Ga naar inhoud

Kickdown DSG


hobbel de bobbel
 Delen

Aanbevolen berichten

  • Reacties 80
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

wel wel Menno , het wordt eens tijd dat je alle documentatie van je Yeti maar weer eens goed en dan bedoel ik GOED doorlees en dan zal je zien dat je ook nog voor dat lullige bedrag wat je voor die Yeti hebt betaald er ook nog een Turbo in zit

Zelfs in die uitvoering van jou !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch nog maar 's wat gegoogled en kwam o.a. deze uitleg in Wikipedia tegen:

Kick down switch

One of the most common inputs into a TCU (transmission control unit) is the kick down switch which is used to determine if the accelerator pedal has been depressed past full throttle. When activated the transmission downshifts into the lowest permissible gear based on current road speed to use the full power reserves of the engine. This is still present in most transmissions though is no longer as necessary to use as the TCU uses the throttle position sensor and rapid rate of change to determine whether a downshift may be necessary, thus there is no need to use the kickdown feature in most circumstances.

aangepast door CaseyBasey
Link naar reactie
Delen op andere sites

kan ook hoor, heel even dan! Beste is natuurlijk snelweg met niemand achter je en dan snelheid flink terugbrengen. Heb het gedaan tot ongeveer 80, maar toen kwamen er al weer auto's achterop. Zat in no time boven 120. Idem dito op 80 km weg, terug tot 40 a 50 en dan zit je weer zo boven de 80. Beste is denk ik op snelweg vanaf 60 p/u en dan door naar 120. Maar dan moet het wel stil zijn, of je moet het op een oprit doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hierbij een koppelkromme van de 1.2 TSI ( de blauwe lijn).

Vanwege zijn specifieke vorm wordt deze ook wel de tafelbergkromme genoemd.

Bij ca. 4200 rpm is het toch echt wel afgelopen,

Wel duidelijk is waarom de DSG keurig bij 4000 rpm netjes schakelt.

Maar, na 4000 rpm blijft het vermogen nog wel toenemen.

Gecombineerde grafieken, van zowel vermogen en koppel in relatie tot toerental zijn moeilijk te vinden en alleen te bekijken , niet te kopiëren.

Bij ca. 5200 rpm lijkt dan het maximum vermogen bereikt, daarna neemt dit weer af.

Ik ga verder op zoek naar een gecombineerde koppel/vermogensgrafiek.

sml_gallery_50_53_11806.jpg

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

De acceleratie wordt niet alleen door koppel en vermogen bepaald maar ook door de gebruikte overbrengingsverhoudingen, zeg maar de gekozen versnelling. Deze grafiek laat volgens mij zien dat tussen 1500 en 4000 rpm acceleratie maximaal kan zijn bij juist gekozen versnellingen. Boven 4000 rpm kan de snelheid nog wel toenemen maar zal de acceleratie afnemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch wel, maar alleen in die gevallen dat een lagere versnelling een grotere acceleratie oplevert bij de gegeven snelheid. Als je bijv. 80 km/u in je 7de versnelling rijdt en je wilt z.s.m. versnellen helpt de gewone kickdown wel. De kickdown knop helpt alleen maar toeren opjagen en benzineslurpen volgens mij.

Maar ja, wie ben ik. Misschien dat een techneut me kan corrigeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst even het manual, wat betreft "kickdown" informatie.

Bij het hoofdstuk DSG komt dit wel aan de orde, maar wordt in het midden gelaten, of het een softwarematige, of een hardwarematige ingreep betreft.

Gesproken wordt over het terugschakelen van 2 versnellingen , bij bijvoorbeeld inhalen.

Mijn ervaring is, dat bij hardwarematige kickdown (knopje) er ook wel 3 tot 4 versnellingen wordt teruggeschakeld.

Bijvoorbeeld:

We rijden kilometers lang achter een wat te groot uitgevallen landbouwvehikel en ineens is er een gaatje, maar we rijden 50 km/h en zuinig in 7.

Softwarematige kickdown gaat hoogstens , vrij langzaam terug naar 5 of 4.

De mechanische kickdown gaat gelijk naar 3 terug en de hooiwagen heeft het nakijken.

Op een Engelse site trof ik een fimpje aan, waar de Yeti 1.2 DSG in 8 seconden naar 100 km/h accelereerde, aan de toerenteller te zien met kickdown.

Mij zelf kennende, ga ik dit proberen na te doen, ik heb zowel een stopwatch, als een Yeti, alleen een landingsstrip ontbreekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is altijd een software matige actie... want de hele DSG wordt software matig bestuurd en het gaspedaal is puur een signaalgever.

En een (standaard) Yeti 1.2 TSI die in 8 sec van 0-100km/h gaat? Tuurlijk, zeker van een berghelling af? :lol:

Ik heb mijn Roomster op de duitse Autobahn ook wel eens zien terugschakelen van 7 --> 6 --> 5 --> 4 binnen een paar seconden. Stond 'ie op de cc bij 160km/h, kwam er een steile klim en dan schakelt de DSG toch mooi ff terug om proberen die snelheid aan te houden...

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe