Ga naar inhoud

Mijn Fabia III


Cordoba
 Delen

Aanbevolen berichten

@VAG-man het lijkt op foto zwarter dan in werkelijkheid, maar het filter zit er niet voor niets en ook het vervangen heeft een reden. Overigens staat volgens mij de officiele vervanging op 2 jaar/30k km, deze is vervangen na 1,5 jaar en zo'n 20k km. Nu doe ik het overgrote deel van mijn km's in/rond het spitsuur (uitstoot ander verkeer) en in de randstad, dus zal de lucht ook vuiler zijn dan gemiddeld. Dit is het gewone filter zonder koolstof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Auto is voorzien van recirculatie indien nodig, en geen enkel interieurfilter houd alle schadelijke stoffen tegen. Combinatie van gasmasker en zonnebril werkt ook nog niet optimaal, dus die route werkt ook niet.

Serieus: in de auto allerlei filters en dan met raam of dak open rijden, heb je het probleem net zo goed, en anders toch wel zodra je uitstapt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Afgelopen vrijdag een stukje van mijn laatste vakantiedag gebruikt om een kleine ergernis te verhelpen. De groene accenten op de trekhaakdop begonnen los te laten, en te barsten. Daarom eerst de trekhaak schoongemaakt met wat APC (All Purpose Cleaner speciaal voor auto's) en een oude tandenborstel. De oude plastidip was dik genoeg, dus makkelijk af te pellen:

SAM_7118.thumb.JPG.efa115bdc80dffacab2ddf57361c2ca1.JPGSAM_7119.thumb.JPG.8dd851a1ada4194fbe34ea5395251cc1.JPG

Vervolgens met een penseeltje nieuwe plastidip aangebracht, en met een mesje de overtollig plastidip weggehaald. Ook de andere groene accenten even bijgewerkt (zoals steenslag op voorste kentekenhouder).

SAM_7120.thumb.JPG.30a7c646110588699eab62f8d36a732e.JPGSAM_7121.thumb.JPG.40cc99af7f19491597f15c82c46abf20.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-5-2021 om 23:55, Cordoba zei:

Serieus: in de auto allerlei filters en dan met raam of dak open rijden, heb je het probleem net zo goed, en anders toch wel zodra je uitstapt.

Ik rij nooit met ramen open. Waarom zou je als je climate control hebt?

Wow @Cordoba dat met die trekhaak dop. Je bent wel een purist zeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 2 jaren later...

De Fabia is natuurlijk al jarenlang bejaard grijs, maar begint nu toch een beetje ouderdomskwalen te krijgen. Een poosje terug een lambdasonde vervangen, en een weekje terug ook weer vers rubber laten monteren, en op aanraden van de bandenboer voor deze maat gekozen voor de Conti all seasons. De remblokken waren ook vrijwel op (na 102k km mag dat ook wel), en tot mijn verrassing bleken ook de schijven net onder de norm te zitten, dus als verrassing nog een extra kostenpost (had Profile wel netjes over gebeld, en kosten aangegeven).

Nu jankte de Fabia de laatste tijd ook bij gas loslaten of stationair draaien, mijn eerste gedachte was om de multiriem te spannen. Helaas, tegenwoordig zit er ook een automatische spanner op de multiriem, dus er is niets meer te spannen. Vanavond na het werk daarom even bij Vag Carservice langs gereden, om te kijken wat er precies aan de hand was. Mijn overtuiging was spanner van de multiriem kapot, of lagers van de dynamo overleden, ook omdat het geluid optreedt juist als de dynamo aan het werk wordt gezet bij een auto met start/stop. Monteur haalde op een gegeven moment de multiriem los, om zo alles op de multiriem als oorzaak uit te kunnen sluiten. Tot mijn verbazing (en voor een deel ook van de monteur) piepte en jankte ie zonder multiriem ook, maar geen duidelijke oorzaak of locatie te vinden. De eigenaar er bij geroepen, om ook eens te luisteren die haalde de oliedop er af en vervolgens lukt het niet meer om het gejank op te wekken. Dop er weer op en binnen de kortste keren was het geluid er ook weer. Verklaring van de garagehouder: bij lage toeren heeft de motor een sterke onderdruk, en als de carterventilatie niet goed werkt zuigt ie langs de krukaskeringen waardoor een fluitend geluid ontstaat. Hij had het een keer bij een ander type blok meegemaakt, en alle verschijnselen kwamen overeen. Later deze week een nieuw klepje en slang op de carterventilatie en dan zou het verdwenen moeten zijn.

(uitgebreide diagnose duurt veel langer voor daar tijd voor is in de agenda, en kost ook meer, dus voorlopig een 'gecalculeerde gok'.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25-7-2023 om 23:14, Cordoba zei:

en op aanraden van de bandenboer voor deze maat gekozen voor de Conti all seasons.

Welke maat dan ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

185/60 x 15, Voor de duidelijkheid de bandenboer gaf aan dat andere bandenmaten soms heel anders reageren, waarom je dan soms beter voor een ander merk/type band kunt kiezen. (Het advies van de bandenboer was dus: bij deze bandenmaat én 4-seizoensbanden, het beste voor de Conti kiezen)

 

@VAG-man Banden is normale slijtage, gezien de km's, remblokken is behoorlijk lang voor de km-stand, maar dat de schijven bij normale omstandigheden niet langer mee gaan dan de blokken die af-fabriek worden geleverd, vond ik wel opvallend. In mijn ogen is de slijtage van de remblokken min of meer een maat om het gebruik van de remmen te bepalen. Als remschijven na een 2e set remblokken ondermaats zijn, vindt ik dat redelijk normaal, maar binnen 1 set remblokken van nieuw naar ondermaats vind ik opvallend.

aangepast door Cordoba
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas de gecalculeerde gok, was niet juist. Carterventilatie vervangen, en binnen enkele km's hoorde ik het al zachtjes en tegen dat ik op mijn werk was (ca. 20 km verder) was het geluid er weer in volle hevigheid. De eerste mogelijkheid voor een uitgebreide diagnose heb ik direct gereserveerd maar is pas 23 augustus. Ik begin zelf te denken aan de lagers van de turbo (het turbowiel wordt anders belast bij lage toeren) en die lagers hebben oliesmering, dus dat zou het verband met het verdwijnen van het geluid bij de oliedop loshalen misschien kunnen verklaren.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Helaas niet Ed, door de oliedop los te draaien verbreek je de onderdruk/vacuum in het oliecarter. Het is een truc die vaker gebruikt wordt om een snelle eerste diagnose te doen bij motorproblemen, maar die dop hoort gewoon goed af te sluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik had het nog niet gemeld, maar het is uiteindelijk opgelost. Het bleek een klein luchtklepje onder het spruitstuk te zijn, precieze functie van het klepje moet ik nog even googlen. (Het verhaal van de garage was een tikje vaag, maar heb het oude klepje meegekregen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Bij de laatste tankbeurt midden juli in Belgie de tank flink vol geperst, en ik heb ook al gemerkt dat ik op Belgische benzine meer kilometers per liter kan rijden, vandaag toch besloten om de tankdop maar eens open te draaien (de laatste weken regelmatig naar het werk gefietst, dus niet al te veel met de Fabia gereden, maar ik was toch wel verbaasd over het aantal km's dat ik op een tank heb gereden. Vanmiddag bij het starten begon ie na 10 meter rijden te piepen dat ik moest gaan tanken, hoewel ie aangaf dat ie nog 100 km verder kon:

IMG_20240908_130906_HDR.thumb.jpg.28a70ec56f80268daae5ae87158610c6.jpg

Dus onderweg naar Fort Everdingen maar een 5 liter can benzine in de kofferbak, en eens zien hoe ver ik nu echt kom op een tank. (zo'n 70 km enkele reis). Vooral gaf de google maps nauwelijks file/drukte aan op het stukje A27 van Utrecht naar Everdingen, maar onderweg raakte Google van de wijs, wilde me de (afgesloten) A2 op sturen, en zorgde uiteindelijk dat ik veel meer in de file reed dan nodig. Op de terugweg gaf de mediaunit toch wel een erg beperkte resterende actieradius aan:

IMG_20240908_151257_HDR.thumb.jpg.80b6a01f78d321d0bbe0492cabf5c821.jpg

Nog een paar km gereden, maar voor ik de snelweg op ging even gestopt op een carpoolplaats om het 5 liter cannetje benzine over te gieten in de tank, want met een range van 25 km de snelweg op, en niet zeker weten of ik niet in een file terecht kom, levert alleen maar stress op, maar uiteindelijk toch ruim 1087 km gereden op een tank, waarbij ik regelmatig de airco aangehad heb (temperaturen van rond de 30 graden) veel spitsverkeer, geopende bruggen enz. dit is toch een hele mooie afstand voor een auto met officieel een 45-liter tank.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Geplaatst: (aangepast)

Vanmorgen was er een buitengewoon irritant waarschuwingssysteem van de Fabia geactiveerd.😡 Gisteravond de kofferbak gevuld met bierglazen en pullen om vanmorgen direct te kunnen vertrekken naar de ruilbeurs bij Bavaria in Lieshout. Al direct voor ik de parkeerplaats af was, begon de Fabia te 'pingen', dat de achterklep niet goed dicht zou zijn. Direct gestopt en gecheckt, alles in orde, dus maar gewoon gaan rijden, met de verwachting dat het na een aantal malen herhalen van de melding wel op zou houden.  Helaas, elke seconde een harde 'ping' gecombineerd met opflitsend display op het dash, (verder tussen de klokken dus geen info zichtbaar vanwege deze waarschuwing die alles overruled), en alsof dat nog niet genoeg was ook de binnenverlichting die meeflitst met de waarschuwing op het dash. Na 20 km rijden op de snelweg even een parkeerplaats opgezocht om te kijken of sleutel uit het contact en weer opnieuw starten de boel wilde resetten. Inderdaad dat werkte tot zeker 2-3 seconden nadat ik weer begon te rijden (bij stilstand was de auto ook stil). Zeer irritant, en een systeem dat gevaarlijk veel aandacht trekt van de bestuurder. In de buurt van Everdingen werd het ineens stil, eerst voor een aantal seconden, en vervolgens min of meer definitief, wat een verademing om met een auto te rijden die niet steeds denkt te moeten waarschuwen. Later in de rit bleek dat het opnieuw optrad zodra ik gas los liet, maar zodra ik weer gewoon op de CC reed werd het weer stil. Deze situatie was wat vervelend maar te doen. Mijn voorlopige gok was een los contact.

Op de terugweg de eerste 10 km een beetje dezelfde ellende met continue alarm, vervolgens weer stil tijdens rijden op CC. Op de terugweg over Breda gereden (iets om) om daar even de grens over te wippen om goedkoop te tanken bij de zuiderburen. Na het tanken begon het circus weer van voor af aan, eerder had ik het flitsen van de binnenverlichting onderdrukt door de leeslampjes aan te doen, waardoor het flitsen veel minder indringend was, ik bedacht nu om de schakelaar voor de binnenverlichting bij de binnenspiegel om te zetten en dat werkte nog prettiger, maar terwijl ik dat deed zag ik uit mijn ooghoek dat ook het interieurlampje rechts achterin meedeed met het flitsen. Ik bedacht vervolgens dat ik gisteravond links achterin het interieurlampje links achterin op de portieren had geschakeld (staat normaal uit bij mij), en wilde dat tijdens het rijden op gevoel uitschakelen. Dat gedaan, en vervolgens stopte de flitsende waarschuwing op het dash en het pingen ook direct. Vervolgens de interieurverlichting voor weer op de portieren geschakeld, en alles bleef normaal. Als test nog even tussendoor even de interieurverlichting links achter ingeschakeld, en direct weer bal, en bij uitschakelen direct weer rust.

Komende week even kijken of ik kan vinden wat er aan de hand is, maar het zit dus in het interieurverlichtingslampje links achter. Niet bepaald een logische koppeling, maar ik had al eens eerder gemerkt dat ook het dashboardkastje (met verlichting bij openen) ook dezelfde melding geeft, dus niet helemaal verbaasd. Als ik het niet helemaal krijg opgelost even vragen of de garage dit kent (over anderhalve week gaat de Fabia voor onderhoud en APK naar de garage).

aangepast door Cordoba
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja alles staat in verbinding met alles met irritante meldingen tot gevolg. En zoiets komt altijd slecht uit. Wel mooi dat je de oorzaak al weet. Misschien heel lamp vervangen? Bij de sloop hebben ze er vast nog meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga als ik tijd heb op mijn gemakje kijken wat er aan de hand is (kan ook stekkerverbinding naar de unit zijn). Bij mijn Fabia I zelf een paar van die units ingebouwd (zaten er niet), dus niet zo'n ingewikkelde klus voor mij. Wat mij het meest verbaasde was de typische koppeling van oorzaak en gevolg (foute foutmelding) maar ik heb al eens eerder gemerkt dat het openen van het dashboardkastje tijdens het rijden dezelfde melding geeft. Daarnaast is de onmogelijkheid om deze constante doordringende melding uit te zetten gewoon gevaarlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Nog niet gemeld, maar de rit naar Lieshout had nog een foutmelding op het dash opgeleverd: net voor ik in Lieshout arriveerde, ineens de tekst "check oliepeil" en oranje driehoekje op het dash. Oliepeil even gecheckt en zat iets boven minimum, omdat een dikke week later een onderhoudsbeurt en APK stond ingepland een half litertje LL-olie bijgevuld tot iets onder max. peil(olie was nog over van de oliewissel die ik zelf vorig jaar heb gedaan). Helaas deze melding bleef, ook de volgende rit. Dan maar eens geprobeerd om met contact aan de motorkap te openen, idem met motor draaiend, geen verbetering. Gezien de km's die ik er mee gereden had sinds de melding en het gecheckte oliepeil na bijvullen was een olieprobleem onwaarschijnlijk. Daarom de vraag neergelegd bij de garage die de beurt ging uitvoeren, voor mij een nieuw bedrijf dat zich uitgeeft voor VAG-specialist en voor mij wat dichter bij is, en als ik in Bodegraven werk kom ik er onderweg bijna langs.

Ik had zelf al fout uitlezen geprobeerd, geen resultaat, en dus ook geen foutcode te wissen of iets te resetten. Deze "VAG-kenners" hadden na de beurt (dus met wissel olie + filter) een oplossing bedacht voor de hardnekkige melding: de accu ontkoppelen (met uitlezen hadden zij ook niets gevonden). Resultaat vooral dat veel systemen veel data kwijt zijn, duidelijkst te zien aan zaken als 'gereden afstand sinds tanken', brandstofverbruik (langere tijd) is gelijk aan andere verbruik (ritverbruik en sinds tanken). Hun advies: auto via ODIS aan fabriekscomputerssysteem koppelen, en een uur onderzoekstijd voor de analyse, minimale kosten 200 euro.

Voor mij genoeg reden om te concluderen dat ze werkelijk geen idee hebben en weinig kennis van zaken. Ik heb weer contact opgenomen met VAG-carservice in Bergschenhoek die mijn auto een aantal jaren in onderhoud heeft gehad. Na een mailtje met uitleg van de verschijnselen kreeg ik de vraag om een test te doen of ik op het dash de melding van open motorkap kreeg. Van portieren of achterklep krijg ik inderdaad die melding, maar niet voor de motorkap, maar als je de tekening (bij bijvoorbeeld open deur) kijkt, lijkt het er op dat die melding wel zou moeten komen bij open motorkap. Vanmorgen volgens afspraak langsgereden in Bergschenhoek, waar eigenaar Ferry persé zelf dit op wilde lossen, omdat hij door ervaring al een idee had hoe, wat en waar. Na even wachten, hij was even bezig met andere klanten die auto's op kwamen halen of brengen, begon Ferry en uiteindelijk ben ik inclusief wachten minder dan een uur in Bergschenhoek geweest maar wel voor een paar tientjes opgelost. Het was corrosie in de stekkerverbinding van de sensor die verklikt of de motorkap open is. Door water wat er daar binnen komt, treedt er vaker corrosie op in de stekkerverbinding, ziet de ECU niet meer of de motorkap open gaat, en blijven deze meldingen dus staan. Stekker verbinding is opgeschuurd en ingespoten, dus voorlopig zal het wel goed gaan, én ik weet nu wat er aan de hand kan zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Nee, die conclusie is net iets te kort door de bocht @Fabia123. Door de stekkerverbinding met corrosie, was het onmogelijk om de melding weer te laten verdwijnen. Als er ooit een melding komt over het oliepeil, moet de auto registreren dat de motorkap open is geweest, voor de melding ooit gereset kan worden, als de auto dus niet meer detecteert of de motorkap open gaat, blijft die melding, zelfs als je de accu loskoppelt. Het is een typisch voorbeeld van iets wat ooit slim lijkt te zijn bedacht, maar in de praktijk soms heel irritant uitpakt als er ergens iets aan het systeem mankeert. Dat lage oliepeil zal er dus wel even geweest zijn, alleen verwacht je niet dat na bijvullen die melding onverminderd blijft verschijnen zowel bij het begin als het eind van elke rit met bijbehorende 'ping', en dat was dus wel de corrosie-storing.

aangepast door Cordoba
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

😞Heb ik weer, ik was even met de auto naar de dierenwinkel (o.a. om 20 liter geperste houtkorrels te halen), en gezien het weer en het volume/gewicht een goede reden om de auto te pakken. Ik reed weg uit het parkeervak, en veiligheidshalve niet te ver naar achteren (ik had vooraf niet goed gekeken of dat kon, en kon het vanachter het stuur net niet zien). Rij vervolgens vooruit weg vanaf de parkeerplaats en hoor een vreemd geluid, en direct een floppende band (geluid rijden op een lege band) en merk dat de auto scheef hangt. Rechtervoorband een snee in de wang, en direct leeg, dus voorzichtig even een parkeerplekje buiten de weg gezocht om band te wisselen.

Ook dat bandwisselen ging al niet soepel, behalve dat het halfdonker, koud, winderig weer en een miezerbui was, stond de voorkant direct zo laag dat het Lidl krikje er niet meer onder paste. Gelukkig ook nog het OEM krikje aan boord, dus eerst met het Lidl krikje de achteras (en daarmee ook de voorzijde enigzins) wat opgekrikt. OEM krikje onder het voorste krikpunt (nadat ik de boutkapjes had verwijderd en de bouten iets had gelost) om de neus omhoog te krijgen. Vervolgens Lidl garagekrikje weer laten zakken en pal naast het OEM krikje geplaatst om zo het voorwiel goed omhoog te krijgen.

Nog even overwogen om het reservewiel (stalen velg, andere merk/type band) naar achter te verplaatsen, maar gezien het weer en de 'kouwe klauwen' besloten om voor die handvol kilometers het maar even zo te laten. Maandagmorgen zou ik vrij zijn, maar ik denk dat ik maar even langs de bandenboer rij, om een nieuwe band te regelen, deze is zo ongelukkig lekgesneden op een scherpe stoeprand, dus die kan na 14k km bij het vuil. Achterbanden zullen naar voren gaan.

Wel de eerste keer dat ik iets heb wat op een klapband lijkt, in bijna 45 jaar autorijden eigenlijk alleen een paar keer aflopende banden gehad door schroeven, spijkers en dergelijke in het loopvlak.

aangepast door Cordoba
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe