Ga naar inhoud

Startproblemen met Octavia 2


Octavianus
 Delen

Ga naar oplossing Opgelost door Octavianus,

Aanbevolen berichten

Eerst even zeggen dat Octaviana noch ik vaak met de Octavia rijden. Allebei gebruiken we de fiets voor woon-werk verkeer. Voor korte ritjes heb ik nog een auto die op benzine loopt en dus sneller warm is dan m'n diesel-Ocatavia Greenline die pas na een 15km op bedrijfstemperatuur is. Dus gebruiken we 'm enkel voor uitstapjes, waardoor hij soms wel eens twee-drie weken niet rijdt.

Nu het probleem: sinds een klein jaar gebeurt het dat de auto niet start. Het is geen batterij probleem: alle lichtjes op het dashboard gaan netjes aan, de radiao speelt enz. Maar de startmotor geeft geen kik. Vaak lukt het door de auto terug te sluiten, te openen, en te starten met de tweede sleutel. Bij een volgende gelegenheid maakt het meestal niet meer uit met welke sleutel je start: hij start direct. Het niet willen starten kan zich met om het even welke sleutel voordoen, het is dus niet aan één bepaalde sleutel gebonden.

Ik deed m'n auto al eens binnen bij de dealer, en die heeft "een software update" uitgevoerd. Hmmm. Twee maanden later terug hetzelfde probleem.

De dealer weer eens aangesproken, ditmaal wil hij het contactslot vervangen. Mooi niet! Ze vroegen me ook of ik de koppeling wel indruk bij 't starten. Ha! Ik rijd er nog maar 5 jaar mee :-) en ik druk al ruim 30 jaar de koppeling bij 't starten, bij ELKE auto. De dealer is dus duidelijk niet bij de les.

Maar intussen is m'n probleem niet opgelost. Als Octaviana op pad is met haar sleutel in haar handtas, en ik kan met mijn sleutel niet starten, dan sta ik daar mooi op m'n oprit... Goed dat ik nog een andere auto heb staan die me nooit in de steek laat.

Zijn er nog Skoda rijders die dergelijke frustraties hebben? En belangrijker: is daar een oplossing voor?

 

Groeten,

Octavianus

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
On ‎17‎-‎10‎-‎2016 at 13:45, Octavianus said:

Probleem opgelost.

Heb m'n karretje bij een andere dealer binnengebracht. Oorzaak was het contact op de koppelingspedaal, waardoor de boordcomputer "dacht" dat deze niet werd ingedrukt bij het starten.

Het onderdeel ziet er uit alsof het niet meer dan 20 cent kan kosten om te produceren, de factuur bedroeg niettemin zo'n €170...

Nou ja, we rijden weer, en bij het starten zijn geen schietgebedjes meer nodig :-)

 

Octavianus

Ik zie het woord "clutch"  in m'n display als ik de koppeling vergeet in te drukken bij het starten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij het starten is op zich niet zo'n probleem; je komt er dan vanzelf wel achter wat er aan schort. Erger is wanneer je de koppeling vergeet in te trappen wanneer je moet/gaat stoppen en bijna stil staat. Dat overkomt me wel eens met een leen auto. Negative transfer vanwege de dsg ervaring. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur ago , Rosinfield said:

Negative transfer vanwege de dsg ervaring. 

Tsja zo kun je het ook noemen.......
Heb er eigenlijk een andere benaming voor die ik maar niet opper.....8-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur ago , Skoody Boo said:

Ik zie het woord "clutch"  in m'n display als ik de koppeling vergeet in te drukken bij het starten.

Is inderdaad wel een goede: als de schakelaar inderdaad niet registreert dat het koppelingspedaal is ingedrukt, zou je verwachten dat je deze tekst ook te zien krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij het starten stond er vanaf dag 1 reeds "Depress clutch to start engine" of iets in die zin op het boordcomputerschermpje (Maxidot display).

't Zou handig zijn indien die melding van het scherm verdwijnt wanneer je de koppeling daadwerkelijk indrukt, dan weet je meteen of de boordcomputer "ziet" of je je koppeling indrukt. Dat zou de diagnose al meteen een stukje eenvoudiger maken.

Ach, 't blijft door mensen gemaakte techniek hé...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Octavianus Dan heb ik het dus verkeerd begrepen, ik dacht dat de boodschap alleen getoond werd als dat de reden was om niet te starten (en dan zou het gewoon simply clever zijn, je hoeft niet steeds te horen wat je moet doen, als je het al goed doet.)

aangepast door Cordoba
Link naar reactie
Delen op andere sites

On ‎25‎-‎10‎-‎2016 at 20:19, Rosinfield said:

bij het starten is op zich niet zo'n probleem; je komt er dan vanzelf wel achter wat er aan schort. Erger is wanneer je de koppeling vergeet in te trappen wanneer je moet/gaat stoppen en bijna stil staat. Dat overkomt me wel eens met een leen auto. Negative transfer vanwege de dsg ervaring. 

Mijn negative transfer komt door de ervaring dat auto's zonder sensor aan het pedaal prima starten zonder de koppeling in, zolang de auto maar in z'n vrij staat.

Koppeling vergeten bij bijna stilstaan is niet zo'n ramp meer sinds de motor zichzelf weer start zodra je de koppeling weer in trapt. Mijn vrouw vindt dit overigens met stip de grootste innovatie in autotechniek van de afgelopen decennia. ;)  

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, Skoody Boo said:

Mijn vrouw vindt dit overigens met stip de grootste innovatie in autotechniek

Tsja het is natuurlijk nagelvriendelijk voor de dames......B)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe