Ga naar inhoud

Waarom BMW betovert en Skoda niet


MarcoO2
 Delen

Aanbevolen berichten

  • 4 maanden later...
  • Reacties 118
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ondanks dat het een oud topic is wil ik hier toch nog even op reageren. De mens is (in principe, uitzonderingen daargelaten) een sociaal type. heb ooit begrepen dat dit ontstaan is uit overlevings drang. Op die basis is niet elke keus, soms denk ik wel eens geen enkele, gebaseerd op rationaliteit. Het gaat erom wat je als persoon ziet als jouw waarheid. Dit soort van zaken worden uitgebreid toegepast in o.a. het marketing vak. Neurolinguïstisch programmeren (NLP) wat ook een hype is, is ook op die manier ontstaan. Als cursus om de klant beter te "begrijpen" en nu wordt het ingezet voor zelfkennis, communicatie etc.

Zelf heb ik de keus voor de Yeti gemaakt vanwege het gebruiksgemak en rijgenot, het had ook de Tiguan kunnen zijn, maar prijsbewustheid qua initiële investering maakte de Yeti een betere keus.

Dat waren mijn beweegredenen en kijk eens aan, 'we" hebben ook nog een soort Yeti / Skoda gemeenschap via dit forum gecreëerd waarin we met gelijkgestemden (meestal althans) een eigen Skoda subcultuurtje hebben. Maar dat heeft BMW ook, en Audi en Alfa etc. etc. Dus volgens mij betovert BMW net zo min, of net zoveel, het is maar hoe je het bekijkt, evenveel. De uitgangspunten zijn gewoon anders, mede omdat "de mens" ergens bij wil horen, in wil passen etc. Hetzelfde gaat op voor bijv. koffiemachines, smaak is ook subjectief en waarom zijn we bereid honderden euro's uit geven aan een machine die eigenlijk hetzelfde doet als een ouderwetse percolator of zo'n kan waarin je een heerlijke bak maakt door de koffie door kokend heet water heen te drukken? Volgens mij zijn we er allemaal op de een of andere manier gevoelig voor en daar is op zich niets mis mee, zolang het je eigen keuzes maar zijn, zelfs op basis van wat "men" je wil laten geloven.

Hele volksstammen zijn ervan overtuigd dat een Ducati stuk gaat ie is... in mijn eigenwijs heb heb ik er juist voor gekozen omdat het technisch concept erachter juist goed vind, alles is uitgeshimmed, de desmodromische klepbediening etc. En natuurlijk vind ik het leuk om bij die gemeenschap te horen en deel uit te maken van een "aparte" club. Is ook een vorm van tegen de grote stroom inroepen terwijl een gemiddelde Jap goedkoper is, maar mij niet dezelfde "beleving" geeft.

Just my 2 cents...(na lange tijd haha)

Link naar reactie
Delen op andere sites

mooi woord Sybe, desmodromisch! Maar je hebt gelijk met je stelling dat de mens ergens bij wil horen, zich ergens mee identificeren, enz. Ik ben al zeg ik het zelf, een uiterst rationeel iemand, maar toch verbaas ik mer er soms over dat er me zo veel aan gelegen is dat Ajax wint, om maar een voorbeeld te noemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijkbaar ben ik een uitzondering. :lol: Hoef niet ergens bij te horen...

En al helemaal niet bij wat voor een automerk dan ook. Juist omdat nu Skoda ook die marketing toer opgaat met 'merkbeleving', 'voel je thuis', en nog meer van die angelsaksische marketeers crap, stoot het me juist af.

Ik wil best betalen voor een goed product (want daar gaat het me om), maar wil geen geld betalen voor onzin eromheen. Daar heb ik niks aan, daar koop ik niks voor, heb ik geen additioneel gemak van (alleen maar ongemak). :doh2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Frank, helaas gaan ze allemaal die kant op ja.

Steeds meer leugens, steeds meer opgeblazen blabla verhaal. Allemaal vapourware. Allemaal geblaat en weinig wol.

En toch kan het, producten of diensten leveren zonder al die crap. Maar we zijn zo gehersenspoeld dat we die onzin ook nog gaan geloven.

Helaas, het is niet anders. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat allemaal die kant op ja! Klopt. De wereld verandert continue met alles. Kijk eens naar internet en hoeveel doelgroepen je ermee kunt bereiken! Met marketing bereik je dus je doelgroep. Dat jij denkt dat het allemaal "crap" is, dat is jouw beleving. Bij onze marketing afdeling, waar ik wel eens een kijkje neem , zijn ze continue bezig hoe ze zo goed mogelijk een goed plan ten uitvoer kunnen brengen.

Zelfs jij doet ook aan marketing, Erik! Alleen doe je dat onbewust of op een heel low profile!

Kijk eens naar dit: http://www.chasa-imago.nl/nl/referenties/bmw-joyriders-campagne.html

Een campagne die BMW doet en waar jij voor gevraagd bent om het vast te leggen. Mooi! Maar waarom zet jij het op je eigen website? Om aan anderen te laten zien! Ook dit valt onder markteting! Zo kunnen anderen zien dat jij je werk op een bepaalde manier doet (je maakt reclame voor jezelf) en deze publicatie op jouw site kan net datgene zijn wat misschien weer Mercedes of een ander merk over de streep trekt om jou hiervoor te vragen!

aangepast door Wasmachineman
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel een fraai woord:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Desmodromie

Klinkt bijna betoverend, het zou zomaar een woord uit een Harry Potter verhaal kunnen zijn. :D (om terug te komen op het topic)

het is ook betoverend zoals het werkt! :notworthy:

Maar had verwacht dat jij als techneut het principe wel gekend zou hebben. Overigens is het niet door Taglioni uitgevonden, dat was reeds eerder in de 30-er jaren gedaan, hij is wel degene die het goed werkend heeft gekregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Economisch gezien is marketing helemaal niet slecht. In een vrije markt, waar concurrentie speelt, probeer je je product aan de man te brengen (en liefst beter dan de concurrentie): marketing is geboren. Zonder concurrentie is marketing niet nodig, maar dan heb je ook slechts heel beperkte innovatie, waarom zou het ook?

Waar trek je de grens met teveel/overdreven marketing natuurlijk?Als je dochter een rugzak van K3 vraagt, dan weet jij even goed dat deze niet beter is dan de 5 keer goedkopere variant. Maar toch zou je niet graag willen dat je dochter uit de toon valt…

Bovendien hoeft een product op zich niet irrationeel te zijn. Voor een manager zal die BMW heel wat rationeler zijn dan voor iemand zoals ik, die elke dag met de fiets en de trein naar het werk gaat.

Over Skoda, daar merk je natuurlijk de evolutie. Toen, mijn moeder indertijd, mijn huidige Skoda kocht, was dat in een garage waar de baas met zijn overall aan even uit zijn werkplaats kwam toen we arriveerden. Nu is een verkoper, en is alles eigen aan het Skoda-concept. Maar ook de auto’s zijn mee geëvolueerd. En de verkoopsstatistieken liegen er ook niet om. Vroeger was Skoda een marginaal begrip, vandaag kent iedereen het.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind 'gewone' reclame ook helemaal niet erg. Prima.

Maar als er van die onzin verhalen komen als 'premium' 'lifestyle' en 'je moet er bij horen' of 'je bent pas gelukkig als je dit product gebruikt' dat vind ik marketing crap!

Dat een autofabrikant reclame maakt en vertelt dat die auto veilig is, goed rijdt, stil en zuinig (bijvoorbeeld) prima. Maar kom niet aan met van die bullsh*t als 'voel je thuis' 'doelgroepen shit' en meer van die vapourware mambojambo. Dat heeft NIETS te maken met het product.

Ik koop een wasmiddel omdat het goed moet wassen en een goede prijs/prestatieverhouding heeft, niet omdat ik 'erbij wil horen' of vanwege de kleur van het flessie. :1eye:

Skoda begint me nu tegen te staan omdat de auto's duurder worden en ik zie dat het geld besteed wordt aan meer verkopers in 3-delige pakken en duurdere showrooms, daar heb ik niks aan, daar heb ik niks mee. Daar wordt de auto die ik wil ook niet beter van of zuiniger of economischer, alleen maar duurder... :bah:

Maar ik wil geen Dacia, omdat die auto beduidend slechter in elkaar zit en slechter rijdt. BTW: die Renault showroom waarin die Dacia staat vind ik ook veels te fancy. Draagt niks bij aan de kwaliteit van het product. Geld kan maar 1 x worden uitgegeven. En alles wat naar opschmuck verdwijnt, kan niet meer ten goede komen aan het product.

Link naar reactie
Delen op andere sites

weet je waarom dat is, die "crap"? Omdat producten vaak niet of nauwelijks kwalitatief verschillen per merk. Dus wordt er iets lifestyle achtigs aan gekoppeld om te appelleren aan bepaalde gevoelens van geluk, welbevinden, enz. Zie wasmiddelen, koffie, enz. En ook voor automobielen van een bepaalde prijsklasse geldt dat natuurlijk evenzo. Reclame is dus per definitie "crap"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een campagne die BMW doet en waar jij voor gevraagd bent om het vast te leggen. Mooi! Maar waarom zet jij het op je eigen website? Om aan anderen te laten zien!

Dat zet ik idd als referentiemateriaal op mijn site, ja.

Maar zoals al vaker uitgelegd, ik ben niet tegen alle reclame, maar wel tegen alle overdrijvingen, en vapourware die er uitgekraamd wordt. Ik ga op mijn website niet vertellen dat je er gelukkiger van wordt of er bij hoort als je door mij de foto's laat maken. DAAR zit 'm het verschil.

Stel je voor dat ik in een glimmend pand ga zitten met een grote spiegelende gevel, wordt daar de kwaliteit van mijn werk beter van? Dacht 't niet. (ik kan het niet eens betalen, maar dat ff terzijde) Krijgt een opdrachtgever meer service door hoogpolig tapijt op de vloer of als ik een 3-delig armani GlaPa aan zou trekken? Dacht 't niet... <_<

Ik hoor het al, er moet een nieuw vak op alle scholen ingevoerd worden:

"Hoe krijg ik mijn gezonde verstand weer terug en hoe sta ik met beide benen op de grond?" :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoor het al, er moet een nieuw vak op alle scholen ingevoerd worden:

"Hoe krijg ik mijn gezonde verstand weer terug en hoe sta ik met beide benen op de grond?" :lol:

Ben ik ff blij dat ik opgelet heb bij het vak "relativeren"... :P

Ik snap wat je bedoelt Erik. Ik gooi de TV regelmatig uit omdat ik reclames irritant vindt. Maar ik ga me er niet druk om maken... da's zonde van mijn tijd en energie. Je gaat die wedstrijd niet winnen, de wereld zit nu eenmaal zo in elkaar, en sterker nog, veel mensen willen juist zo benaderd worden. Over-the-top-reclame wérkt, of je dat nou leuk vindt of niet. Dus haal je schouders op, negeer wat je niet aanstaat op niet nodig hebt, en dan heb je (lijkt mij) een veel relaxer leven.

aangepast door MarcoO2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat denkt een BMW rijder zeker over Skoda.

Denken of weten?

Ik heb een proefrit gemaakt in een Duster en vervolgens in een Roomster. En ja, die Roomster was duurder, maar had een betere prijs/prestatieverhouding. En hij was een stuk zuiniger.

Of BMW rijders ook proefritten maken in Skoda's valt te betwijfelen, want dat 'soort' mensen vinden dat dat merk niet bij hun 'image' past (whatever dat 'image' dan mogen zijn)

En ja, ik rijd in vele soorten auto's (regelmatig op de testbaan van het RDW) en tuurlijk rijdt de een beter dan de ander. Maar er zijn nog veel meer aspecten dan alleen rijgedrag die bepalen of een bepaalde auto mij bevalt. Diverse BMW's die tig euro's duurder zijn dan b.v. een Skoda zouden voor ons gezin totaal ongeschikt zijn om de naam auto te dragen. Want je moet er ook nog mensen en spullen mee kunnen vervoeren... ;)

En nee, een BMW betovert me niet en een Skoda ook niet, geen enkele auto betovert mij (zou ook niet willen) :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of BMW rijders ook proefritten maken in Skoda's valt te betwijfelen, want dat 'soort' mensen vinden dat dat merk niet bij hun 'image' past (whatever dat 'image' dan mogen zijn)

Je zit weer lekker te generaliseren, Erik...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat Harley Davidson één van de eerste was die zijn motoren als een levensstijl aanbood !

Het bedrijf was gedoemd tot de ondergang en zijn toen met het levensstijl verhaal begonnen.

Leuke was in het verhaal dat de motoren toendertijd nog steeds bagger fietsen waren met een remweg van amsterdam tot Lelystad

Maar hoe je er ook over denkt over die levensstijl reclame, het heeft Harley wel gered van zijn ondergang en wordt nu door velen nageaapt !

Bose speakers met zijn melkpak sateliet systeem ook jaren geleden, kwam met die mooie sateliet speakers en een basBOOMbox erbij.

Veel reclame etc er omheen en ik was ook aan nieuwe speakers toe dus op naar de lokale audioboer v Ingen te Pénd

En daar me wensen uit de doeken gedaan en dat me voorkeur uit ging naar het Bose systeem

En kreeg een heel verhal van de verkoper , maar werd eerst naar huis gestuurd om een paar CD's met eigen muziek te halen

Daar terug gekomen en gaan luisteren naar de Bose en ook een set van Magnat en tevens had hij een gewone set van BNS erbij aangesloten

En uiteindelijk na vele keren overschakelen van speakers, kwam ik tot conclusie dat de BNS gewoon beter waren kwa geluidsbeleving.

En honderden euro's goedkoper uit !

En toen hoorde ik ook naderhand van dezelfde verkoper dat de Bose set 1700 guldens was en dat 500 guldens hiervan puur en alleen voor reclame was !

Maar me kwaad maken over dit soort reclame's met je doen geloven dat je tot een levensstijl moet behoren, neuhhh verspilde tijd die ik veel beter kan benutten.

Ik vind het leuk dat men mensen kan overhalen tot zoiets, maar dat zegt mij meer over de mensen dan over het product.

Als ik wat nodig heb , dan maak ik een selectie van meerdere merken en laat mijn eigen afwegingen hier op los en dat bepaald welk product ik aanschaf !

En als andere mensen op een andere manier een afweging doen en een bepaalde levensstijl hierbij ergggg belangrijk vinden, ach het zij zo en is hun keuze en moeten zij weten !

En daar ga ik me echt niet druk om maken , omdat zoals al gezegd dat verspilde tijd is !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zit weer lekker te generaliseren, Erik...

Ook daar spreek ik weer uit ervaring hoor Marco.

Tijdens diverse fotoshoots voor BMW op de baan van het RDW moest ik mijn Skoda uit het zicht zetten (van de marketing mensen van het reclamebureau van BMW) omdat die BMW rijders mijn Skoda niet mochten zien... Dat vond men 'niet passen'. Want die mensen 'hebben niks met Skoda, dat was toch maar een Skoda' Dat werd er letterlijk gezegd... :o

Vervolgens bleek ook nog dat een achterwielaangedreven BMW eerder in een slip kwam dan een voorwielaangedreven (ik durf het bijna niet te zeggen) Skoda. Nee, dat was helemaal foute boel. :notworthy:

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe