Ga naar inhoud

Waarom BMW betovert en Skoda niet


MarcoO2
 Delen

Aanbevolen berichten

  • Reacties 118
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ook daar spreek ik weer uit ervaring hoor Marco. Tijdens diverse fotoshoots voor BMW op de baan van het RDW moest ik mijn Skoda uit het zicht zetten (van de marketing mensen van het reclamebureau van BMW) omdat die BMW rijders mijn Skoda niet mochten zien... Dat vond men 'niet passen'. Want die mensen 'hebben niks met Skoda, dat was toch maar een Skoda' Dat werd er letterlijk gezegd... :o Vervolgens bleek ook nog dat een achterwielaangedreven BMW eerder in een slip kwam dan een voorwielaangedreven (ik durf het bijna niet te zeggen) Skoda. Nee, dat was helemaal foute boel. :notworthy:

Desondanks blijft het generaliseren... dat die marketingmannen van BMW dat zo zien, zegt niets over de hele groep van BMW-rijders als zodanig. Maar goed, dat hoef ik toch niet uit te leggen...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas Erik, dat doen ze nu juist niet..ze segmenteren, m.a.w. bepalen heel precies de doelgroepen..alleen is het niet jou segment maar dat is al een tijdje duidelijk :lol:

En ik blijf erbij, mensen zijn niet in hokjes in te delen. Die marketing GlaPaJo's denken ze dat het allemaal zo goed weten, welnu, niet dus. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ik blijf erbij, mensen zijn niet in hokjes in te delen. Die marketing GlaPaJo's denken ze dat het allemaal zo goed weten, welnu, niet dus. :P

Toch is dat exact wat jij doet door zo te generaliseren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedereen heeft zijn eigen comfort-zone waar die zich prettig voelt , "thuis hoort". Daarnaast bestaat er ook zoiets als de anti-versie daarvan. Marketeers proberen ge/ misbruik te maken van dit fenomeen. Je probeert gewoon mensen het gevoel te geven dat ze ergen bij (mogen) horen (de winnaars) of door het kopen van een product ergens niet meer bij hoeven te horen (de losers) en het niveau van het plebs ontstijgen.

Daar ligt vaak trouwens geen logisch denkproces aan ten grondslag maar zit gewoon in je hersenstam ingebakken (je onderbewustzijn dus). Iets van 95% van al onze beslissingen vinden daar plaats, zeg maar op het niveau van een vis of zo, want die hebben ook zo'n hersenstam ;) Ik geef meteen toe, het niveau van een aap is te hoog gegrepen voor mij.... Maar dar vermoeden hadden jullie natuurlijk al:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou ja, we hebben natuurlijk wel in de loop der evolutie een neocortex ontwikkeld. Maar je hebt gelijk, de vrije wil bestaat niet. Zo heet ook een aardig boekje van de neuropsycholoog Victor Lamme. Experimenteel is aangetoond dat het brein beslist voor dat we ons daarvan bewust zijn. Met die neocortex kunnen we dan achteraf allerlei fraaie motieven en rationele beslissingen construeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ik blijf erbij, mensen zijn niet in hokjes in te delen. Die marketing GlaPaJo's denken ze dat het allemaal zo goed weten, welnu, niet dus. :P

@Erik: niet alle marketingmannetjes zijn Glapajo's en idem voor de salespiepeltjes, die zijn ook niet allemaal een leugenaar.

Jij generaliseert dus erg als je ze allemaal over één kam scheert. Dat zie je toch wel in, hopelijk?

Enne...doelgroepen zijn juist weer wel in hokjes in te delen, trouwens!

Iedereen heeft zijn eigen comfort-zone waar die zich prettig voelt , "thuis hoort". Daarnaast bestaat er ook zoiets als de anti-versie daarvan. Marketeers proberen ge/ misbruik te maken van dit fenomeen. Je probeert gewoon mensen het gevoel te geven dat ze ergen bij (mogen) horen (de winnaars) of door het kopen van een product ergens niet meer bij hoeven te horen (de losers) en het niveau van het plebs ontstijgen.

Daar ligt vaak trouwens geen logisch denkproces aan ten grondslag maar zit gewoon in je hersenstam ingebakken (je onderbewustzijn dus). Iets van 95% van al onze beslissingen vinden daar plaats, zeg maar op het niveau van een vis of zo, want die hebben ook zo'n hersenstam ;) Ik geef meteen toe, het niveau van een aap is te hoog gegrepen voor mij.... Maar dar vermoeden hadden jullie natuurlijk al:)

en

nou ja, we hebben natuurlijk wel in de loop der evolutie een neocortex ontwikkeld. Maar je hebt gelijk, de vrije wil bestaat niet. Zo heet ook een aardig boekje van de neuropsycholoog Victor Lamme. Experimenteel is aangetoond dat het brein beslist voor dat we ons daarvan bewust zijn. Met die neocortex kunnen we dan achteraf allerlei fraaie motieven en rationele beslissingen construeren.

Hoe bedoel je educatief bezig vandaag hier??

aangepast door Wasmachineman
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Erik: niet alle marketingmannetjes zijn Glapajo's en idem voor de salespiepeltjes, die zijn ook niet allemaal een leugenaar.

Jij generaliseert dus erg als je ze allemaal over één kam scheert. Dat zie je toch wel in, hopelijk?

Idd, het woord 'alle' is nooit juist, strikt genomen. :doh2:

Rephrase: lees 'vrijwel alle' ipv 'alle'.

Tot nu toe ALLE (ja, alle) marketing piepeltjes die ik beroepsmatig ben tegengekomen zwetsen er ALLEMAAL op los en weten het allemaal zo goed met doelgroepgeneuzel en wat de consument zou willen, e.d.

En de salesmannetjes en vrouwtjes die ik beroepsmatig ben tegengekomen nemen het ALLEMAAL niet zo nauw met de waarheid. En verkopen/verkochten zaken die ze niet waar konden maken.

Maar idd, niet alle arabieren zijn moslims, maar toch wel heel veel.

Niet alle inwoners van vaticaanstad zijn katholiek, maar toch wel heel veel.

Niet alle volendammers zitten in de vis- of entertainment industrie, maar toch wel heel veel.

Niet alle amsterdammers praten plat amsterdams, maar toch wel veel.

Niet alle bezoekers van dit forum zijn persé Skoda-fanaten.

Niet alle BMW's betoveren en niet alle Skoda's betoveren niet...

:lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

En de salesmannetjes en vrouwtjes die ik beroepsmatig ben tegengekomen nemen het ALLEMAAL niet zo nauw met de waarheid. En verkopen/verkochten zaken die ze niet waar konden maken.

Wat mij vooral opvalt aan salesmensen is dat ze heel erg geloven in het product dat ze verkopen, zeker de succesvolle. En als je dan een minderwaardig product verkoopt... Vorig jaar probeerde een elektro-verkoper mij een verzekering aan te smeren voor 1/3 de van de aankoopprijs, dan kreeg ik 3 jaar extra garantie. Die man was zowaar geschrokken dat ik en mijn vriendin er eens mee moesten lachen, de man had ze zelf wel genomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar daar raak je wel aan de kern van de zaak, denk ik. Want deze stelling impliceert dat een auto niets meer is dan een functioneel object is om je van A naar B te brengen. Zo ertegenaan kijkende zijn dan louter praktisch technische zaken van belang (degelijkheid, praktische ruimte, enz.).

Voor sommigen is een auto meer dan dat en speelt ook het esthetische aspect een rol. Soms zelfs in die mate, dat van betovering kan worden gesproken, zonder verder iets af te doen aan veiligheid en degelijkheid. Jij hoort overduidelijk tot de eerste categorie, zoals je wel eerder hebt aangegeven.

How about deze analyse?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Want deze stelling impliceert dat een auto niets meer is dan een functioneel object

Ja?! Staal, plastic, elektronica, rubber, en nog veel meer onnatuurlijke materialen, ontworpen door industrieel ontwerpers en ingenieurs op hun CAD/CAM systemen, geproduceerd door robots, verkocht met zorgvuldig uitgekiende marketingtrucs, een waardevastheid van nul komma nul.

Komt bij mij aardig over als een compleet doods, (te) duur object. :blink:

Voor sommigen is een auto meer dan dat en speelt ook het esthetische aspect een rol. Soms zelfs in die mate...

Gecondoleerd voor diegenen die zich op die manier het geld uit hun portemonnee laten kloppen... :notworthy:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net zoals computers, super functionele objecten. Waar van alles mee mis kan zijn. Reuze interessant om iedere keer weer te puzzlen hoe dingen opgelost moeten worden.

Maar betoveren (a la Apple-gelovigen) of fanatieke Windhoos aanhangers of Linux-adepten? No way, hooguit knappe technische (!) prestaties van de heren ingenieurs, veel denkwerk, knappe fabricagetechnieken, maar voor de rest, zo dood als een pier aan de haak van een visser die die worm al drie dagen geleden heeft opgegraven uit de madenbak bij de viswinkel...

:lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe