Ga naar inhoud

Koude start - hoog stationair toerental


CaseyBasey
 Delen

Aanbevolen berichten

  • 8 maanden later...

Hoger Toerental bij koude start

Vroeger was er een Hand-schoke op de auto, op het dashboard trok je een knop uit en dan starten, de auto maakte meer toeren, naar mate de motor warm werd duwde je de knop weer in.

later werd dit vervangen door een automatische choke na een paar minuten ging het toerental weer naar beneden.

Silver Yeti

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoger Toerental bij koude start

Mijn Yeti heeft bij koude start ook een hoger toerental, ik dacht toen aan vroeger met de handschoke.

De vraag is nu: heeft dit hogere toerental bij de injectie motor het zelfde doel? of is het een software fout?

Vr. Gr. Silver Yeti

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Zie nu dat er twee topics lopen over hetzelfde onderwerp.

Al iemand iets gemerkt wat betreft de speculatie van EdK betreffende het niet in 1 keer doordraaien van de sleutel?

Volgens mij hoort dat zo, tenminste zolang het slechts heel even is

Kan me niet voorstellen dat het zo hoort, de auto is een seconde of 20 gewoon niet lekker te berijden, hij holt door als je gas loslaat (lekker bij de drempel hier een paar meter verderop) en bokt als je weer gas geeft.

Met de moderne elektronica zou dit niet nodig hoeven zijn, en met een "choke" heeft het niets te maken, bij -20 deed hij het niet, bij +20 om de haverklap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik bedoel ook iets heel anders, n.l. het bij de koude start heel even doorschieten naar ca 1200 rpm om dan direct weer te zakken naar 800. Dit gebeurt binnen een zo korte tijdspanne, dat je onmogelijk al kunt begonnen zijn te rijden. Bokken tijdens het rijden lijkt me idd niet ok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zouden we hier een apart topic voor kunnen aanmaken " het bokken van mijn Skoda" :D

Heb dit hier ook rij mijn oprit af een meter of 20 dan als ik rustig gas geef ( koude motor) dan houdt een 20 meter verder de auto zich wat in. Terug gas geven en je voelt dat hij aarzelt om op te trekken en dan is dat weg heb ik daar verder geen last meer van. Wel vervelend omdat ik in een bocht woon een mooie vlakke straat waar de meeste denken dat het een dragrace baan is ipv een bebouwde kom dus best wel gevaarlijk.

MAAR met mij 14j oude Honda heb ik dit ook wel iets minder uitgesproken maar het is bij dit "oude" motortje ook het geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even wachten met starten nadat het contact aangezet is helpt helaas niet.

Als hij nu start met een verhoogd toerental zet ik het contact weer uit en start opnieuw, dan is het meteen weer normaal en kan ik gewoon wegrijden zonder gelanceerd te worden.

Op verschillende fora lees je er over bij Skoda's, VW's en Seats, en nergens lees ik dat een dealer het opgelost heeft, ik laat het dus voor wat het is en start gewoon nog een keer als het weer optreedt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ron, ik kan er geen pijl op trekken. Koud of warm het maakt niet uit. Ook ik heb de motor een keer gelijk uitgezet en weer aan, maar bij mij bleef hij z'n "cyclus" afmaken. Wat tot op heden wel invloed lijkt te hebben, is het contact enkele seconden aanzetten zonder te starten. In die tussentijd de bretels vastmaken en dan starten. Dat gaat tot op heden goed. Ik denk dat het goed is de elektronica even te laten opstarten, zoals al eerder is opgemerkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar hebben we het nu wel over hetzelfde? Maw, Gerardus, bokt de jouwe ook of heb jij het over het heel kort doorslaan naar iets meer toeren en vervolgens direct weer zakken? Want dat zijn toch echt twee verschillende zaken. Wanneer het alleen om dat laatste gaat (bij mij ook, soms iets meer soms iets minder), lijkt dat me niet iets om je zorgen over te maken. Bokken is natuurlijk iets anders.

:ot: Gewoonlijk laat ik spelfouten maar voor wat ze zijn, maar hier wil ik toch echt een uitzondering maken, omdat ik het regelmatig tegen kom: het is peil trekken op. Sorry, maar het doet elke keer weer pein aan mijn ogen <_<

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ron, ik kan er geen pijl op trekken

Er is inderdaad geen peil op te trekken, bij mij "deed" hij het van de week juist twee keer ondanks het even wachten. Met opnieuw starten was het meteen weg. Precies contra aan jouw ervaringen.

@Rosinfield,

Een normale (koude) start is bij mij aanslaan op 1000 á 1100 toeren en gelijk terugzakken naar het normale toerental, dat is een kwestie van misschien een seconde of 2 en je kunt normaal wegrijden. Dat is wat jij bedoelt.

Waar we het hier over hebben is dat hij aanslaat met minstens 1200 toeren en dit langer vasthoud, ik moet dan met de koppeling spelen tijdens het uitparkeren, bij de drempel even verderop laat ik normaal alleen het gas los, maar in dit geval dendert hij dan even hard door, dus moet ik echt remmen en na de drempel wil ik gas geven waarna hij bokt of overslaat, hij pakt in ieder geval niet goed op.

Twee straten verder (naar schatting 25 seconden??) is het pas over.

Dit is wat Gerardus en ik ervaren, bij mij is het gemiddeld 8 keer een normale start en 2 keer een "foute". Dat is altijd bij koude start, buitentemperatuur, tijdstip, luchtvochtigheid, maakt allemaal niet uit.

Het is pas begonnen toen de temperaturen in het voorjaar opliepen, met de zware vorst helemaal geen last gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Yeti begint met +/-1800 toeren voor 3 sec. dan naar 1200 toeren voor +/- 1 min. dan naar 700 toeren. Weet niet of dat altijd zo was, ik ben nu gaan opletten. Ik vind het niet irri. Tegen de tijd dat ik de garage uit ben is het over.

aangepast door EdK
typo's
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de buren meldt iemand dat de hoge toeren bij het starten zijn verdwenen na het plaatsen van een nieuwe distributieketting!

Misschien wordt er gelijk een software update gedaan.

Aan de ketting zelf zal het niet liggen denk ik, de hoge toeren traden bij mijn auto al op toen hij 3 a 4.000 km. had gereden, dat is wel erg snel voor een ketting. Daarbij zal in een auto van dec 2011 toch wel een verbeterde ketting zitten, mag ik tenmiste aannemen aangezien de ketting problemen al lang voor die tijd bekend waren.

Overigens staan de fora in diverse landen vol met topics over het verhoogde toerental, het schijnt "normaal" te zijn.

aangepast door Ron_2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe