Ga naar inhoud

banden vervangen


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Gaarne jullie ideeen over het volgende. Het profiel op mijn zomerbanden na 30 000 km was 2.9 (voor) en 4.2 (achter).

Ik vraag me nu af wat wijsheid is. Bij de volgende bandenwissel:

1) voor en achter wisselen

2) meteen 2 nieuwe banden voor

Let wel, hierbij speelt een rol dat ik het niet zelf doe, maar het bij de dealer laat doen. Eigenlijk vraag ik me dus af of het de moeite loont nog door te rijden met die 2.9 of dat die dan toch al snel aan vervanging toe zijn (bij 2 mm)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou doorrijden tot je voorbanden op zijn, dan de achterbanden naar voren gooien en achter nieuwe eronder. En klaar is Kees, of nee, Menno. Zo gaat het bij mijn auto ook altijd. Om onverklaarbare redenen slijten mijn voorbanden ook harder dan de achterbanden... :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeet niet dat je achterbanden het beste profiel moeten hebben... dus niet wisselen!

Op deze site is trouwens heel veel banden-info te vinden.

Ik vind de argumentatie niet zo sterk eerlijk gezegd. Is dit niet gewoon verkooppraat, waarbij men hoopt dat je eerder alle banden dan alleen de voorbanden zult vervangen? Waar gaat deze site vanuit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de argumentatie niet zo sterk eerlijk gezegd. Is dit niet gewoon verkooppraat, waarbij men hoopt dat je eerder alle banden dan alleen de voorbanden zult vervangen? Waar gaat deze site vanuit?

Dit is zomaar één van de vele sites waar je dit standpunt kunt vinden. Ik heb geen idee waar deze vanuit gaat.

Ik zou spontaan roepen dat je het beste de voorbanden kunt laten verwisselen voor nieuwe en de achterband verder oprijden. De voorbanden hebben ook het meeste te lijden en hebben de aandrijving en ook baat bij profiel/ grip.

Dit klinkt heel logisch maar is dus niet juist. Juist de achterbanden moeten het beste zijn, omdat grip aan de achterkant van de auto veel belangrijker is. De voorkant houdt toch wel grip, daar rust het gewicht van de motor op. En gripverlies aan de voorkant kunnen de meeste bestuurders wel corrigeren. Maar als de achterkant grip verliest, zijn veel bestuurders verder van huis... dat vereist veel meer rijvaardigheid om op te vangen.

aangepast door MarcoO2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op verlaten besneeuwde Zweedse buitenwegen met een bestelbus met achterwielaandrijving gespeeld. En met gespeeld bedoel ik ook echt wel als een klein kind in de speeltuin. Als je het stuur omgooit en hard remt op de motor dan breektie natuurlijk uit. Maar VOORDAT dat je dan meer dan 90 graden komt te staan moet je het echt heel bizar gaan maken hoor. Dat gebeurt je echt in de regen met achterbanden met 4.2 (@hobbeldebobbel: goed he? ervaringskennis!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Achterwielslip komt bij voorwielaangedreven auto's bijna niet voor.

In de praktijk zijn er 2 situaties waarbij het 'makkelijk' kan voorkomen.

1. Te snel en te scherp insturen op een rotonde. Vanwege de wisseling van druk op de voorzijde wordt de achterzijde 'licht' en kan beginnen te glijden.

Hierbij moet je er dus van uitgaan dat je te snel de rotonde bent opgereden en bij het van rechts naar links sturen (de rotonde gaan volgen) de achterzijde niet wil volgen.

2. Bij het onder hoge snelheid te abrupt van baan verwisselen op de snelweg. Hierbij wil de achterkant doorgaan terwijl de neus alweer de andere kant op wil.

Dit vaak in combinatie met regen/gladheid.

Slechte weersomstandigheden (regen/gladheid) zal dit natuurlijk verder beïnvloeden.

Bij ijzel en aquaplaning maakt het allemaal niet zoveel meer uit. Dan moet je gewoon zo min mogelijk (abrupt) sturen, op de motor zoveel mogelijk laten afremmen en hopen dat je voldoende ruimte hebt. Zodra je grip voelt natuurlijk remmen :)

Echter zijn alle voorwielaangedreven auto's zo afgesteld/ontworpen dat ze in 90-95% van de gevallen last krijgen van onderstuur.

De auto schuift dus over de voorwielen. Snelheid verlagen (afremmen op de motor!) en minder sturen (nooit meer) tot je weer grip voelt.

Overstuur (achterwielslip) komt eigenlijk nooit voor.

Bij overstuur moet je altijd blijven sturen en kijken waar je naar toe wil gaan en niet waar je naar toe gaat!

Een goede bestuurder kan dit in twee correcties. De eerste is vaak een te grote stuurcorrectie, de 2e is om de auto weer recht te krijgen.

En hoe weet ik dit...........2 keer slipcursus gevolgd.

Ik zal er altijd voor kiezen het meeste profiel voorop te leggen. Ze slijten niet voor niets harder.........

Je hebt daar onder normale omstandigheden altijd het meeste profiel nodig.

Mijn advies......oprijden tot 2 mm en vervangen voor 2 mooie nieuwe.

De achterbanden kunnen nog wel een ronde mee.

Als je in een slip terecht komt......... ALS STUREN NIET HELPT, HELPT MÉÉR STUREN ZEKER NIET

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe je het plaatst zou ik je portemonnee laten beslissen in plaats van de dealer.

In de twee situaties die Figaro75 beschrijft is profiel op de achterwielen natuurlijk belangrijk. Maar er zijn ook situaties waarbij je stevig moet remmen op een rechtdoor gaande weg. En in die situatie lijkt me profiel op de voorwielen weer belangrijker aangezien de voorbanden dan het meeste remwerk te verwerken krijgen.

Volgens mij moet je gewoon genoeg profiel op je achterbanden hebben, en dat heb je. Dat minder profiel op de achterbanden dan op de voorbanden link is lijkt me een haarlemmerolietemperatuurverhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de slipcursus wordt ook alleen de achterwielslip mechanisch van buitenaf ingeleid.

Hierbij rij je over een van afstand bedienbare balk. Zodra je achterwielen op de balk komen beweegt de balk naar links of rechts.

Alle andere slip-situaties worden gewoon gecreëerd door snelheid en gladheid.

Hieruit blijkt denk ik wel dat auto's liever over de voorwielen willen slippen dan de achterwielen.

Maar zoals Skoody Boo zegt, laat de dealer dit niet zomaar voor jou beslissen tenzij je een geldboom hebt staan :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de voorbanden lekker oprijden tot ergens in de buurt van 1,8/2,0 en ze dan pas laten vervangen. Wil je dan ook nog geld besparen? Kijk welke band je wilt, bestel die zelf maar laat ze wel door de dealer plaatsen (10-15 euro per band gok ik).

Zo hebben we het tot op heden altijd gedaan en bevalt ons dan ook prima. Omwisselen van voor naar achter zou ik alleen doen als je 100% zeker weet dat je banden gelijk zijn afgesleten anders levert het echt heel erg nare situaties op.... :blink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@skoobydoo

Kennis heb je en ervaring doe je op (niet in deze volgorde, tenzij het aangeboren is)

Met mijn eerste auto ( zie bijlage) heb ik mijn eerste slipervaring op het ijs opgedaan met 4 profielloze banden.

Deze ervaring verschafte mij kennis , waardoor ik voortaan alleen in auto's met remmen en geprofileerde banden ging rijden.

Zweden is trouwens een prachtland, vooral de semi-inhaalstrook verdient navolging, in het reddeloze Europa..

sml_gallery_50_56_161590.jpg

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

uh, bijlage? Moet ik ergens op klikken? 'k Zie nie waar....

Ziet er trouwens uit dat als het licht hier 's avonds uit is gedaan, jij het nog even aan komt doen.

Die semi-inhaalstrook is vooral prachtig op relatief lege wegen. 3 km achter een vrachtwagen hangen, dan maarliefst 3 km om hem in te halen, en dan duurt het weer een uur voordat de volgende vrachtwagen opdoemt. Dan werkt het goed. Maar heb ze ook meegemaakt waar gewoon de capaciteit twee banen per richting nodig was, en dan is het echt niet fijn meer.

Mooist aan Zweden vind ik wildkamperen. Dat het gewoon niet donker wordt, dat je je wast in een meer, en dat er per etmaal alleen maar 2 keer dezelfde hout-truck langs komt.

Maar we moeten eigenlijk op zoek naar een formule waar je Menno's kilometers instopt, en dan Menno's afgesleten millimeters uitkomen... En natuurlijk factoren als plezier in snelwegbochten, etc. ff googelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou..... Dat is nog niet zo makkelijk te googelen. Ik lees over:

- iemand die 55.000 doet met banden op de aangedreven as

- fabrieksbanden (waarmee de auto wordt afgeleverd) die na 30.000 op zijn

- Michelinbanden die 80.000 a 90.000 zouden mee kunnen.

Yes!!!

gegevens van CaseyBasey gebruiken:

per tiende millimeter rij je 780,3684211 kilometer.

Heb links en rechts voor het gemak gemiddeld. Kan je op de achterkant van een sigarendoosje uitrekenen bij welke gewenste vervangingsslijtage je nog hoe ver kan rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach heeft slijtage van banden niet voor het grootste gedeelte te maken met je rijstijl en het soort wegdek waar je op rijdt ?

Als ik in Noorwegen rij op onverharde wegen kan ik me zo voorstellen dat mijn banden een flinke opdonder krijgen tov geasfalteerde wegen.

En als je optrekt vanuit stilstand met slippende banden ( wat ik regelmatig zie gebeuren om me heen ) dan zullen de voorbanden ook vlugger versleten zijn dan iemand die gewoon rustig optrekt vanuit stilstand waardoor zijn banden niet doorslippen.

Dus mensen die in hun ogen korter doen met hun banden dan opgegeven, ach niet teveel tijd aan besteden want in 9 van de 10 gevallen heeft het te maken met hun rijstijl !

Link naar reactie
Delen op andere sites

gegevens van CaseyBasey gebruiken:

per tiende millimeter rij je 780,3684211 kilometer.

Maar: is de profieldiepte van alle nieuwe banden hetzelfde?

N.B.

Net even gegoogled. Diepte varieert van 7 tot 9,5 mm. Volgens Kwikfit meestal ca 8 mm.

aangepast door CaseyBasey
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe