Sign in to follow this  
PC-fre@k

Bandenspanningstabel

Recommended Posts

Bij Henk, wilde even uitproberen. Gewoon die nippel half over het ventiel, hendeltje omklappen en dan slaat de wijzer uit naar de spanning die er in zit.

Nog steeds 2.3 (paar weken geleden natuurlijk de zomerbanden gekregen).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga morgen voor het eerst kijken! Meestal bij garagebezoeken doen ze dit en ik ga 2x jaar voor een 30k beurt. Bij ons kost het ook nog eens 50 cent! Die heb ik vaak niet, moet weer wisselen en ik ben lui, dat weten de meesten hier wel! Toch?

Misschien ben ik kinderachtig, ik heb een asbak maar rook niet, de asbak ligt vol met kleingeld dus die 50 ct heb ik meestal wel. Toch ga ik naar een pomp waar het gratis is en tank daar dan ook meteen. (de tankstations hier in Almere houden elkaar goed in de gaten met de prijzen dus dat maakt niet uit)

Niet dat ik die 50ct. niet kan missen, maar om het idee.

Edited by EdK
typo

Share this post


Link to post
Share on other sites

betalen voor lucht was altijd een vorm van service naar de klant toe !

Maar als ik tegenwoordig adem haal en die lucht wordt opgezogen door de compressor en dan moet ik er nog 50 euricenten voor betalen..........

Wel waar is de service gebleven ???

In ieder geval is de pomphouder waar ik kom zich nog bewust dat dit een vorm van service betreft, en dus is het hier tot heden nog gratis !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi is dat, blijk ik ook zo een HD fietsponp te hebben die ook op auto ventiel past.

Net geprobeerd op de achterband van mijn motor, maar iets lastiger af te lezen (of ik moet echt ver door mijn knieën).

Heb ik nu dus vier meters die allen iets afwijken..... :doh2:

mogelijk zelfs vijf, want ik bedenk dat ik ook nog ergens zo een (camping gas)blauw voetpompje heb liggen die ik vroeger gebruikte voor de karsten tent.

Share this post


Link to post
Share on other sites

vervelend he Ron zo'n luxe probleem............ :doh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

EdK, had ik een tikfoutje gemaakt, zal volgende keer wat beter opletten :doh2: ?

vervelend he Ron zo'n luxe probleem

Ach, luxe is niet altijd een probleem, maar kan ook zijn voordelen hebben.

Toen we nog aan het klussen waren heb ik een compressortje gekocht, banden van de fietsen, van de kruiwagen, een keer per jaar de ventilatieroosters in de ramen van het huis doorblazen, etc. etc.

Als de caravan naar de stalling gaat zet ik de banden ermee op maximum zodat er minder kans op platte kanten is. Met de caravan aan de auto kom je lastig bij de luchtpompen van de tankstations hier in de omgeving.

Best een nuttig stukje luxe.

Wat andere Ron al aangeeft, meters kunnen behoorlijk afwijken, ik heb laatst bij de anwb een digitaal metertje gekocht wat standaard in de auto ligt, hij geeft exact hetzelfde aan als de meter bij de benzinepomp, dus meet ik alle banden daar maar mee.

Edited by Ron_2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik een goedkoop 12v compressortje om banden op spanning te brengen. Werkt uitstekend en ideaal met het uitsterven van de gratis pompplekken.

voorbeeldje: 101812605-mini-compressor-om-banden-op-te-pompen.jpg

Kan je daar nou ook een luchtbed mee oppompen? Ik vind dat altijd zo'n flutklusje als je op de camping aankomt. Tent opzetten is niet zo erg, maar dat gepomp altijd....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan je daar nou ook een luchtbed mee oppompen? Ik vind dat altijd zo'n flutklusje als je op de camping aankomt. Tent opzetten is niet zo erg, maar dat gepomp altijd....

Vorige vakantie heb ik op de camping onze buren dat zien doen met een soortgelijk compressortje, ik weet alleen niet meer of ze daarbij de motor van de auto lieten lopen om een lege accu te voorkomen.

Een verloopnippel is daar wel handig bij, maar waarschijnlijk wordt dat zelfs meegeleverd, bij mijn 220v compressor zaten ze ook.

Bij Conrad zag ik een 12v compressor met op de foto 3 adapters (fiets, voetbal en luchtbed) voor 24,95. Bij Halfords kost hij 19,95 zag ik even later.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja menno slaapt altijd in de hooiberg bij de boer !

Hoeft hij niets op te blazen

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, idd, hoe primitiever hoe beter. Ik slaap ook op een matje. Na met de voet het luchtbed van een zekere medecampeerster te hebben opgepompt :).

Maar dat was met m'n Cliootje, in de bestelbus hoefde dat niet meer, en ik bedenk me nu dat je er met de Faab er ook al wel bent met een beetje lucht er uit en dan dubbelvouwen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan je daar nou ook een luchtbed mee oppompen? Ik vind dat altijd zo'n flutklusje als je op de camping aankomt. Tent opzetten is niet zo erg, maar dat gepomp altijd....

Dat kan er ook mee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

net met nieuwe pomp bandjes van mijn "ik vergeet altijd hoe zoiets heet" fiets (soort kruising racefiets MTB) opgepompt.

Op de band stond van min 3.4 max 5.2. Heb er dus maar vier in gedaan. Merkte dat ik blijkbaar altijd met te zachte banden heb gereden, want het reed veel lekkerder. Als je met de hand op gevoel pompt, denk je blijkbaar ten onrechte te snel dat hij goed hard is

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij de aanschaf van de wagen heb ook een bandendrukmeter bijbesteld hier eens gemeten de voorste band was een druk aan van 2.6 bar heb dit aangepast naar 2.1 bar had het gevooel dat hij vooraan te hard stond de putten werden wat te onzacht verteerd.

Nu heb ik de spanning gevolgd dat in het benzineklepje staat. Heb op het web gezocht naar de spaningstabel van Dunlop SP Sport Fastresponse 225/45 R17 maar niet gevonden ook op hun site niet daar vind je zelfs deze maat niet terug.

Heb hen een berichtje gestuurd welke spanning ik moet gebruiken op de S2. Vind 2.1bar voor en achter 2.3bar zo weinig als ik de twee tabellen bekijk die hier in het begin geplaatst zijn geven deze meer aan.

Wat moet men volgen de tabel van de bandenleverancier of de getallen op het tankklepje?

Edited by Snelle

Share this post


Link to post
Share on other sites

de waarden op het klepje wanneer je de originele velgen en banden er op hebt lijkt me. Heb je die aangepast, dan de indicatie van de bandenleverancier

Edited by Rosinfield

Share this post


Link to post
Share on other sites

Probleem wat ik nu ook heb.

Fabriek zegt 2.6 rondom bij de GL met 185/60/15

Nu heb ik 195/50/16, die kwamen geleverd met 3.0 (mogelijk om te 'zetten'). Heb er maar 2.8 van gemaakt.. Begint meteen de bandenspanningcontrole te piepen, dus toch een behoorlijk verschil in omtrek gemeten.

Ook vraag ik me af of die nieuwe pomp van de Shell (waar ik nu wel opeens moet betalen!) wel goed staat ingesteld. Wat voor bandendruk meter heb je? Zo'n sleutelhanger ding, of echt een goede analoge?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een E-mail teruggekregen van Dunlop.

Vraag.

Ben in bezit van een Skoda Superb combi een bezine 1.4 TSI.

De banden die op de wagen zitten zijn Dunlop 225/45R17 SP Sport

Fastresponse. Weten jullie welke bandendruk deze moeten hebben?

Antwoord.

Uw ideale bandenspanning wordt bepaald door de autofabrikant, en niet door

de bandenfabrikant. Onder andere het gewicht van de wagen speelt hierbij

een grote rol.

De juiste bandenspanning is terug te vinden in het instructieboekje, maar

in veel gevallen ook in één van de deurstijlen of aan de binnenzijde van

het klepje van de brandstoftank.

Hopende u hiermee geholpen te hebben.

Met vriendelijke groet,

Dunlop

Share this post


Link to post
Share on other sites

M.i. ook het enige juiste antwoord! M.a.w. kijk in het boekje van je Skoda...

Maar waarom de bandenspanningstabel dat bij de verschillende leveranciers dan ook nog eens verschillend is?

Edited by Snelle

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar waarom de bandenspanningstabel dat bij de verschillende leveranciers dan ook nog eens verschillend is?

He? Skoda geeft toch een en hetzelfde advies in haar manual? C.q. op de sticker in het tankdeksel?

Precies wat Dunlop zegt, de automobiel ontwerper/bouwer bepaalt welke bandenspanning de juiste is, voor dat type auto, met die belasting, met dat specifieke treingewicht, etc. Niet de bandenfabrikant...

Of bedoel je wat anders?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch gaat die vlieger niet altijd op als je wagen bij aflevering niet over die maat kan beschikken. GL bijvoorbeeld. staat alleen de 185/60/15 in...

Overigens via de ANWB zo'n bandenspanningsmetertje gekocht. 2% afwijking zeggen ze en koste me iets van 5 euro (als lid).

ben benieuwd wat de afwijking wordt met de pomp. op 2.8 is 2% max 0,056 bar. of 0,0672 (bij 2,4% afwijking), kortom 2.8 kan ook 2,7 zijn hoewel ik niet gekeken heb hoeveel getallen achter de komma het metertje gaat (nog niet getest).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this