Ga naar inhoud

Mijn Fabia III


Cordoba
 Delen

Aanbevolen berichten

@VAG-man het lijkt op foto zwarter dan in werkelijkheid, maar het filter zit er niet voor niets en ook het vervangen heeft een reden. Overigens staat volgens mij de officiele vervanging op 2 jaar/30k km, deze is vervangen na 1,5 jaar en zo'n 20k km. Nu doe ik het overgrote deel van mijn km's in/rond het spitsuur (uitstoot ander verkeer) en in de randstad, dus zal de lucht ook vuiler zijn dan gemiddeld. Dit is het gewone filter zonder koolstof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Auto is voorzien van recirculatie indien nodig, en geen enkel interieurfilter houd alle schadelijke stoffen tegen. Combinatie van gasmasker en zonnebril werkt ook nog niet optimaal, dus die route werkt ook niet.

Serieus: in de auto allerlei filters en dan met raam of dak open rijden, heb je het probleem net zo goed, en anders toch wel zodra je uitstapt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Afgelopen vrijdag een stukje van mijn laatste vakantiedag gebruikt om een kleine ergernis te verhelpen. De groene accenten op de trekhaakdop begonnen los te laten, en te barsten. Daarom eerst de trekhaak schoongemaakt met wat APC (All Purpose Cleaner speciaal voor auto's) en een oude tandenborstel. De oude plastidip was dik genoeg, dus makkelijk af te pellen:

SAM_7118.thumb.JPG.efa115bdc80dffacab2ddf57361c2ca1.JPGSAM_7119.thumb.JPG.8dd851a1ada4194fbe34ea5395251cc1.JPG

Vervolgens met een penseeltje nieuwe plastidip aangebracht, en met een mesje de overtollig plastidip weggehaald. Ook de andere groene accenten even bijgewerkt (zoals steenslag op voorste kentekenhouder).

SAM_7120.thumb.JPG.30a7c646110588699eab62f8d36a732e.JPGSAM_7121.thumb.JPG.40cc99af7f19491597f15c82c46abf20.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-5-2021 om 23:55, Cordoba zei:

Serieus: in de auto allerlei filters en dan met raam of dak open rijden, heb je het probleem net zo goed, en anders toch wel zodra je uitstapt.

Ik rij nooit met ramen open. Waarom zou je als je climate control hebt?

Wow @Cordoba dat met die trekhaak dop. Je bent wel een purist zeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 2 jaren later...

De Fabia is natuurlijk al jarenlang bejaard grijs, maar begint nu toch een beetje ouderdomskwalen te krijgen. Een poosje terug een lambdasonde vervangen, en een weekje terug ook weer vers rubber laten monteren, en op aanraden van de bandenboer voor deze maat gekozen voor de Conti all seasons. De remblokken waren ook vrijwel op (na 102k km mag dat ook wel), en tot mijn verrassing bleken ook de schijven net onder de norm te zitten, dus als verrassing nog een extra kostenpost (had Profile wel netjes over gebeld, en kosten aangegeven).

Nu jankte de Fabia de laatste tijd ook bij gas loslaten of stationair draaien, mijn eerste gedachte was om de multiriem te spannen. Helaas, tegenwoordig zit er ook een automatische spanner op de multiriem, dus er is niets meer te spannen. Vanavond na het werk daarom even bij Vag Carservice langs gereden, om te kijken wat er precies aan de hand was. Mijn overtuiging was spanner van de multiriem kapot, of lagers van de dynamo overleden, ook omdat het geluid optreedt juist als de dynamo aan het werk wordt gezet bij een auto met start/stop. Monteur haalde op een gegeven moment de multiriem los, om zo alles op de multiriem als oorzaak uit te kunnen sluiten. Tot mijn verbazing (en voor een deel ook van de monteur) piepte en jankte ie zonder multiriem ook, maar geen duidelijke oorzaak of locatie te vinden. De eigenaar er bij geroepen, om ook eens te luisteren die haalde de oliedop er af en vervolgens lukt het niet meer om het gejank op te wekken. Dop er weer op en binnen de kortste keren was het geluid er ook weer. Verklaring van de garagehouder: bij lage toeren heeft de motor een sterke onderdruk, en als de carterventilatie niet goed werkt zuigt ie langs de krukaskeringen waardoor een fluitend geluid ontstaat. Hij had het een keer bij een ander type blok meegemaakt, en alle verschijnselen kwamen overeen. Later deze week een nieuw klepje en slang op de carterventilatie en dan zou het verdwenen moeten zijn.

(uitgebreide diagnose duurt veel langer voor daar tijd voor is in de agenda, en kost ook meer, dus voorlopig een 'gecalculeerde gok'.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

185/60 x 15, Voor de duidelijkheid de bandenboer gaf aan dat andere bandenmaten soms heel anders reageren, waarom je dan soms beter voor een ander merk/type band kunt kiezen. (Het advies van de bandenboer was dus: bij deze bandenmaat én 4-seizoensbanden, het beste voor de Conti kiezen)

 

@VAG-man Banden is normale slijtage, gezien de km's, remblokken is behoorlijk lang voor de km-stand, maar dat de schijven bij normale omstandigheden niet langer mee gaan dan de blokken die af-fabriek worden geleverd, vond ik wel opvallend. In mijn ogen is de slijtage van de remblokken min of meer een maat om het gebruik van de remmen te bepalen. Als remschijven na een 2e set remblokken ondermaats zijn, vindt ik dat redelijk normaal, maar binnen 1 set remblokken van nieuw naar ondermaats vind ik opvallend.

aangepast door Cordoba
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas de gecalculeerde gok, was niet juist. Carterventilatie vervangen, en binnen enkele km's hoorde ik het al zachtjes en tegen dat ik op mijn werk was (ca. 20 km verder) was het geluid er weer in volle hevigheid. De eerste mogelijkheid voor een uitgebreide diagnose heb ik direct gereserveerd maar is pas 23 augustus. Ik begin zelf te denken aan de lagers van de turbo (het turbowiel wordt anders belast bij lage toeren) en die lagers hebben oliesmering, dus dat zou het verband met het verdwijnen van het geluid bij de oliedop loshalen misschien kunnen verklaren.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Helaas niet Ed, door de oliedop los te draaien verbreek je de onderdruk/vacuum in het oliecarter. Het is een truc die vaker gebruikt wordt om een snelle eerste diagnose te doen bij motorproblemen, maar die dop hoort gewoon goed af te sluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik had het nog niet gemeld, maar het is uiteindelijk opgelost. Het bleek een klein luchtklepje onder het spruitstuk te zijn, precieze functie van het klepje moet ik nog even googlen. (Het verhaal van de garage was een tikje vaag, maar heb het oude klepje meegekregen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe