Ga naar inhoud

Koude start - hoog stationair toerental


CaseyBasey
 Delen

Aanbevolen berichten

Sinds kort maakt mijn auto bij een koude start meer toeren dan voorheen. Hij blijft nu de eerste ca. 10 seconden op ca. 1200 toeren hangen, daarna zakt het terug naar 'normale' waarden. Het was altijd 700 a 800 toeren.

Ik wacht overigens niet met rijden totdat het gezakt is.

Bij warme motor doet hij het niet.

Op het Duitse forum staan ook berichten over dit verschijnsel, het komt dus vaker voor maar een verklaring is nog niet bekend. Hier iemand ideeën?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Bij mij hetzelfde verschijnsel, als ik 'm voor de remmen schoonmaak ga brengen, zal ik dat gelijk eens vragen.

Door dat verhoogde toerental, voel ik me soms zo een nononono die eigenlijk niet kan rijden en altijd met loeiende motor heel langzaam van z'n plek komt..... :wheelchair:

Trouwens ook het idee dat hij later doorschakelt en (veel) langer in een lagere gearing blijft hangen. Zelfde snelheid op de cruise ctrl schakelt hij dan wel naar hoogste versnelling.

Zou het met het "zelflerende" vermogen van het autobrein te maken hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Valt gelijk op als ie 1200 ipv 700 rpm doet na het starten.

Dat is niet waar Kees, want als jij stokdoof bent dan hoor je het verschil echt niet

Maar start hem is in ze vrijstand en geef dan ff een klein dotje gas en dan pedaal los

Loopt hij dan niet meteen door naar de juiste lage toeren ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds kort maakt mijn auto bij een koude start meer toeren dan voorheen. Hij blijft nu de eerste ca. 10 seconden op ca. 1200 toeren hangen, daarna zakt het terug naar 'normale' waarden. Het was altijd 700 a 800 toeren.

Ik wacht overigens niet met rijden totdat het gezakt is.

Bij warme motor doet hij het niet.

Bij mij gaat het precies zo, nu ik er op heb gelet. Ik weet eigenlijk niet of dit voorheen ook zo was, dat hogere toerental. Zal het eens bij de garage melden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel verwarrend hoor: eerst melden dat hij langer in lage gearing blijft hangen, wellicht als gevolg van het zelf-lerend vermogen, effe later is het alleen op vals plat geweest. Of was het nu alleen in de bergen??

Het zgn. zelflerende vermogen van de DSG zou wel eens een mythe kunnen zijn, dit geldt alleen voor het motorische gedeelte

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koude start, hoger toerental (800 rpm- 1200 rpm gedurende 15 seconden) heb ik ook 2 of 3 keer gehad.

Zou het kunnen zijn, dat de laadschakelaar van de accu dit veroorzaakt.

Als je bij een wat legere accu start, staat hij op laden en bij een geladen accu op niet-laden.

Het motormangement wil de laadschakelaar, bij de wat ontladen accu , liever op laden zetten (wie niet) en verhoogt daarom , zeer tijdelijk, het toerental, om de laadschakelaar in de laadstand te krijgen,

daarna kan het toerental weer terug naar de 700 rpm. terwijl de accu daarna blifjt opladen.

Dit zou ook de temperatuursafhankelijkheid van het verschijnsel kunnen verklaren, de capaciteit van de accu halveert ca. de helft bij elke 10° C temp. daling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is niet waar Kees, want als jij stokdoof bent dan hoor je het verschil echt niet

Maar start hem is in ze vrijstand en geef dan ff een klein dotje gas en dan pedaal los

Loopt hij dan niet meteen door naar de juiste lage toeren ?

Dit lees ik nu pas en Ed heeft helemaal gelijk, alleen was hij af en toe maar eens wat duidelijker !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe