Sign in to follow this  
PC-fre@k

Bandenspanningstabel

Recommended Posts

post-2-0-61833300-1305664966_thumb.jpg

Iedereen kent hem wel, de bandenspanningstabel die bij de verschillende tankstations hangt.

Altijd handig voor wie niet net een nieuwe auto heeft gekocht (en de waarden uit het hoofd weet) of het boekje/label kwijt is.

Hoe dan ook, bij deze zowel de Goodyear als Continental Tabel.

Goodyear Bandenspanningstabel - Skoda Forum Europe.pdf

Continental Bandenspanningstabel - Skoda Forum Europe.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon 5 bar in proppen! 8-)

Sorry, helaas, die staat dan niet op de kaart. Dan weet je vast wat je te wachten staat bij het tankstation. Gewoon in het boekje of op één van de labels kijken dus. Misschien wil je hem hier met ons delen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan moet ik eens even in de dop kijken. In elk geval rondom 2.2 en bij zware belading dacht ik voor 2.4 en achter 2.6 of zoiets. Ik doe altijd rondom 2.4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mij is het rondom 2.6 (standaard). Alles om zuinig te rijden hè :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

de Yeti komt in beide niet voor!

logisch , wij rijden opbehaarde voetjes en is elke druk in de voet één teveel !

Share this post


Link to post
Share on other sites

ze doen net alsof het sneeuwmonster niet bestaat toch? :notworthy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga morgen voor het eerst kijken! Meestal bij garagebezoeken doen ze dit en ik ga 2x jaar voor een 30k beurt. Bij ons kost het ook nog eens 50 cent! Die heb ik vaak niet, moet weer wisselen en ik ben lui, dat weten de meesten hier wel! Toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ze doen net alsof het sneeuwmonster niet bestaat toch? :notworthy:

in je mand jij !!

en ik ben lui, dat weten de meesten hier wel! Toch?

Nu dus wel !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik probeer het minstens eens in de maand te doen, vaak na het wassen van de auto. Ik ga dan bij de enige wasserette de auto wassen en bij de andere (gratis) de bandenspanning controleren :P Gelukkig beiden op hetzelfde industrieterrein.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kunt ook de fiets in de achterbak doen en de krik

Zet je je auto op kratjes en rij je op de fiets met je wielen naar de banden boer om ze daar op te pompen !

Dan ben je een echte GL@freak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jij staat teveel stil, ik niet dus gaat er niet zoveel uit! Dat hoop ik maar weet ik morgen zeker. Zomerbanden zitten er nu bijna een maand onder dus hoef ik het nog niet te doen, bedenk ik me nu!! :doh2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben in het bezit van een handig klein compressortje, ter grootte van een boek, wat de accu van de auto als krachtbron benut. (werkt niet op 230 V)

De aanschaf was vanwege het pompen van fietsbanden, die tot mijn grote verbazing een bijna 2 x zo hoge spanning vereisen als een autoband en ik geen zin had om daarop mijn rug te blijven breken met een handpomp.

Af en toe breng ik hiermee ook mijn autobanden op druk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag net weer de spanning laten zakken, na terugkomst van een weekje vakantie.

Aan het lawaai te horen, gaan de achterbanden alweer aardig cuppen...

... binnenkort maar even weer een voormelding richting de leasemij, dat ik binnen niet al te lange tijd weer een (beoordelings)bezoekje aan de Euromaster ga brengen. Geen stijl: lijkt wel een oude oostblokkar met deze hoeveelhied bandenlawaai!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, en welke bandenspanning meter gaan we geloven? :disguise:

Zelf ook weer aan het stoeien geweest; door de nieuwe velgen stond de druk erg hoog > 3 bar, moest van de velgenboer om alles goed te laten zetten. Dat is nu voorbij dus terug naar "de juiste" spanning.

Mijn compressor meter blijkt nu dus fors lager aan te geven dan mijn losse, analoge meter (die ga ik morgen op de zaak maar weer eens laten ijken), mijn digitale (motor)banden spaning metertje (in PSI) geeft weer andere waarden aan en de tankstations vertrouw ik eigenlijk ook niet... :disguise2: dus nog zoekende, maar op het gevoel sta ik nu redelijk goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een mooie handpomp met duo-kop, dus zowel voor autoventiel als normaal dunlop ventiel en ook raceventiel.

4x pompen en ik heb er zo weer 0,3-0,5 bar bij dus daar ga ik niet meer voor naar de pomp.

Hoef ik niet te wachten of te balen als hij het weer eens niet doet (wat nog wel eens voor kwam).

Van het weekend de zomersloffen er weer onder gedaan en die vooraf met de (fiets)pomp weer op spanning gebracht.

Ik zet ze voor mijn Octi II Combi altijd op 2,7 rondom

Als je bv bij Vredestein je auto invult krijg je het advies om voor 2,5-2,6 bar en achter 2,9-3,0 bar te doen

De Yeti 1.8 TDI moet daar trouwens op 4,75 bar rondom staan bij de maat 215/60 R 16 C 108 T (Comtrac / zomer) of 215/60 R 16 C 103 T (Comtrac winter)

Edited by Figaro75

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij de 1.2 TSI staat ook 4,75 maar dus alleen bij die specifieke band.

Alle andere mogelijke banden hebben geen spanningsaanduiding erbij terwijl bij mijn Octi alle banden zijn voorzien van waarden.

Zijn wel hoger dan die van de 2 tabellen.

Staat wel bij dat deze band voor moderne bestelwagens is.... :iknietsnap:

Hoorde al vaker dat Vredesteinbanden wat harder opgepompt dienen te worden.......

Ik zou gewoon het label aanhouden wat op de auto zit

Edited by Figaro75

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik probeer in ieder geval wel steeds dezelfde pomp te gebruiken om de verschillen te herkennen. We hebben hier een paar goed digitale pompen inde buurt. Een staat er bij de Shell. Tot op heden prima onderhouden, en kosteloos te gebruiken.

S

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat kosteloos je banden op spanning brengen bij de pomp, komt steeds minder vaak voor. Bij veel pompen moet je ervoor betalen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik probeer in ieder geval wel steeds dezelfde pomp te gebruiken om de verschillen te herkennen. We hebben hier een paar goed digitale pompen inde buurt.

Hoe weet je nou of die ene pomp de juiste calibratie heeft?

Misschien is het wel beter om juist iedere keer een andere te gebruiken, juist om te zien dat er zoveel verschillen zijn... (?)

En een digitale manometer zegt natuurlijk helemaal niks over de nauwkeurigheid... :doh2: Het is een illusie om te denken dat een digitale weergave van de drukwaarde 'beter' zou zijn...

BTW: ik heb een professionele, handbediende fietspomp met een grote manometer erop. En dat universele ventiel past ook op autobanden. Daarmee kan ik ook prima m'n autobanden op spanning brengen. M'n ATB banden staan op 4 bar, die 2-3 bar voor een autoband lukt ook wel. 8-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this