wie gaat dat betalen :dunno:

De yeti staat al wel op het lijstje voor over x jaar als er wat meer aanbod is in gebruikte yeti's en het volk niet meer achterin past. Maar die zitten nu nog gewoon in de kinderstoeltjes dus dat gaat nog wel even duren..

Op de 2e plaats staat het overnemen van de Superb ook op het lijstje om daarnaast voor heel weinig te gaan leasen, maar tegen die tijd moet ik de rekensom maar weer eens maken, ook dat duurt nog zeker 3,75 jaar..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je met Pon in discussie gaat, vind ik dat niet de strijd aan gaan. Als je jouw rechtsbijstandverzekering inschakelt dan begint de pret.

Denk wel dat je moet beginnen om briefwisseling met PON te beginnen. Kan heel goed zijn dat ze alsnog de zaak oplossen. Dan zullen zij het coulance noemen. Blijven ze halsstarrig, dan kun je daarmee naar je rechtsbijstandverzekering.

Een jurist kan dan een inschatting maken. Als die er geen brood in ziet, hoef je niet eens aan de strijd te beginnen.

Wat naar mijn ervaring succes op kan leveren is om naast je rechtsbijstandverzekering ook eens advies te vragen bij het Juridisch Loket http://www.juridischloket.nl/Pages/default.aspx

Meestal binnen enkele werkdagen heb je antwoord.

Dan heb je t.a.v. de jurist van de verzekering en second opinion.

Mocht je rechtsbijstandverzekering erin duiken, dan hoef je alleen gegevens aan te leveren: de rest doet de advocaat.

Zo'n strijd valt reuze mee hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag viel er een brief op de mat waarin PON een heeft gegeven dat de auto niet onder garantie valt vanwege de leeftijd. Op het moment dat we bij de dealer zijn geweest was de auto 12 jaar en 7 maanden oud. (aldus de brief)

Wat ze in hun reactie hebben bevestigd is:

- Dat de auto op het moment van aanmelden bij de dealer 12 jaar en 7 maanden oud was

- Dat de garantie van toepassing is op de auto (daar bestond nog wat twijfel over)

- In feite hebben ze ook al aangegeven dat het inderdaad een carrosserie fout is.

In mijn reactie ga ik dan ook schrijven dat het in het 12e jaar van de auto gemeld is en dat het daardoor dus nog altijd onder garantie valt. Daarnaast ga ik ze ook nog een keer melden dat de auto altijd in onderhoud is geweest bij een VW dealer en dat deze blijkbaar verzaakt heeft de lakcontrole (juist) uit te voeren (wat wel afgevinkt is in het boekje). Daarbovenop zal ik nog melden dat het een bekend euvel is bij de constructie van de auto en dat de dealer hier meer alert op hadden moeten zijn.

Kortom, ik heb het gevoel dat ik toch wel wat aardige troeven in handen heb...

De lak controle die al dan niet uitgevoerd is, kunnen we natuurlij kdoor een onafhankelijke derde laten beoordelen, dit is immers geen beschadiging van het laatste jaar.

Maandag ook maar even een belletje met DAS doen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe