Ga naar inhoud

(te?) snel oplopende koelwatertemperatuur.


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Sinds een dag of drie het volgende fenomeen: al na 1-2km en amper 2 minuten rijden vanuit koude start (dus b.v. 's-ochtends de 1ste rit) is de koelwatertemperatuur op 90 graden!? Je ziet gewoon, terwijl je de straat uitrijdt, de temperatuurmeter oplopen. Vervolgens blijft 'ie ook netjes staan op 90 graden, maar toch is dit bizar. Het is niet normaal dat het motorblok binnen 2 minuten op temperatuur zou zijn.

En ik weet zeker dat dit voorheen NIET zo was, dan duurde het zeker 10 minuten of langer voordat de koelwatertemperatuur op 90 graden stond.

Ben vanmiddag langs de garage gereden en daar hebben ze m'n auto uitgelezen, maar, wat ik al vreesde, geen storing geregistreerd en geen oververhitting geconstateerd. En daar sta je dan weer. "ja, we kunnen niks bijzonders zien, houdt u het maar in de gaten. Goedenmiddag"

Ja, de koelvloeistof is op peil en de olie is ook op peil. Voor de rest geen rare dingen.

BTW: ik zag nu voor het eerst dat ze in de garage een draadloze VAG-COM diagnosesteker gebruikten, reuze handig, de auto hoeft niet meer met een lange kabel met de diagnose laptop verbonden te worden.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Want volgens mij is dit niet normaal...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, de temperatuur is echt snel omhoog. Ik was vanmiddag in Almere, de auto had daar een poos gestaan (= afgekoeld), toen ben ik naar de dealer in Almere gereden (3 a 4 minuten rijden) en toen 'ie uitgelezen werd was 'ie al 96 graden en er kwam een forse hitte van het hele blok af. Net alsof ik de Roomster urenlang met hoge snelheid over de Autobahn had gejaagd. ;)

Gelukkig wordt 'ie niet heter, maar toch, het zit me niet lekker, er is gewoon iets NIET IN ORDE.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou VCDS er aan kunnen hangen terwijl hij koud is en bekijken hoe snel hij daadwerkelijk oploopt en wat bijv. accelereren of turbo hier aan invloed op heeft. Er was hier ergens een VCDS grafieken man geloof ik :)

Uiteraard blijft het uiteindelijk wel lastig allemaal. Wat nog zou kunnen is een luchtbel in je koelsysteem, alles lijkt gevuld maar de temperatuur loopt dan als een gek op. Helaas ontbreekt profiel info dus weet ik niet zo snel hoe oud je auto is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou natuurlijk niet mogen. Recent gezien dat de het koelvloeistofpeil hoger was dan normaal? Of juist veel moeten bijvullen (bij een koude motor)?

Veel andere opties kan ik ook zo snel niet bedenken, om nu al de boel los te halen...

:ot: firefox wil koelvloeistofpeil verbeteren in koelvloeistofgeil :huh:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij koude motor staat het roze goedje bij het minimum streepje en bij draaiende en snel opgewarmde motor (vanmiddag nog gezien) bij het maximum streepje. Expansievat heeft zelfs even opengestaan en de koelvloeistof zie je er gewoon in/uit gaan (borrelt er lustig op los). (nee, kookt niet)

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou zeggen dat de themostaat problemen geeft?

Je motor is altijd snel op temperatuur, daarna opent de thermostaat om te gaan koelen.

Met de koeling op zich lijkt niets mis; want je temperatuur blijft constant op 90 gr.

Waar zit de tempsensor eigenlijk? tussen t motorblok en de thermostaat of erachter?

Je zou dan haast denken dat het water van t motorblok, dat heter is dan in de radiator bij gesloten thermostaat, direct doorstroomt naar de radiator.

Met andere woorden, blijft je thermostaat niet open staan?

Ik weet niet of de thermostaat ook door de VAGCOM wordt uitgelezen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag is eigenlijk, waar wordt gemeten?

Het kan natuurlijk ook zijn dat hij niet meer open gaat en juist daarom warm blijft terwijl hij normaal zich vermengt met de rest. Zou je moeten kunnen voelen aan de druk op de slangen hoewel dat bij deze auto's tegenwoordig wel wat lastiger is geworden (door al het plastic eromheen).

Zowel sensor als thermostaat zitten dus praktisch naast elkaar, vraag is dus of en wanneer het 2e deel van het circuit warm wordt bij jouw auto.

24. is de thermostaat

29. is de koelvloeistof temperatuur sensor

20110824 Roomster - Aansluitschema koelvloeistofslangen.pdf

20110824 Roomster - Onderdelen van het koelsysteem carrosseriezijde - montageoverzicht.pdf

20110824 Roomster - Thermostaat - montageoverzicht.pdf

post-2-0-48958100-1314215142_thumb.jpg

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik meekeek met de VAG-COM diagnose, zag ik dat er op drie plaatsen koelvloeistoftemperatuur wordt gemeten en op alle drie de plaatsen was de waarde ok. Varieerde zo tussen de 85 en 95 graden.

Ben trouwens eigenlijk met opzet bij een andere garage langsgeweest dan die in mijn woonplaats. En weer wordt ik eigenlijk afgescheept met 'het zal wel meevallen'.

Verdorie nog an toe, wanneer wordt je nou eens serieus genomen? spam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kappe nou Ed. Je weet drommels goed wat ik bedoel.

Dat metertje wordt elektronisch aangestuurd vanuit de CAN bus. Ongeacht hoe goedkoop die is, geeft die de waarde aan die elektronisch gemeten en verwerkt wordt. Het is geen ouderwetsch draaispoelmetertje wat aan een bimetaaltje hangt oid. :doh2:

En ik merk het gewoon onder de motorkap dat het hele blok al op high-speed Autobahn temperatuur is, terwijl ik nog nauwelijks drie straten verder ben. En dat klopt gewoon niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel jammer dat je de opmerking van mij en Fred dan negeert, we vragen ons af of jouw koelsysteem wel goed functioneert. Lees onze teksten nog maar even als je wilt. En denk bijvoorbeeld ook aan troep tussen de gril...

En meet voor de grap eens hoe warm de motor (aan de buitenkant) is na x (kilo)meter (harde waarden - geen 3 straten). Want ja, wat vind jij buitensporige waarden als hij niet boven de 90 graden komt? Bij mijn 1.2 TDI kan ik gerust 3-4 km rijden (bebouwde kom) eer hij recht naar boven staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik negeer jullie opmerkingen absoluut niet. Maar ik heb zelf geen VAG-COM of soortgelijke tools. Ik vraag me ook af of het koelsysteem wel goed functioneert, daarom ging ik naar de garage...

En ik weet van de afgelopen 30.000km dat mijn auto voorheen dit gedrag NIET vertoonde. Grill/Radiator is keurig schoon, nog niet eens een beschadiginkje in de lamellen te ontdekken.

Nogmaals, 90 graden is niet buitensporig, wat wel buitensporig is, is dat binnen 150 seconden de boel op 90 graden is... Dat was voorheen ECHT niet het geval. En tuurlijk bij een benzine gaat het sneller dan bij een diesel (mijn 2.0 TDI had soms wel een 15-20 minuten nodig en in de winter na een half uur nog niet eens op 90 graden).

Aan het feit dat ik koelvloeistof zag binnenlopen en weer weggepompt zien worden vanuit het expansievat (in de garage draaiden ze ff het deksel er af, terwijl de motor draaide) zou je mogen concluderen dat koelvloeistofcirculatie functioneert.

Wat ik nog het meest verontrustende vind, is (wederom) het nonchalante gedrag van de garage. "ach, het zal wel". <_<

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus ik moet kappe omdat ik niet in jou straatje praat ?

Wel dan moet jij ook kappen !

Want jij weet net zo goed als ik dat het simpele 2 euro metertjes zijn en een pure indicatie, niet meer en niet minder !

Dus jij als techneut moet maar eens een vagcom kabel gaan aanschafffen zodat je werkelijke waardens kunt meten en ook andere dingen kunt bekijken en je dus niet afhankelijk bent van monteurs die niets kunnen en niets weten !

En is je systeem ook gecontroleeerd op luchtbellen ? Want die kunnen zeer hardnekkig in T stukken etc blijven hangen en dan voor heel rare dingen zorgen, of moet ik hier ook maar mee kappen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je reactie dat de garage zegt, 'valt allemaal wel mee'of iets dergelijks, is ergens wel zo natuurlijk.

Want je temperatuur komt niet boven de 90 gr uit en zo hoort het ook te zijn.

Als je temp nu te hoog zou oplopen...

Je motor is nu in iedere geval snel op temperatuur en dat is een mooie bijkomstigheid.

Waar ik nog aan zit te denken is dat er dacht ik ook ergens een voorverwarming in het circuit zit.

Misschien speelt dat ook een rol?

Doet je verwarming/airco het goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik negeer jullie opmerkingen absoluut niet...

Aan het feit dat ik koelvloeistof zag binnenlopen en weer weggepompt zien worden vanuit het expansievat (in de garage draaiden ze ff het deksel er af, terwijl de motor draaide) zou je mogen concluderen dat koelvloeistofcirculatie functioneert.

1. Ik heb nog geen antwoord op mijn vraag, hoe wou je dat dan noemen?

2. foute aanname, komt waarschijnlijk omdat ik het verkeerd uit leg waardoor jij het niet begrijpt of omdat je het niet gelezen hebt. Er zijn 2 circuits die op elkaar aangesloten zijn maar dat pas wanneer de juiste temperatuur bereikt is. Vandaar mijn vraag waar Fred ook deels op doelde (2e keer..)

Maar als ik dit zo lees (zeker de laatste reacties) denk ik dat we het maar aan de garage over moeten laten en mijn reactie ook is "het zal wel". Ik hou het dus voor gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je van je garage ook geen wonderen moet verwachten. Even ter vergelijking: als ik naar de dokter ga met de mededeling "ik heb buikpijn en dat had ik gister niet", dan kan de dokter ook niet veel meer doen dan de meest voor de hand liggende dingen checken. Komt daar niets uit, dan zal een arts ook zeggen "kijk het nog even aan". Als er zich dan specifieke symptonen bij komen, kun je gerichter gaan zoeken. Maar zolang ik geen extreme koorts heb, en geenuitvalsverschijnselen vertoon, zal de dokter me niet door een internist door laten lichten ofzo.

Iets dergelijk verwacht ik ook van een garage. Bij een raar verschijnsel worden eerst de meest basale dingen gecheckt, zoals eea uitlezen en dergelijke. Levert dat niets op, dan moet je gewoon kijken of er ontwikkelingen zijn die een meer gerichte zoekactie kunnen opleveren. En pas als de auto "koorts heeft", lees: de temperatuur loopt daadwerkelijk zo hoog op dat het problemen oplevert, of er vallen dingen uit, dan rechtvaardigt dat uitgebreide actie mijnerzijds.

Kortom, ik zie ik jouw verhaal niets geks en niets waarin je niet serieus genomen wordt.

Edit: ik zie ook in je topic bij de buren hetzelfde: relax een beetje... ;)

aangepast door MarcoO2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen eens goed opgelet hoe t bij mijn auto gaat.

Na de koude start (hele nacht gestaan, om 7.45 gestart, was mistig.

Na 4-5 km en ca 3-4minuten later stond de temp meter ineens op 90 gr.

Ervoor ging de temp meter schoksgewijs een stukje omhoog, maar t laatste deel schoot deze ineens door naar 90 gr.

Vanmiddag om 16.30 uur , na een hele dag stilstand, weer gestart en weggereden.

Nu was de temp meter reeds na 2 minuten op 90 gr en amper 2-3 km verder.

En dit is voor mijn auto gewoon de dagelijkse praktijk.

Dus m.i. niets aan de hand!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, Fred, hier wat reacties:

Ikke:

Een aantal zaken constateer ik:

-ik ben al bij menig garage geweest en eigenlijk altijd niet-zulke-positieve ervaringen gehad (netjes uitgedrukt, ongeacht het merk), maar dat is teveel offtopic om er verder op in te gaan.

-Iedere keer als ik iets meldde werd het niet serieus genomen, terwijl achteraf altijd bleek dat er wel degelijk iets aan de hand was.

-Voor dit probleem ben ik expres naar een andere Skoda garage gegaan, ook daar de beschreven ervaring.

-Is mijn verwachtingspatroon te hoog? Wellicht, maar ik reageer slechts op de door marketing gecreëerde illusie dat men mij zou helpen met deskundige raad, advies en diagnose.

Ik zeg niet dat men het fout doet, ik constateer slechts dat aan mijn verwachtingspatroon, dat ik op professionele en deskundige wijze geholpen zou worden, niet wordt voldaan. Is dat erg? Nee, dat niet, maar waar ik een bloedhekel aan heb is dat telkens weer de klant wel aangepraat wordt dat de klant er geen verstand van zou hebben en 'hullie' wel.

-ik probeer mee te denken, probeer te beredeneren wat er aan de hand kan zijn, maar door sommigen wordt het als een beetje lacherig en/of overbezorgd afgedaan. Prima, maar ik had anders verwacht (mijn opinie)

-Een vergelijking met een menselijk lichaam/medicus vind ik volkomen scheef, dat is zeker geen exacte wetenschap. Een auto is veel meer mechanika, elektronika en beïnvloedbare processen. Dat er blijkbaar te weinig diagnostische kennis bij de hedendaagse garagewereld aanwezig is, is eigenlijk te triest voor woorden.

-Moet ik dan voor alles een afspraak maken? Lijkt me niet, er moet altijd ruimte zijn om ad-hoc klanten te kunnen helpen, al is het maar een globale diagnose c.q. aandacht. Stel je voor dat we a la ITIL eerst een compleet proces moeten inregelen voordat je überhaupt een vraag mag stellen...

Miez1:

Ik wil graag reageren maar misschien moet hiervoor een ander draadje worden gestart.

Ikke:

Beste Miez1, dit forum is niet gecharmeerd van off-topic commentaren, laat staan van een kritische houding. Jammer, maar het is niet anders.

GL-rijder:

Mijnheer Hook,

Ik vrees dat als ik met mijn antwoord op dezelfde wijze reageer in de trant van zoals u zoals u hier doet, mijn antwoord door de heren moderatoren gewist zal worden of ik zelfs geband zou worden.

En ik vrees dat uw reactie zoals hier ook richting garagehouder als betweter zal overkomen.

Vergeef mij als ik zeg dat u wellicht maar moet gaan fietsen, want de marketing daarvan is nog relatief normaal en wellicht meer aan uw wensenprofiel zal voldoen.

Wellicht kunt u uw houding wat minder fanatiek doen overkomen?

Voor de rest zal ik maar zwijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe