Ga naar inhoud

Koude start - hoog stationair toerental


CaseyBasey
 Delen

Aanbevolen berichten

Dit lees ik nu pas en Ed heeft helemaal gelijk, alleen was hij af en toe maar eens wat duidelijker !

Mooi toch dat het een groot cryptogram vanhier gemaakt wordt

En alles op een pressenteer blaadje geven is ook niet goed voor al onze hersens die in training behoren te blijven

Dus vandaar dat ik niet altijd volledig duidelijk ben, maar niet om met modder terug te gooien maar jij weet af en toe ook leuke raadsels neer te zetten !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heren het is mijn inziens heel normaal !

In de tijd dat ik nog geen auto had maar motor reed en soms mee reed met collega

Hadden de wagens nog de hand choke !

Met alle elektronica van heden ten dagen in de wagens is dit natuurlijk eruit gesloopt

Want de computer weet de buitentemperatuur de motor temp. de koelcloeistof en olie temp.

En met al die sensor gegevens is het natuurlijk erg makkelijk om een softwarematige choke te creëren , wat dus ook is gedaan dor de auto fabrikanten.

Dus bij contact aan meet hij alle gegevens en bepaald of de choke erbij moet komen of niet , en dat bepaald dat jij een hoger of lager start toerental hebt !

En als de wagen na 10 sec aan bepaalde waarden voldoet zal het toeren weer lager worden etc etc !

Link naar reactie
Delen op andere sites

af en toe wordt ik wel eens moe van jullie zelf :alien3:

Ben het vergeten te vragen bij de dealer, maar ze hebben wel mijn remmen heel mooi schoon gemaakt (zelfs de trommeltjes weer geverfd of zo, zo mooi zwart).

Lekker gekwijld in de supurb en in de roomster en de Yeti de achterbank vergeleken (echt een stuk beter als in de fabia).

Buiten ook vele VW T5´s bekeken, kwijl kwijl, maar niet voor een normale particulier weggelegd, dus even mijn voet afhakken (invalide), camper of eigen zaak beginnen..........dus toch nog maar vele kilometers in mij fabia limousine maken :wendy_sp_h4h:

vooral omdat er telkens mensen (er) mee gereden hebben (of hebben mee gereden)en die zo positief zijn over de prestaties en het rijgenot van onze fabia, dat ik nog steeds (of meer) gelukkig ben :bounce:

ennnnne vals plat ja!

ook zonder cruise controle blijft hij langer in een lager versnelling hangen heb ik gemerkt, dus 65 km/h zonder , blijft hij in z´n 6, tik je de CC aan, dan schakelt hij door naar 7

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ CaseyBasey

ik zie niet in wat er mis is aan de TSI motoren en zeker niet waarom je die zou moeten laten links liggen

Heel wat kennissen van me rijden TSI (hetzij in VW, Audi of Skoda) maar nog nooit hoorde ik ook maar één negatieve opmerking

over de motor.

Lijkt me een knap stukje techniek dat zijn degelijkheid al menigvoud bewees

Betreffende hoog stationair toerental bij koudstart wel mijn 3.6 FSI V6 doet dit al sinds de eerste kilometers.

Bij koude motor start hij op 1200 tpm en na zo'n 10 à 15 sec (naargelang de omgevingstemperatuur) zakt hij dan

zoetjes naar 700 tpm en daar blijft ie dan ook...

Ik denk dat je er aanvankelijk niet op hebt gelet maar naarmate men langer met een auto rijdt gaat men dingen opmerken.

Dingen die niet abnormaal zijn maar het misschien plots even lijken....

Grtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Superb V6: Omdat CaseyBasey even afwezig is reageer ik namens hem. Die opmerking moet hij ironisch bedoeld hebben, refererend aan ee discussie op het forum van "de buren". Hij heeft zelf een Yeti 1.2 tsi dsg en is uitermate tevreden. Wilde even dit misverstand uit de weg ruimen

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij mij doet hij het eigenlijk altijd op de manier die Kees aan het begin beschreef, heb ik gemerkt door het een tijdje te volgen. Bij het starten 1200 en dat zakt dan direct naar 700. Ik vermoed dat de tijd om te zakken naar 700 misschien afhankelijk is van de buitentemperatuur?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben een beetje aan het experimenteren geweest. Het "probleem" doet zich niet voor als ik tijdens de startprocedure 2 seconden wacht met het laatste slagje van de contactsleutel. Alle lampjes branden dan en je hoort gedurende 1 of 2 seconden wat (elektronische?) geluidjes. Wanneer de geluidjes ophouden doordraaien en ik heb een normale rustige start.

Ik weet natuurlijk niet of ik zonder de vertraagde startprocedure wel 10 seconden met een veel rpm zou hebben gezeten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cees het is even pure speculatie hoor

Maar kan me zo voorstellen dat als je even wacht met het starten dus de sleutel eerst in positie één draait dat dan de BC op dat moment de wagen checkt en dus ook alle temperaturen van de sensoren binnenkrijgt en aan de hand van die gegevens dan bij starten niet meer zorgt voor het verhoogde toerental

Als jij de sleutel er insteekt en meteen doordraait en start kan ik me zo voorstellen dat de BC nog niet alle gegevens binnen heeft en in een veilige modus start en dus met vol of licht de wat we vroeger de choke noemde start !

Dus dat zou ik als reden kunnen bedenken mbt het hogere toerental waar jij het over had tijdens de start van de wagen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe