Ga naar inhoud

Koude start - hoog stationair toerental


CaseyBasey
 Delen

Aanbevolen berichten

Sterker nog, het vervangen van de ketting is niet eens vermeld in mijn boekje, die (nutteloze?) turbowastegateaanpassing wel.

Het starten is nu inderdaad wel rustiger, zo zonder die ratel maar de toeren meter slaat nog steeds even ver uit, dus dat van de buren is voor mij niet waar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mag niet linken naar het andere Skoda forum??? Wat een onderlinge nijd :D

Maar op dat ...... forum staat een topic van iemand wiens Octavia een nieuwe ketting kreeg en het probleem van de hoge toeren opgelost is, is dat de buurman?

Forum - Techniek, tuning, probleemoplossingen - Octavia II - Onrustig (stationair) draaien van de 1.2 TSI bouwjaar 2010 opgelost

www.skodaforum.nl/board/f32/onrustig-stationair-draaien-de-1-2-tsi-bouwjaar-2010-opgelost-19648.html

TS spreekt wel over "van meet af aan", dat kan ik opvatten als van nieuw af aan.

Bij 50.000km is de ketting vervangen, het lijkt mij stug dat hij bij aflevering al uitgerekt was en dat er 50.000 km zonder verspringen mee gereden is.

aangepast door EdK
plaatsen link
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben even speciaal lid geworden voor dit probleem.

Ik heb zelf een Seat Altea XL 1.4tsi met exact hetzelfde probleem.

De distributieketting is bij mij al vervangen maar heeft dit probleem niet opgelost.

Ik heb het hele internet afgestruind en inmiddels 5 Seat dealers gebeld, één VW dealer en JD tuning maar helaas.

Geen oplossing so far.

Het schijnt iets met uitstoot/milieu te maken te hebben maar niemand kan vertellen waarom ik dit fenomeen nooit in de winter heb of iig niet onder 12/13 graden buitentemp.

Als jullie een oplossing hebben hoor ik het graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als jullie een oplossing hebben hoor ik het graag.

Net als jij heb ik internet afgestruind, in het Nederlands, Duits en Engels en geen echte oplossing kunnen vinden.

Het fenomeen doet zich in al deze talen voor bij alle VAG merken en modellen met deze motoren.

Wat er het dichtste bij komt vond ik op slechts één enkele (soort faq) pagina waar een verklaring gegeven werd voor het feit dat de uitlaat soms (meer dan anders) geluid maakt, dat was inderdaad vanwege milieu eisen waarbij gestart wordt met vervroegd ontstekingstijdstip en verhoogd toerental. Ik heb inderdaad een enkele keer bij het verhoogde toerental een "snerp" in de uitlaat als ik optrek. Het rottig reageren bij gas loslaten en gas geven (bokken) wat ik al eerder aangaf voelt inderdaad als een ontsteking die te vroeg staat.

Vroeger stelden we wel eens een ontsteking af "op gevoel" tijdens het rijden, als hij te vroeg stond kreeg je exact hetzelfde gevoel, toeren iets hoger, feller reageren bij gas geven, feller afremmen bij loslaten en overslaan als je weer optrekt, precies wat mijn Yeti doet.

Verder heb ik een filmpje gevonden van een Golf die met verhoogd toerental startte en dezelfde snerp had bij gasgeven.

Zo langzamerhand hou ik het er maar op dat het zo hoort, alleen is het vervelend dat de motor dan echt even rot loopt, dat voelt niet bepaald van deze tijd, en raar dat wereldwijd blijkbaar geen dealer antwoord kan geven hier op.

Is er overigens verder niemand die tijdens dat verhoogde toerental een geluid in de uitlaat is opgevallen? Bij optrekken of in zijn vrij gas geven zo rond de 2000 toeren.

Ik ben nog aan het proberen die pagina te reproduceren, maar de kans is klein, ik heb er honderden gezien.

aangepast door Ron_2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel Ron ik heb hetzelfde blok erin als dat jij hebt

Het verhoogde toerental heb ik ook wel eens , ook niet consequent.

Maar het bokken waar jij over praat dat komt bij mijn Yeti tot heden geheel niet voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar het bokken waar jij over praat dat komt bij mijn Yeti tot heden geheel niet voor.

Het verhoogde toerental kom je op internet heel veel tegen, het uitlaat geluid en het bokken sporadisch.

Misschien ben ik door mijn auto-verleden iets gevoeliger op veranderingen 8-)

aangepast door Ron_2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voordat men ook nog denkt dat ik lichtelijk autistisch ben en daardoor gevoelig voor veranderingen in mijn leefomgeving, ik bedoelde dus veranderingen in het (rij)gedrag van van een auto :P

Het is een tik die ik heb overgehouden aan de tijd dat mijn vader een autohandel had, en ik zelf elders als monteur werkte, in elke auto was je "aan het proefrijden", of het nu een auto van een klant na een servicebeurt was, of een auto uit de handelsvoorraad waar ik een paar weken mee ging rijden.

Bij elke auto die ik voor mij vader ophaalde probeerde ik gelijk in te schatten wat er eventueel aan mankeerde en/of hersteld moest worden.

In de eerste jaren dat ik mijn rijbewijs had heb ik zo in vele honderden auto's gereden en er zelf 120 bezeten, als ik een auto helemaal in orde had deed vaak iemand weer een "offer you can't refuse" en was hij weer vertrokken.

Zo heb ik wel jaren autogereden en er geld aan over gehouden, dit in tegenstelling tot nu :(

Ik kan het alleen nog niet laten om in elke auto waar ik in stap (zelfs als ik in de bus zit) te luisteren en voelen of deze helemaal in orde is.

Misschien toch een lichtelijk autistisch trekje? Of een dwangstoornis? :gestoord:

Laten we maar weer on-topic gaan

aangepast door Ron_2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien toch een lichtelijk autistisch trekje? Of een dwangstoornis?

Laten we er maar de naam een prettig gestoorde tik van maken, als het autistisch is moet je aan de medicijnen en die worden weer uit het basispakket gehaald omdat ze te duur zijn !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laten we er maar de naam een prettig gestoorde tik van maken

Soms is het ook wel vervelend, een ander rijdt nog 5 jaar onbezorgd door met zijn auto als ik hem al wegdoe omdat hij "wat minder" wordt.

Hebben we voor het eerst in ons leven een nieuwe auto, zou je je nergens zorgen over hoeven maken, lees je weer van alles over slechte kettingen :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals je weet heb ik hetzelfde en het verhoogde toerental is nu bijna gelijk aan normaal starten, dus één keer gewoon, één keer verhoogd. Sinds gisteren is het verbruik niet onder de 8l/100km geweest. Dat terwijl ik over een stukje van 12 km altijd uitkwam op 6,8l/100km. Dit moet niet te lang gaan duren, want dan verwacht ik toch een oplossing van Skoda. Ik vind dat verhoogde toerental hinderlijk, omdat ik het als niet normaal beschouw. Waarom heeft de één er wel "last" van en de ander niet.

aangepast door gerardus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wordt bij mij ook vaker, aanvankelijk gaf de meter een lager verbruik aan na zo'n start.

Gisteren gebeurde het weer en reed ik 1 op 12 bij een rit die vorige week nog onder de 1 op 14 uitkwam. Vooral in de opwarmfase liep de auto heel onzuinig, 1 op 3 a 4 (in de woonwijk).

Morgenochtend toch maar even langs de dealer, over drie weken gaan we op vakantie.

Fijn zo'n nieuwe auto.

Krijg je van een vriend (die niets met auto's te maken heeft) te horen: "leuke auto, maar is dat niet die met die slechte motoren?"

Het idee een onverwoestbaar merk gekocht te hebben is er niet meer bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop alleen dat onze dealer er al wel eens van gehoord heeft, want ik ga hem niet laten staan zodat ze het "zelf kunnen ervaren", dan doet hij het natuurlijk dagenlang gewoon goed. Er staan op internet zoveel topics over dit onderwerp dat ze niet vol kunnen houden "er nog nooit van gehoord" te hebben, in ieder geval niet bij PON zelf.

Net als Gerardus vind ik het niet normaal, vooral omdat de motor dan bokt, je wordt echt voor en achterover "geworpen" in je stoel, als een leerling die de koppeling nog niet kan bedienen ne hem bijna af laat slaan. Alleen is het in dit geval bij gas loslaten voor een drempel en weer optrekken zonder de koppeling aan te raken.

Er zit tegenwoordig zoveel techniek (electronica) op een moderne auto dat een monteur vaak weinig kan.

Gisteren las ik een stukje in een oude Autoweek van iemand wiens auto schokte (DSG), de dealer zag geen foutcode en het probleem was niet gekend, dus kwam het eigenlijk neer op: we weten het niet, dus we kunnen het niet oplossen, leer er maar mee leven. (zo stond het er niet, maar dat kon je tussen de regels door wel opmaken)

aangepast door Ron_2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zit tegenwoordig zoveel techniek (electronica) op een moderne auto dat een monteur vaak weinig kan.

Gisteren las ik een stukje in een oude Autoweek van iemand wiens auto schokte (DSG), de dealer zag geen foutcode en het probleem was niet gekend, dus kwam het eigenlijk neer op: we weten het niet, dus we kunnen het niet oplossen, leer er maar mee leven. (zo stond het er niet, maar dat kon je tussen de regels door wel opmaken)

Maar dit is de tendens in al de technische vakken bij vele monteurs die geboren zijn met de laptop in de wieg.

Ze loggen in, zien geen fout melding en er is dus niets aan de hand, alleen heb jij nog wel je probleem

Maar dit is helaas de tendens van menig monteur omdat ze de feeling met het product zelf buiten de computer om gewoonweg missen of er geen interesse in hebben omdat de VC het toch wel zegt.

Alleen vind ik het vreemd Ron dat we zover ik kan zien hetzelfde model en type hebben en beide wel dat verhoogde toerental hebben

Alleen dat jij het bokken erbij hebt en dat is iets wat ik ( afkloppen) nog nooit heb meegemaakt.

Ik vraag me af of JD engenering mbt het verhoogde toerental etc iets zou in kunnen betekenen als je een tuning zou toepassen

Want dan spelen ze toch ook met de sensoren, en zitten ze toch ook wijzigingen te maken in de software.

Tsja vloegel gooide je de motorkap open en stond je met schroevendraaier ff te klooien aan de carbarateur en was het na een paar minuten precies zo als jij het wou hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen vind ik het vreemd Ron dat we zover ik kan zien hetzelfde model en type hebben en beide wel dat verhoogde toerental hebben

Alleen dat jij het bokken erbij hebt en dat is iets wat ik ( afkloppen) nog nooit heb meegemaakt.

Er zijn blijkbaar ook mensen die nergens last van hebben.

Het bokken wordt op internet in de topics over het toerental soms ook vermeld.

Morgen ben ik bij de dealer in de buurt aan het werk, zal ik het even bespreken, op zijn minst kunnen ze hem dan even uitlezen.

(En waarschijnlijk sturen ze me met een kluitje het riet in, "nog nooit van gehoord, zet hem maar eens neer" :D :D )

aangepast door Ron_2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moest hem net even verzetten en hij deed het weer, 1200 toeren en snerpen in de uitlaat. Het klinkt alsof er in de middendemper een tussenschotje vibreert (je hebt het misschien ooit wel eens gehoord een demper waarvan een tussenschotje losgerot is).

Motor uit en weer starten, toerental normaal, geluid ook.

Maar goed, we kunnen hier nog heel lang over doorgaan, morgen dealer, ik meld hun reactie wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat geluid als je net een nieuwe harley hebt gekocht die kwa geluidsnormen aan de wet voldoet en je dan een staaf ijzer pakt en de tussenschotten in de demper er ff uitknalt zodat je het echte harley geluid hebt maar ook het geratel van de schotjes :P

Wel ben benieuwd wat de computer van je dealer gaat zeggen over jouw computer in je wagen ?? :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe